Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa favoriterna

Raccomunk
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har svårt att tänka på "favoritkaraktärer" överlag. Liksom, vad är en favoritkaraktär? Vad är en waifu? När jag var yngre hade jag en del figurer som jag tänkte på mycket, men jag tror inte att jag kan säga att jag har något sådant nu. Jag kanske fascineras av, eller känner empati för, eller hejar på någon viss figur i någon viss serie, men när serien är över så tänker jag inte på dem längre, och det känns inte rätt att sätta figurer på en topplista utan starkare känslor än så. (Och figurerna som jag brukade sätta på min topplista förut har jag inte sett på länge. Yang Wen-li från Legend of Galactic Heroes låg på min topplista i åratal, och ligger kvar på min MAL-topplista, men jag har ju inte sett LoGH sedan 2006.)

Jag har några idéer till ämne, men jag hör gärna vad ni tänker när ni säger "favoritkaraktär", eller "favorit-" överlag. Är det liksom "rätt" att ha en favoritsoundtracklista med grejer man inte lyssnat på på 15 år?

46 minuter sedan sa MathJuice:

är Raphtalia en av dom?

Jag är som sagt osäker på vad det faktiskt innebär att en figur är ens waifu – antyder det att man hade velat bokstavligen ta dem till hustru om de hade varit verkliga? – men jag är ganska säker på att Raphtalia inte skulle kvala in i topp 50, kanske inte topp 100. 😅 Jag tyckte bara att din figur, hrm, hade tilltalande figur. :hazukashii:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

50 minuter sedan sa Sceleris:

Är det liksom "rätt" att ha en favoritsoundtracklista med grejer man inte lyssnat på på 15 år?

Det finns inget rätt eller fel när det gäller favoriter, om du tycker att soundtracken du inte lyssnat på på 15 år är din favorit så får det vara så.

50 minuter sedan sa Sceleris:

Jag är som sagt osäker på vad det faktiskt innebär att en figur är ens waifu – antyder det att man hade velat bokstavligen ta dem till hustru om de hade varit verkliga?

Visst finns det personer som vill ingå i äktenskap med sina favoritkaraktärer, men de flesta är väl rätt oseriösa när de säger waifu. Oftast menar man nog bara den/de karaktärer man gillar mest; personlighetsmässigt, utseendemässigt, eller vilka andra kriterier du råkar ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Raccomunk:

Det finns inget rätt eller fel när det gäller favoriter, om du tycker att soundtracken du inte lyssnat på på 15 år är din favorit så får det vara så.

Det är ett fritt land o.s.v. men för god kommunikation så tycker jag att det är bra att inte uttrycka sig så att folk missförstår. ("Jag är ett mangafan" säger samtalspartnern, och man tänker att man funnit en själsfrände, men som diskussionen fortskrider så framgår det att personens intresse inte vill sträcka sig längre än att hen har en gammal T-tröja med Dragonball-motiv – och man blir besviken. 😔)

Personligen vill jag alltså inte överdriva min nuvarande uppskattning för något så att det leder till missförstånd, men jag känner mig också lite respektlös både mot det verk eller den skapare som jag utnämner till "favorit" och mot de som VERKLIGEN gillar verket/skaparen.

Den snabba lösningen är förstås att inte använda ordet "favorit" (jag skulle t.ex. kunna låta er gissa "tio animelåtar jag lyssnade på mycket för tio år sedan", men just detta exempel skulle vara för trist och krystat, och blir inte ett test på om ni förstår er på mig som jag är nu, utan mig som jag var för tio år sedan)...

...men jag skulle förresten gärna höra dina tankebanor kring din egen topplista som vi just fått se i tråden! Är det blandade kriterier? En del för att de är söta, en del för att de är envisa "fighters", en del för att de är komplexa eller motsägelsefulla? Eller finns det någon röd tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa Sceleris:

...men jag skulle förresten gärna höra dina tankebanor kring din egen topplista som vi just fått se i tråden! Är det blandade kriterier? En del för att de är söta, en del för att de är envisa "fighters", en del för att de är komplexa eller motsägelsefulla? Eller finns det någon röd tråd?

Det är definitivt blandade kriterier. Jag har en soft spot för emotionella scener, och flera av mina favoritkaraktärer är där på grund av någon sådan som drog i hjärtsträngarna, men vissa andra är baserad på deras design, söthet eller specifika karaktärsegenskaper.

• Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter