Saya Skrivet december 1, 2011 AnmĂ€l Share Skrivet december 1, 2011      Studio: ShaftRegissör: Shin ĆnumaKaraktĂ€rsdesign: Nobuhiko SugiyamaMusik: TenmonOriginalsĂ€ndning: 7 okt-23 dec 2007.För nĂ„gra Ă„r sedan skrev jag ett inlĂ€gg i identifikationstrĂ„den dĂ€r Orrin pĂ„ tvĂ„ röda gav mig titeln pĂ„ spelet med ett fantastiskt intro, ef ~a fairy tale of the two~. Introt Ă€r animerat av Makoto Shinkai, nĂ„gon annan anledning behöver ni inte för att se den.Vi har alltsĂ„ den unge mangakan Hiro Hirono som en julafton blir bestulen pĂ„ sin cykel av Miyako Miyamura, som i sin tur förföljde tjuven av hennes handvĂ€ska. Men cykeln gĂ„r isĂ€r, och efter att ha blivit liggandes en stund början hon att prata med Hiro, vilket leder till att nĂ€r det visar sig att hennes nycklar var i handvĂ€skan sĂ„ följer hon med honom och börjar sĂ„ smĂ„ningom att umgĂ„s.Kei Shindou har ett förhĂ„llande till Hiro vĂ€ldigt lik det av Mana till Yorito i sola. Vi har Ă€ven den lĂ€tt feminine aspirerande författaren Renji Asou som pĂ„ en öde jĂ€rnvĂ€gsstation trĂ€ffar Chihiro Shindou, Keis syster. Chihiro lever tillsammans med Yu Himura (som kĂ€nner Renji) i en kyrka, samma kyrka dĂ€r Hiro en sen kvĂ€ll trĂ€ffar Yuko Amamiya. BĂ„de Yu och Yuko sĂ€ger sig vid olika tillfĂ€llen "vĂ€nta pĂ„ nĂ„gon". KrĂ„ngligt vĂ€rre.           BĂ„de till handlingen och utseendet skulle jag frĂ€mst jĂ€mföra ef med sola.Musiken Ă€r komponerad av Tenmon (Hoshi no koe, The Place Promised in our Early Days, 5 Centimeters per Second) sĂ„ vi fĂ„r mycket violinsolon, piano och stĂ€mningsfull klassisk musik. NĂ„got jag Ă€r sĂ€rskilt förtjust i Ă€r Shafts lite egna stil som ibland anvĂ€nds i en del scener, ofta i grĂ„skala utan bakgrunder och överflödigt krafs.           ef ~a tale of memories~ följdes upp precis ett Ă„r senare av ef ~a tale of melodies~.           NĂ€r de sista tonerna av det nĂ€stan fem minuter lĂ„nga avslutande outrot tystnade hade jag fortfarande inte hunnit smĂ€lta manusets genialiska sammanvĂ€vning av a tale of melodies, a tale of memories och a fairy tale of the two. Sedan kom insikten om hur allt hĂ€nger ihop, hur troget man har följt originalverket, hur enskilda handlingar och deras konsekvenser var sĂ„ vĂ€lplanerade och samtidigt sĂ„ fjĂ€rran varandra.Fler exempelbilder?      1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 1, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 1, 2011 Hoppas att Saya ursÀktar min trollkonst; jag tyckte att hans tidigare utlÀgg i serien redan var bÀttre Àn vad jag skulle kunna skriva om serierna, sÄ jag lekte lite klipp-och-klistra.  Nu, dags för avsnitt 1! Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet december 1, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 1, 2011 InsÄg igÄr/idag pÄ jobbet att det var 1 december sÄ för min del blir det ett dubbelavsnitt nÀr jag vaknar senare idag. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 1, 2011 AnmĂ€l Share Skrivet december 1, 2011 Uguu~  Det fanns aspekter jag gillade med Ef: A Tale of Memories förra gĂ„ngen jag sĂ„g den -- designen och rösterna var bestĂ€mt inte bland dem. Ărligt talat tycker jag att det Ă€r en ful serie. FĂ€rgpaletten, med sitt orange-lila-blĂ„ skimmer, Ă€cklar mig, för att inte tala om en del dĂ„liga CG-effekter. KaraktĂ€rsdesignen vill jag knappt dra upp.  Samtidigt som den ser billig ut sĂ„ tycker jag dock att de maskerar det hyfsat med en hög klipptakt (jag uppskattade det till nĂ€rmare 180-190 klipp i första halva avsnittet, jĂ€mfört med de (i min uppskattning) vanligtvis sisĂ„dĂ€r 125-150; jĂ€mför med de strax under 170 klippen i första halvan av första avsnittet Evangelion, som ju redan Ă€r ganska kĂ€nd för att ha haft hög klipptakt), konstiga perspektiv (inklusive isometriska eller teleobjektivliknande sĂ„dana), svartvita partier, bildmasker och andra visuella effekter. Jag har sett visuellt trĂ„kigare porrspelsbaserade animĂ©serier. Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet december 3, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 3, 2011 Nu Àr jag ikapp pÄ avsnitt tre efter att ha bommat avsnitt ett och tvÄ sÄ för min del fick jag dra ett litet maraton för att komma ikapp. Till en början hade jag lite svÄrt att hÄlla isÀr vissa karaktÀrer och deras namn dÄ jag tyckte att det hoppades mycket men efter avsnitt tvÄ fick jag grepp om det och serien blev lite enklare att titta pÄ.  Serien kÀnns annars helt okej efter bara tre avsnitt och den lyckades till och med hÄlla mig tillrÀckligt intresserad att titta pÄ de tre avsnitten pÄ raken vilket jag inte har gjort med nÄgon serie pÄ ett tag, jag kommer absolut att följa den hÀr julkalendern. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet december 7, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 7, 2011 Men sÀg Ät mig nÀr vi börjar sÄ att jag inte sackar efter sÄ mycket.  Idag Àr det den 7e. Skrevs vid avsnitt 3Chihiro och hennes pojke tycker jag Àr rÀtt trÄkiga. Minnesdefekten Àr ett sÄ billigt knep. Jag föredrar den andra halvan av serien med mangatecknaren och den energiska skolkaren och den kuliga systern som visst inte hÀr hans syster. ANAR JAG EN GNISTA, HM HMMM? Jag gillar dem mer bara för att de Àr roligare personer och inte blandar in nÄgon större melodrama.  NÄ, den mesta draman Àr rÀtt ok faktiskt. Dialogen dÀremot... Alla flickorna har sina smÄ söta sÀtt att prata "dakare ne", och deras röster i sig Àr standard whatever anime.  Animationen Àr rÀtt hÀftig. Jag tÀnkte sÀga att det liknar shaft, men... det Àr ju shaft! Inte fullt lika intressanta klippningar som i nÄgra av deras andra verk, men jag blir faktiskt aldrig riktigt uttrÄkad.  Jag gillar öppningssekvensen om man bortser frÄn engerskan.  Första avsnittet hade en lite hÀftig touhoureferens. Jag sÄg Konata pÄ Ànnu ett stÀlle i första avsnittet. Vad tusan? :D  http://i154.photobuc...shableNight.jpg  Skrevs vid avsnitt 5 Den blÄhÄriga kvinnan och Chihiros förmyndare pÄminner mig om de vÀlklÀdda Six och Baltar i Battlestar Galactica. De verkar agera som nÄgon sorts skyddsÀnglar som kommer och ger rÄd dÄ och dÄ, speciellt kvinnan. I första avsnittet satt de bÄda ocksÄ i kyrkan och sa att de vÀntade pÄ nÄgon. Ett litet trevligt mysterie i bakgrunden.  Jag gillar filmnissen, Kyousuke. Inte bara för att han var den enda vettiga i filmklubben, men i avsnitt fem bekÀnner han direkt sina kÀnslor för Kei. Jag gillar att dramat i serien verkar gÄ framÄt hela tiden och inte bara stÄr och trampar. Jag har verkligen tyckt bÀttre om serien ju lÀngre den fortgÄtt.  Skrevs vid avsnitt 7 Aha, sÄ han var inte kÀr i henne pÄ riktigt (sÄ vitt vi vet). Han tyckte bara att hon Àr nÄgot som "skakar hans sjÀl" nÀr han filmar henne. Serien genomsyras av temat skapande. Chihiro vill skriva en bok men glömmer bort sina visioner innan hon hinner bli fÀrdig, och behöver hela tiden skriva om allting eftersom hennes nutida idéer inte passar ihop med vad hennes svunna sjÀlv hade. Kyousuke vill skapa en film med inget annat syfte en att beröra folk pÄ en fundamental nivÄ, men hans gelikar vill tvunget konformera till en viss standard sÄ han fÄr inte lÄta sin kreativitet flöda fritt. Hiro vill teckna serier men hÄlls tillbaka av hans plikt till skola och andra mÀnniskor. Hiro Àr den som Àr lustigast av alla, för vi har inte fÄtt se nÄgon riktig passion frÄn honom. Hans jobb gör att han förlorar en massa sömn. Hur mycket tycker han om att teckna egentligen, och hur mycket gör han det, som Kei pÄstÄr, av nÄgon sorts pliktkÀnsla eller... hjÀrntvÀttning för att systrarna fick honom att rita en massa nÀr de var smÄ? Det verkade i början som att Hiro var den största huvudkaraktÀren, men det Àr honom vi fÄtt se minst av.  Men strunt i det. Det viktigaste hÀr var avsnitt 7. Vi fick en mycket djupare bild av bÄde Chihiro och Miyako, och det genom artistiska scener. Them shaft, man. Det verkar som att Renji upptÀckte att Chihiro inte Àr kÀr i honom egentligen, för... hon minns ju honom inte ens. Hon sa att hon tror det Àr passande med en kyss hÀr, och det visar vilket begrÀnsat liv hon lever. Hon lÀser sin dagbok som en roman, och kan inte faktiskt uppleva vad som hÀnt henne tidigare. NÀr Renji insÄg det förstod han vilken ytlig relation de egentligen har ur hennes perspektiv. Nog kan minnesdefekten vara ett billigt knep, men den hÀr serien nytjar och utvecklar faktiskt konceptet vÀldigt vÀl.  Men trots att jag gillade den scenen vÀldigt mycket sÄ föredrar jag fortfarande den andra gruppen karaktÀrer, och Miyakos faderullan var förvÄnansvÀrt Ànnu bÀttre. Personen som blir traumatiserad av sina förÀldrars brÄk men sedan hittar kÀrleken lÄter ocksÄ rÀtt billigt (jag kanske har sett pÄ för mycket dÄlig anime), men avsnittets slutscen var en sÄ vacker och utomordentlig framstÀllning av desperationen Miyako sjönk ner djupare i. Them shaft, man.  Glöm inte att titta pÄ avsnitten i helhet. Hittills har det varit en snutt handling efter slutsekvensen i bÄde avsnitt 4 och 7.  Slutslutet pÄ avsnitt 7: Aaah! Jag skrek högt nÀr Kei tog upp telefonen. Och... hon gjorde det. Fan, jÀvla slyna ;_;DÀr gick hon över grÀnsen. à tminstone för oss eftersom vi precis sett hur viktigt det allt var för Miyako. VÀdigt snyggt gjort att lÄta oss kÀnna den fulla vikten av alla 99 meddelanden hon skickade och sen visa Kei radera allt utan tvekan.  Jag vet inte vad som ska hÀnda. Jag förvÀntar mig nÀstan en fin bÄt vid det hÀr laget.  Jag vill ocksÄ sÀga detta: Vafan, Drougge! Bara för dig sÄ hör jag nu ordet "sunao" överallt. Det börjar bli jobbigt :( 1 Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 15, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 15, 2011 ApropÄ att sacka efter... *host* Jag har sett fram till avsnitt 7 nu. TÀnker se klart A Tale of Memories imorgon och ikapp Melodies nÄgon dag senare...  Men. Nu nÀr jag ser om den sÄ blir jag pÄmind om att serien faktiskt har ovÀntade styrkor för att vara ett porrspelsbaserat drama, till exempel att den har diskussionsvÀrdiga teman. Som Volbla skriver sÄ tar man upp olika aspekter av skapande: otyglad auteurism, balanserad kommersialism, naturbegÄvning, skrivande som terapi, kanske en slÀng av avundsjuka beroende pÄ hur man vill tolka det. Och sÄ det inte sÀllan förekommande temat om minnen och minnets förgÀnglighet -- Ef Àr sÄ att sÀga i gott sÀllskap (dÀrmed inte sagt "i samma klass") -- nÀr vi fÄr fundera över hur Chihiros skada pÄverkar bilden av henne som en definierad mÀnniska och kanske till och med fundera över sjÀlva definitionen av en mÀnniska. Hon sÀger att hon inte Àr samma person som dagen innan, men pÄ sÀtt och vis Àr ju ingen av oss samma person som dagen innan, pÄ samma sÀtt som en flod aldrig Àr exakt likadan. Skillnaden Àr att vi har en obruten förÀndring. (Och dÄ skulle man ju faktiskt kunna sÀga att Chihiro till skillnad frÄn oss Àr samma person som dagen innan, eftersom hennes minnen inte kan Àndras permanent.)  Förutom teman fÄr vi en karaktÀrsuppbyggnad som, om Àn de bygger pÄ bekanta berÀttargrepp som amnesi och triangeldrama, tar uti med dem pÄ ett frÀschare sÀtt, exempelvis just hur Chihiros sjÀlvbild antyds genom sin novell ("Hon Àr inte 'söt', hon Àr onormal"). Och medan det mesta av regin, med alla klipp och vinklar och mÀrkligheter, inte verkar fylla nÄgot annat Àn visuellt ÀndamÄl, sÄ blir det verkligen funktionellt ibland, som vid Miyakos desperation i avsnitt 7. Det Àr att anvÀnda sitt medium med kreativitet för att fylla ett narrativt syfte. (NÀr jag sÄg senast sÄg A Tale of Memories sÄ började jag att tÀnka pÄ Hideaki Anno, som ju inte har varit en frÀmling för annorlunda presentation och montage genom attraktion i Evangelion och Kare Kano.)  Och sÄ Àr öppningslÄten med Elisa sÄ jÀkla bra. Jag ser hela varje gÄng.  PS: Man behöver inte spoilermarkera avsnitt som man ska förvÀntas ha sett, vilket fram till idag den 15 december Àr hela A Tale of Memories och avsnitt 3 av A Tale of Melodies. 1 Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet december 15, 2011 AnmĂ€l Share Skrivet december 15, 2011 Jag har sett klart pĂ„ ef ~a tale of memories~ och började titta pĂ„ ef ~a tale of melodies~ âigĂ„r. ef ~a tale of memories~ blev bĂ€ttre efter de tre första avsnitten som jag strĂ€cktittade pĂ„ och vissa avsnitt fick mig faktiskt att grubbla lite pĂ„ jobbet och tĂ€nka tillbaka vad som hĂ€nde under avsnittet t.ex telefonscenen med Miyako i avsnitt sju som var vĂ€ldigt bra och kraftfull.  Hiro och hans triangeldrama tyckte jag mest om att följa till en början och blev lite besviken varje gĂ„ng det gick över till Renji och Chihiro för det kĂ€ndes vĂ€ldigt trögt med dem ibland och ofta kĂ€ndes det som en repetition om det dĂ€r med minnena. Fast sen började det hĂ€nda lite saker och jag började sakta men sĂ€kert gilla att se vad de gjorde, avsnitt 11 var nog det bĂ€sta avsnittet de medverkade i.  MĂ„ste Ă€ven sĂ€ga att jag gillade öppningslĂ„ten vĂ€ldigt mycket och som Sceleris skrev sĂ„ tittade jag alltid pĂ„ den Ă€ven om jag hade ont om tid.  I det stora hela gillade jag serien och en kombination av drama, humor och en hög klipptakt sĂ„ satt man aldrig uttrĂ„kad nĂ€r man tittade pĂ„ avsnitten. 1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet december 24, 2011 AnmÀl Share Skrivet december 24, 2011 SÄ var det den 24 december som menar att vi ska titta pÄ det sista avsnittet av ef ~a tale of melodies~.Först vill jag bara sÀga att Àven den hÀr öppningslÄten Àr riktigt bra. Serien dÄ? Jo den fortsÀtter i samma stil som första serien förutom att den fokuserar sig pÄ Yuu och Kuze, man fÄr följa deras problem men man fÄr Àven följa deras historia som förklarar lite hur de blev som de blev. Serien Àr bra genom hela seriens gÄng men sen kommer det vissa scener som Àr riktigt bra. TyvÀrr finns det en del scener som bara kÀnns dumma och man undrar ibland hur dumma de fÄr vara.  I det hela sÄ Àr ef serierna fina historier som bind ihop pÄ ett bra sÀtt och nÀr eftertexterna rullar kÀnns det som att allt man har funderat pÄ under serien gÄng har fallit pÄ plats. 1 Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlÀgg