Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime/Manga i Sverige - På Gott och Ont

Sagara
 Share

Rekommenderade inlägg

• Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Vi kan helt enkelt konstatera att det alltså var bättre förr. För det första var det svårare att få tag på animé (vilket var kul) och för det andra så fanns det inga tråkiga översättningsdiskussioner.

Jag är ändå på samma tråd som originalförfattaren till denna tråd: nörderiet var lite roligare förr. Nörderi är inte riktigt nörderi när det blir för uppblåst. Det är roligare att hitta sin lilla grej och nörda sig med den med en handfull vänner än att tiotusentals människor skriker sig hesa över samma sak. Då känner man sig bara som en fårskock.

Och väntan är lyckans moder, hur mycket tidens melodi än försöker få det att klinga falskt. De som inte har insett det än bör försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag föredrar faktiskt Konoha, med tanke på att det är det staden heter.

Stockholm heter ju in loglake och örebro heter inte pennybridge när man reser rill ett engelsktalande land t.ex.

Man borde helt enekelt inte döpa om namnen på platser.

Ne, men Sverige heter inte Sweden egentligen och Beijing heter inte Peking egentligen och... äh, förresten...

Jag ville bara säga att 'lövgömman' är en helt okej översättning av det japanska orginalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, lägg ner den jävla lövgömman nu...

Namnet fyller sitt syfte och det är som det är. Nog med trams.

Jag kan hålla med om att det är lite kul med ett specialintresse... Det är därför jag har snöat in på Shirow, som knappt någon känner till, och jag försöker samla så mycket som möljigt av hans grejer.. jag tycker han är gud, och ingen annan vet vem det är >:(

Jag försöker iofs sprida mitt evangelium så mycket det går, men..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är därför jag har snöat in på Shirow, som knappt någon känner till

"Som knappt någon känner till" >:(

Alla anime/manga nördar med självaktning vet väll vem Shirow är?

Dock är han väll mest gubbsjuk numera och gör mest hentai och ecchisaker, så alla "n00bs" som bara knaprat nygjorda saker har säkert missat honom.

Fö. är det lite småkul att se att nördarna övergått från att klaga på att ingen förstår dem eller anime/manga, till att börja klaga på att för många förstår dem ;)

Gräset är alltid grönare på andra sidan...

(snälla, notera smilyn)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om Shirow är nördmat så är det inte n00bmat. Det är fortfarande ganska nördigt med Shirow. Personligen var det en av de allra första mangor jag läste, mest för att det bara fanns en handfull på den tiden, och flera av dem var Shirow. Det är egentligen inte min stil, men det går bara inte att tycka illa om Appleseed.

På tal om det skall det bli kul att se Äppelfrö på filmfestivalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla kanske inte vet vem Shirow är men ghost in the shell får väl fortfarande räknas som lite mainstream (även om den tveklöst är jävligt bra) så dom flesta har väl åtminstonde sett en film av honom...

Inom kretsar av folk som har lite koll på anime så vet nog dom flesta vem han är, fast bland "nybörjarna" skulle jag inte tro att hans namn är speciellt välspritt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oooh, Zimeon håller med mig. Nu kan jag dö lycklig ^^

Nu gäller det bara att hitta nån obskyr anime serie att hylla så att man kan säga att man inte är mainstream... He he. Fast jag måste se hur Naruto slutar ;)

Hela grejen med mainstreamifiseringen (Flummigt ord, nån som kan nåt bättre?) påminner lite om när hip hopen blev mainstream... Plötsligt såg man 12 åringar på stan med säckiga kläder som gick runt och sa "westside" och "Yo, waddup dawg?" samtidigt som de hyllade Gangsta hip hopen utan att någonsin hört talas om Old School. Då var det bara att hitta en ny klädstil och musikstil... Skall anime vandra samma väg? Missa inte den spännande upplösningen!

Flummig blir man om man är uppe hela natten // Gammalt djungel ordspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu gäller det bara att hitta nån obskyr anime serie att hylla så att man kan säga att man inte är mainstream... He he. Fast jag måste se hur Naruto slutar ;)

Visst kan man nörda sig med Naruto. Du vet det finns många stadier i animétittande:

N00b: Man ser på Naruto för att det känns jättefräscht.

Nörd: Man låter bli att se på Naruto för att det inte känns fräscht nog.

Supernörd: Man ser på Naruto för att det återigen känns superfräscht med opretentiös animé.

Övernörd: Man låter bli på att se på Naruto för att det känns så uråldrigt att "titta på opretentiös animé för att jag har sett på så mycket pretentiös animé".

Toknörd: Man tittar på Naruto för att man har blivit trött på att vara trött på att titta på opretentiös animé bara för att den råkar vara opretentiös.

Stor ful get som säger määäää: Man låter bli att titta på Naruto för att man ser den redan inombords. Det är bara att lägga ihop lite Saint Seiya med lite Dragon Ball, lite Hunter*Hunter, lite Yuhaku, lite Samurai Troopers och blanda ihop med tidens melodi och vips.

Hopplöst förlorad för tid och evighet: Man skiter i allt och tittar på Naruto. Liksom, varför inte?

Det gäller bara att hitta sin nisch!

mainstreamifiseringen

Vilket guldord!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag får nog erkänna att jag är mer "Hopplöst förlorad för tid och evighet"... Känns trevligt med en anime där man kan koppla bort hjärnan och hänga med iaf =D

Visst är det trevligt att sitta uppe en hel natt och diskutera Evangelion. Det kan man ju inte göra med Naruto (Eller kan och kan... =P) Och tur är väl det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när det gäller det här ämnet så håller jag med till 100% om att de svenska tv bolagen är helt vrickade som inte fattar att vissa anime serier inte är för barn och det vill säga att det blir automatiskt barnsligt när det visas på morgonen i "latjolajban" eller vad det nu heter...

men jag har haft turen på min sida för att jag inte har blivit mindre populär bland tjejerna pga anime/manga eftersom jag har en flickvän som tittar på anime tillsammans med mig ^^

I min barndom började mitt intresse för anime/manga när jag för första gången såg Silver Fang hos en kompis, jag älskade den serien och egentligen fortfarande.. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gin: Har du LÄST de tidigare inläggen ÖVERHUVUDTAGET!? SAMTLIGA av de mangafilmer som VISATS/VISAS på SVENSK TELEVISION är BARNPROGRAM. Detta är ett så kallat FAKTUM och har INTE DET MINSTA med någon som helst form av INDIVIDUELLA ÅSIKTER att göra. Du kan alltså INTE ÄNDRA på detta genom att mena att du INTE TYCKER ATT DETTA STÄMMER eftersom du då bevisligen TYCKER FEL.

Och därmed basta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen när blir man opopulär bland tjejer för att man ser på anime?

När man går runt på Tokyos gator med hyperstor T-tröja, glasögon, glassögon och en ostig svettlukt samt sjunger på diverse kända animeintron med bassträmma.

Det är ju viss skillnad på att vara intresserad av något och att vara dom i otaku no video ;)

Har varit animeintresserad ett bra tag och inte har jag haft några problem med tjejer för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen när blir man opopulär bland tjejer för att man ser på anime?

När man går runt på Tokyos gator med hyperstor T-tröja, glasögon, glassögon och en ostig svettlukt samt sjunger på diverse kända animeintron med bassträmma.

Glasögon förstår jag, men glassögon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt. Glassiga ögon som orsakas av tårar. Med mycket svettande, brist på vatten och för lite sömn är "glassiga" ögon ett faktum.

Har varit animeintresserad ett bra tag och inte har jag haft några problem med tjejer för det

Schyssta tjejer. :). Det är ju lätt att folk tycker att man är konstig för att man tittar på barnprogram. :(

Föresten tänkte jag inte på Otaku no Video, utan Genshiken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sono tori da! :D

Sedan beror det ju på vilken sorts anime man tittar på. Våldtäktshentai á la Shusaku Replay eller Studio Ghibli.

Menar du inte glansiga? Det är en viss skillnad... "Glassiga" ögon. Ungefär som att glassa runt i en glassig bil...

Jag menade mer att ögonen får en glassig konsistens, precis som tofu-glass typ. ;)

*göttgöttigöttgött*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter