Seriiko Skrivet augusti 27, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2010 När man skriver ett namn på japanska finns det någon regel att man ska använda Hiragana eller Katakana ? Kan man blanda dom hur som helst eller ? Här hemma har jag en bok med Katakana och Hiragana tecken i, ( inte en bok som är på japanska, utan en bok som lär en tecknen :) ), men i den säger dom inte när man ska använda de olika tecknen. Ett annat problem jag upptäckte när jag skulle försöka skriva mitt namn , var att mitt efternamn inte funkar för att de inte finns tecken för de bokstäverna. Men då "ändrade" jag mitt efternamn till: "Arusokoggu", (Ahlskog). För att få till det med tecknen, kan man göra så ? För att sammanfatta det hela.. När ska man använda Hiragana och Katakana i namn ? Får jag "ändra" mitt namn på det sättet jag gjort ? Jag vill gärna lära mig att skriva mitt namn på japanska, tacksam för svar :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet augusti 27, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2010 Katakana används för utländska namn och ord. De flesta utlänningar måste ändra sitt namn aningen för att kunna skriva det på japanska. Ahlskog skulle bli: "Aarusukuugu" eller med japanska tecken アールスクーグ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PPia Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 Jag skulle föreslå: aarusukogu アールスコグ (Pga. vad Google och WWWJDIC ger) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 Jag skulle nog skriva アールスコゥグ. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Seriiko Skrivet augusti 28, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 Tack för alla svar :) Har en annan fråga, hur skriver man; san, chan, kun, sama, senpai etc. ? Finns inte heller något om det i boken :| Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 San, chan, kun med hiragana. Sama, senpai med kanji. さん ちゃん くん 様 先輩 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Seriiko Skrivet augusti 28, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 Vilken ordning står dom i nu ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 San, chan, kun med hiragana. Sama, senpai med kanji. さん ちゃん くん 様 先輩 -kun skrivs inte sällan med kanji: 君. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 San, chan, kun med hiragana. Sama, senpai med kanji. さん ちゃん くん 様 先輩 san Chan Kun Sama ? förmodligen senpai^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet augusti 28, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2010 -kun skrivs inte sällan med kanji: 君. Just fan. Var alldeles för länge sedan jag läste manga med småpojkar i. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Koski Skrivet oktober 2, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 2, 2010 Det kan vara ett jäkla meck alltså, speciellt när det finns två olika stavningar som passar lika bra och man inte kan bestämma sig för vilken man ska välja. I mitt fall: コスキ VS コシキ (Kosuki VS Koshiki) när man ska skriva "Koski" med katakana. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PPia Skrivet oktober 3, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2010 Det kan vara ett jäkla meck alltså, speciellt när det finns två olika stavningar som passar lika bra och man inte kan bestämma sig för vilken man ska välja. I mitt fall: コスキ VS コシキ (Kosuki VS Koshiki) när man ska skriva "Koski" med katakana. Man kan alltid kolla hur andra med liknande namn får sina namn skrivna. Alla jag sett (på google) skriver コスキ. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg