Sceleris Skrivet november 29, 2016 Anmäl Share Skrivet november 29, 2016 Denna nyhet är några dagar gammal, men jag vill ändå diskutera den. Nyligen firades nämligen tioårsjubileet (Code Geass började sändas 6 oktober 2006) med ett evenemang. Där utlyste de att de skulle göra en ny recap-filmtrilogi av "R1" & R2. Tidigare gjorde man ju två 2-timmarsfilmer av serierna -- Black Rebellion och Zero Requiem -- men nu låter det som att man ska göra tre filmer av samma material av någon anledning. Men tydligen blir det nya scener, och röstisarna ska spela in sina röster på nytt. Är detta en "Rebuild of Code Geass"? Det har ju sagts att R2 för seriens skapare blev en tråkig kompromiss med sponsorerna. Vi får se nästa år när första filmen kommer. Ännu mer intressant är att man utlyste något som man kallar Code Geass: Fukkatsu no Lelouch (" Lelouch of the Resurrection " i ANN:s översättning). Hm! Code Geass R2 slutar ju med att Lelouch låter sig mördas för världsfreden; medan många hoppats och trott att den berömda vagnföraren var Lelouch, så är det canon (se Meatroses inlägg på denna sida) att Lelouch faktiskt dog. Nu säger de att Lelouch faktiskt kommer att vara med igen , i denna berättelse som kommer att utspela sig flera år efter slutet på R2, och Lelouch kommer inte att vara en klon eller från en alternativ verklighet . En ANN-läsare såg evenemanget och ger mer information: regissören och manusförfattaren, alltså de huvudsakliga originalskaparna, hade frågestund och pratade om hur Agito-OVA-serien är canon (fastän de inte hade något med den att göra). Mot slutet av kvällen spelade röstskådisarna igenom slutscenerna av R2, med livekonsert med Hitomis slutlåt (typ så här kanske (obs, äldre konsert)), och sen spelades eftertexterna och alla tackade för sig och började gå av scen... ...tills Lelouch/Zero -- till publiken och röstskådisarnas överraskning! -- sprang på scen och utlyste att HAN ÄR TILLBAKA ! En teasertrailer spelades där man ser det gamla karaktärsgalleriet i fredstid, innan explosioner och action bryter ut! Fler gamla roller. Och en ökenscen. (Förmodligen allt utan röster.) Läs det länkade inlägget för en lite mer detaljerad beskrivning. En animerad trailer, så det bör ju vara en film eller OVA, men det kanske till och med är en "R3"-teveserie -- fast det kan också vara ett TV-spel med animerade sekvenser. Hur som helst, jag är skeptisk till projektet. Citerar mig själv: En ren uppföljare hade varit det mest själlösa och poänglösa att köra på. Själlöst om man tar tillbaka vissa karaktärer; poänglöst att följa de som blev kvar. Fast samtidigt så ska man vara öppen. Det kan ju faktiskt bli bra. 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet december 3, 2016 Anmäl Share Skrivet december 3, 2016 Först och främst är jag väldigt öppen för en remake av andra säsongen. Det var väldigt lite jag uppskattade om hur handlingen utvecklades där. Fast jag vet inte om något sånt skulle passa i filmformat. Men när det gäller en direkt uppföljare... Det skulle kännas väldigt omotiverat. Vi har redan åstadkommit världsfred . All drama är avslutad. I så fall skulle jag nog vara mer intresserad av en sidohandling i samma universum. Och jag har inte sett ett dugg av Akito! Men det skulle samtidigt vara väldigt svårt att ignorera. Om det blir en tvserier skulle det bli veckans nya snackis i åtminstone två månader. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 3, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet december 3, 2016 Om det blir en tvserier skulle det bli veckans nya snackis i åtminstone två månader. Ja, kanske. Det känns som att animekonsumenter är så oberäkneliga att det som var en stor "hit" för några år sen inte nödvändigtvis skulle vara det idag. Jag tror inte att det skulle floppa, men jag kan lätt föreställa mig att köpskivorna säljer i 6000-8000 ex/volym, snarare än 45 000 som originalen. Samma med exempelvis Haruhi, om den äntligen skulle få mer anime -- det har tagit för alldeles lång tid. Om en eld ska brinna så måste man ge den bränsle. Det blir intressant att se nu i februari om Attack on Titan visar sig vara för sen för att väcka samma entusiasm som tidigare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet december 6, 2016 Anmäl Share Skrivet december 6, 2016 Med risk för att vara tråkgubbe tycker jag itne detdär låter som någon bra idé. Detdär är ett av de bästa animé sluten någonsin i min bok. Att riva upp det eller göra om det känns bara fel. Varför? Annat än för att mjölka en framgång på mer pengar? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet december 6, 2016 Anmäl Share Skrivet december 6, 2016 Serien är klar och jag tycker inte att den har något mer att berätta men ändå blir jag lite sugen på att se vad de har kokat ihop. Jag får alltid blandade känslor när jag hör om serier jag gillar ska få en uppföljning, dels vill jag se mer av verket men samtidigt vill jag inte förstöra känslan och mina minnen av serien. Som det ser ut nu så kommer jag att se den eftersom den kommer att vara en sån snackis men det kan ju även vara bra. Fast det är vad jag säger just nu, när det väl kommer till krita så kanske jag inte gör det. Jag vill minnas att jag sa samma sak om Eureka Seven: AO som jag skulle se eftersom den innehöll namnet Eureka Seven men som jag aldrig såg eftersom jag inte kände samma dragningskraft till den längre men också att jag inte hörde så mycket gott om den. Nåja det ska bli intressant att se vad de gör och hoppas det blir bra, om inte så blir det åtminstone roligt att läsa vad den ställer till med. 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 23, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet december 23, 2016 Och här är trailern; någon spelade av en stream av evenemanget. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet december 25, 2016 Anmäl Share Skrivet december 25, 2016 Tjaa... Det ser ju ut som... animation av grejer. Jag påminns om att jag inte gillade hur robotarna hanterades i andra säsongen. De flög runt i mach 50 med knivskarpa svängar och alla hade en skräddarsydd maskin. I en uppföljare (vilket det ser ut som) måste ju sånt följa med. Förmodligen. Men jag velar mellan hopp och cynisism. Jag tänker mig att det här är antingen motiverat av ren desperation -- investerarna tycker inte att de räfsar in tillräckligt med pengar och kommer inte på någon bättre idé för att göra det -- eller så har de respekt för serien vid det här laget och har låtit de kreativa människorna vara kreativa och de har lagt ner en massa tanke på handlingen. Jag vet inte vad jag ska tänka. Det är väl bara vänta och se. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Swiff Skrivet december 30, 2016 Anmäl Share Skrivet december 30, 2016 Lite läskigt med tanken på en uppföljare, höga förhoppningar eller inte? Jag vet inte exakt vad skaparna har gjort sedan R2 men en annan har ju alltid hoppats på en helt ny historia på samma nivå - utan att behöva gå djupare i Geass grottan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 30, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet december 30, 2016 Lite läskigt med tanken på en uppföljare, höga förhoppningar eller inte? Jag vet inte exakt vad skaparna har gjort sedan R2 men en annan har ju alltid hoppats på en helt ny historia på samma nivå - utan att behöva gå djupare i Geass grottan. Geass två huvudskapare är regissören Gorô Taniguchi och manusförfattaren Ichirô Oko'uchi. Tillsammans har de tidigare arbetat på Planetes (2003). Min uppfattning är att Taniguchi blev väldigt negativt påverkad av hur mycket som sponsorföretagen lade sig i med Code Geass, i synnerhet Geass R2, så han regisserade inte en vanlig anime igen förrän 2015 med mangabaserade Maria the Virgin Witch. Maria är en intelligent historisk serie med feministiskt tema och vass regi. Och nu 2016 var han chefregissör (inte verkställande ) för originalserien Active Raid, en polismechaserie med låg ambitioner. Oko'uchi har arbetat på fler verk under samma tid. Det här är serier och filmer han varit huvudsaklig författare på: Originalverket Guilty Crown var en övernaturlig mechaserie typ Geass minus Death Note. Jag pallade dock inte längre än ett avsnitt för att det var så krystat, pretentiöst "coolt". Han skrev en animefilmversion av amerikanska barnboken Magic Tree House. Oko'uchi författade Berserk-filmtrilogin, en ganska respektabel adaption av originalmangan. Filmen Fusé: Memoirs of a Huntress bygger på en bok. Det är något slags samurajtidshistoria. Har inte hört så mycket om den alls. Rymdmechaserien Valvrave the Liberator var skräp, men också den galnaste åkturen sedan Code Geass och på så sätt väldigt underhållande. Den kunde ha flera "plot twist"-ögonblick i samma avsnitt! Dock var den svår att ta på allvar. Serien Kabaneri of the Iron Fortress såg jag faktiskt klart igår. Det är en Attack on Titan-inspirerad historia från regissören och studion av Attack on Titan (fast skriven av Oko'uchi), om zombier och ånglok under samurajperioden. Storyn är inget imponerande alls, men den är otroligt jävla fin att titta på! Så, ja, vad ska man ha för förväntningar? Båda karlarna är egentligen ganska "hit-and-miss", nästan till den grad att man skulle kunna ta en funderare över hur bra (eller inte) Code Geass verkligen var... så jag väntar mig nog inte något som gör att en ny Geass-serie kommer att kännas välbehövd. Låga förväntningar men öppet sinne. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg