Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2024

MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan sa Raccomunk:

Nu när du nämner det,

Kimi to Idol Precure: Två avsnitt in i den nya serien, och de har hittills varit helt fantastiska! Bra karaktärisering, rolig komedi, riktigt snygg animation. Mycket starkare än inläggen från de senaste åren. Får hålla tummarna och hoppas att den håller i kvaliten, och kanske blir en av de Pretty Cure-serier som man kan ranka bland de bästa, som Heartcatch och Go Princess!

På titeln låter det som idoltema. Är det första gången de har det temat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Sceleris:

På titeln låter det som idoltema. Är det första gången de har det temat?

Jo så vitt jag vet så är det första gången de kör på det temat. Finns ju många andra franchises som har haft magiska idoler, så de har mycket att leva upp till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Left My A-Rank Party to Help My Former Students Reach the Dungeon Depths: Den gamla vanliga berättelsen om den stackars äventyrsgruppmedlemmen vars jobb bakom scenerna är det enda som låter gruppen prestera, men som inte värderas förrän efter han lämnat – en metafor för tittaren själv, vars insats på kontoret inte uppskattas. Så snubben börjar äventyra i säkra labyrinter med tre tjejer han gav några tips ett halvår tidigare, och inom sin tid kommer de väl att nå toppen och besegra den förseglade Demonfursten, medan den gamla toppgruppen blir bottengrupp, blah blah. Det mest anmärkningsvärda är väl kanske att han inte blir utkastad, utan faktiskt lämnar gruppen i argen över att ha fått för liten andel av gruppens belöningar, och alltså står upp för sig själv med självförtroende. Och att man streamar sina äventyr på fantasy-Twitch, för att varför inte. (Snubbens roller är "röd trollkarl, alkemist, videoklippare".) 5/10.

Übel Blatt: Berserk-inspirerad grimdark-hämndfantasy med tyska namn, om Köinzell, en arg ung(?) alv(?) som söker transport via luftskepp till ett land som leds av sju hjältar. I första avsnittet kommer han till en "hamnstad" (för luftskepp) där korrupta munkar styr och ställer. Han räddar en alvflicka från avrättning och bekantar sig med smugglare och mördar mordiska munkar.

Jag har läst typ 19 volymer av originalmangan. Jag ville minnas den som ganska bra, men den kan inte ha varit särskilt minnesvärd: nu när jag ser animeversionen upptäcker jag att allt jag minns är Köinzells bakgrund/motivation. Serien är heller inte en höjdare, men jag tycker att den har en kärna av något intressant, och tonen känns uppfriskande: allvarlig men inte betungande humorlös. 5/10.

The Red Ranger Becomes an Adventurer in Another World: Handlar om (se titel). Konceptuellt småkul med en naiv-entusiastisk sentai-snubbe som vinner genom att ropa sentai-klyschor, och drar sin sentai-teknologi och bakgrundsexplosioner till en annan värld, men det var inte min sorts humor. Jag föredrar högtempo-absurdistisk humor. 5/10.

Så, det var alla förstaavsnitt av nya serier (minus uppföljare, barnserier, och icke-japanska serier). 💦

Redigerad av Sceleris
Missade en.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då jag nyss sett färdigt på både Hen Semi och Shin Sekai Yori så är det väl dags att börja beta av säsongen.

Har egentligen bara börjat om på Apothecary Diaries och 100 girlfriends, och nu närsn börjat komma in i det så är de fortfarande lika bra som innan.

Nytt dock är I Have a Crush at Work som skulle handla om vuxenromans på arbetsplatsen, och jag förstår att folk gärna vill se något mer relaterbart än tonåringar i skolan, men iaf efter första avsnittet så tycker jag nog att de beter sig som tonåringar ändå. Kommer nog se vidare i ett par avsnitt till, men det var ingen serie som riktigt fick mig att vilja se "ett avsnitt till", direkt.

Däremot är Medalist lite oväntad. Har alltid gillat sportserier ända sedan Major var min första typ 10/10-serie. Såg och gillade första 2/3 av Eyeshield 21, Run with the Wind, i viss mån Haikyuu och Kuroko no Basuke, Gurazeni och Overtake! Fasen, kanske även Yakitate! Japan går in under kategorin.

Tror det är något i genren som nostalgiskt för mig tillbaka till "klassisk anime", kanske för att upplägget i princip alltid är samma. Karaktärsutveckling med en tydlig väg framåt, som en vanlig shonen fast lite mer grundad i verkligheten.

Men! Medalist var inte ens på min radar förrän jag såg ett klipp på ett konståkningsframförande varpå jag var ännu mindre intresserad. CGI-animering... njaeehh. Såg sedan att den listades av någon som typ "säsongens överraskningar" och gav den en chans ändå.

Extremt barnvänligt, nästan ett renodlat barnprogram, men träffar alla punkter en sportserie ska göra. Börja från botten, huvudkaraktären och tränaren är båda underdogs som börjar sent, men de är också lite, lite OP och presterar oväntat bra. Tydliga delmål, tydlig utveckling. Dessutom har den ett högt (och rätt bra) tempo och är genomgående underhållande. CGI är begränsat till OP och konståkning, men används inte hela tiden och är av väldigt bra kvalite, dessutom kompenseras vi med väldigt uttrycksfull animation resten av tiden.

Seriens största behållning är dock att jag vill "se ett avsnitt till". Telefonen åker inte upp under tiden man kollar, eftersom det hela tiden arbetas mot ett mål så tappas åtminstone jag inte intresset utan vill se hur det går. Den gör precis som en bra serie ska göra helt enkelt.

Dessutom insåg jag nyss att detta är den tredje serien om konståkning jag sett, efter Yuri On Ice och Ginban Kaleidoscope. Otippat ändå.

Utöver detta såg jag nyss klart på Breaking Bad och den avslutande filmen El Camino. Ingen anime visserligen, men liksom Medalist så handlar den om en underdog som är OP och arbetar mot tydliga mål med ett bra tempo och avsnitt som får en att vilja se "ett avsnitt till".

Vem kunde ana att konståkning och metamfetamin hade så många likheter?

• Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 weeks later...