justaguy Skrivet december 31, 2024 Anmäl Share Skrivet december 31, 2024 Tja, undrar vad som egentligen gäller med visuella noveller med tanke på vilket land vi befinner oss i. Är det lagligt att patcha spel på steam där lolicons förekommer? Jag har egentligen 0 intresse av lolicons men det är oftast bara en route av 5 som har en sådan och de är tråkigt att inte få hela storyn. I mangadomen säger de att det inte ska vara verklighetstroligt, vad innebär det då? Skulle det tex vara okej att patcha "if my heart had wings" på steam Där är bild på tjejerna (det är fully dressed så dont worry) till vänster längst ner? Enligt mig är det uppenbart att det är fantasifigurer men i detta galna samhälle vet man aldrig. Vad anser ni? Själv lutar jag mot att det inte är värt livsförstörande anklagningen att vara pedofil och kör nog utan patch även om man missar mkt i storyn tyvärr. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 1 Anmäl Share Skrivet januari 1 22 timmar sedan sa justaguy: Är det lagligt att patcha spel på steam där lolicons förekommer? Jag förstår vad du menar, men jag skulle vilja vara mer precis. Att patcha i ordets vidaste bemärkelse har ingen specifik innebörd. Du skulle t.ex. kunna patcha spelet så att språket är på svenska, eller för att göra ett spel lättare eller svårare. Rent instinktivt tänker jag att det inte är lagligt att patcha bort kopieringsskydd, men vi kan nog säga att innehållspatchar i allmänhet är lagliga. Beroende på innehållet skulle de kunna innehålla upphovsrättsskyddat material som inte är lagligt att sprida utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Huruvida ett spel är på Steam eller inte spelar ingen roll. Onödigt för diskussionen, men jag vill bara påpeka att lolicons är den vuxna personen, inte barnet. Snabbhistorielektion: Det finns en kontroversiell bok från 1955 som en karl som åtrår och har ett förhållande med en 12-årig flicka som heter Dolores men kallas "Lolita". Ett "komplex" i psykologin är "en samling idéer som orsakas av undertryckta känslor och som leder till ett onormalt mentalt tillstånd". Tänk "mindervärdeskomplex", eller att man har ett komplex över att man är kort. I japanskan ("konpurekkusu" alltså) är det ofta synonymt med besatthet. T.ex. kanske en lillasyster avgudar sin storebror – hon har ett "brother complex" ("burazā konpurekkusu"). "Lolita complex" är alltså en träffande beskrivning av bokens huvudperson, och därför också av liknande tendenser både vad gäller verkliga prepubertala flickor och tecknade flickor (som efterliknar prepubertala flickor). Japaner gillar förkortningar, så "lolita konpurekkusu" blev "lolikon", eller "lolicon". Egentligen betecknar "lolicon" alltså ett mentalt tillstånd, men i överförd betydelse betecknar det personen som har detta tillstånd, alltså en vuxen person, medan flickorna ofta kallas för "loli", eller "lolis" i engelsk plural. Bonus: det finns en lustig scen i gamla animeserien Macross (1982) där tre utomjordingar går undercover under namnen "Warera", "Rori" och "Konda". Tillsammans är de "Warera (wa) lolicon da", "vi är lolicon". Hur som helst, jag förstår att din egentliga fråga är ungefär: Är det lagligt att patcha ett animespel för att införa eller återinföra ocensurerade sexscener, om minderåriga figurer medverkar i en del av sexscenerna? På nätet så finns det en PDF-fil (googla efter mangabilderna.pdf), med bilder som friats från åtalet, och där så ingår en del bilder som väldigt mycket liknar den sortens bilder som man kan se i ett animeporrspel, med den sortens små flickor som du pekar på i bilden där uppe. I PDF-filen så ser man också en eller annan bild av mer verklighetstrogen karaktär men som fortfarande ansågs vara tillåtet. Det är lätt att vara nervös, och man vet ju aldrig förrän man stått i rätten, men överlag så tror jag därför att: Ja, det är okej. Men sen får jag undra: 23 timmar sedan sa justaguy: kör nog utan patch även om man missar mkt i storyn tyvärr Missar man verkligen berättelse utan grafiska sexscener? 😛 Jag menar, är hennes storyline helt bortplockad? Eller skrev de om scener för att inte antyda att de hade sex? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
justaguy Skrivet januari 2 Författare Anmäl Share Skrivet januari 2 Tja, tack för ditt svar Oftast har de tagit bort alla sex scener och ibland hela routes. Är inte speciellt rutinerad i VN men har börjat dippa lilltån i där och har sett exempel där enbart 20% av spelet är kvar ,resten är borta utan patch osv.. Jag tror jag kommer landa i att strunta i att patcha och hålla mig ifrån spel som är censurerade alldeles för mycket helt enkelt då lagen är så fruktansvärt luddig och det finns många VN som fungerar utmärkt utan patch :) Oftast är det helt lagligt ur ett piratkopierings aspekt då det i de fallen jag kollat upp det varit utvecklaren själv som gett ut patchen på sin hemsida eller dylikt. haha tack för din lärdom av vad lolicon innebär, som sagt jag har noll intresse av det utan ända anledningen till att jag ens kom in på temat var för att många VN på steam har problemet som vi har diskuterat tidigare. Ha de gött! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg