Hoppa till innehåll
Anime.se

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu (spoilers)

Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag glömde en sak som jag såg i boken: Elsas sargade kropp fortsatte att leva “utan en själ”. Subaru såg den när han letade efter en dörr till Beatrice. Den jagade honom, men det där stora odjuret började slåss med henne, sen brann huset ner. Så vem vet om hon verkligen är permanent död. 😅

10 timmar sedan sa Ashaz:

Tunneln: Ja nu när jag kollade igen så ser man Otto & co springa ut genom samma koridor med samma glitter i. Jag blev förvirrad av falsk foreshadowing då skulle man kunna säga.

Förresten, materialet såg väl likadant ut som i Echidnas grav? Kanske en vanligare sorts byggnadsmaterial. Så att de slipper sätta upp väggfacklor (som i Skyrim-grottor som ingen varit in i på 3000 år men vars facklor fortfarande brinner).

Det är ju också möjligt att det var en grej som hade kunnat bli något. När man skriver en bokserie på 30+ böcker under flera år så har man ju inte precis allt planerat. Ett sätt att ge sig själv framtida spelrum är ju att lägga in saker som man kan göra något av senare – eller låta bli.

10 timmar sedan sa Ashaz:

Puck vs Roswal. Jo dels den biten, men även vid ett annat tillfälle nämner Puck att han en gång kände någon som pratade likadant som honom.

Ah, där. Puck säger “I was remembering a man who spoke a lot like you. Is it so I'd remember that wound, or perhaps a warning?” Men det föregås av Roswaals fråga: “Am I correct in guessing that you now remember what happened before your contract?”

I Re:Zero-prequelfilmen hör man en röst säga (typ i Pucks minne): “If you get too close to her, that which makes you you – your memories, thoughts and goals – shall all be lost.” Puck tappade många minnen när han blev kontraktbunden med Emilia, så det är först nu i Helgedomen som han börjat få tillbaka dem. Så han kom helt enkelt inte ihåg Hector förrän nu.

Det är också värt att anmärka på motsvarande från boken: “…From that last part, I taaaake it you now remember things from prior to your pact?” “I’m deducing a lot from the situation, you see, but considering whose forest this is, I have a pretty good idea who imposed this pact on me. I remember a man who spoke a lot like you, too.” “——” “Is it to remember your wounds or to punish yourself? Either way, it’s very backward-looking of you.”

Puck säger “jag har inte fått tillbaka alla mina minnen, men i och med att det är din skog förstår jag att det var du som gjorde så att jag inte kunde ta mig ur kristallen”, och han lägger till en provokation (som brukligt är, i en strid): “nu minns jag Hector och ser att du härmar honom, kanske för att minnas eller straffa dig själv”.

(Animeöversättaren är förmodligen den som missförstod p.g.a. utelämnade pronomen: “so I'd remember that wound” istället för bokens översättning “to remember your wounds”. D.v.s. enligt Puck talar Roswaal som han gör som en ständig påminnelse om dagen då Hector anföll, eller nåt sånt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det en prequel film? :O

Snubblade över nån youtube video där de var berusade också, med scener som absolut inte var med i den version jag såg. Emilia däckad på golvet och Rem ...eh.. som vanligt fast full. Vad har jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

23 minuter sedan sa Ashaz:

Finns det en prequel film? :O

Snubblade över nån youtube video där de var berusade också, med scener som absolut inte var med i den version jag såg. Emilia däckad på golvet och Rem ...eh.. som vanligt fast full. Vad har jag missat?

Två år efter första TV-serien kom en timmeslång OVA(?) som utspelar sig strax efter Maylies första attack mot byn (hunden som biter Subaru) där en mystisk kyla sprider sig.

Spoiler

Det är Emilia som tappar kontrollen lite, så de anordnar snögubbefestival med byborna.

Ett år senare kom en “biofilm” (80 minuter) som handlar om hur en minneslös Emilia levde sitt liv i skogen med Puck, och hur de formade sitt kontrakt. Det är där man först får höra Echidnas röst, och se de som visade sig vara Fortuna och Guise. Jag tror att den baserades på en liten extranovell som följde med ursprungliga Blu-ray-släppet av TV-serien, och kanske det var samma med OVA:n.

Jag tror att det var en taktik för att påminna fansen om att de existerar. 2016 S1, 2018 OVA, 2019 film, 2020 S1 director's cut + S2 del 1, 2021 S2 del 2. Det känns ganska klipskt, och kanske en antydan om att vi kan vänta oss någon liknande “utfyllnad” inom ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Minerva skulle vara Emilias mor är ingen dum idé och de har en del likheter till utseende. Det som styrker det är hur hon pratar till Emilia och den hjärtliga kramen. Trots det så tror jag att hon talar sanning när hon säger att hon är en god vän till Emilias mamma. Detta är såklart bara gissningar och bygger inte mer på en känsla. Om hon har sett Emilia växa upp så tycker jag inte att någon av de sakerna skulle kännas konstiga. En fråga jag ställer om det finns någon anledning de vägrar gå in på detaljer om Emilias föräldrar? Är det endast för att tittaren ska bli intresserad eller finns det faktiskt en mening med det?

Hoppas på en till säsong inom en rimlig framtid och hoppas att det händer lite mer i den än denna säsong. Som Sceleris nämnde så var helgedomen inte så intressant att den behövde alla avsnitt som den nu fick.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja. Det var verkligen stor skillnad i intensitet och variation på S1 & S2.

Just ja. Det känns ju lite konstigt om hon rakt av skulle ljuga om en sån grej i en såndär story-byggande flashback. Att vara en god vän till mamman alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har ni faktiskt missförstått lite, hörni! Dialogen på japanska är typ:

— Stark, du [är]. Den delen [av dig], [är] helt olik modern.
— Eh? Min mors [förhållande/situation/sak/omständigheter/faktum]…? (私の母様のこと)
— Ja, känner till (知ってる) [det] väl, men säger inte. För att den sortens löfte.

Från grammatikboken: “こと means a thing which is intangible. […] Nounこと, whose literal meaning is 'thing of Noun' is often used with such verbs as 知っている 'know', 話す 'talk' and 忘れる 'forget', and means 'know about Noun', 'talk about Noun', etc.”

Minerva säger inte att hon är vän med Emilias mor, utan att hon har kunskap om Emilias mor. Det som Emilia frågar och Minerva besvarar är alltså snarare “känner till” än “känner”. Om Minerva är Emilias mor så är det verkligen ingen lögn. :-) Fast jag hade tyckt att det hade varit helt godtagbart att kalla sig själv för sin egen vän också, om hon faktiskt hade gjort det.

Om Minerva är Emilias mor så betyder det dock att Minerva har lovat en annan person X att hemlighålla sina egna omständigheter (こと). Det är lite knasigt. Jag tänkte att det hade kunnat vara Echidna som hade sagt att “du får inte säga åt henne att du är hennes morsa, det skulle störa mina planer”, men det är inte vibbarna jag får nu. Just nu är jag nog mer inne på att modern är en helt ovisad karaktär, och att det är hon som begärt löftet. (Jag påminns om Game of Thrones: “Promise me, Ned.”)

Jag hade tänkt föreslå att Minerva är typ Emilias moster, men jag kom på en komplikation som jag råkade läsa:

Spoiler

Tydligen råkade Emilia frysa ner sig för ungefär 100 år sedan, inte 400 år, så då hade ju Minerva redan varit död i 300 år.

Det komplicerar inte bara idén om att Minerva skulle vara släkt med Emilia, utan också att Minerva skulle ha en personlig relation till Emilias mor. Och då faller vi tillbaka till frågan: varför är Minerva så ömhjärtad för Emilia? Kanske för att hon är ömhjärtad rent allmänt och blöder för en tapper flicka med tungt öde som Emilia. Om hon sett Emilia växa upp, som @Klona tänker, så måste hon ha fått den informationen någonstans ifrån; jag tror inte att häxorna kan se vad som händer i världen, så då kanske Echidna skulle behöva berätta för dem med hjälp av sin Visdomsbok, och jag köper nog inte att Echidna skulle göra det.

Teori: Emilias mor är en person vi inte sett, som lärt känna Minerva genom att ha kommit till “Windows XP-bakgrunden” (som @Ashaz sa). (Hon måste alltså ha besökt Helgedomen.) Hon spenderade ganska mycket tid bland häxorna – kanske var hon själv en häxa – och blev vän med Minerva och hat-älskad vän med Echidna. Hon hade sitt eget tunga öde som hon vägrade fly ifrån, vilket krossade Minervas hjärta och gjorde även Echidna mycket upprörd. I Emilia ser Echidna den där kvinnan. Också Geuse var upprörd över att inte ha kunnat rädda Emilias mor från sitt öde. Men hon efterlämnade en dotter, och fick alla de bekanta att lova att inte yppa något – kanske hennes självuppoffring skulle hotas om det blev känt vad hon gjort, eller kanske Emilia skulle hotas om det blev känt att hon hade en dotter. Att Emilia såg moster Fortuna som sin riktiga mor kallade Minerva för det goda resultatet av Echidnas planer, så kanske Echidna hade del i självuppoffringen. Typ “jag avskyr att du ska göra det men om du ska göra det kan du göra så här (och skicka ungen till alverna där i skogen)”.

• Gillar 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa Ashaz:

Ok. Ja det gav ju inte några svar på något direkt, utan lämnade snarare fler dörrar öppna. :)

Det är väl förvisso så man gör för att skriva en mångårig bokserie: besvara en fråga, ställ två nya frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 years later...
Den 2016-07-10 vid 12:23 sa Sceleris:

Deras gemensamma historia

Visa det dolda innehållet

(Dag 1) Så vitt Emilia känner honom så träffades de första gången när hon klampade in på jätten Roms ställe. Subaru var redan där, och beter sig konstigt. Hon tror först att han är i deras tjuvgäng, men istället försöker han att få dem att återlämna emblemet. Han hjälper alla från Elsa, och har insiderkunskap om Puck osv. Efteråt ber han bara om hennes namn som tack. Han blir medvetslös av skadorna, och hon tar detta enigma med sig till Roswaals bostad.

(Dag 2) Väl där är han fortsatt konstig och hyper. Han ber om att få jobba där, lär sig lite magi, men fasaden börjar spricka lite. Hon ser att han inte gillar att ta det lugnt.

(Dag 3) Dagen efter är han ännu mer krystat hyper. När hon ser att han spyr när han är ensam så tvingar hon honom till knäkudde. Hon vet att han inte säger varför, men hon vet att han haft det hårt. Han brister och gråter ut över hur jobbigt och sorgligt det varit, hur desperat och rädd han varit. ("Den här platsen är så viktig för mig, jag ville få tillbaka den." "Jag ville inte att någon skulle titta så på mig igen, och jag hatade mig själv för att jag kände så.")

(Dag 4) Dagen verkar han ha repat sig. På kvällen ska han göra något farligt (i byn), och Emilia förstår att hon inte kan stoppa honom eller ens få honom att inte vara vårdslös, men önskar honom säker återvändo.

(Dag 5) Nästa dag har hon helat honom allt vad hon kunnat. På kvällen ger hon honom lite skäll för att han alltid utsätter sig för fara, men tackar för vad han gjort (och går med på en dejt).

(Dag 6) Efter en dejt i byn (där Subaru är omtyckt) har herrgården besök. Emilia säger snällt åt Subaru att han inte får vara med på mötet med gästen. När han senare hör att hon ska till huvudstaden så ber han om att få följa, med ursäkten att få tacka folk. Roswaal tycker det är okej, och så ska han få vård som Emilia bett Felix om. Emilia är som vanligt noga med att påpeka att hon bara vill återbetala en skuld.

(Dag 7) Emilia, Subaru och Rem åker till stan, Subaru faller nästan av vagnen. Emilia och Subaru går runt i staden och håller hand, för att "så fort [hon] vänder blicken så gör [subaru] något galet". De träffar Julius, och Subaru börjar vara dryg (mot Julius) och girig (om Emilia). Efter Priscilla börjar Emilia bli mer orolig, och säger att han som överenskommet ska hålla sig i huset under morgondagen när Emilia är på tronföljdsmötet, för att hon inte vill att han ska pressa sig över sina gränser igen, och för att hon inte vill blanda in honom. Han lovar att inte använda magi. (Hon har tydligen en god aning om att hon kommer att få höra en del hårda ord och förstår att Subaru inte kommer att blanda in sig.)

(Dag 8) Subaru kommer inklampande med Priscilla. Emilia säger att de kom överens om att han skulle vänta på henne, "kommer du inte ihåg?" "Du ska förklara dig för mig senare." (Jag tyckte att han såg oförstående ut, som om han inte förstod, men jag kollade mangaversionens motsvarighet, och där gav han vanligare svar.) Emilia får mycket riktigt hårda ord, och Subaru blandar mycket riktigt in sig. Hon släpar ut honom och säger att han inte är hennes tjänare (vet dock inte om det är något hon säger av ilska (tror ej), eller för att få ut honom för att skydda honom (troligt), eller för att han är något mer än en tjänare (förvisso)). Senare hör hon att han är med i en skenstrid och blir orolig. Han använder magi och blir besegrad. Senare har de samtalet.

Emilia har känt Subaru i åtta dagar. Hon vet att han vet mer om henne än vad han borde -- men hon vet att han inte är ett hot. Hon vet att han pratar obegripligt ibland, men hon vet att han är tillgiven henne, men hon förstår inte varför. "Du räddade mig" säger han, men hon får inte höra hur. Hon vet att han har varit med om svårigheter, men hon vet inte vad. Hon vet att han inte kan hindra sig från att utsätta sig för risker och skada när det gäller henne, och hon gillar det inte. Jag tycker att hon verkar se honom något som ett barn ("han är en snäll pojke" sa hon till Rem medan han sov i hennes knä) -- vilket inte är orimligt. I ett tidigt avsnitt sa Felt att hon inte trodde att Subaru var mycket äldre än henne (15), så när hon hörde att han var 18 så sa hon att han måste ha levt ett problemfritt liv. Emilia har inte levt ett problemfritt liv, och har mognat tidigare. Subaru må tycka att Emilia är så moé och värd att beskydda, men Emilia ser nog också honom som ett barn som behöver skyddas, om så bara från sig själv.

Den 2016-07-11 vid 20:27 sa Klona:

Först och främst vill jag tacka för listan om hur länge Subaru och Emilia har känt varandra. Jag funderade faktiskt på det för några veckor sen men eftersom jag inte var hemma så hade jag svårt att komma ihåg exakt vad som har hänt mellan dem och vad som har hänt men sen försvunnit pga Subaru dött. Jag tycker serien lyckas med att göra oss tittare nästan lika förvirrade som Subaru iom alla "Return by Death" för det känns som att Emilia och Subaru har känt varandra jätte länge men nu när man tittar på den där listan så är det inte mycket mer än en vecka, vilket förklarar varför Emilia tycker att Subaru betar sig lite konstigt ibland.

Sent omsider, men jag får be om ursäkt för att jag spridit lögner! Jag minns inte hur jag tänkte när jag skrev det, men du hade rätt, tidslinjen är närmare två månader: de möts och slåss mot Elsa, Subaru vaknar upp hos Roswaal, inom en vecka har de besegrat odjuren som hotade byn, därefter hade de drygt en-två månaders lugn (det är då som Memory Snow och delar av Bonds of Ice utspelar sig), och därefter stadspartiet. Så de hade känt varandra inte i 8 dagar, utan mycket riktigt i flera veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag påbörjade en rewatch, nu med filmen, alltså Frusna band.

Sammanfattning: Alvflickan Emilia lever i en frusen alvby med genomfrysta alvinvånare, ensam så när som på en busig ande Puck som hennes enda men stundvisa vän, eftersom omvärlden inklusive närliggande människobyn är rädd för henne; när hon försöker rädda en familj från en yeti så tycks hon lika monstruös för dem, och hennes känslor löper amok. Efter en blackout misstänker Emilia att hon dödat dem. Senare kommer banditer som vill kidnappa och förslava alver (strid och amok tills Puck kommer till räddning, sen blackout igen), och därefter kommer en eldande, Melaquera, som letar efter häxrelaterade hot att utplåna i förebyggande syfte. Eldanden förenar sig (av någon anledning) med den hämndlystna banditen, men Puck gör ett val att bryta en ed för att försvara Emilia, och de blir "pappa och dotter".

Tidslinje: Vi ser några olika epoker. Äldst är snabba flashbacks från Fortuna, Geuse och byn innan nedfrysningen. Typ 100 år efter det så kommer Puck till nedfrysta Emilia, och fritar henne. En tid senare räddar/dräper* Emilia familjen och plockar på sig sin mantel som hon använder för att minnas vad hon (kanske) gjort och för att gömma sitt utseende. Sedan (en dag senare? En månad? Ett år?) är det tiden då det mesta av filmen utspelar sig. Sedan är det "nutid", vilket är strax efter Memory Snow (vilket är typ säsong 1 avsnitt 11½). Filmen ska visst utspela sig 7 år före serien börjar, och Roswaal tar kontakt med Puck och Emilia 8 månader före serien börjar. (* Emilia dräpte inte familjen, förklarar författaren i en novell; i nutiden kommer en ung handelskvinna med make, och hon känner igen henne som flickan i familjen.)

Emilia blev för övrigt nedfryst som sjuåring, och i serien är hon kroppsligt typ 18 år, så under filmens merpart borde hon alltså vara ungefär mentalt 7-8 år och kroppsligt ungefär 12 år. (I serien borde hon alltså vara mentalt 14-15 år.)

Att tänka på Emilia som en övervuxen åttaåring i filmen gör henne till en ännu större いい子 iiko (snäll flicka)! Hon är enslig, och kanske hade hon mest velat leka med människobarnen (sina mentalt jämnåriga; barn vill ju passa in (senare i filmen får hon veta att hon är halvalv, och alltså inte heller är som de andra i alvbyn)), men de undviker henne, så hon får nöja sig med att utbyta några få ord med handlaren i byn som säljer mat och skor åt henne – vilket hon är gulligt glad över att ha fått göra.

Hon går runt med skuldkänslor, för att hon misstänker att hon dräpte en familj och för att hon misstänker att hon hade något att göra med nedfrysningen av alvbyn; om inte så har hon "överlevnadsskuldkänslor" för att hon var den enda som blev upptinad. Så hon försöker ta hand om alla isstatyer, och när banditer och eldandar hotar människobyn, alvbyn, och själva skogen med alla dess djur så avskyr hon att de ska lida för att någon ogillar henne. Och när hon går till byn och får veta att det var de som röjt hennes existens för banditerna så blir hon bara glad över att ingen kommit till skada, och dessutom visar hon sitt Satella-liknande ansikte för att skrämma dem att hålla sig undan, för deras egen skull. (Detta är vad hon gör mot Subaru när hon ger sitt namn som Satella i avsnitt 1: hon vill skrämma bort honom, för hans egen skull.)

Och som ett mentalt barn så är hon ensam utan föräldrar. Hon räddar en familj, och hon lägger mycket tid med att titta efter en nedfryst alvfamilj (och i nutid titta på en isskulptur av en familj). Så hon söker närhet, främst hos Puck, men hon är lite rädd att ta steget. Några gånger hindrar hon sig från att säga något; i kommentarspåret säger röstisarna att det är som när man kommer bra överens med någon men är osäker på om man vågar kalla sig för vänner, för att om man inte har samma känslor så kan man rubba sin relation. Så filmen handlar främst om bandet mellan Emilia och Puck.

Men vem är egentligen Puck?

• Puck verkar vara en skapad varelse, skapad av Echidna: den ed eller kontrakt som Echidna formulerade lyder något som "du har skapats för att skydda henne, men du får inte lägga dig i för mycket. Avståndet du måste hålla är kompromissen mellan din existens och önskan". Antingen är det Echidnas personliga villkor att de håller avstånd från varandra, eller så är det av andra skäl, typ att magin kräver viss uppoffring. Om det bara är av Echidnas egen vilja skulle det kunna vara för att det är något som behövs för hennes planer, eller att hon vill skydda Emilia, eller att hon vill missunna Emilia. Det verkar vara något slags hatkärlek, möjligtvis var Echidna och de andra häxorna vänner med Emilias mor (kanske hon var något slags prästinna för häxsekten) som fick offra sitt liv för något länkat till Emilia (den där förseglingen?), eller så halv-klandrar hon sjuåriga Emilia för att hon gjorde misstag som kunde leda till det där anfallet på alvbyn som vi fick se i säsong 2.
  • Men Puck verkar också vara en uråldrig stor ande, "Slutets odjur"; eldanden Melaquera är också en stor ande; novellversionen har tydligen en prolog som verkar jämställa "de fyra stora andarna" och "Slutets odjur" (i makt och ålder). Slutets odjur låter ju som något som är äldre än de 100 åren Emilia varit nedfryst, och äldre än tiden då Echidna och häxorna var aktiva (400 år tidigare?), men hon kan förvisso också ha skapat Slutets odjur.
  • Men det finns också en möjlig kombination: i filmen så kombineras ju den där banditen med Melaquera. "Puck" skulle kunna vara skapad av Echidna som kombinerar Slutets odjur med någon person X.

Vem skulle då person X kunna vara? Betänk:

• När Puck tinar upp Emilia så snyftar han "förlåt att jag lämnat dig ensam så länge". Det är en antydan att de träffats förut eller har en annan stark koppling – men det är inte ett bevis. Han skulle också kunna vara "programmerad" av Echidna att hitta henne. Men det tror jag inte, Puck poängterar hårt till Melaquera att "Emilia föddes för att hon var önskad" vilket antyder att han kände hennes föräldrar och deras relation.
  • I slutet av filmen säger Puck att "jag hade det svårt [vid den tiden då jag tinade upp dig]. Det var hur-många hundra år sedan jag föddes, och jag hade aldrig upplevt det förut: det var första gången jag var lycklig."
  • Puck säger att Emilia jobbar för mycket och gott kan anta en mer lättjefull attityd, men gillar inte ordet lättja, som ju är kopplat till Petelgeuse (och häxan Sekhmet, hon som låg ner hela tiden).
  • Eftersom Puck brytit sin ed så tappar han med tiden sina äldre minnen och sin existens(?).

Därför har jag några idéer:

• Person X skulle kunna vara Fortuna, Emilias de facto-mamma, som "lämnade" sin dotter eftersom hon dog och hade sådan kännedom. Det kan förklara varför Puck blir "pappa"; förälder som förälder. Vi vet också att alven Fortuna är gammal (men ändå bara en flicka jämfört med en gammal ande som Geuse). Jag minns inte om hon hade någon särskilt koppling till "Lättja", typ att hon visste att hennes kära Geuse blev galen med Lättjans häxfaktor eller hur det var.
  • Person X skulle kunna vara Emilias faktiska pappa, med ungefär samma argument.
  • Person X skulle kunna vara Subaru som rest bakåt i tiden. Puck och Subaru är ju lite lika varandra i sin knasighet. Puck säger att "du kommer aldrig att finna någon som älskar dig som jag gör". I det lilla jag sett av den nya säsongen så funderar Subaru lite över ett japanskinspirerat hotell grundat av en legendarisk person; den personen skulle kunna vara Subaru i en tidsloop som åkt 400 år bakåt i tiden och polat med häxorna (inklusive Satella, vilken koppling hon nu har med Emilia). Subaru dog, och vid något tillfälle slog hon ihop hans sparade själ med Slutets odjur för att kunna skydda Emilia-tan. Och till slut så glömde han bort hela sin egen historia, så när Puck-Subaru träffar Subaru så är de bara främlingar som kommer väl överens.

Fler allmänna observationer:

• Banditen pratar om att "ni som förlorade i halvmänniskokriget har inga rättigheter". ("Ajin" brukar översättas med "demihuman". Det är ett vanligt ord för olika arter som är människolika men inte nödvändigtvis genetiskt halvmänniskor). Detta kan vi alltså koppla till förföljelsen som de pratar om i säsong 2!
  • Det är ett halvmotiv, det här med Emilia och blod. När hon inte kontrollerar sig i filmen så växer det iskristaller ur människors (och monsters) blodiga sår, och jag vill citera vad hon sa när hon försökte hindra snömonstret, att "besudla inte denna mark med blod" (= våld).
  • Melaqueras plan använder ett svart slem, som Puck identifierar som "giftet från den Svarta ormen", vilket ju är ett av odjuren som häxan Daphne släppte ut i världen, tillsammans med den vita valen och kaninerna. Det svarta slemmet är mer som ett levande slem som löser upp allt levande det kommer i kontakt med, snarare än ett passivt gift, så det kan vi ju minnas sen om Subaru måste slåss mot ormen.
  • Melaqueras motivation är att "balansen kan förstöras" om Emilia får leva: "existens, häxa, återvända; existens, världshot". Han säger att Emilia har samma utseende som Satella, och har "samma förbannade blod", men vi vet inte om han menar "du kommer från Satellas ätt" eller "du har en alvförälder och en icke-alvförälder, och alla sådana halvblod är farliga oavsett deras faktiska ätter". Problemet är åtminstone att Satellas själ kan nedstiga i Emilias kropp; det är ju vad häxsekten försökte orsaka i första säsongen, och relaterat är Echidnas och Roswaals själsförflyttningsförmågor.
  • Is som tema/motiv speglar avstannad emotionell/social utveckling, typ relationen mellan Emilia och Puck (som var lite lösare och osäkrare i början) samt mellan Emilia och omvärlden, alltså hur hon gömmer sig undan. Is betecknar förstås också Emilias skuld mot de andra alverna som hon fryste ner. Så Subarus slutreplik att "det finns ingen is som inte smälter" är ju ganska fin och hoppfull.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rewatch. Säsong 1, avsnitt 1:

• Subaru vandrar in på en bar för halvmänniskor; antyder något om segregation.
  • Emilia (mentalt 14 år, biologiskt 18, kronologiskt 114) är noga med att säga att hennes snälla dåd är själviska. Lite för att inte få någon att känna skuld till henne, men nog också för att hålla avstånd.
  • När Subaru introducerar sig så speglar Puck hans gester. "Subaru = Puck"-tecken? Nja, förmodligen bara visuell utfyllnad.
  • Emilia och Satella: hon prövar Subaru med namnet "Satella". Kanske för att skrämma honom lite (distans minskar risken för att han kan komma till skada), kanske för att kolla efter dolda avsikter, kanske för att se om han kan behandla henne som en individ frånskild Satella. När hon avslöjar att hon dessutom är halvalv så säger han bara "det förklarar varför du är så söt", så Emilia blir generad och Puck blir glad över den oväntade frånkopplingen från Avundshäxan: han ser henne 100% som en egen individ utan ens en association till världshistoriens största brottsling.
  • När Puck försvinner genom att bli sömnig och genomskinlig säger Subaru att det är som att han dör. Då kan vi minnas från filmen att Puck brukade agera dödsscen när han försvann för dagen där. Puck = Subaru? Och jag antar att Puck försvinner för att han under de senaste sju åren sedan han bröt sin ed med Echidna långsamt tappar mana (och minnen).
  • Elsa dödar Subaru och Emilia. Hur var det, är det Roswaal, som gick efter sin profetiska bok, som anlitade Elsa för att denna situation skulle ske? För att sakta tvinga Subaru till att börja offra allt för Emilia, så att Emilia vinner tronvalet, så att Roswaal får följa med och träffa Draken och får ett tillfälle att hämnas Echidnas död?
  • När Subaru försöker byta sin telefon mot Emilias sigill så undrar jätten Rom om det är "metia", typ en (nyligen utvecklad?) klass av magiska verktyg för de som inte kan använda magi. Tror inte vi sett någon metia ännu.

Break Time 1:

• De pratar om namn på frukt, och Emilia ryggar tillbaka för grön paprika. Att barn ogillar grön paprika är en bekant animeklyscha, så det betonar Emilias mentala ålder. (Fast Subaru ogillar också grön paprika.)

Avsnitt 2:

• Subaru gillar Reinhard som räddar honom från tjuvtrion. Jag har inte tänkt mycket på Reinhard. Undrar hur deras samröre kommer att utvecklas. (I avsnitt 3 börjar de kalla varandra för vänner.) Det är lite som motsatsen till Julius.
  • Jag har också tänkt mycket lite på Felt. Hon drivs av ambition, och ogillar hur slumbefolkningen är uppgivna. I det lilla jag sett av säsong 3 säger de att hon gjort mycket för slumbefolkningen och fått deras stöd, så det är mindre "jag ogillar dem" utan mer "jag gillar dem men jag ogillar deras hopplöshet".
  • Förresten, nu när jag tänker på det, vad är egentligen Emilias kvalifikationer? Priscilla och Crusch (och Anastasia?) är väl redan adliga, så kan man dra slutsatsen att Emilias mor var adlig nära tronföljden? Jag tänkte att Roswaal hade kunnat fejka släktledet eller att det inte spelade någon roll så länge hon var sponsrad av en hög adelsman som Roswaal, men det känns inte korrekt. Och hade Roswaal själv haft kvalifikationerna att vinna så hade han väl kunnat försöka eftersom han bara är ute efter hämnd.

Avsnitt 3:

• Emilia kommer för att hämta sigillet som Felt stal. "Det är viktigt för mig." Det har inget sentimentalt värde, utan bara praktiskt: hon behöver det för att kunna vinna tronvalet, och Roswaal lovade hjälpa alvbyn om hon vinner (för sin egen hämnds skull).
  • Subaru och Emilia mot Elsa: "Om du har något trumfkort, använd det nu." "Då skulle jag vara den enda som överlever." Antar att hon pratar om fryskrafterna hon visade i filmen, med blommande iskristaller och sånt.
  • Felt och Reinhard: han är verkligen hennes skinande riddare (utan vit häst). Han pratade om sin familjs förväntningar i avsnitt 2, och härstammar från en familj med många Svärdsmästare. (Astrea, samma släkt som Wilhelm, fast Wilhelm var väl ingift; det var hans fru som var sin generations Svärdsmästare tror jag.) Varför blir Reinhard senare Felts riddare? För att han är ridderlig, eller för att komma undan sin familj?
  • "Att jaga monster är min specialitet" säger Reinhard (om Elsa), men vi påminns om Subarus vision där det är Reinhard som (efter Subarus död) får slåss mot jätte-Puck som försöker frysa ihjäl hela världen.
  • Reinhard kan inte dra sitt svärd om inte situationen kräver det (något magiskt villkor?), och använder sin fulla styrka genom att absorbera all mana i närheten. Och när Elsa kastar sin kniv mot honom så böjs dess bana runt honom. Kanske något att minnas.
  • När Felt ska ge tillbaka sigillet så reagerar Reinhard. Vi hade en del funderingar om vad som pågick 2016, men det enda rimliga är att ädelstenen lyser för att en kvalificerad person håller i den, och romanversionen bekräftar detta. Så det var inte så välpresenterat. De hade gott kunnat ge den en liten animerad ljusglimt åtminstone.

Avsnitt 4:

• När Subaru vaknar säger han, ord för ord, Shinjis berömda replik från Evangelion avsnitt 2: "Ett obekant tak."
  • Som sagt (i tråden), Beatrice ögon är fjärilsformade, och fjärilar är Echidnas symbol.
  • Vad nostalgiskt att höra Rems röst. 🥲 Och deras mobbing av Subaru.
  • Nu när jag tänker på saken, "Ram" är ju samma namn som "Lum", alltså huvudtjejen i Urusei Yatsura. De är båda oni.
  • Subaru säger att han bara vill gnugga Pucks päls som tack. Puck tar inte avstånd, så det kan vara en indikation på person X:s könstillhörighet. Och Puck säger att han "till viss del" kan läsa Subarus tankar.
  • Beatrice betraktar Puck som sin "stojebjoj". Kanske det är i egenskap av "en ande skapad av Echidna före Beatrice". Fast är inte Beatrice från 400-år-sedan-tiden? Det skulle betyda att Puck skapades flera hundra år före Emilia föddes, vilket talar emot "Puck = Fortuna"-teorin – men det fungerar fortfarande med "Puck = Subaru i tidsloop"-teorin, som också förklarar deras goda relation (då Subaru och Beatrice blir bästisar senare).
  • Roswaal säger att "kungen gömde sig" och "en epidemi spred sig i slottet". Så man tror att kungen lever någonstans?
  • Ram kallar Subaru för Barusu (su-baru blir baru-su; så vitt jag förstår är detta ett inte helt ovanligt sätt att bilda smeknamn på japanska). Subaru anmärker att "du gjorde mitt namn till en trollformel"; han syftar på Det flygande slottet Laputa, där filmens klimax involverar trollformeln "barusu".
  • Subaru kan sy. Kommer det nånsin till användning?
  • Ram sitter i Roswaals knä; det ser sexuellt ut, men det var väl typ manaladdning för att hon tappat sitt oni-horn? Och hur var det, hade Roswaal orsakat häxsektens anfall mot oni-byn?
  • Subaru visar sina omplåstrade fingrar: "här skar jag mig med en kökskniv, och här blev jag biten av ett djur som ungarna i byn lekte med". En sån där ledtråd man missade första gången. Det är ju Elsas kumpan, barnet Maylie, som har ett odjur som ger honom en förbannelse. Även denna attack mot byn var väl Roswaals plan.
  • Betty tar avstånd från den påträngande Subaru, för att hon är dömd att vänta på någon som inte kommer.

Break Time 4:

• Subaru pratar med Ram och Rem; när han berömde den goda maten så gjorde Rem en "räv" med handen (tummen mot lång- och ringfinger) vilket Ram förklarar är något som Rem gör ibland när hon är glad. Subaru var inne på en ganska fin tidslinje som började komma överens med systrarna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter