riyu Skrivet mars 5, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 5, 2010 Tokyo Game Show är 16:e-19:e september. Personligen tycker jag inte de är mycket att hurra för. Mest intressant är cosplaydelen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Misho Skrivet mars 5, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 5, 2010 Jo, jag kom på det efter att jag hade skrivit... har läst det 2 gånger redan att det var i september men likväl har min hjärna fått för sig att tro att det är augusti :S Näh, Mitten på Juli in på Augusti blir det ju... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
korre Skrivet september 28, 2010 Anmäl Share Skrivet september 28, 2010 Oi Xanan! Du får ju ta och uppdatera oss stackare kvar i kalla Skandinavien. Tro inte att du kan släppa dina plikter bara för att du bytt kontinent Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet september 29, 2010 Anmäl Share Skrivet september 29, 2010 Ska även jag försöka att ta mig till SommaComi 2010, men det vete tusan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
korre Skrivet september 29, 2010 Anmäl Share Skrivet september 29, 2010 Ska även jag försöka att ta mig till SommaComi 2010, men det vete tusan. Hur kommer det sig, att du inte är säker? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet september 30, 2010 Anmäl Share Skrivet september 30, 2010 Jag menar förstås 2011. Hjärnsläpp. 2010 är jag ganska säker på att jag var på. 2011 är jag osäker på för att… ja. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Supreme Skrivet december 6, 2010 Anmäl Share Skrivet december 6, 2010 Hej, finns det möjlighet för mig att studera Japanska i Japan? Hade tänkt om 2-3 år att dra dit och studera(fyller då 25 år) Japanska men mina betyg från Gymnasiet är inget att hänga i julgranen. Lite S och IGn i diverse ämnen. Kan tänka mig att börja plugga upp då jag ändå hade tänkt att dra dit om 2-3 år, om det nu är ett måste och ha bra betyg? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet december 6, 2010 Anmäl Share Skrivet december 6, 2010 Tänker du gå på en språkskola så tror jag inte betygen spelar någon roll alls. Så länge du har en avslutad gymnasieutbildning bara. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Supreme Skrivet december 7, 2010 Anmäl Share Skrivet december 7, 2010 Ahh skönt och höra, tack! Språkskola är vad TS och du körde på? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PPia Skrivet december 8, 2010 Anmäl Share Skrivet december 8, 2010 Med tanke på att du skriver att du har streck och en del IG, har du ett slutbetyg från gymnasiet eller bara ett samlat betygsdokument? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Supreme Skrivet december 9, 2010 Anmäl Share Skrivet december 9, 2010 Med tanke på att du skriver att du har streck och en del IG, har du ett slutbetyg från gymnasiet eller bara ett samlat betygsdokument? Samlat betygsdokument. Funderar därför på att plugga upp allt. Även om betyg inte spelar någon roll om man drar på språkskola. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet december 9, 2010 Anmäl Share Skrivet december 9, 2010 Samlat betygsdokument. Funderar därför på att plugga upp allt. Även om betyg inte spelar någon roll om man drar på språkskola. Även om språkskolor kanske inte kräver gymnasiekompetens (vilket jag i viss mån kan undra varför man inte gör) så är det ju alltid bra att ha ett komplett avgångsbetyg från gymnasiet för framtiden imo. <.< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Supreme Skrivet december 9, 2010 Anmäl Share Skrivet december 9, 2010 Även om språkskolor kanske inte kräver gymnasiekompetens (vilket jag i viss mån kan undra varför man inte gör) så är det ju alltid bra att ha ett komplett avgångsbetyg från gymnasiet för framtiden imo. <.< Jo :). Är dock lite fundersam över hur mycket skulder jag kommer få då jag tänkte ta lån av CSN när jag ska åka till Japan. Aja, tack för svar! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet december 9, 2010 Anmäl Share Skrivet december 9, 2010 Kikade på CSN-skulder för ett ganska bra tag sedan (det är möjligt att siffrorna inte stämmer på grund av dess ålder). Med snabb efterforskning så bör dina kostnader för studier, studiemedel, boende, flygresor och sånt uppgå till ganska så exakt 150 000 kronor. Den där siffran inkluderar inte mat, eventuella förbrukningskostnader i lägenheten (el, vatten, gas etc), privata nöjen eller lokala resor. Jag har ingen aning om hur mycket allt det andra kan gå på, men vi kan ju höfta att handpenningen kan gå på 4000 i månaden, någon som rest i japan som student, snälla upplys! Hur som helst, vi adderar sisådär 45000 och kostnaden för alltsammans ligger till slut på 195 000 kronor. Försäkringar och sådant borde väl fixas via Spin (eller vilka man nu studerar hos), dunno om du behöver betala extra för det. Hur som helst, räknat med att du lånar 170 000 kronor av csn (drar av 30 000 för bidrag) med dagens ränta (2,4%... vilket är lågt imo) så kommer CSN kräva dig på 234 372 kronor fram till 2035, 61 372 kronor i ränta således. Som sagt, alla de här siffrorna är grovt höftade, så verkligheten skiljer sig kanske, om inte annat kan det vara ett riktmärke. Jag vill dock bara påtala att även om det kan kännas skönt att komma bort från Sverige och prova på en främmande kultur och lära sig ett nytt språk så är risken för att du, efter ett år, kommer hem och är tillbaka på ruta ett precis som idag.... bara det att du kan ett extra språk och har 200 000 kronor i studieskulder. Nu låter jag kanske lite tråkig, men någon måste ju vara det också. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Supreme Skrivet december 9, 2010 Anmäl Share Skrivet december 9, 2010 Oj, det blir ganska mycket. Sen hade jag tänkt att plugga upp betygen innan dess, vilket betyder jag kommer få ännu mer i skuld. Tack för att du kollade upp och visade mig vad jag har att vänta. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet januari 16, 2011 Anmäl Share Skrivet januari 16, 2011 Är det någon som åkt på språkresa till Japan via Si och som bott på ett av deras student"hotell"? Hur är de? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nobu Skrivet mars 7, 2011 Anmäl Share Skrivet mars 7, 2011 Jag skall till Tokyo med SI i slutet av juni och skall börja på ISI Language Schooli juli. Någon mer som skall åka över sommaren och plugga på ISI? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet april 21, 2011 Anmäl Share Skrivet april 21, 2011 Jag skall till Tokyo med SI i slutet av juni och skall börja på ISI Language Schooli juli. Någon mer som skall åka över sommaren och plugga på ISI? :) Jag ska till samma skola i Oktober :p Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gravskopan Skrivet april 21, 2011 Anmäl Share Skrivet april 21, 2011 Skall till deras skola i Osaka nu i oktober också, lämnade in mina sista visumpapper idag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet april 21, 2011 Anmäl Share Skrivet april 21, 2011 Gravskopan och Igyou, hur länge stannar ni? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gravskopan Skrivet april 21, 2011 Anmäl Share Skrivet april 21, 2011 Jag stannar ett helt år. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Igyou_Hime Skrivet juni 6, 2011 Anmäl Share Skrivet juni 6, 2011 Jag ska bara vara där en månad :P Dels för att jag inte vill ta lån eller tömma mina besparingar och dels för att jag faktiskt aldrig rest ensam =/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
donmyst Skrivet september 5, 2011 Anmäl Share Skrivet september 5, 2011 Har lite funderingar kring språkresa!. Hoppas ni som vart där kan hjälpa mig :) Krävs det några förkunskaper i japanska? Har precis börjat plugga lite hemma nu så man överlever när man är där :P Tänkte dra på språkresa om ca 1 år är planen. Och vad rekommenderas att välja när det gäller tid att spendera där? Har sätt att man kan plugga allt från bara några veckor till år. Självklart beror det väl på vilka kunskaper man vill sitta på efter avslutad tur. Men ändå. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet april 13, 2012 Anmäl Share Skrivet april 13, 2012 Varför skall du plugga japanska ett år? För att kunna se på anime utan text? Att bara åka iväg ett år på CSN är rätt oansvarigt, ifall man inte har en vettig plan med det hela. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 13, 2012 Anmäl Share Skrivet april 13, 2012 Varför skall du plugga japanska ett år? För att kunna se på anime utan text? Att bara åka iväg ett år på CSN är rätt oansvarigt, ifall man inte har en vettig plan med det hela. Dude, ingen fara, Klibbnisse har redan "varit tråkig" i tråden. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg