MathJuice Skrivet december 30, 2024 Anmäl Share Skrivet december 30, 2024 Vad är Hololive Treasure Mountain? Vi utgår från att ni känner till Hololive och deras holo Indie utvecklingstag, men om du mot förmodan inte känner till det så kan ni läsa det i min recension om HoloCure här. Ni kanske också är bekanta med det populära spelet som alla Holomems streamade ett tag kallat Suika game, ett spel där man samlar frukt i ett glas och sen kombinerar dom för att få så många i glaset så möjligt. Detta är i princip samma sak, fast med Holomems... Story Kapten Hoshou Marine är ute i tropikerna och har hittat en unik skatt: Holomems i rund form. Hon älskar dom så och måste bara samla alla! Men se upp, för i vattnet väntar Gawr Gura på att hugga ifall du tar ett snedsteg! Det är storyn, mer eller mindre. Inte så mycket och ändå inte helt nödvändig. Den levereras som en specialare på Hololives huvudkanal där Marine är en lekledare och förklarar reglerna i typiskt YouTube-upplägg. Inte nödvändigt men en rolig detalj. Gameplay I Suika game så kombinerar man två av samma frukt för att bli en annan större frukt och gör så tills man fyller glaset upp till randen. Här så har vi istället olika Holomems som kombineras för en större Holomem. Den stora skillnaden är att nu sker det i 3D på en liten platå mitt ute i havet. Dina bollar ska nu balanseras i en krater utan att falla över kanten och ner i vattnet. Som tur är kan man både rotera runt ön och justera vinkeln på ditt kast så du kan lobba in Biboo emellan Subaru och Fuwawa. Lite mer trix jämfört med att bara sänka ner i ett glas i en 2D-miljö, och tyvärr händer det att bollarna kan hoppa runt likt dess inspirationskälla brukar göra. Du kan till viss del förhindra att en boll trillar av om du har kameran direkt mot den så det är en liten tröst i alla fall. I korta drag så är det samma sak: följ kedjan av större och större Holomems tills du får den stora skatten nummer elva och en båtlast av poäng. Du kan dock välja vilken Holomem du vill ha med och i vilken ordning dom ska komma, så det är coolt. Trott eller ej men det är verkligen beroendeframkallande och man kan spela i timmar med att bara bolla Holomems! Utöver ett enkelspel och ett nyligen tillagt versus mode så finns det inte så mycket att utforska. Framstegen som märks är när man låser upp nya Holomems efter spelande. Varje karaktär har olika krav på att låsas upp, som att få så mycket poäng totalt, skapa den högsta skatten eller ha med en specifik Holomem och gör en kombo. Det finns just nu 64 att låsa upp, Advent och Flow Glow inräknat. Det är ett simpelt men engagerande belöningssystem utan krusiduller. Grafik Trots att det är ganska simpelt så ser det ändå rätt hyfsat ut. Väldigt stiliserat och hög kontrast med rätt coola vatteneffekter, trots att du helst ska undvika att hoppa i. Marine och Gura är representerade som läckra Live2D-karikatyrer och bollarna i sig är precis som dom där FumoFumo eller Nesoberi plushen från Japan. Ljud Det är en och samma låt som går och det känns bekant, som om det är en ny mix av en av Marines låtar. Den ligger i bakgrunden lite sådär glad utan att vara störig, vilket är bra. Sen så är ljudeffekterna från när bollarna studsar eller kombinerar sig sådär upbeat och sköna. Men det som verkligen säljer paketet är Holomemsen själva! Alla bollar har några ikoniska fraser som dom säger när dom landar samtidigt som Marine agerar kommentator under spelets gång. Det är lite som att ha ett kollab i bakgrunden. Älskar det och är den tyngsta featuren i hela paketet! Sammanfattning Hololive Treasure Mountain har tagit en simpel formula, expanderat det till 3D-planet och gjort det till ett beroendeframkallande tidsfördriv som delvis jobbar i bakgrunden som ett enda stort kollab mellan alla Holomems. Simpelt, läckert, rätt så billigt och garanterat flera timmars nöje med denna! Omdöme: Ahoy!/10 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.