Mr Mustachio Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 De av er gamla nog för att komma ihåg slutet av 80-talet/början av 90-talet (Kommer inte ihåg) kanske minns den underbara fransk-japanska äventyrsserien De Mystiska Guldstäderna som gick på TV3 då. Jag har bara svaga minnen av enskilda scener kvar i huvudet idag, men jag minns att jag var oerhört fascinerad av den serien och skulle gärna se om den. Finns det något sätt att få tag på den på ett språk jag förstår, alltså engelska eller svenska, eller är det kört för mig? Serien handlade vad jag minns om en ung pojke vid namn Esteban som tillsammans med en jämngammal indian(?)tjej och några spanska soldater letade efter det mytomspunna Eldorado, städerna av guld, som skulle finnas någonstans i sydamerika. De hade bla ett stort gyllene flygplan i form av en fågel kommer jag ihåg och sprang ganska ofta omkring i bergen. Sen kommer jag även ihåg den mycket bra musiken. Gammal skön 80tals-inka-synth :) Så, är det nån som har information ifall serien går att få tag på så skulle jag bli evigt tacksam. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 De Mystiska Guldstäderna (Taiyo no ko Estevan) har jag för mig att den finns på franska, så om du kan franska så. :) Det blir nog svårt att få tag på den. Jag skulle också bli tacksam om någon har info ifall serien går att få tag på. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 KACKADUVAN !! alltså, jag har tårar i ögonen, jag har ett avsnitt inspelat på vhs någonstans bland alla mina vhskassetter, OMG. det var ju höjdpunkten när jag var liten att titta på detta. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet augusti 23, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 De Mystiska Guldstäderna (Taiyo no ko Estevan) har jag för mig att den finns på franska, så om du kan franska så. ;) Jag kan räkna till tio, presentera mig själv plus ordet "chien" som betyder hund. Så en fransk version är inte så lyckat tyvärr :(. Finns den inte på DVD där då med engelsk text? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 den gick ju dubbad på 3an förr många herrans år sedan, jag kommer ihåg den lite bilder--> weeeei jag kommer ihåg han den "mörka" pojken med kackaduvan (kakaduan). Kommer ihåg att den var otroligt bra! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Class Rep Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 Åhh..den serien var ju jätte bra vad jag minns. Jag kommer nu inte ihåg hela avsnitt utan bara visa bitar som när de tex hittar en flygmaskin av guld tror jag det var... synd att det inte går att få tag i den på engelska eller svenska, jag skulle köpa den direkt! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet augusti 23, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 Förbannelse över att Frankrike och USA inte gillar varandra!! Var just inne på en sida och kollade på den fina franska 7-DVDboxen med hela serien, men naturligtvis fanns det ingen engelsk text ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 *viskar ordet fansub ett antal ggr i allas öron* Serien verkar inte allt för bra vad jag sett, men ni verkar tala om den som ett barndomsminnen och de verkar oftast vara mycket bättre en det var^^. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet augusti 23, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 Nja, något egenvärde måste serien allt ha, annars hade man ju inte tittat när man var liten. Så det är nog mer en fråga om smak här... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet augusti 23, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 Mmm, alla söker vi efter något specielt ;). Men jag försöker framhärda att du borde se den i äldredagar innan du bedömer den så ;). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet augusti 23, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2004 Jag tror nog inte jag skulle bli besviken. Även OM det nu bara är nostalins krafter så räcker det väl och gott för att det skulle vara kul att se den igen, men jag tror nog den står på egna ben också. För en 5 - 6 år sedan när jag fick tag på Rai - Grottpojken så var jag ganska orolig över att alla mina fina minnen av den serien, som jag då inte sett sen jag var i 10-årsåldern, enbart skulle vara nostaligi. Fast jag upptäckte snabbt att serien fortfarande grep tag i mig och var både spännande och sorglig. Så bara för att en serie är gammal betyder inte det att den bara lever på nostalgi. Jag har haft ungefär samma smak när det gäller film hela livet. Har aldrig varit så intresserad av Disney t ex. Inte ens när jag var liten. ...MEN... Du kan ju också ha helt rätt. Jag kanske tycker De Mystiska Guldstäderna är skitdålig om jag ser om den idag. Det vet jag inte förrens jag får se den ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Class Rep Skrivet augusti 24, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 24, 2004 Det är ju bara att ta tex Starzinger som jag tyckte var hur bra som helst när jag var mindre, såg om hela serien för ett tag sen, och den är fortfarande hur bra som helst, även om svenska subben är betydligt roligare nu ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 24, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 24, 2004 HAHAHAHAHA! jag lyssnar på den franska versionen av introt >>> Les mysterieuses cites d'or - Theme hehe, tårar i ögonen, men varför? om jag ser serien nu kommer jag säkert tycka den är skitkass, men mitt minne är att den fortfarande är guld ! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 25, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2004 Jag tror nog inte jag skulle bli besviken. Även OM det nu bara är nostalins krafter så räcker det väl och gott för att det skulle vara kul att se den igen, men jag tror nog den står på egna ben också. Det gör den. Den fullkomligt krossar det mesta som släpps idag. Framförallt för att det -- till skillnad från många animéer idag -- faktiskt händer något i varje avsnitt. Och inte bara en sak. Massor. Den serien är lika guld som städerna som folk jagar efter. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 26, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2004 låter bra, jag har hittat fransk fansub osv. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet september 6, 2004 Anmäl Share Skrivet september 6, 2004 Har precis sett några amerikansk dubbade avsnitt av serien, och den är lika suverän som jag mindes. Den amerikanska dubben är väl okey, den är inte värdelös i alla fall. :) Den Franska dubben är ju suverän, synd man inte förstår så mycket bara. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sagara Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 Ah, the mysterious cities of gold minns jag mycket väl. Estaban, Cia o Tao sökte tillsammans med Mendoza efter de mytomspunna guld städerna. Jag följde serien på The Childrens Channel, och eftersom jag har ett fotografisk minne så minns jag en hel del =) Men istället för att sitta här och berätta allt jag minns (I princip allt) så ger jag er bara länken till en väldigt bra sida =) Am I a nice guy or what? http://www.whimsy.demon.co.uk/gold/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sagara Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 Glöm den föregående länken, det här är den enda ni behöver =) http://mcog.bkernst.net/index.html Jag vet ju inte om det fortfarande är aktuellt, men man kan få hela serien i bra kvalité och på engelska om man emailar en kille i video sektionen Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 vore bra om någon hade länk till serien, typ köp! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sagara Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 Vilken del av "Jag vet ju inte om det fortfarande är aktuellt, men man kan få hela serien i bra kvalité och på engelska om man emailar en kille i video sektionen" var det du inte förstod? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenshiro_sprängs Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 Sagara: Mig veterligen är det mot forumreglerna att skicka länkar till nedladdningssidor. Fast det kanske var en nyhet för er? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sagara Skrivet november 17, 2004 Anmäl Share Skrivet november 17, 2004 Och om du kollat länken så hade du sett att det inte handlar om att ladda ned något, snarare att köpa filmerna på VCD. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenshiro_sprängs Skrivet november 18, 2004 Anmäl Share Skrivet november 18, 2004 Sagara: Jag kollade sidan, och fick bilden av att det rörde sig om en dajväkssida. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sagara Skrivet november 18, 2004 Anmäl Share Skrivet november 18, 2004 "Dajväkssida"? Det var ett nytt ord... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet november 18, 2004 Anmäl Share Skrivet november 18, 2004 "Dajväkssida"? Det var ett nytt ord... Även kallat DiVX, dvs. sånt folk sitter och tankar via dc, bittorrent, etc. Och om du kollat länken så hade du sett att det inte handlar om att ladda ned något, snarare att köpa filmerna på VCD. När jag läste det där fick jag bilden av att killen sitter och bränner filmerna på VCD. Vilket heller inte är sådär jättelagligt, och VCD hör inte till de bästa formaten heller, särskilt om man tar det via dajväxxx. Hittar du en sida som säljer (laglig) DVD blir jag dock glad(are) på dig. De av er gamla nog för att komma ihåg slutet av 80-talet/början av 90-talet (Kommer inte ihåg) kanske minns den underbara fransk-japanska äventyrsserien De Mystiska Guldstäderna som gick på TV3 då. Oturligt nog hade vi en privat hyresvärd som inte ville veta av varken kabeltv eller digitaltv förrän familjebostäder kom och tog äver vid slutet av 90-talet. Så tyvärr har jag itne kunnat uppleva denna serie. Dock något som känns att man borde göra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg