Igyou_Hime Skrivet januari 19, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 19, 2010 Jag fick idag en defekt vara från HMV, Japan, men jag har aldrig returnerat varor, så jag undrar om ni har några tips om hur jag ska göra? (tänkte på hur jag ska skicka det, färdig frankerat kuvert eller inte osv.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet januari 20, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 20, 2010 Har du kontakta HMV och frågat hur du ska returnera varan? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet januari 20, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet januari 20, 2010 Jag har gjort det igår, men inte fått ett svar än. Det står ju på fakturan hur man gör men det står inte saker som om det är viktigt att jag skickar tillbaka det med EMS osv... så om någon returnerat till dem så uppskattar jag att få veta hur ni gjort^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anonym2 Skrivet januari 20, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 20, 2010 EMS kostar skjortan: 496 kr upp till 250 g för paket från Sverige till Japan. Om du tvingas använda EMS, är det kanske billigare att helt enkelt glömma varan och istället köpa en ny likadan. Fast om varan är defekt, borde nog affären (Husbondens röst) få betala för returfrakten. Tänk på att tjänster som "mottagaren betalar portot" inte brukar funka till utlandet, så du får säkert ligga ute med pengarna ett tag. Var försiktig med tullen: om du skickar saker fram och tillbaka mellan Sverige och Japan kan du råka ut för dubbel tull. Du kanske ska meddela dem att du skickar tillbaka sakerna först, så att du kan undvika det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anonym2 Skrivet januari 20, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 20, 2010 Förresten, skickades det som EMS till Sverige? EMS ska inkludera någon form av försäkring, tror jag. Postens villkor för EMS[/url]":2sja9wr7]6.1 Generellt Parternas ansvar regleras i världspostkonventionen och de multilaterala postavtal som gäller för EMS. Posten utger ersättning för förlorat, skadat eller minskat gods i enlighet med bestämmelser i PAKN. Ansvaret är begränsat till 17 SDR per kilo. Bestämmelser om ansvarsfrihet och skadeberäkning finns i PAKN. Posten utger inte någon ersättning vid försening.SDR (Special Drawing Rights) är någon pseudovaluta som används i diverse internationella postavtal. 17 SDR verkar för närvarande vara cirka 190 kronor. Posten har en sida för reklamationer som kanske kan vara till hjälp. Annars kanske det är bättre att gå till Posten och fråga. Gå till ett av de större ställena ("Företagscenter" eller vad de kallas numera): de lokala mataffärerna har säkert ingen koll på sådana här specialärenden. Ta med både låda och produkt ifall att du behöver bevisa något. De kan även behöva kolli-ID (står på adresslappen på lådan). Vet inte om reklamationer för försändelser från Japan till Sverige ska lämnas in i Sverige eller Japan. Fråga Posten om det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet januari 20, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet januari 20, 2010 Hmv skickade det med EMS och enligt deras retur garantier så har jag rätt att skicka tillbaks den, och jag tänker absolut inte bara glömma det och behålla den, jag köpte dvd:n som ett samlar material, dvs jag kommer inte öppna den och den kostar drygt 550 svenska kronor så jag tännker kräva en ny eller pengarna tillbaka. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.