Populärt inlägg Sceleris Skrivet januari 18, 2016 Populärt inlägg Anmäl Share Skrivet januari 18, 2016 (redigerade) Ett av mina nyårslöften -- nummer två efter löftet om att se mer anime! -- blev att jag tänkte göra ett slag för ett bättre Animesverige, genom ett bättre Anime.se. Vi har pratat om en av våra största existentiella kriser i denna tråd, men för dig som inte läst tråden och tycker att information som ligger ett musklick bort är för avlägset, så kan jag dra visan igen: Servern som driver och huserar Anime.se ägs av @Avathar, men domännamnet "anime.se" ägs av en annan person, Tomas, som grundade Anime.se med Avathar. Tomas har varit den frånvarande pappan under en lång tid, men han har alltid betalat barnunderhåll -- avgifterna för domännamnet "anime.se". Det vill han sluta med. Han vill låta Anime.se stå på egna ben. Ett domännamn är en ekonomisk tillgång, och Tomas är villig att sälja Anime.se för ett kompispris till Avathar: 8000 SEK lyckades de förhandla sig till. Men åtta laxar är en ganska stor klumpsumma för att lägga ner på en hobby för en person, en hobby som redan kostar pengar och tid. Därför går jag till er, Anime.se:s kära medlemmar och eventuella lurkare. Jag vill nämligen be er om gåvor, så att vi tillsammans ska kunna skramla ihop summan. Först, några punkter. Detta kommer att räknas som gåvor till mig som privatperson. Jag kommer inte att ge några juridiskt bindande löften om att den som ger något kommer att få något tillbaka för sin givmildhet. Detta pga lagliga skäl -- jag vill inte ge intrycket av att jag säljer något till er. Observera också att detta räknas inte som välgörenhet. Insättningar sker direkt till ett bankkonto som jag skapat specifikt för detta ändamål. Jag funderade på att använda crowdfundingsajter och liknande, men dels tar de ut avgifter, och dels blir det mer komplicerat skattemässigt. Det enklaste är en gåva mellan en privatperson till en annan. Om eller när jag har 8000 SEK på bankkontot så kommer jag att föra över pengarna till Avathar, som kommer att köpa domännamnet av Tomas och sätta det i sitt eget namn. Vi har tidigare talat om möjligheten att en speciell "Anime.se"-förening någon gång skulle få äga domännamnet, men tills vidare kommer Avathar att vara den juridiska ägaren av domännamnet Anime.se. Det ges inga garantier för att pengarna går till rätt sak, men jag hoppas att jag med mina tio år på sajten visat min lojalitet. Lita inte på mig -- lita på Kamina som litar på mig! Jag kommer att hålla er uppdaterade om hur mycket pengar som kommit in. Jag tänker hålla en lista över personer som bidragit, med forumnamn eller meddelanden, för de som vill. För den som vill: om det i slutändan är alldeles för lite pengar på kontot vid deadline, så kan jag återbetala alla gåvor på 50 kr eller mer. Om det är nära 8000 kr så kan nog jag och Avathar sticka till resten. Om det i slutändan blir mer än 8000 SEK på kontot, så kommer pengarna att användas för Anime.se. Jag tänker mig sådant som vinster i tävlingar, eller förnyelse av mjukvarulicenser. (Just nu har vi inga obetalda, de har jag betalat ur egen ficka.) Jag vet inte när deadline är, men det här har legat och grott i flera månader, så ju tidigare som vi kan genomföra köpet, desto bättre. Om insamlingen misslyckas och Anime.se tappar sitt domännamn så vet jag inte riktigt vad som händer. Vi kanske kan nylansera oss som något annat. Vi får se. Men observera att om vi inte kan samla ihop pengarna så kan det vara ett tecken på att intresset helt enkelt inte finns, så vi kommer att ta det i åtanke när vi gör vårt val. Så, om du är villig att ge pengar till Anime.se, så kan du föra över någon summa som du känner för, till detta konto på Handelsebanken: Kontonummer: 966 681 568 Clearingnummer: 6212 I meddelanderaden kan du skriva enligt något av följande alternativ: Om du vill ha evig ära och få gåvan tillbaka om insamlingen misslyckas:ditt namn Om du vill ha evig ära men låta Anime.se få överblivna pengar om insamlingen misslyckas:+ditt namn (plus före namnet) Om du vill vara anonym men få gåvan tillbaka om insamlingen misslyckas:-ditt namn (minus före namnet) Om du vill vara anonym men lämna något meddelande på bidragslistan, och låta Anime.se få överblivna pengar om insamlingen misslyckas:ditt meddelande Jag vet inte riktigt om jag kommer att kunna se vilka bankkonton som överföringar kommer ifrån -- på mitt vanliga, privata bankkonto så ser jag en del, men inte alla --, så därför vill jag ha något namn. Med "ditt namn" så menar jag nåt namn eller meddelande som jag kan använda för att identifiera dig med. Din mejl eller ditt visningsnamn här på forumet, t.ex. Om du lämnar ditt forumnamn så kan jag använda den registrerade e-postadressen till att kontakta dig med. (Det här är inte satt i sten, så om du har förslag eller kommentarer så är jag idel öra.) 8000 kr... Det är 200 kr från 40 personer. Tror ni att det kommer att gå? DET GICK! Redigerad januari 21, 2016 av Sceleris 5 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Populärt inlägg Sceleris Skrivet januari 18, 2016 Författare Populärt inlägg Anmäl Share Skrivet januari 18, 2016 Gåvor som inkommit: wilfried skänker 2000 kr och visar sig än en gång vara mannen vars ordbok saknar uppslaget för "halvmesyr"! Jisses! Amarda skänker 1000 kr och försäkrar sig en plats i Anime.se:s galleri över hjältar! Klona skänker 1000 kr och visar att i bröstet på den röda demonen pumpar ett stort, rött hjärta som slår för Anime.se! doppler skänker 1000 kr och visar att den första generationen, som varit med sedan starten, fortfarande är en kraft att räkna med! Brezals skänker 800 kr och bevisar sig, efter att ha sagt sig vara villig att ge en tiondel av målet, vara en man som står för sitt ord! Respect! Stekeblad skänker 500 kr och använder sina Minecraft-skickligheter till att stärka Anime.se:s husgrund! En anonym person skänker 150 kr vilket vi tackar för -- ingen summa är för liten när vi har ett gemensamt mål! nebukanessar skänker 800 kr och visar att forumets mangamaniker också har en förkärlek för anime -- punkt ess-e! Voffe skänker 100 kr och visar att forumets tysta gigant är med om att kämpa den goda kampen! Volbla skänker 500 kr och försäkrar sitt namn som en forumlegend för all framtid! 9 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 19, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet januari 19, 2016 HÖRNI VAD ÄR DET HÄR MER ÄN 70 % PÅ TVÅ DAGAR :psyduck: 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Brezals Skrivet januari 19, 2016 Anmäl Share Skrivet januari 19, 2016 :D NAAJS! we can do this! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 20, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet januari 20, 2016 Har jag ingått kontrakt med QB eller, för nu har vi skramlat ihop mer än 90 %! Det återstår bara 750 kr! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 21, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet januari 21, 2016 Nu, med 7850 kr och 98 % av målet, så har jag pratat med Avathar, som kommer att ta hand om resten. Tack, allihopa! Anime.se:s framtid är tryggad! Apropå framtid så kommer jag att uppgradera till senaste versionen av forummjukvaran i februari ungefär, med några nya funktioner. Det återstår för mig att göra klart översättningen, och någon får gärna hjälpa mig med designen. Det handlar om att redigera ett existerande tema, men även om det finns en WYSIWYG-editor så är grundläggande kunskaper i CSS/HTML/PHP och förmåga att lära sig vad som behövs om mallspråket i IPS är att rekommendera. Samt, helst, ett sinne för design. Någon som känner sig manad? 3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Brezals Skrivet januari 21, 2016 Anmäl Share Skrivet januari 21, 2016 Nu, med 7850 kr och 98 % av målet, så har jag pratat med Avathar, som kommer att ta hand om resten. Tack, allihopa! Anime.se:s framtid är tryggad! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
doppler Skrivet januari 22, 2016 Anmäl Share Skrivet januari 22, 2016 Nu, med 7850 kr och 98 % av målet, så har jag pratat med Avathar, som kommer att ta hand om resten. Tack, allihopa! Anime.se:s framtid är tryggad! Lysande! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet januari 22, 2016 Anmäl Share Skrivet januari 22, 2016 Ett litet steg för mänskligheten men ett jättekliv för anime.se! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soverejn Skrivet januari 27, 2016 Anmäl Share Skrivet januari 27, 2016 Tycker min avatar är väldigt passande :D Celebrate good times! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Avathar Skrivet februari 12, 2016 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2016 (redigerade) Avgifter o stuff betalda, pengar överförda, domännamnet kopplat till mitt Loopia konto, nu börjar bara resten av arbetet för att skydda domänen frammåt i tiden så att jag inte är en svag länk. För er som WHOIS:ar så kommer IIS snart reflektera förändringen bättre. Redigerad februari 12, 2016 av Avathar WHOIS stuff 4 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 12, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet februari 12, 2016 LEVE VÅR ÄRORIKA LEDARE Avathar! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hillster Skrivet februari 16, 2016 Anmäl Share Skrivet februari 16, 2016 Nice! Kan man fortfarande bidra till något, t ex återkommande omkostnader? Eftersom den hänvisade diskussionen svalnade har jag inte loggat in på ett tag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 16, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet februari 16, 2016 Nice! Kan man fortfarande bidra till något, t ex återkommande omkostnader? Eftersom den hänvisade diskussionen svalnade har jag inte loggat in på ett tag. Själva serveromkostnaderna är inte så höga (tror jag!), eftersom Avathar inte bara äger den fysiska maskinen, utan också att den står på hans jobb (tror jag!). Men visst! Eventuella övriga pengagåvor även nu efter att domänen köpts kommer att användas enbart för Anime.se. Forummjukvaran kostar några hundralappar per halvår (åtminstone om man vill uppdatera programvaran, få spamkontoupptäckning, och ha chattjänsten igång), och jag ska försöka göra en försiktig nylansering av en faktisk framsida, och då kan pengar användas till att köpa sådant som vinster till tävlingar eller till arvoden och omkostnader för artiklar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hillster Skrivet februari 17, 2016 Anmäl Share Skrivet februari 17, 2016 Skickat. Jag tror bestämt att posten som kassör i den framtida föreningen Anime.se är tillsatt. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 17, 2016 Författare Anmäl Share Skrivet februari 17, 2016 Haha, jag måste ha missat omröstningen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg