Hoppa till innehåll
Anime.se

Recension: Warhammer 40.000 - Space Marine 2 (PC/XBOX/PLAYSTATION)


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

20240914173727_1.jpg

Vad är Warhammer 40.000 - Space Marine 2?

1975 grundades Games Workshop med deras hem i Nottingham, England. De började mer som en utgivare till traditionella brädspel men fick sen även licens att distribuera Dungeons and Dragons i Storbrittanien. Dom ville dock vara mer inblandade i rollspelsbranschen, och 1978 grundades Citadel Miniatures, deras in-house figurspelstillverkare. Därifrån skapades deras nu länge kända brand Warhammer. Den är uppdelad i en fantasydel och en sci-fidel men är i grund och botten plastfigurer som byggs ihop, målas och sedan spelas med tärningar och olika regler. Självklart så har dom även gjort avtryck på den digitala marknaden massor av spel (med varierande kvalité). Space Marine 2 är uppföljaren till spelet från 2011 och tar plats i det 41:a århundradet där mänskligheten är på förödelsens rand och det finns bara krig...

Story

a1.jpg

I det första spelet så följde vi kapten Titus från Ultramarines där han stoppade en Orkinvasion på planeten Graia och även hindrade en Kaosdemon från att manifestera. Hans stridsbroder anklagar honom för kätteri då ingen kan stå emot så mycket kaoskorruption som Titus gick igenom. Under uppsyn av Imperiets Inkvisition så avtjänar han sin "synd" i Deathwatch, men blir efter lång tjänst inkallad tillbaka till Ultramarines då systemet Recidius hotas av en inkommande Tyranidinvasion. Det finns en plan att ta fram ett supervapen men under tiden får Titus stå ut med ändlös svärm hungriga insekter och hans bröders misstankar om hans tidigare förflutna...

För dom som inte har någon koll på 40k så slängs det mycket termer och namn som bara de insatta inom loren vet, och tyvärr så är det inget de försöker förklara heller. Storyn är dock ganska direkt med vad som kommer ske så det är enkelt för oinsatta att haka på. Det är bara synd att ingen fördjupning av universumet sker utan det är av 40k, för 40k i princip.

Gameplay

20240921110552_1.jpg

Jämförelsevis med första spelet så har vi ungefär samma grund men med ganska klara förändringar. Du har fortfarande samma mix av skjutande och hack-n-slash men nu har vi en helt ny fiende. Du kanske har koll på vad en Ork är och vad de kan hitta på, men har du stått emot en svärm av inte-Zerg som dalar ner mot dig? Focus Entertainment och Saber Interactive har en annan titel under sig: World War Z: Aftermath, baserat på boken och filmen med Brad Pitt om zombies som svärmade hela världen. I spelet användes Swarm engine som gjorde att man kunde ha hundratals med zombies på skärmen som klättrade över varandra för att komma över ett hinder. I samma anda så har vi nu en skala av ett fullskaligt krig i bakgrunden men som samtidigt kan ledas om mot spelaren. Du har nu mer motståndare att slåss med och dom kan enklare få dig ur balans. På avstånd har du nya vapen att hantera dessa svärmar, även om majoriteten är en mix av gevär och SMG:s med olika eldhastigheter eller tillbehör. Men sen så får vi en Melta Rifle, en extra stor hagelbössa som skjuter smält plasma framför en och kokar allt framför dig. Skillnaden är att du har nu bara ett huvudvapen, en pistol och ett närstridsvapen, två mindre än i föregångaren. Kanske inte något som känns som en negativ ändring men ammunitionskapaciteten är mindre så håll ögonen öppna för ammolådor. I närstrid ser vi en större ändring gameplaymässigt. Din repertoar offensivt är ganska begränsad med spamma attack och kanske slå en tung attack för mer swing. Istället så har din defensiva profil ändrat till att både ducka och blocka med en perfekt timing mekanik. Lyckas du med en perfekt dodge/parry kan du aktivera en gunkata funktion och göra stor skada med ett precisionsskott mitt i nyllet. Väldigt effektivt att stringa ihop coola utbrytningar och kunna kedja ihop en destruktiv kombo. Strong attacks markeras vid fienden och från vilket håll med antingen en blå ring (kan blockas) eller en röd ring (måste duckas från). Ditt HP kan komma tillbaka om du antingen skadar en fiende tidigt efter du tagit skada eller om du använder ett stimpack, men det är inte lika generöst som tidigare och du är mer sårbar då det är en hel svärm mot dig och dina bröder. När du skadar/disorienterar monstren nog kan du avrätta dom med riktigt coola animationer som samtidigt återställer ditt pansar, så kontra mycket för att kedja ihop avrättningar så du håller dig vid liv.

20240915184705_1.jpg

Space Marine 2 är den fullständiga erfarenheten: en kampanj med stöd för 2 vänner att hoppa in i, ett co-op läge för tre personer som fungerar som sidouppdrag mot huvudstoryn och ett PvP-läge 5 mot 5. I kampanjen kan du inte ändra Titus utöver hans vapen, men i de andra lägena finns det olika klasser som beter sig annorlunda och kan ändras hur du vill. Du låser upp nya rustningsbitar, målar dom i ditt favoritchapters färger och uppgraderar vapen och klass med olika perks. Du har nu ett dress up game för 40k-nördar! Dessutom finns lägen för alla olika spelartyper, men PvP har nog minst innehåll för tillfället. Bara 3 banor och de andra laget (kaos) kan inte ändra det kosmetiska. Många är dock rätt nöjda med spelloopen och är rätt bra balanserat överlag.

Grafik

20240921105826_1.jpg

Att simulera ett krig i bakgrunden samtidigt som du dödar en fiende med deras egna klor du slitit av från deras arm är svårt att föreställa sig, men dom har lyckats med det. Extremt krävande med när man ser på skalan som målas upp och alla dödsanimationer du kan få till så känns det som att det är värt det. Gillar du blod och skadedjursmassaker i stil med nya Dead Space så har du hittat rätt. Detaljerna på din rustning är också top notch. Generatorn utblås på din rygg blåser konstant, tyger och kåpor flyter runt i vinden och med dina rörelser och alla explosioner är magnifika. Vacker förödelse helt enkelt!

Ljud

20240925203135_1.jpg

Du hör i bakgrunden en något gothinspirerad kyrkokör men ditt fokus kommer nog vandra mer mot din arsenal. Att stycka och stampa Tyranids känns riktigt köttigt och de ikoniska skjutvapnen från universumet har en riktig kick i sig. Det som faller kort är de olika karaktärerna som varierar mellan intressanta sidokaraktärer och ganska medel huvudkaraktärer, ännu värre när dom körs via radiofiltret där alla låter likadant. Tur att fokus var på förstörelsen och att dom fick till det.

 

Sammanfattning

Space Marine 2 hade stor hype bakom sig och det verkar ha levererat en fullständig upplevelse, vilket är ganska uppfriskande för ett modernt spelsläpp. Mer innehåll är planerat för co-op och PvP så räkna med mera timmar att lägga ner på denna titel. Detta är ett kärleksbrev till alla 40k-fans.

Omdöme: For the Emperor/10

20240925204435_1.jpg

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...