Cactus Skrivet juni 28, 2011 Anmäl Share Skrivet juni 28, 2011 Enligt Statens Biografbyrå har Pan Vision sänt in "Karigurashi no Arrietty"(i Sverige "Lånaren Arrietty") för granskning. Resultatet blev 7-årsgräns. Har inte hittat nån info om datum för DVD/BD eller ev. bio-release, men visas på Malmö Filmfestival 2 nov 2011. ( http://www.sfi.se/sv/Malmo-filmdagar/Filmer-2011/Kari-gurashi-no-Arietti/ ) Mer info om denna senaste Ghibli-film: http://www.nausicaa.net/wiki/The_Borrower_Arrietty Min egen recension av filmen: Ghiblis nya dyker upp, och ehh… ja, det är helt klart en besvikelse. Storyn om småfolket Arietti och hennes föräldrar som bor under ett hus är gammal, förutsägbar, tråkig och inte spännande. Mary Nortons böcker om “Lånarna” har filmats ett flertal gånger och aldrig blivit särskilt bra. Varför Miyazaki valt att skriva och producera denna långfilm kan jag verkligen inte förstå. Troligen den sämsta Ghibli-film jag sett. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juni 28, 2011 Anmäl Share Skrivet juni 28, 2011 Häftigt. Det verkar löna sig med Ghibli-filmer för Pan Vision, trots allt, eftersom de köper in de nya. Dålig eller inte, om den mot förmodan kommer på bio i närheten så ska jag försöka se den. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet juli 3, 2011 Anmäl Share Skrivet juli 3, 2011 Trevligt att höra! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 17, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 17, 2011 Apropå Ghibli... [22:24:46] < Gravskopan> http://www.sf.se/filmer/film/1000035/Prinsessan-Mononoke <-- hur länge har ni vetat om det här utan att säga något? [22:25:02] <&Sceleris> I [15] sekunder! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet augusti 18, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2011 Apropå Ghibli... [22:24:46] < Gravskopan> http://www.sf.se/filmer/film/1000035/Prinsessan-Mononoke <-- hur länge har ni vetat om det här utan att säga något? [22:25:02] <&Sceleris> I [15] sekunder! Det finns inte kraftuttryck nog för att beskriva min upphettsning. Det här är perfekt för mig som inte har sett filmen än. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet augusti 18, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2011 Om det finns någon film jag sett för många gånger på bio är det Odjurens prinsessa. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 18, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2011 Om det finns någon film jag sett för många gånger på bio är det Odjurens prinsessa. Var du i Japan '97 eller gick den ovanligt ofta på någon Sappari visning? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 18, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2011 Apropå Ghibli... [22:24:46] < Gravskopan> http://www.sf.se/filmer/film/1000035/Prinsessan-Mononoke <-- hur länge har ni vetat om det här utan att säga något? [22:25:02] <&Sceleris> I [15] sekunder! Trist, den Ghibli man främst velat se och så har den premiär efter att jag åkt till Tokyo. :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet augusti 18, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2011 Var du i Japan '97 eller gick den ovanligt ofta på någon Sappari visning? Först på någon Dôgakai, sen på en visning på Östasiatiska, känns som om den gick varenda gång det var filmvisning på den tiden. Fast det är klart, den ser nog roligare ut i 35 mm än med laserdisk kopplad till en urtidsprojektor. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 19, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2011 Det finns inte kraftuttryck nog för att beskriva min upphettsning. Det här är perfekt för mig som inte har sett filmen än. Om den nu kommer till din närhet. Ingen Ghibli-film har då kommit nära mig ännu... ;( (Eller jo, nån gång, men när jag väl visste att den gick så var det dubbad föreställning klockan 14:00 på en vardag.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet augusti 19, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2011 Om den nu kommer till din närhet. Ingen Ghibli-film har då kommit nära mig ännu... ;( Säg inte sådär :( Om den inte kommer till min närhet får jag åka till dess närhet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Cactus Skrivet augusti 25, 2011 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2011 Mononoke har gått på Canal+ de senaste månaderna så det är rätt underligt att de kör den på bio. I vilket fall har den fått åldersgränsen 11 år med motiveringen "Framställningen innehåller återkommande inslag av blodigt våld, bl.a. i form av lemmar och huvuden som skiljs från kroppen, samt hotfulla djur som attackeras och dödas med stor blodsutgjutelse som följd, och bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet hos barn under 11 år." För den tekniskt intresserade så sänder C+ den i en taskig NTSC-PAL-konvertering. Jag skulle gärna se att PanVision la pengarna på att ge ut Ghibli-blurayarna i Sverige än höll på såhär. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 25, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2011 Åhå? Japanskt tal? Hur är textningen? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Cactus Skrivet augusti 25, 2011 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2011 Åhå? Japanskt tal? Hur är textningen? Japanskt tal, exempel på textningen: -Ashitaka! -Hii vill att vi återvänder till byn. -Byäldsten också. -Nåt står inte rätt till på berget. -Fåglarna är borta. -Djuren också. Jag rider och pratar med honom. Skynda er tillbaka. Nåt närmar sig. -Vad är det? -Det är ingen människa. Fru Hii har sagt till alla att komma tillbaka. Där kommer den! Det är en besatt gud! Spring, Yakul! -Den anfaller byn. -Ashitaka! Rör den inte! Du kommer att drabbas av förbannelsen. Yakul! Stilla er vrede! Härskare av berget, varför är ni så ursinnig? -Ett monster! -Spring. Stanna! Varför vill ni anfalla vår by? Stilla er vrede! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 25, 2011 Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2011 Det ser ju ganska bra ut. Att den går på bio fastän den gått på TV och kanske borde släppas i köpversion direkt skulle kunna vara ett kontraktkrav. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kidaw Skrivet september 2, 2011 Anmäl Share Skrivet september 2, 2011 Jag gillade Karigurashi no Arrietty. Kanske inte lika händelserik som andra filmer av Ghibli men ändå mycket sevärd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet september 9, 2011 Anmäl Share Skrivet september 9, 2011 Hej Daniel! I dagsläget ser det ut som vi endast får två kopior av "Prinsessan Mononoke". Dessa kommer då att visas i Stockholm och Göteborg, vilket är de två största biostäderna, för att sedan eventuellt bege sig ut i landet. MVH, Evy "Eventuellt." Nåja. Vad är väl en bal på slottet? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 10, 2011 Anmäl Share Skrivet september 10, 2011 "Eventuellt." Som väntat. :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet januari 2, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 2, 2012 Mononoke försvann rätt snabbt från Stockholmsrepertoaren, men kopiorna verkar valsa vidare i landet. Just nu går den på biograf Kino i Hässleholm. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wilfried Skrivet januari 7, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 7, 2012 Jag skulle gärna se att PanVision la pengarna på att ge ut Ghibli-blurayarna i Sverige än höll på såhär. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 7, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 7, 2012 Källa? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wilfried Skrivet januari 7, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 7, 2012 Källa? Tog lite tid att hitta igen, pan vision film avdelning köptes av scanbox, och vid årsskiftet försvann länkarna på pan visions hemsida. Men här är sidan på scanbox Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 8, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 8, 2012 Tog lite tid att hitta igen, pan vision film avdelning köptes av scanbox, och vid årsskiftet försvann länkarna på pan visions hemsida. Men här är sidan på scanbox Aaah... Jag var in på Scanbox sajt förut, men jag hittade inget. Just nu upptäckte jag att katalogen varierar beroende på vilket språk man har inställt. Men det är ganska intressant att den kommer på BD. Den finns väl inte på Blu-ray i Japan eller USA? Jag har inte ens sett något släppdatum! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wilfried Skrivet januari 16, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 16, 2012 "Tack för din beställning. Vår leverantör har meddelat att filmen du beställt inte kommer släppas på Blu-Ray utan endast på ”vanlig” dvd" ... " Mao ingen BD version längre ... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 19, 2012 Anmäl Share Skrivet januari 19, 2012 Aw. Tyckte väl att det lät för bra för att vara sant. :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg