tomado Skrivet mars 7, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 7, 2005 Tomatdrink ____________________________ Ingredienser: 4 isbitar 4 dl tomatjuice saften av ½ citron 1 kryddmått salt (sellerisalt) ½ kryddmåt vitpeppar (1 tsk Worcestershire-sås) Tilllagning: Lägg isbitarna i en kanna. Häll i tomatjuicen och citronsaften. Smaksätt med salt, lite peppar och ev. Worcestershire-sås. Vispa kraftigt. Häll upp i glas när isen smält. Eller blanda drinken utan is och lägg isbitarna i glaset. Kan ätas till: salta kex, oliver ________________________________________________ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet mars 7, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 7, 2005 AA detta forum e kul :P Själv hade jag tänk dela med mig hur man gör en Croce misue Det är en Bar smörgås hur god som helst :) Ingridienser: Landgångs bröd kockskina dijon senap *fransk senap* tomat ost en blad krydda *organo , timjan, persilja nåt liknade* Sätt ungen på 225 grader Bre brödet med dijion senapen se till så alla kanter och ytor blir täkta. lägg på skinkan och sen tomten på den samnt kryddan/kryddorna och osten. Och sen in med den i ungen tills osten har fått en fin färg klar. P.S det e lätare om man har en såkallad Salamander hemma :) Går även göra som en tost i en toster :) Ett annat bra tips *det e inget recept* nu när jag pratar om bar mat osv så e det alltid bra att ta en bunke kallt vatten och hackad vitkål att sätta vid sängen innan man går ut och krökar för om man e bakfull på morgonen där på så kan man alltid ta några bittar av vitkållen och smaska på får då får du nåt i magen plus så har vitkållen redan sugit åt sig massa vatten så du inte blir uttorkad och måste resa dig ur sängen... ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tomado Skrivet mars 8, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 8, 2005 Jag älskar denna tråden, måste skriva ett nytt recept!!! Tar en dryck denna gången. Rabarberdricka ________________________ Ingredienser: ca 1 kg rabarber 1 3/4 l vatten 4 kryddnejlikor 1-2 dl socker pressad citron Tilllagning: Skölj och skär rabarbern i små bitar men skala den inte. Koka den med vatten och nejlikor tills den går sönder, ca 10 min. Sila saften. Rör ner sockret i den varma saften. Tag den mindre sockermängden om drycken ska serveras som måltidsdryck. Smaksätt den kalla saften med pressad citron. Servreas som förfriskning eller måltidsdryck. ________________________________________ Får la ta ett till när jag ändå håller på: Jordgubbar i juicegelé _____________________________________ Ingredienser4 port 20 färska jordgubbar 5 gelatinblad 5 dl JO juice äpple&hallon&fläderbär 3 msk strösocker 12 basilikablad Servera med: 1 1/2 dl gräddfil 10 strimlade basilikablad Gör så här: Skär jordgubbarna i halvor eller i skivor. Låt gelatinet ligga i kallt vatten i 5 minuter. Värm juicen i en kastrull. Ta upp gelatinet ur vattnet. Lägg det i den varma juicen och låt det smälta. Rör i socker och låt det svalna något. Häll upp hälften av juicen i 4 höga glas. Lägg i hälften av jordgubbarna och hälften av basilikabladen. Låt stelna i kylen ca 1 timme. Häll på resterande juice. Lägg i resten av jordgubbarna och basilikabladen. Låt stelna ytterligare ca 45 minuter. Blanda gräddfil med basilikablad och servera till geléet. Tips: Vill man ha alla jordgubbarna överst i glaset så lägger man i alla jordgubbar och häller på all juice med en gång. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg