Hoppa till innehåll
Anime.se

Mouretsu Pirates

Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

36247l.jpg

Rymdpirater i Minikjol i Rymden handlar om Kato Marika som en dag får veta att både hennes mamma och pappa har varit eminenta rymdpirater i sina dagar, och nu när hennes pappa (som hon aldrig träffat) dött så har hon ärvt hans plats som kapten över rymdskeppet Bentenmaru.

I skrivande stund har nästan halva serien sänts, och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om den. Det finns en del aspekter jag verkligen gillar, och en del jag jag inte tycker passar alls.

För att börja med de dåliga sakerna (och gå in på smärre spoilers) så förstår jag inte varför piraterna fortfarande finns ö h t. Det förklaras att de egentligen är kapare med speciella tillåtelser av staten på deras planet, men samma förklaring specifierar att de användes som en extra krigsresurs under självständighetskriget. Det ägde rum för hundra år sen. När vi nu ser piraterna göra sin grej så verkar de inte vara annat än underhållare för rika personer som bett om att vara med om lite äventyr. De är mer som en cirkusgrupp. Det känns som serien vill vara tuff i klass med t ex Firefly eller Black Lagoon, men ändå vara fullständigt oskyldig. Det blir inte en så värst smakrik blandning.

Det andra jag inte gillar är karaktärerna och karaktärsdesignen. Besättningen på Bentenmaru är mera skämt än allvar. Den jättestora men smått blyga cyborgen. Den nördiga tjejen i pyjamas med jättestora glasögon som äter godis hela tiden. Den galna zigenarnavigatören. Det är inte riktigt vad jag föreställer mig när jag hör "rymdpirater". Den enda karaktären jag riktigt gillar är Marika själv. Hennes utseende, hennes beteende och varje gång hon ger order är verkligen gjort med glimten i ögat.

Sen är handlingen inte så mycket att hurra för när serien väl kommer till skott. När det gäller det gyllene rymdskeppet så försod jag inte varför det böjde rumtiden så värst, eller hur den kunde göra det alls. Jag är inte ens helt med på noterna vad som var så viktigt med skeppet.

Nåväl, det finns som sagt saker jag verkligen tycker om. Först och främst regin och tempot. För att ha en så ointressant handling så gillar jag tempot i vilket den fortskrider. Av någon anledning är jag nästan intresserad av vad som händer fastän jag inte bryr mig. Serien har också skapat några väldigt stämningsfulla scener utan att någonsin riktigt bli tråkig. Regin ser jag briljera mest i actionscenerna. Trots att jag vid det här laget vet att karaktärerna aldrig är i någon riktig fara så är rymdstriderna på något sätt väldigt spännande. När Marika ger order och laserstrålar flyger överallt känns det som det coolaste jag någonsin sett. Jag gillar också hur de fortsätter lägga vikt vid olika sätt att slåss i rymden.

Jag gillar designen av rymden och rymdskepp. Rymden kanske är lite väl färgglad, men det är precis vad jag förväntat mig. Om man behöver göra rymden till en ännu mer exotisk plats än det redan är så gör man det. Jag gillar hru rymdskeppen roterar på samma sett som viper-skeppen i Battlestar Galactica. Det är inte lika välgjort, men idén tilltalar mig. Det jag skulle vilja se mer av är mera unika rymdskeppdesigner, som segelskeppet som yacht-klubben har. Det var skitballt.

Till sist måste jag lovprisa musiken. Den är fullkomligt fantastisk och förtjänar all uppmärksamhet den kan få.

http://www.youtube.com/watch?v=RTXKSrbcPNs

• Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr tröttnade jag på den 10 avsnitt långa introduktionen innan hon ens fick sätta sin fot på Bentenmaru, hoppade in och såg lite nu när det handlade om det Gyllene skeppet och det verkar tyvärr lika segt som starten. Sen är det mycket av det du säger om att dom inte tar något på allvar, här förstör det alldeles för mycket för mig. Det är inte en komedi men där är knappt något allvar heller och det verkar aldrig vara någon fara för någon, varken Marikas besättning eller hennes "fiender".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 weeks later...

Efter 15 avsnitt så är den fortfarande väldigt oskyldig. Hela idén med att kalla dem för pirater är lite som att kalla karaktärerna i Naruto för ninjor. De... är ju inte pirater. De har i alla fall åkt iväg på något sorts uppdrag nu, så det kanske kommer lite spänning i de kommande avsnitten. Jag fortsätter se av två anledningar. Den ena är Marika och den andra är rymdscenerna (musiken kan jag lyssna på utanför serien), och nu är de äntligen i rymden igen. Trots det har mina förhoppningar till största delen krossats. Som det ser ut får serien en 4/10.

• Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter