MathJuice Skrivet februari 12, 2022 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2022 Vad är Neptunia X Senran Kagura: NINJA WARS? Två väletablerade serier tack vare deras fokus på fanservice gör en crossover tillsammans. Hyperdimension Neptunia är uppe i ungefär 14 spel med mycket fokus på JRPG. Senran Kagura har 8 plus ett mobilgacha med majoriteten i hack and slash genren. Det ser mörkt ut för dom dock då producenten Kenichiro Takaki lämnat Marvelous Entertainment för nya projekt samtidigt som Sony lägger hårdare press mot fanservice inom spel som släpps på Playstation-konsoler. Helt plötsligt så kommer Neptunia-serien och gör en mashup med dom så gissar på att vi får det bästa av två världar helt enkelt! Story I landet Gamninjustri är två grannationer i konstant kamp mellan varandra: Heartland och deras Compa-style tränade ninjor (baserat på producenten Compile Heart), och Marveland (Marvelous Entertainment) med deras Honeypa-ninjor (Honey Parade). Under deras strävan att utöka kontroll över landet dyker helt plötsligt en ny okänd motståndare upp: Steeme Legion (gissar på att detta är Steam) och deras robotninjor. Denna mystiska fiende kräver att alla NINJA (alltid i caps!) ska underkasta sig dom och utlyser NINJA WARS, där de olika ninjastilarna ska kämpa till sista ninja för att bevisa vems stil som är bäst. I denna mörka stund sluter ninjagudinnorna från Heartland en pakt med elitninjorna från Marveland och tillsammans försöker de slå tillbaka hotet från Steeme Legion... Väldigt crazy story men helt i linje med Neptunia-serien med mycket fourth wall-referenser. Charmen och humorn finns där presenterad i båda seriernas klassiska visual novel-stil. Men som vanligt så är det mycket dialog att ta sig igenom jämfört med gameplay. Det är mycket småsaker som man kanske kunde lämna åt sidan för att korta ner onödig dialog. Gameplay Spelet tar Senran Kaguras klassiska hack and slash och kombinerar det med Neptunias egna action RPG i stil med 4 Goddesses Online, med mer inflytande från det sistnämnda. Vad vi får är mer dungeon crawling och lite mindre fiender än vad man är van vid i SK. Du har också bara en attackknapp att spamma utan riktig variation och combos. Istället uppmuntras du att använda kastvapen (shurikens för skada, kunais för debuffs) eller specialmoves emellanåt. Dessa moves är fyra per karaktär unika kraftattacker som du kan kombinera tre-fyra gånger för bonuseffekt. De verkar inte heller ha någon större begränsning utöver stamina, men även om nästan allt du gör är beroende av det så har du fem bars av det och det ska krävas mycket för att dom ska tömmas. Försöker dom göra det mera soulslike fast i Neptunia-stil? I övrigt finns dash, sprint och block för ditt försvar så du behöver inte oroa dig över hur du ska försvara dig. En unik funktion är en specialbuff som du kan aktivera ett visst antal gånger i varje dungeon baserat på de fyra olika elementen. Du kan göra mer skada samtidigt som du är mer ömtålig, du kan tåla mer och blocka bättre, du kan ha högre stamina med kortare cooldowns eller så kanske du vill få mer liv. Du kan ta med dig två ninjor när du går in i en dungeon och du kan skifta mellan dom mitt i slagsmål. Du startar med dina fyra favoritgudinnor från Neptunia och över tid rekryterar du de fyra olika ledarna från Senran Kagura: Asuka, Homura, Miyabi och Yumi. Utöver det finns det två Compile Heart originalkaraktärer att låsa upp. Alla beter sig olika med unika special moves även om huvudmålet är hugg och klyv i grunden. Det finns fortfarande en risk att det känns repetitivt efter ett tag beroende på vad vill få ut av spelet för i grunden är det spamma och grinda som gäller. Grafik Grafiken känns som en mix av senare Senran Kagura titlar och Neptunias egna 4 Goddesses Online. På PS4 känns det verkligen som en uppgradering från tidigare titlar. Dungeons är lite mindre i skala och har mindre spill jämfört med tidigare dungeon crawlers. Du får en känsla av en lagom stor bana som de fyller ut perfekt utan att kompromissa med en gles backdrop. Effekterna från specialattackerna känns som att de tillhör de cellshadade karaktärerna som kastade dom. En väldigt skum detalj är att i visual novel delarna så är Senran Kagura-tjejerna tecknade av Kenichiro medan resten är gjorda i Neptunias originalstil. Kanske en fin detalj för fans, men skillnaderna gör det väldigt uncanny av någon anledning. Ljud Det känns verkligen som om Compile Heart försökte apa musiken från Senran Kagura och ninjastilen överlag, och det gör det med bravur. Vanligtvis så finns det ett par ganska irriterande toner eller låtar som gör det svårt att lyssna på utan att bli tokig. Jag har inget att klaga på under denna punkt så stort plus. Allas våra favorit VA:s återvänder till sina roller och dom gör det galant som vanligt. Noire är min favorit fortfarande men Rie Tanaka (Strike Witches, Girls und Panzer, Genshin Impact) gör en så bra Purple Heart att man kan nästan förlåta att Neptune är smått irriterande. Sammanfattning Neptunia X Senran Kagura: NINJA WARS är kanske inte en revolution inom serien eller genren och har fortfarande problem med onödig dialog som drar ner på gameplaytiden. Men grafiskt och mekaniskt ser vi förbättringar samtidigt som charmen och humorn finns kvar. Det är fortfarande Neptunia-dominerat så fans av Senran Kagura bör ha det i åtanke innan dom skaffar spelet då det finns stora skillnader mellan dom. Överlag ett solitt och roligt spel som rekommenderas varmt. Omdöme: Nepu/10 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.