Soverejn Skrivet mars 25, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 25, 2014 Osu! Vi är ett gäng som kommer att börja prata med varandra på Skype. Vi kommer diskutera allt som har med Japan att göra men fokuset kommer att ligga på att prata japanska så gott det går. Tanken är att vi ska hjälpa varandra att utveckla våra japanska språkkunskaper samt framkalla ett gemensamt intresse för att lära sig mer. Det är inte ofta man får chansen att öva den muntliga delen i japanskan. Så ta chansen! Du som är intresserad kan ta och slänga iväg ett PM till mig med ditt Skype namn. Första "mötet" blir nu på fredag (28/3) klockan 20:00 Hittills Bekräftade "klubbmedlemmar" - Soverejn - JackDaw - Kidaw Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Stekeblad Skrivet mars 26, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 26, 2014 Hur mycket japanska behöver man kunna? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soverejn Skrivet mars 26, 2014 Författare Anmäl Share Skrivet mars 26, 2014 The Basics I guess, de flesta har ju pluggat lite hemma men aldrig fått öva talet. Se till att dyka upp på första mötet så får vi se vars det tar vägen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jackdaw Skrivet mars 26, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 26, 2014 Soverejn och Saten är båda nybörjare, vad jag har förstått, och jag själv ligger inte bättre till än lägre intermedienivån med min japanska (cirka B1 på CEFR-skalan). Ingen av oss är alltså speciellt rutinerade, så det är bara att komma med det du kan och så hjälper vi åt varandra att bli bättre tillsammans. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Snok3n Skrivet mars 27, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 27, 2014 Kan väl gå med om jag sitter hemma vid tidpunkterna för mötena, kan inte vara där imorgon dock. Min muntliga japanska är inget att vifta med direkt just nu och skulle väl säga att jag ligger mellan A2-B1 på CEFR-skalan. Mest fokus läggs tyvärr på vokabulär och skriftlig grammatik just nu, men det är väl att förvänta sig på de två första introduktionskurserna. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kidaw Skrivet mars 28, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 28, 2014 Roligt initiativ! Jag återkommer när jag faktiskt kan prata lite mer japanska än enkla ord och fraser =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soverejn Skrivet mars 28, 2014 Författare Anmäl Share Skrivet mars 28, 2014 Roligt initiativ! Jag återkommer när jag faktiskt kan prata lite mer japanska än enkla ord och fraser =) Du får gärna dyka upp ändå! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kidaw Skrivet mars 28, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 28, 2014 Honto?! Isåfall ska jag skicka ett pm med min skype =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jackdaw Skrivet mars 29, 2014 Anmäl Share Skrivet mars 29, 2014 Ikväll blir det ett ytterligare möte vid kl 20:00. Vi kommer bland annat öva på 自己紹介 (jikoshoukai, självintroduktioner) under kvällen. Jag har förberett en mall för detta som ni kan ladda ner, fylla i, öva med och/eller ha till hands för senare. Replikerna finns skrivna i standard japanska, endast kana och roumaji. Svensk översättning finns även inkluderat. jikoshoukai_mall.rtf 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jackdaw Skrivet april 13, 2014 Anmäl Share Skrivet april 13, 2014 Vid nästa möte kommer vi öva på frågor och svar relaterade till tid, platser och handel. Vi har inte bestämt en exakt tid, men det blir förmodligen nu på tisdag eller onsdag kväll (15-16 April). Jag har kopierat en övning ur Genki som ni kan ha till hands och öva med (se bifogning) och så har jag skrivit ihop en praktisk gloslista (se nedan). これは いくら ですか。 - hur mycket kostar den här?…は どこ ですか。 - var är ... ?あそこ です。 - (den är) där borta.…の となりに です。 - (den är) bredvid ...Veckodagar月曜日 【げつようび】 - måndag火曜日 【かようび】 - tisdag水曜日 【すいようび】 - onsdag木曜日 【もくようび】 - torsdag金曜日 【きんようび】 - fredag土曜日 【どようび】 - lördag日曜日 【にちようび】 - söndag休日 【きゅうじつ】 - helgdag, en dag man är ledig平日 【へいじつ】 - veckodag, en vanlig dag där man inte är ledig.Riktningarここ - härそこ - därあそこ - där borta右 【みぎ】 - höger左 【ひだり】 - vänster隣 【となり】 - bredvidPlatser och byggnader家 【いえ】 - hem, hus駅 【えき】 - (tåg-) station道 【みち】 - gata公園 【こうえん】 - (öppen) park本屋 【ほんや】 - bokaffär八百屋 【やおや】 - mataffär図書館 【としょかん】 - bibliotekレストラン - resturangホテル - hotellカフェ - cafeコンビニ - närbutik (eng: convenience store)ビル - byggnad (förkortning på building)居酒屋 【いざかや】 - bar, pub大使館 【たいしかん】 - ambassad旅館 【りょかん】 - japanskt värdshus 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg