Buffi Skrivet november 9, 2004 Anmäl Share Skrivet november 9, 2004 Alltså... bara för att ett spel gjorts som manga/anime så är det ju knappast ett spel som man kan se som ett manga/anime spel enligt mig heller... skulle sonic vara ett mangaspel pga sonic animen osv eller? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjall Raven Skrivet november 10, 2004 Anmäl Share Skrivet november 10, 2004 Ett anime/manga spel enligt mig är väl om det är baserat på en anime/manga eller om spelet är cel-shadat och det är därmed anime/manga. Men det finns ingen genre som heter anime/manga-spel så det är uppför var och en att bedöma antar jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet november 10, 2004 Anmäl Share Skrivet november 10, 2004 Men det finns ingen genre som heter anime/manga-spel så det är uppför var och en att bedöma antar jag. 1) Är det upp till var och en vad som är ett "mangaspel" så blir frågan helt ointressant eftersom det här handlar om uppradningar och det är ingen idé om folk går och räknar upp saker enligt helt olika kriterier. 2) Om det bara krävs lite "manga"-look eller cellskuggning för att det skall klassas som manga-spel så blir det också helt ointressant, för då är i stort sett alla spel från Japan det och då kan man lika gärna säga "spel från Japan". Så jag tycker vi slutleder oss till att ett "mangaspel" skall antingen vara baserat på en animé/manga (inte tvärtom!) eller ha väldigt starka band till animé, som... säg... Tokimeki Memorial, Air eller sånt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjall Raven Skrivet november 10, 2004 Anmäl Share Skrivet november 10, 2004 Men det finns ingen genre som heter anime/manga-spel så det är uppför var och en att bedöma antar jag. 1) Är det upp till var och en vad som är ett "mangaspel" så blir frågan helt ointressant eftersom det här handlar om uppradningar och det är ingen idé om folk går och räknar upp saker enligt helt olika kriterier. 2) Om det bara krävs lite "manga"-look eller cellskuggning för att det skall klassas som manga-spel så blir det också helt ointressant, för då är i stort sett alla spel från Japan det och då kan man lika gärna säga "spel från Japan". Så jag tycker vi slutleder oss till att ett "mangaspel" skall antingen vara baserat på en animé/manga (inte tvärtom!) eller ha väldigt starka band till animé, som... säg... Tokimeki Memorial, Air eller sånt. Det här är vad jag tycker, förstår inte vad du pratar om när du säger ointressant hela tiden, men jag orkar inte bry mig...snark Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenshin Skrivet november 10, 2004 Anmäl Share Skrivet november 10, 2004 Pokémon red/blue/yellow Pokémon gold/silver Pokèmon ruby/saphire var som besatt förut :D Dragonball budokai Kingdom heart Final Fantasy alla Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet november 11, 2004 Anmäl Share Skrivet november 11, 2004 Det här r vad jag tycker, förstår inte vad du pratar om när du säger ointressant hela tiden, men jag orkar inte bry mig...snark Så här menar jag: Person X frågar "Vilka film-spel har ni?" Han menar spel baserade på filmer. Person A tänker: "aha, han menar FPS-spel! De ser ju ut som film!" och börjar räkna upp FPS-spel Person B tänker: "aha, han menar spel med filmer i" och börjar räkna upp alla spel han har som har filmsekvenser. Person C tänker: "aha, han menar sådana därna spel som bara består av filmklipp" och börjar räkna upp Dragon's Lair och liknande. Om folk bara får välja själv vad ett "manga-spel" är så kan jag ju lika gärna räkna upp Pacman eller Pong. Eller vilket annat spel som helst i hela världen. Och sådana uppräkningar är.... ointressanta. Då kan man ju lika gärna fråga: "Hur många spel har ni?" Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjall Raven Skrivet november 11, 2004 Anmäl Share Skrivet november 11, 2004 Jag förstår vart du vill komma men jag tror nog film-spel är lite mer tydligare benämnelse än anime/manga spel, det är spel som går ut på en film, det vet nog alla. Fast MGS2 kanske är lite av en spel-film Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ragathol Skrivet november 12, 2004 Anmäl Share Skrivet november 12, 2004 Hm. Skulle vara Oni då :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nihilus Skrivet november 12, 2004 Anmäl Share Skrivet november 12, 2004 Jag har Star Ocean 2 spelet och animen. Får snart Tales of Symphonia och det kommer att äga all cellshading spel med sin. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
old one eye Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Alltså utseendemässigt så är ju faktiskt Soul Calibur ett ”manga/anime” spel, precis som Dead or Alive, Tekken och Street Fighter spelsserierna. Ta Sudeki t.ex. karaktärerna i det spelet ser ju ut som om dom tagit en helt vanlig manga teckning och gjort om den till 3D, samma sak med ovanstående spel (inte helt säker på street fighter) fast där har dom utvecklat och designat dom mer ”realistiska” om ni förstår hur jag menar, men det är ju fortfarande den japanska tekningsstilen fast i ett mer utförligt 3D format Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Men kom igen! Den här tråden har ju vart död i en månad! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Den kan ju vara intressant för det. Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel", lika lite som Star Fox. Visst är det tecknat av japaner, men den kopplingen är lite väl lös. Då kvalar ju precis alla japanska spel överhuvudtaget, inklusive Ice Climber. Men men... om nu folk vill räkna upp sina japanska spel så kan de väl göra det. Själv skulle jag tro att vad som menas är "spel baserade på manga/anime eller som har väldigt starka band dit (som Tokimeki Memorial, Sakura Taisen och liknande). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mekurion Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Oni :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sandera Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Tyvärr har jag bara Pokemon Silver (avklarat) och Sapphire (avklarat för länge sen o_o) spelen....... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Den kan ju vara intressant för det. Ja självklart. Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel" Man kan säga samma sak om Sudeki. Fast Sudeki är varken utvecklat eller designat av japaner. Bara inspirerat. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
old one eye Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 Den kan ju vara intressant för det. Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel", lika lite som Star Fox. Visst är det tecknat av japaner, men den kopplingen är lite väl lös. Då kvalar ju precis alla japanska spel överhuvudtaget, inklusive Ice Climber. Men men... om nu folk vill räkna upp sina japanska spel så kan de väl göra det. Själv skulle jag tro att vad som menas är "spel baserade på manga/anime eller som har väldigt starka band dit (som Tokimeki Memorial, Sakura Taisen och liknande). Okej nu räknar ju jag manga/anime spel som spel med manga/anime karaktärsdesign (om ni fattar vad jag menar). Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel (jag gör det)? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel Nej, absolut inte. Vad sjutton har Dead Or Alive med manga att göra som inte Ice Climber har? Jag räknar spel som är baserade på en manga eller en animé (eller har mycket starka kopplingar dit). (Och med det menar jag inte spel som råkat få en animé uppkallad efter sig.) Men sen verkar det finnas en majoritet som tycker att "allt som ser lite ut som om det kommer från Japan och typ har lite mangastil i sig" är ett manga-spel. Jag verkar vara den enda som tycker den definitionen passar in på precis alla spel från Japan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
old one eye Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel Nej, absolut inte. Vad sjutton har Dead Or Alive med manga att göra som inte Ice Climber har? Jag räknar spel som är baserade på en manga eller en animé (eller har mycket starka kopplingar dit). (Och med det menar jag inte spel som råkat få en animé uppkallad efter sig.) Men sen verkar det finnas en majoritet som tycker att "allt som ser lite ut som om det kommer från Japan och typ har lite mangastil i sig" är ett manga-spel. Jag verkar vara den enda som tycker den definitionen passar in på precis alla spel från Japan. Jag förstår precis hur du menar men jag tänker så här att om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga. T.ex. om någon frågar mig om jag köpt något dom senaste dagarna så svarar jag: ja jag köpte en modell av en manga figur. Även om nu denna figur egentligen kommer från en anime eller ett spel. Förstår du hur jag tänker? Så ja du har rätt att varken soul calibur eller dead or alive är manga/anime spel som bygger på en manga eller en anime. Men det är fortfarande manga spel om man ser hur karaktärerna ser ut. Hoppas att alla förstår vad jag menar. (?) (?) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Buffi Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Nej, för dead or alive och coul calibur har verkligen ingenting alls att göra med manga. Dom ser inte ut som mangakaraktärer utan är bara helt vanliga japanska tvspel. Det går inte på något sätt att dra några likheter förutom att båda kommer från japan. edit... btw ..om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga. Vad har soul calibur att göra med japanska serietecknarstilen? Ingenting påstår jag iallafall. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
old one eye Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Nej, för dead or alive och coul calibur har verkligen ingenting alls att göra med manga. Dom ser inte ut som mangakaraktärer utan är bara helt vanliga japanska tvspel. Det går inte på något sätt att dra några likheter förutom att båda kommer från japan. edit... btw ..om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga. Vad har soul calibur att göra med japanska serietecknarstilen? Ingenting påstår jag iallafall. Du kanske ska surfa runt lite och kolla på alla modeller/leksaker samt all fan art innan du säger nått. >:D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Buffi Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Vad har fanart med det att göra? En japan kan rita fanart av Björne ifrån Björnes magasin och han blir inte en manga-karaktär för det... För att illustrera mitt exempel och visa hur dum du är tog jag lite bilder på ett fåtal av mina spel för att visa hur pass lite (inte alls snarare) mangarelaterat soul calibur är.. Dom här spelen är bara ett fåtal av spel jag har som har karaktärer som helt klart påminner/är ritade med mangastuk. Inget av dom är dock ett manga/anime spel? Varför? Jo för det finns helt enkelt ingen koppling mellan dom och anime/manga annat än att dom ser väldigt lika ut, vilket ju är så vanligt på japanska spel så att säker 70% av alla spel som finns skulle ha en koppling isåfall... Sen så ser vi på SC fodralen. Jadu... ser inte ut som manga för mig va? Finns det någon anime eller manga baserade på soul calibur eller liknande? Nope... inte vad jag vet. Ett exempel på spel som jag anser är relaterade till anime och manga är tex följande. Sakura taisen har fått ett flertal animeer baserade på sig och har en stark koppling med anime, och berserk behöver man väl kanske inte förklara eller hur? Helt enkelt... bara för att några fan gör lite serier om ett spel så har det inte ett skit att göra med om spelet är ett anime/manga spel. Varför jag bryr mig om den här tråden vet jag faktiskt inte men jag känner mig bara alltid så manad att överbevisa folk som gör enligt mig riktigt dumma påståenden... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Men det är fortfarande manga spel om man ser hur karaktärerna ser ut. Hoppas att alla förstår vad jag menar. (?) (?) Det är det vi inte gör; det är för luddigt. För tusende gången i rad, menar du att det är för att "figurerna ser japanskritade ut" så är det bara att räkna upp precis alla japanska spel. Och då kan man lika gärna säga "japanska spel" och inte "mangaspel". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
old one eye Skrivet december 17, 2004 Anmäl Share Skrivet december 17, 2004 Jaja….vi kommer ingen vart i denna diskussion alla får tycka som dom vill. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet december 17, 2004 Anmäl Share Skrivet december 17, 2004 Ååååååh, klonoa 2, jag tänkte vad som blev av med den serien för ett kort tag sedan. Måste ha det spelet! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet december 21, 2004 Anmäl Share Skrivet december 21, 2004 De jag kan kan komma på på rak arm; Card Captor Sakura (DC) Golden Sun (GBA) (detta räknades tydligen då jag sett det nämnas under hela tråden) Pokemon Röd (GB) Pokemon Guld (GB) Pokemon Safir (GB) Ranma ½ Pusselspel (?) (GB) Sailor Moon SMAS (SFC) Xenogears (PSX) (förekommer 20 minuters cellanimering i spelet) Xenosaga (PS2) (eftersom en mangafilm på denna är under utveckling) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg