Negi Skrivet juli 20, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 20, 2009 Fick ett brev idag från Stockholms Universitet där det stod: "Du har blivit antagen till JAPANSKA I, HT2009." Senast jag kollade låg jag på reservplats 70 och hade dessutom kursen på sista prioritering bland mina val. Accepterade reservplatsen för att jag låg som reserv på alla mina val och tänkte inte att jag faktiskt skulle bli accepterad, särskilt inte innan man blivit meddelad om urval 2. Jag har egentligen inte sagt ja till platsen så vet någon hur det kan komma sig att jag blivit antagen ändå? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet juli 20, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 20, 2009 De har väl uttökat antalet platser,alternativt så är det väl en jäkla massa folk som tackat nej. Eller så är det teknisktfel så att alla sökande fått det brevet! I ärlighetensnamn, så kan det vara väldigt mycket som spelar in, men grattis till antagningen (om du nu vill läsa kursen). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet juli 20, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 20, 2009 Vilket påminner mig att jag har glömt kika igenom mina antagningsbesked... En anledning skulle kunna vara att många gjort som du och lagt till kursen långt ner på listan, tackat ja till reservplats och sedan blivit antagna till någonting annat och avbrutit sin japanska-ansökan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gravskopan Skrivet juli 20, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 20, 2009 Jag håller min stadiga plats som reserv 91 på GU : / Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 16, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2009 Fick ett brev idag från Stockholms Universitet där det stod: "Du har blivit antagen till JAPANSKA I, HT2009." Senast jag kollade låg jag på reservplats 70 och hade dessutom kursen på sista prioritering bland mina val. Accepterade reservplatsen för att jag låg som reserv på alla mina val och tänkte inte att jag faktiskt skulle bli accepterad, särskilt inte innan man blivit meddelad om urval 2. Jag har egentligen inte sagt ja till platsen så vet någon hur det kan komma sig att jag blivit antagen ändå? Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet augusti 16, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2009 Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Gogos weeaboism når en ny nivå ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet augusti 16, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2009 Hade helt glömt bort att jag skapade den här. Nä tyvärr Gogo, valde att plugga något annat och fortsätta ta Japanska som kvällskurs istället. Kanske kommer nästa år istället om det jag ska läsa nu inte håller måttet, men då är väl du inte kvar? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet augusti 16, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2009 Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet augusti 16, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2009 Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå? Jag kan nästan ta och svara på den frågan. Har en kompis som pluggar japanska där på jag tror tredje året. Hon siktar iofs på att bli översättare/tolk, så hon kanske har valt svårare inriktningar. Men jag vet att hon slitit hårt inför tentor och inlämningsuppgifter, så nivån lär vara väldigt hög. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 18, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2009 Hade helt glömt bort att jag skapade den här. Nä tyvärr Gogo, valde att plugga något annat och fortsätta ta Japanska som kvällskurs istället. Kanske kommer nästa år istället om det jag ska läsa nu inte håller måttet, men då är väl du inte kvar? Ah, okej! Vart laser du kvallskursen? Nasta ar (dvs nasta host) laser jag termin fem, sa jag ar kvar. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 18, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2009 Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå? Niice! Yeah, jag har gatt den kursen. Har last Japanska I-II och ska nu i host borja Japanska III. Det ar en mycket bra kurs, huvudlararen Gunnar ar en exemplarisk larare! Kunning som fa. Humor har han ocksa. Om du inte har last japanska alls tidigare ar det ratt hog niva, ja. De gar ratt fort fram. Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite. Kanske lite sent att skriva det nu med tanke pa att terminen borjar nasta vecka... ^^; Du far hojta nar du ser mig! Om du vet hur jag ser ut dvs. Jag kommer forst den 27:e till Universitetet ty mitt plan fran Tokyo landar den 26:e pa natten i Stockholm. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet augusti 18, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 18, 2009 Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^ Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå? Niice! Yeah, jag har gatt den kursen. Har last Japanska I-II och ska nu i host borja Japanska III. Det ar en mycket bra kurs, huvudlararen Gunnar ar en exemplarisk larare! Kunning som fa. Humor har han ocksa. Om du inte har last japanska alls tidigare ar det ratt hog niva, ja. De gar ratt fort fram. Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite. Kanske lite sent att skriva det nu med tanke pa att terminen borjar nasta vecka... ^^; Du far hojta nar du ser mig! Om du vet hur jag ser ut dvs. Jag kommer forst den 27:e till Universitetet ty mitt plan fran Tokyo landar den 26:e pa natten i Stockholm. ^^ Bara för intresset och sammanhangets skull... hur mycket japanska anser du ha lärt dig efter de två kurserna? Kan du promenera fram till random japan på gatan och debattera om penningpolitik och de militära aktionerna i mellanöstern? Kan du läsa en vanlig dagstidning? Kort sagt, efter två kurser, vad kan du åstadkomma med det japanska språket? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet augusti 26, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2009 Nu har jag haft både upprop och en introduktionslektion, och det känns redan nu som att terminen har börjat på allvar. Till morgondagens lektion ska vi ha kollat igenom samtliga hiragana och kunna läsa dem lite grann, och här har jag själv ett stort försprång då jag redan kan läsa både hiragana och katakana; har kunnat i åratal. Vokabulär har jag också plockat upp i mina år som animefantast; det återstår bara att se hur länge försprånget håller. Det fanns totalt 230 nya studenter; de kör nämligen med garanterad intagning nuförtiden, så alla som söker kommer in oavsett. Är det någon annan på forumet som studerar Japanska I i år? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 26, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2009 230 nya studenter!?!?!?????!!!!!!!! Fyfan. Jag tror vi var typ 180 eller 200. Satan....! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet augusti 26, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2009 Men hur många av dem är det som är kvar efter 2-3 år? Bara en bråkdel skulle jag tro. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet augusti 26, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2009 Många droppar säkert av under de första åren, men det brukar ändå bli fler som faktiskt läser till de mer avancerade nivåerna. Själv borde jag nog registrera mina poäng som jag tog i Japan innan de brinner inne (om de nu kan göra det). Kan ju vara bra att ha gjort det innan man får för sig att söka E-kursen (i en framtid långt, långt borta...). Jag har i alla fall bestämt mig vad jag vill skriva uppsats om när det väl händer. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Schtim Skrivet augusti 26, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2009 Nu har jag haft både upprop och en introduktionslektion, och det känns redan nu som att terminen har börjat på allvar. Till morgondagens lektion ska vi ha kollat igenom samtliga hiragana och kunna läsa dem lite grann, och här har jag själv ett stort försprång då jag redan kan läsa både hiragana och katakana; har kunnat i åratal. Vokabulär har jag också plockat upp i mina år som animefantast; det återstår bara att se hur länge försprånget håller. Det fanns totalt 230 nya studenter; de kör nämligen med garanterad intagning nuförtiden, så alla som söker kommer in oavsett. Är det någon annan på forumet som studerar Japanska I i år? Jag gör det :) även om jag inte är speciellt aktiv här på forumet, sitter å nöter in dessa tecken. Kunde själv inte läsa någon japanska alls innan jag började men har redan snappat upp de flesta hiragana. Väldigt bra böcker de här. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 27, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2009 För hiragana- och katakanapluggare kanske det kan vara intressant med en studiesamling till Anki. Filen innehåller hiragana, katakana, tre transkriptionssystem ("romaji"), inspelade uttal av varje tecken (från en CD till en lärobok), IPA-uttal, animerade streckordningsdiagram och streckantalsspecifikation. Grundinställningarna i filen är att man får höra uttalet och se hepburntranskriptionen, och ska med det komma ihåg motsvarande hiragana och katakana: exempel. Om man vill plugga på något annat sätt (exempelvis läsförmåga: kunna uttalet givet tecknet) är det enkelt att fixa. Jag har skrivit "lite" om varför blixtkort är bäst och om hur man använder Anki här. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet augusti 27, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2009 Om ni ser mig, hojta. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Schtim Skrivet augusti 27, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2009 För hiragana- och katakanapluggare kanske det kan vara intressant med en studiesamling till Anki. Filen innehåller hiragana, katakana, tre transkriptionssystem ("romaji"), inspelade uttal av varje tecken (från en CD till en lärobok), IPA-uttal, animerade streckordningsdiagram och streckantalsspecifikation. Grundinställningarna i filen är att man får höra uttalet och se hepburntranskriptionen, och ska med det komma ihåg motsvarande hiragana och katakana: exempel. Om man vill plugga på något annat sätt (exempelvis läsförmåga: kunna uttalet givet tecknet) är det enkelt att fixa. Jag har skrivit "lite" om varför blixtkort är bäst och om hur man använder Anki här. Våran lärare snackade om de där Anki idag, han rekommenderade det :) tack för länkar. Tänkte kolla igenom det där, hoppas det är bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 27, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2009 Ja, när Gravskopan tränade på någon dålig sajt kände jag att det var dags att pusha lite för Anki. (Så jag gjorde den där filen i natt, tog en liten stund.) ハンプス侯!! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet september 9, 2009 Anmäl Share Skrivet september 9, 2009 På dagens föreläsning var det en snubbe som kom och föreslog att det skulle startas en förening för animevisning på Stockholms Universitet, för att det annars inte skulle vara möjligt att ordna någon visning alls. Det skickades runt ett anteckningsblock där man skrev under sitt intresse, och när jag skrev på var minst två hela sidor fulla med mejladresser, så det verkar ganska säkert att det blir någonting av det. Skrev ni under, ni som pluggar? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet september 9, 2009 Anmäl Share Skrivet september 9, 2009 Animevisning i utbildningssyfte kan jag verkligen inte rekommendera. För det är verkligen inte så man talar i verkligheten. Skulle hellre tipsa om japanska filmer eller dramaserier. Men förstås, bättre än inget alls. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet september 9, 2009 Anmäl Share Skrivet september 9, 2009 Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite. Haha, så även ni stockholmare använder Genki? Måste vara Sveriges officiella lärobok för japanska då den även används här i Lund och, vad jag har hört, också i Göteborg... är jag den enda på anime.se som pluggar i Lund alltså? Nåja, lika bra, det finns redan nördar så att det räcker och blir över. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet september 9, 2009 Anmäl Share Skrivet september 9, 2009 Jag tror jag sökte efter genki på flera sidor men inte hittade vad jag leta efter. Lite korta frågor :) Vart kan man få tag på en? Hur många böcker finns det? Hur mycket innehåller en? Hur är utformningen? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg