Hoppa till innehåll
Anime.se

Robotech


MagnificentP
 Share

Rekommenderade inlägg

Eftersom Robotech i stort sett är Macross så får man väl börja med det riktiga Macross. Alla Macross-serier är inte högsta kvalitet, men möjligtvis är det värt att se originalet för skillnaderna från Robotech, kanske Macross Frontier, och kanske min favorit, miniserien Macross Plus.

I samma ådra finns ju Gundam i alla sina olika variationer. Om 40 år gammal Robotech-animation gör dig nostalgisk så är den äldsta en bra start, där en brutal invasion tvingar ett gäng civila att fly i ett slagskepp och försvara sig med en nyutvecklad stridsrobot. Den har många uppföljare som kan vara sevärda, som Gundam Z, och många av dem finns också som filmversioner om man föredrar dem över att se ~50 avsnitt per serie.

För en annan vinkel på "slagskepp och bra story" så får jag säga Legend of Galactic Heroes. Det är politik och militär strategi, utan jätterobotar, tusen år i framtiden. Jag har bara sett den äldre versionen (typ 1988-1997), vilken är otroligt bra, men vill du ha nyare animation så finns det en remake som också verkar vara uppskattad.

För postapokalyptiska teman är ju Neon Genesis Evangelion i princip utgångsläget, där jorden halvt förstörts av ett utomjordiskt anfall och nu måste försvaras från nya anfall. Men dystopiskt och postapokalyptiskt får mig också att tänka på Now & Then, Here & There där en grabb transporteras till en fruktansvärd värld där hans optimism möter svält, barnsoldater, våldtäkt, och mord.

Tja, det var några idéer att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...