Populärt inlägg Saya Skrivet februari 21, 2011 Populärt inlägg Anmäl Share Skrivet februari 21, 2011 Överblick Studio: Kadokawa Pictures Genre: Överlevnadsskräck Visades: 2010 Trailer: Ladda ner Handling Året är 2015. Någonstans invid den skotska kusten ligger en liten by vars forna lantidyll har fått ge vika för krossade rutor och länsade butiker. Jämte de förfallande spåren av vår storhetstid finns inga tecken på mänskligt liv på de ödelagda gatorna. Från bakom lyckta dörrar och igenbommade fönster kan dock de ännu levande bevittna hur en bevakad busskolonn passerar genom orten på väg mot kusten. De kan bara avundas de 160 passagerarna som på undergångens brant har valts ut att delta i ett kryoniskt experiment i hopp om att vakna i en bättre framtid. Situationen är att den ofta fruktade dödliga pandemin har blivit verklighet i form av en uttorkande sjukdom med en dödlighet på 100%. Dess egentliga beteckning är Acquired Cellular Induration Syndrome men offrens slutgiltiga öde som porösa statyer gav den det vardagliga namnet Medusa. Något botemedel finns inte och efter inkubationsperioden om 30-60 dagar dör alla drabbade inom 24 timmar. Viruset har härjat fritt i tre år så mycket av världen har redan direkt eller indirekt genom desperata konflikter fallit den till offer. Ombord på en buss finns vår glasögonbeprydda hjälte Kasumi och hennes tvillingsyster Shizuku, varav dock endast Kasumi har valts ut att delta i experimentet. De har inga föräldrar kvar i livet så Shizuku är med för att hålla Kasumi sällskap tills det blir dags för henne att likt Törnrosa falla i en mycket möjligen hundraårig sömn. Det finns många paralleller till denna Grimmsaga att upptäcka, från de återkommande monologerna därur till det gamla slottet i vilket gruppen ska sova så länge. Den hopplösa situationen till trots har Kasumi och hennes fränder så småningom lagt sig till ro i en steril hall långt under jord. Med sin syster i tankarna och endast anläggningens artificiella intelligens Alice som sällskap somnar hon in i väntan på att väckas när ett botemedel har hittats. Bland de andra finns muskelknutte #1, muskelknutte #2, den spinkiga nörden, en jobbig unge samt en sur italienare. Alla har de sina trauman som de hoppas att bli av med under en livstid i nedsövt tillstånd. Efter en okänd tid väcks gruppen igen. Sovsalen är nu fylld med massiva törnväxter från golv till tak. Ingen vet hur många år som har passerat och man får ingen kontakt med någon personal. När sedan denna sötnos dyker upp och tar en tugga av närmaste ansikte förvandlas den utlovade räddningen till ett dödligt labyrint varifrån den enda vägen till säkerhet är uppåt, genom ett hav av fantasifulla varelser med stora tänder. Omdöme Den första tredjedelen av King of Thorn är typisk överlevnadsskräck: En liten grupp oförberedda människor i bokstavligen bara nattluvorna måste i mörker och omringade av övermäktiga monster ta sig till utgången. Jag gillade den starkt. Den inledande scenen med bussarna som passerar de redan dödsdömda på vägen till en sista chans att överleva är mycket vemodig, från själva innehållet till musiken som även hörs i trailern. Likaså är de utvaldas avsked från sina följeslagare välgjorda med löften om hågkomst och försök att smuggla in emotionella värdesaker i kapslarna. När helvetet brakar löst under jord och antalet överlevande har tunnats ur får nästan alla figurer en stund i rampljuset. Ingen tas ur livet innan vi åtminstone någorlunda har fått lära känna dem. Förhållandena figurerna emellan är dynamiska och underhållande att följa, exempelvis biff #1 och biff #2 eller kvinnan som låter sina modersinstinkter gå ut över ungen. Ingen är överdrivet förtjust i någon annan (alltså inga Hollywoodkärlekar från 0 till 100 på 90 minuter) men situationen tvingar dem att samarbeta om de vill överleva. Därefter blir handlingen alltmer komplex när sanningar uppdagas i takt med gruppens väg uppåt i detta dödliga slott. Utöver de uppenbara banden till Törnrosa kan man jämföra filmen med några andra verk. Origin: Spirits of the Past berör också en tjej som vaknar ur mångårig sömn i en värld kontrollerad av muterade växter och har samma miljöskyddande undertoner. Jag såg även paralleller till Edgar Allan Poes The Masque of the Red Death och dess figurers försök att gömma sig från en dödlig sjukdom i ett slott, för att sedan ändå hinnas ikapp. Det finns en manga på vilken filmen bygger; jag har inte läst den men tydligen finns stora skillnader i handlingen dem emellan. Den på senare år allt mer populära moérösten Kana Hanazawa står för Kasumi och gav mig ingen anledning till ogillande. Tsutomu Isobes bas (Dutch i Black Lagoon, Harry i Gungrave) är passande i rollen som dubiös chefsperson över hela experimentet. Ayako Kawasumi har en annan roll men jag säger inte vilken. En del av skaparna bakom filmen har tidigare arbetat med OVA-serien Freedom i vilken alla figurer är gjorde i 3DCG. King of Thorn skiftar också lite mellan 2D och 3D, inte bara det som vanligen CG-fieras (monster, fordon och maskiner) utan även figurerna. Detta är inte alltför iögonfallande men när det märks verkar det onödigt och distraherande, framför allt eftersom figurerna ser helt tillfredsställande ut i 2D. Jag gillar undergångsscenarion och då särskilt dem som visar själva undergången, i detta fall mänsklighetens konfrontation med en sjukdom som de inte kan råda bot på. Det blir en sorts melankolisk stämning genom hela filmen för även om de överlevande lyckas ta sig ur slottet så har de ju uppenbarligen inte väckts enligt planerna med ett botemedel i beredskap. När de vaknade så vaknade även Medusaviruset i dem och hotar att så småningom utplåna den sista människospillran. King of Thorn är en för den av genren intresserade mycket underhållande film med en stark inledning, ett actionpackat mittparti och ett dessvärre ganska förvirrat slut. Den är genomgående spännande för man vet aldrig vilka varelser eller hinder som väntar runt nästa hörn, vem som kommer att bli nästa monstermellanmål och var nästa pusselbit i gåtan kring dessa händelser är. Jag kan rekommendera filmen. 5 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 21, 2011 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2011 Väl strukturerat, formulerat och argumenterat. Min herre, du har fått en kund. Jaså, du säljer inte? Okej, men filmen ska jag nog se. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Misho Skrivet februari 22, 2011 Anmäl Share Skrivet februari 22, 2011 Såg den för ett par veckor sedan och den var inte riktigt min kopp te, jag tyckte 3D momenten förstörde stämningen på tok för mycket, även storyn kunde varit lite mer originell. Dock rekommenderar jag att se den eftersom smaken kan skilja sig och alla upplever kanske inte störmomenten så stora. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dark-Zakiya Skrivet mars 15, 2011 Anmäl Share Skrivet mars 15, 2011 Såg den för ett par veckor sedan och den var inte riktigt min kopp te, jag tyckte 3D momenten förstörde stämningen på tok för mycket, även storyn kunde varit lite mer originell. Dock rekommenderar jag att se den eftersom smaken kan skilja sig och alla upplever kanske inte störmomenten så stora. håller med dig om den där 3d saken. men annars va filmen mycket bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg