Marcus Skrivet november 14, 2012 Anmäl Share Skrivet november 14, 2012 Eftersom man tydligen inte kan skriva en nyhet i den specifika delen av forumet, så placerar jag detta här.*MovieZine rapporterar att den senaste filmen från Gorō Miyazaki får svensk premiär den 21 december. Distributör är TriArt Film. I skrivande stund finns det dock ingen vidare information via deras hemsida eller facebook. Men man kan alltid hoppas på att filmen visas med japanskt tal och svensk text, samt att den får premiär i mer än bara storstäderna. 3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 14, 2012 Anmäl Share Skrivet november 14, 2012 Eftersom jag tydligen kan flytta nyhetstrådar till den specifika delen av forumet, så gör jag det. Najsing! Hoppas, mot mitt bättre vetande, också på att den tar sig ut i landet lite. Jag har fortfarande aldrig haft tillfälle att se en Ghibli-film på bio. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hillster Skrivet november 14, 2012 Anmäl Share Skrivet november 14, 2012 Sweet! Då slipper jag åka in till Oslo för att kolla på den nästa helg, kan bara hålla på det en månad så kan man dubbla den med The Hobbit i mellandagarna... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet november 14, 2012 Anmäl Share Skrivet november 14, 2012 Häftigt! Visste inte ens att filmen fanns, dubbel överraskning! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kidaw Skrivet november 15, 2012 Anmäl Share Skrivet november 15, 2012 Gillar inte att de har svenskdubbat den. Svensk dubbning har förmåga att förstöra vilken film som helst. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet november 15, 2012 Anmäl Share Skrivet november 15, 2012 Gillar inte att de har svenskdubbat den. Svensk dubbning har förmåga att förstöra vilken film som helst. Du behöver nog inte vara orolig. Det finns gott om exempel där svensk dubbning snarare förgyllt! 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kidaw Skrivet november 15, 2012 Anmäl Share Skrivet november 15, 2012 Kanske det, men jag har ändå svårt när det gäller svenskdubbad film och speciellt anime dubbad till svenska. Många av Ghiblis filmer som blir dubbade brukar använda kändisar att göra rösterna istället för riktiga röstskådisar och det märks på resultatet att de inte kan skådespela bara med sin röst. Märktes väldigt tydligt i Arriety som var den senaste animefilmen att dubbas till svenska, kändes väldigt dött och opassande dubbning framförallt i jämförelse med den japanska versionen. Du får gärna ge exempel på bra svenskdubbade filmer. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet november 18, 2012 Anmäl Share Skrivet november 18, 2012 Du får gärna ge exempel på bra svenskdubbade filmer. De tecknade Asterix-filmerna, Space Adventure Cobra-serien, Disney-filmer som Lejonkugen, Aladdin, Robin Hood, Svärdet i Stenen, Janne Långben the Movie med flera. Så länge "kändisarna" är någon form av skådespelare brukar det bli bra eller åtminstone helt okej. Problemet är när kändisfaktorn får gå före faktiskt skådespelartalang. Filmer där det faktiskt satsas lite pengar på dubbningen, t.ex. större Disney-produktioner brukar ofta bli riktigt bra när de översätts till svenska. Tv-serier med stram budget där emot, där kan det verkligen gå åt båda hållen. ...men dubbning i sig är väl en helt annan diskussion, ledsen för OT. (Lika bra att hejda mig innan Sceleris tar fram saxen! :D) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 18, 2012 Anmäl Share Skrivet november 18, 2012 (Lika bra att hejda mig innan Sceleris tar fram saxen! :D) (Off-topic är bara fel om det är SUPER-off-topic eller om det stör i en annan aktiv diskussionslinje, så ingen fara!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Marcus Skrivet november 19, 2012 Författare Anmäl Share Skrivet november 19, 2012 @Sceleris: Tack för att du hjälpte till och flyttade tråden till ett bättre ställe. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 19, 2012 Anmäl Share Skrivet november 19, 2012 Tack själv för att du skriver! Jag ser mycket hellre att folk skapar trådar på "fel" plats än att de inte skapar trådar alls. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hibiki Skrivet december 1, 2012 Anmäl Share Skrivet december 1, 2012 Äh, missade snacket om dubbning. Nåja. Har faktiskt inte sett några av Gorō Miyazakis andra verk, tycks bara finnas två. Är de bra? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Marcus Skrivet december 4, 2012 Författare Anmäl Share Skrivet december 4, 2012 Jag har lite mer information till alla som är intresserade av att se den här filmen på bio. Jag frågade TriArt själv och dom sade att filmen visas enbart med japanskt tal och svenska undertexter. Ingen svensk dubb med andra ord. På premiärdagen visas Uppe på vallmokullen på följande biografer: (Källa) Stockholm: Victoria, Zita, Klara, Bio Rio, Sergel Göteborg: Biopalatset, Hagabion Malmö: Spegeln Uppsala: Fyris Lund: Kino Norrköping: Cnema Helsingborg: Röda kvarn Västerås: Elektra Karlstad: Arenan 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Filmcell Skrivet december 4, 2012 Anmäl Share Skrivet december 4, 2012 Konstigt. Enligt SF Hemsida så kommer den visas på Röda Kvarn i halmstad i alle fall den 21 december. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Misho Skrivet december 4, 2012 Anmäl Share Skrivet december 4, 2012 Vad mysigt att den visas så brett i Sverige, har redan sätt filmen men det är nästan bud på att gå och se igen bara för att det är på bio för ovanlighetens skull och så kanske man träffar på någon mer intresserad i stan. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hillster Skrivet januari 9, 2013 Anmäl Share Skrivet januari 9, 2013 Goro Miyazaki! Allt är förlåtet efter Gedo Senki! Det där var ta mig fasen det bästa från Ghibli sedan Mononoke-Hime!!! Till Hibiki: Gedo Senki (Tales from Earthsea) är rätt kass, om man läst Le Guin blir den ännu sämre. Vallmokullen däremot... Jag kunde inte stoppa glädjetårarna. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ebhen Skrivet januari 13, 2013 Anmäl Share Skrivet januari 13, 2013 Har idag (okej då, igår ser jag på klockan) varit och sett filmen i Sthlm och det här var nog en av de bästa Ghibli-filmer jag sett. Kan bara instämma i Hillsters lovord ovan. Jag gillade Arrietty skarpt när den kom men vete tusan om den inte blir omkörd av den här. En mycket härlig och varmhjärtad film som direkt sveper in en i en sorts varm och gosig mysfilt där man känner sig trygg. Man känner igen sig väl om man har sett lite Miyazakifilmer och historien som framträder är lite typisk Miyazaki, men känns ändå fräsch och är så välberättad att man genast slukas upp av den och bara vill ha mer. Detaljrikedomen i animeringen är alltid ett nöje att se och allt är mycket snyggt och välbalanserat, inget är lämnat åt slumpen. En garanterad feel-good rulle.Det här året börjar bra på animefronten för min del. 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg