idrougge Skrivet november 16, 2010 Anmäl Share Skrivet november 16, 2010 Keion och Strike witches är av samma skrot och korn. Keion handlar om ett gäng brudar som ska spela i ett band, men där hela den musikaliska biten hamnar i bakgrunden. SW handlar om ett gäng brudar som ska slå tillbaka en utomjordisk invasion, men där det hela tiden är ett skrev i vägen. Ärligt talat, hur sannolikt är det på en skala att ett gäng tonårstjejer gör saker som att slåss mot utomjordingar eller spelar elgitarr? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet november 16, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet november 16, 2010 Samma skrot och korn, men Strike Witches är så mycket mer flagrant att det hela får ett släng av humor. Kan jag garva åt att kommendantens enda animation när hon säger "va?" är att hon spänner röven igen (fast inte med en utomjording mellan skinkorna) finns det i alla fall ett garv att hämta. Och svaret på din fråga är: Lika sannolikt som att ens lillasyrra egentligen är en nörd och porrspelsfantast med inriktning på lillasyrregrejer. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 24, 2010 Anmäl Share Skrivet november 24, 2010 Bloggen welcome datacomp översatte en lista på 00-talets (på DVD/BD) mest sålda TV-animéer. Siffrorna är "per volym"-medel, så vi kan i runda slängar räkna med "Sales" är antal köpande individer. Vad jag har hört krävs det omkring 5000 sålda ex per volym av en serie för att producenterna ska gå jämnt ut på affären. Sales Series 170,479 The World of Golden Eggs 79,204 Gundam SEED Destiny 76,760 Bakemonogatari 70,349 Gundam SEED 52,900 Full Metal Alchemist 50,552 Code Geass 46,147 Macross Frontier 42,822 K-ON! 42,690 Code Geass R2 41,038 The Melancholy of Haruhi Suzumiya 39,208 Gundam 00 34,601 Gundam 00 S2 29,890 Ghost in the Shell S.A.C. 2nd Gig 29,768 Clannad 29,509 Initial D Fourth Stage 29,146 Lucky Star 27,377 Ghost in the Shell Stand Alone Complex 26,910 Azumanga Daiou 26,047 Fate/stay night 25,637 Love Hina 24,346 AIR 24,253 A Certain Scientific Railgun 22,829 Dulalala! 22,591 Magical Girl Lyrical Nanoha StrikerS 21,831 Working!! 20,450 Kanon (2006) 20,342 Aria The Origination 20,052 Tengen Toppa Gurren-Lagann 19,819 Clannad After Story 19,297 Ookiku Furikabutte 18,683 Bleach (1-20) 18,573 Bleach (42-63) 18,556 The Melancholy of Haruhi Suzumiya S2 18,535 Mononoke 17,888 Initial D Second Stage 17,864 Aria The Animation 17,553 Full Metal Panic? Fumoffu 17,481 Bleach (21-41) 16,458 Mahou Sensei Negima! 16,262 Onegai Teacher 16,166 Onegai Twins 16,079 Darker than Black S1 15,983 Aria The Natural 15,448 Gintama S1 15,284 Gintama S2 15,246 Gintama S3 15,021 Death Note 14,216 Shingetsutan Tsukihime 14,125 Mahoromatic S1 13,920 Kuroshitsuji 13,789 Strike Witches S1 13,723 Full Metal Alchemist Brotherhood 13,360 D.C. ~Da Capo~ 13,233 Hand Maid May 12,971 Mai-HiME 12,937 Gintama S4 12,673 Darker than Black S2 12,290 Ai yori Aoshi 12,126 A Certain Magical Index S1 12,094 Infinite Ryvius 11,932 Fruits Basket 11,920 Scryed 11,800 Banner of the Stars 11,712 Eureka Seven 11,521 Mahoromatic S2 11,440 Read or Die TV 11,265 Mai-Otome 11,251 Magical Girl Lyrical Nanoha A’s 11,244 Minami-ke S1 11,243 Rozen Maiden Träumend 11,039 Honey & Clover 10,880 Kannagi 10,620 Shakugan no Shana S1 10,612 Toradora 10,315 Natsume’s Book of Friends S2 10,236 Natsume’s Book of Friends 10,219 Pani Poni Dash! 10,049 Mushi-shi 10,046 Library War Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Vad krävs (eller åtminstone hjälps) för skapa en säljare nu? Vad borde animéindustrin göra? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet november 24, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet november 24, 2010 "Jämnt ut på affären" är svårt att veta vad som menas. Det jag har hört var problemet för animéstudior var att det förut gick till så här: TV-kanalerna som har sändningsrätt sitter och är kungar. Det är de som bestämmer. De säljer reklamrätten för vissa tidpunkter till så kallade reklammmäklare. Dessa reklammäklare arbetar för att göra program. Reklammäklaren skickar pengar till en animéstudio för att göra en viss animé. Studion gör denna animé och betalar sin lön med den. Skrider de över budget är det deras problem. Animén sänds på TV och reklampengarna rullar in – till reklammäklaren. Om serien går asbra får inte animéstudion mer deg för det; de hamnar i reklmmäklarens händer. Förut var det också så att musiken var lincensierad från ett skivbolag som såg till att den skrevs, och sålde skivorna asmycket var det inte heller något som kom till animéstudion, detsamma med laserdiskar/VHS/DVD – rättigheten licensierades ut till ett skivbolag och gängse idé var en fast summa, inte så att animébolaget fick mer bara för att det sålde bra, detsamma för leksaker – det var leksakstillverkarna som fick slantarna. Visst att en animé som gått skitbra hade dyrare licensavgifter, men väldigt lite av det kom tillbaka till de som verkligen gjort animén. Det läckte givetvis hit och dit, av olika anledningar och hur bolagen satt ihop; King Records gav till exempel en hel del slantar till Gainax för att soundtracket till Gunbuster sålt så bra; bara för att de tyckte att rätt ska vara rätt (detta hörde jag av Gainax själva). LNär Evangelion-pachinko började välla ut över Japan var det däremot en enorm kassako – Gainax fick 3000 yen (250 spänn) per pachinkoapparat som ställdes ut, och när det ställdes ut hundratusentals så blev det ganska ordentligt tillskott. Ibland var det inte bara reklammäklaren, utan även själva TV-kanalen som sköt till pengar till animéstudion – TV Tokyo är kända för att bidraga med produktionspengar. De som har bidragit med pengar till animéstudion är de som krediteras för 製作, alltså "presented by". Efter Evangelion, som var ett flaggskepp för när animén var det som sålde bäst av animéns grejer (mer än leksaker alltså), så började "presented by" bli befolkad av produktionskommittéer – och det är det allra vanligaste nu. Dessa produktionskommittéer är småföretag som oftast består av en tredjedel reklammäklare, en tredjedel TV-kanalen och en tredjedel animéstudion, och är animéstudons sätt att få in mer licensslantar för derivativa produkter. Däremot är det inte särskilt genomskinligt – jag vete fan vilka produktionskommittén "Flygstyrka 501" består av, till exempel. Men om jag inte blivit missinformerad är det så att denna produktionskommitté delar på alla licenspengar som kommer in för derivat, så att animéstudion får dela på kakan om det är så att animén blir en hit. Ur det är det ganska svårt att veta om 5000 sålda räcker för att finansiera själva DVD-släppet, eller om det är så mycket som krävs för att animén som helhet ska gå ihop – det beror ju helt på hur mycket startkapital animéstudion hade för att tillverka skräpet, och hur effektivt de använde dem, eller om de klev över budget. Mycket beror ju på hur kontraktet för produktionskommittén ser ut, och om det fortfarande är så att det är reklammäklaren som tar alla pengar som kommer in för reklamen eller om de också delas upp. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet november 25, 2010 Anmäl Share Skrivet november 25, 2010 Bakemonogatari är japanska för "Pretentiöst dravel som säljer på att stoppa in onödigt många brudar för att föra obefintlig handling framåt". Frågan är vad som låg i dvd-fodralet för att en serie som siktar så lågt ska hamna på tredje plats på säljtoppen. För det kan väl knappast ha varit dvd:erna som folk var ute efter? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet november 25, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet november 25, 2010 Monstersagan verkar ju iofs vara ganska gott omtalad. Själv såg jag bara första avsnittet och kände mig tämligen ointresserad. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 25, 2010 Anmäl Share Skrivet november 25, 2010 zimeon: Ja, "5000 exemplar" är helt klart en schablon (jag vet ju inte, men som jag tänker på siffran är det vad som typiskt sett behöver säljas för att animéstudion inte ska gå back. Det beror som sagt på produktionskommittéens sammansättning och interna uppdelning av intäkter, men... typiskt sett), och som sådan ger det en ungefärlig uppfattning om hur mycket en animé borde sälja för att inte vara helt misslyckad, och om att kundkretsen är allt annat än enorm för det mesta som "vi vanliga animénördar" tittar på. idrougge: Äsch, Bakemonogatari är väl inte pretentiös. Jag tror inte att regissören har några speciella "djupa" konstnärliga motivationer bakom stilen: det är just en stil, för studion och regissören. Men varför den har sålt så väl begriper jag inte. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet november 25, 2010 Anmäl Share Skrivet november 25, 2010 En serie som klämmer in fler skyltar skrivna med 30-talstecken än en kostymfilm är pretentiös enligt mig. Men det är nog bara jag och Simon som lägger märke till det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet november 25, 2010 Anmäl Share Skrivet november 25, 2010 En serie som klämmer in fler skyltar skrivna med 30-talstecken än en kostymfilm är pretentiös enligt mig. Men det är nog bara jag och Simon som lägger märke till det. Jag skulle mer kalla det galet kul (det är trots allt Shaft) men vad vet jag~ Jag tycker det är uppenbart varför Bakemono har sålt så bra. Den blandar intressanta och nyskapande idéer med klassisk och väl koordinerad otaku pandering. Det gör att alla ytliga nördar kan njuta av det de alltid njuter av samtidigt som de får något fräscht och nyskapande. Precis som Haruhi, eller för den delen många stora poplåtar. Lady Gaga är en mästare inom den konsten. Dessutom var det ju en massa animation som saknades i tvsändningen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.