nebukanessar Skrivet september 9, 2011 Anmäl Share Skrivet september 9, 2011 Funderar lite över hur det kommer sig att amerikanska förlag verkar vara oförmögna att släppa en manga på det datum de tidigare aviserat? Vet att detta är ett i-landsproblem , men undrar ändå över det. Har själv ingen som helst vana av bokbranschen men jobbade i många år inom teatervärlden där premiärdatumet är heligt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet september 9, 2011 Anmäl Share Skrivet september 9, 2011 Jag utgår vilt från att jänkarna har en artificiell fördröjning mellan originalets och översättningens utgivning, så om originalet försenas av någon anledning skjuter de även upp översättningen för att inte hinna ikapp den japanska utgivningen (vilket skulle medföra ännu längre förseningar så småningom). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet september 9, 2011 Anmäl Share Skrivet september 9, 2011 Det där med vimsande släppdatum är ganska vanligt i förlagsvärlden. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 9, 2011 Anmäl Share Skrivet september 9, 2011 Jag kan tänka mig att det är allt möjligt. Japanska förseningar (typ som Saya skrev), juridiska förseningar (typ som "vi har bytt pärmomslag och nu måste vi få godkännande från japanerna och det tar tre månader att få ett ja"), kanske marknadsstrategiska (typ "oj, vi släpper 10 andra mangaböcker med ungefär samma målgrupp den månaden, bäst att vänta lite"). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nebukanessar Skrivet september 10, 2011 Författare Anmäl Share Skrivet september 10, 2011 Känns ändå någonstans som att alla dessa problem är något som en något så där intelligent männsika kan förutse och därmed ta med i räkningen när man sätter ett datum. För att återgå till min liknelse med teater så har jag arbetat med ett antal författare och aldrig någonsin varit med om att den absoluta deadlinen (den som hade försenat premiären, och som författaren aldrig får reda på) har överskridits och när det gäller problem med leverantörer och liknande ligger ju detta alltid med i produktionsplaneringen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet september 10, 2011 Anmäl Share Skrivet september 10, 2011 De kan säkert aproximera publiceringsdatumet bättre, men som jag ser det är det värt att göra en avancerat (troligen dyrare) planering jämfört med en simplare (och billigare)? De förlorar troligen lite pengar på att missa publiceringsdatumet, men troligtvis inte i närheten av vad en teater hade gjort med missad premiär. En teater har därför betydligt större intresse i att hålla deadlinen och ha noggrann planering. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet september 11, 2011 Anmäl Share Skrivet september 11, 2011 Jag har en stark misstanke om att det var Tokyopop som satte trenden i att skjuta upp sina utgivningsdatum. De började med 1 pocket/månad, men när antalet serier de gav ut parallellt växte blev det istället varannan månad, sen var tredje, en gång i halvåret, en gång om året, osv. Efter det tyckte nog resten av branschen att de kunde göra samma sak. Däremot är jag relativt säker på att Viz aldrig har missat sina släppdatum. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet september 11, 2011 Anmäl Share Skrivet september 11, 2011 Viz hade ju en lång historia av tidningsutgivning, och de datumen är svårare att rucka på. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg