docster Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Vilken film av Akira Kurosawa är eran favorit? Detta kanske låter mainstream men jag gillar Shichinin no samurai mest av alla hans filmer Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Schichinin no samurai är riktigt bra.. det går inte att frånkomma.. skulle nog kunna säga att den är bäst av dom också, älskar Toshirô Mifune i hans roll. Hans roll i Yojimbo är inte sämre.. Har du sett Kurosawas yume.. ihopklipp av sköna japanska småstorys där man bland annat får se rävdansen, blev väldigt fascinerad av den.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Nej yume har jag sett! Får väl ta och göra det, Kurosawa brukar inte göra dåliga filer :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 verkligen inte.. saknar dock en del filmer.. typ sanjuro och rashomon.. filmer man hört talas om men inte sett.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 verkligen inte..saknar dock en del filmer.. typ sanjuro och rashomon.. filmer man hört talas om men inte sett.. Jepp snackade en hel del om de filmerna när jag hade filmkunskap! Ganska intressant då många av Kurosawas filmer är baserade på shakespear verk, Rashomon är baserad på macbeth om jag inte missminner mig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Rashomon ja, Throne of blood.. vi såg en snutt av den på svenskan(bara för typ några dagar sen), våran svensk-lärare är såld på kurosawa.. man såg tydliga likheter.. dom bästa lånar ofta koncept.. ta t.ex. Ghibli i animevärlden, dom lyckas rätt bra.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Absolut! vad tänker du på när du nämner Ghibili? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Ghibli's sagor är ofta lånade.. Ta Sen to Chihiro no kamikakushi som exempel. Kamikakushi som betyder ungefär: Försvinnande av barn(om jag inte misstar mig). Förekommer i olika barnsagor i japan. sen ser man en del likheter mellan Sen och Alice i underlandet. Kiki's delivery service är även den baserad på en japansk barnsaga.. författaren ville verkligen inte att den skulle bli film, men det blev så till slut.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Sen to Chihiro no kamikakushi exemplet tyckte jag var lite långsökt alla serier har ju fått inspiration från andra serier/böcker Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Kanske det var lite långsökt.. men allt är inte eget.. OT: Med detta i åtanke väntar jag på The Ring 2, en fristående fortsättning på The ring i USA.. kan garantera dig att den kommer att bli dålig... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Trodde the ring 2 skulle baseras på ringu 2? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Icke, dom ska göra en fristående uppföljare.. Får se hur herr Verbinski lyckas med det här.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Bah hollywood, varför förvånas man inte... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freytag Skrivet april 1, 2004 Anmäl Share Skrivet april 1, 2004 Yojimbo Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bao Skrivet april 12, 2004 Anmäl Share Skrivet april 12, 2004 Min favvo är "Ran", men diggar "Hidden Fortress likamycket tror jag. Sanjuro är underskattad och "Dodeskaden" helt underbar! Snacka om att skapa filmhistoria . . . Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vanilla Skrivet april 13, 2004 Anmäl Share Skrivet april 13, 2004 Måste nog säga Schichinin no samurai jag med. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Alcarcalimo Skrivet september 6, 2004 Anmäl Share Skrivet september 6, 2004 Får bli "Schichinin no samurai" här med, tätt följd av Yojimbo. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Yrat Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Syns ju väldigt tråkigt med svartvit film , synd bara att dom inte satsade på stereoljud istälelt för mono. Iaf så verkar dessa filmer vara lovande. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Skrivet april 3, 2005 Anmäl Share Skrivet april 3, 2005 Måste säga shichin no samurai för min del också, men jag har inte sett alla filmer, funderar på att tanka dem alla så att man kan jämföra litet. Men i övrigt så den senaste jag såg var ikiru, så förbaskat ägande =) men han har ju en del tidstypiska fel i sin framställning och dyl, väldigt legalistisk, jag föredrar filmerna som kom efter zengakurens frammarsch i det japanska samhället som många animeserier idag drar inspiration ifrån, ikkitousen någon ? >:( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HarCees Skrivet april 3, 2005 Anmäl Share Skrivet april 3, 2005 Ran är i alla fall en av de sämre (enligt mig). Grymmt snygg dock, med enorma scener.Verkligen enorma. Att Japan kunde göra sådana filmer 85, när HK och Hollywood var större än någonsin, är fantastiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Skrivet april 3, 2005 Anmäl Share Skrivet april 3, 2005 Varför är ran dålig då ? den härskar ju. Det är bara narren/den galne som vågar säga sanningen men ingen tar honom på allvar ändå och den gamle gamle kungen som representerar l'ancien regimè, jag älskar kurosawa, han är grym >:( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kingan Skrivet maj 2, 2006 Anmäl Share Skrivet maj 2, 2006 Schichinin no samurai och därefter dersu uzala som är en otroligt fin film =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 15, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 15, 2006 Av fyra hittills sedda får jag säga att De Sju Samurajerna är den bästa, Yojimbo ligger inte långt bakom. Man måste bara älska Toshiro Mifune! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg