Hoppa till innehåll
Anime.se

Mariokontinuitet


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Alla vet vem Mario är. Vare sig man gillar honom eller ej kan man inte undkomma att han är historiens mest monolitiska spelfigur, som letat sig in i över 200 spel. De flesta i min generation växte upp med honom på den första Nintendoenheten med Super Mario Bros. 1-3, och är man ännu äldre kanske man kommer ihåg honom från vad som kanske är det första spelet han var med i: Donkey Kong. Men ju mer jag fördjupar mig i Marios värld – och för att jag gillar att hitta samband i saker ingen annan orkar tänka på – har jag nu anledningar att tro att DK inte alls var hans första äventyr. Inte för att det fanns ett spel innan, utan för att denna ”Jumpman”, som han först hette, kanske inte är Mario överhuvudtaget.

 

För att få klarhet måste vi först ta ett skutt bakåt i tiden, till Supernintendo och dennas generation av apan: Donkey Kong Country. Det är lätt att tro att eftersom namnet är detsamma så spelar vi som samma Donkey Kong nu som då, men läser man i manualen för vi reda på att, och jag citerar: ”Cranky [Kong] är i själva verket den första, riktiga Donkey Kong som spelade huvudrollen i många spelssuccéer under 80-talet”. Med andra ord, den Donkey vi känner till idag är i själva verket den som då kallades Donkey Kong Jr. Tiden har alltså gått och aporna har växt upp, vilket genom alla logikens regler måste betyda att detsamma måste ha hänt för Jumpman som bekämpade dem.

 

Men vänta nu, är inte Mario en gammal gubbe till att börja med? Är det verkligen så konstigt att han helt enkelt är lite äldre nu än vad han var i Donkey Kong? Säg om han var i tjugioårsåldern och Kong var 40 när de tampades, då borde Mario ändå inte vara mer än 50 om Donkey blev Cranky runt 60-70? Alla dessa argument kan dock motbevisas genom ett spel längre fram i tiden, ett som bara är några år gammalt misstogs av många som en remake: Yoshi’s Island DS. Det intressanta här är att vi förrutom Bebis-Mario också får låta Yoshi bära runt på bebisversioner av Wario, Peach, Bowser och Donkey Kong. Just det: enligt det här spelet var Donkey Kong och Mario bebisar samtidigt. Om denna Donkey skulle vara samma som i originalet måste det betyda att Donkey och Mario är jämngamla, vilket i sin tur föreslår att Mario inte heller skulle vara på topp efter att Cranky hunnit blivit gammal och svag. Bara om vi antar att Donkey i Yoshi’s Island DS i själva verket är Donkey Kong Jr., faller bitarna på plats.

 

Så om Jumpman inte var Mario, vem är han då? Min teori är enkel: det är hans pappa. Vilket borde betyda att hon som han försökte rädda, Pauline, är hans mamma. Jag säger inte att det är ett vattentätt påstående: om Jumpman är en helt annan person, varför har han inte dykt upp i något annat spel? Och tänker man att apor åldras snabbare än människor är det inte helt långsökt att Mario och Cranky faktiskt är samma ålder. Å andra sidan måste man notera att den Kong i Yoshi’s Island DS har en liten DK-slips, vilket original-Donkey aldrig hade.

 

Shigeru Miyamoto menade väl aldrig att Mario skulle ha någon sådan kontinuitet (speciellt med tanke på att Mario Galaxy 2 totalt ignorerar allt som hände i ettan), men tittar man efter noga kan man se dessa små återkommande teman som kan ge insikt i deras universum. Dela gärna med er tendenser som ni själva märkt, eller kom med motbevis på ovanstående. För inget är väl så roligt som att analysera kanon på ultrapopulära spelserier?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, jag tycker att det är lysande -- och logiskt(?!) --, men jag har inte spelat så många Mario-spel, och...

 

För inget är väl så roligt som att analysera kanon på ultrapopulära spelserier?

...jag skulle väl personligen tycka mer om att analysera kanon för Reiji Matsumotos universum. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow... jag kan haja att folk vill försöka hitta en övergripande story i exempelvis Zelda-serien, men Mario? Heh... inte en chans! xD

Zelda är faktiskt svårare att hitta samband i, då de spelen är uppdelade i flera olika universum. Zelda ett och två till NES hör ihop, Oracle-spelen till Gameboy Color likaså, och Majora's Mask kan betraktas som en direkt uppföljare till Ocarina of Time, vilka i sin tur utspelar sig i samma universum som Wind Waker, Phantom Hourglass och Spirit Tracks, men jag har inte kunnat hitta några bevis gör att något annat Zelda-spel hör ihop med något annat. Mario å andra sidan är en figur, ett universum, med gott om återkommande karaktärer och en etablerad premiss.

 

Sedan kan man ju alltid fråga sig hur sportspelen med Maio och Sonic, eller Smash Bros., passar in i det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...

Fyra år senare har en av Youtubes största spelanalytiker äntligen kommit fram till samma slutsats som ovan, plus lite till.

Jag kan även rekommendare hans
videor om Marios universum. Och alla hans andra videor, för den delen. Det är roligt att tänka för mycket på TV-spel?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...