riyu Skrivet juli 14, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 14, 2009 Efter att ha sett klart nya Ippo kom jag på den roliga idén att göra rebusar på japanska. Fritt fram för vem som helst att vara med och skapa sina egna. Förslagsvis postar man gissningar och svar inom spoilertags så att även nykomlingar kan vara med och gissa på gamla rebusar. Rätt svar bör ges med både hiragana/katakana, kanji, romaji och översättning. Vi börjar med två enkla: Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet juli 16, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet juli 16, 2009 Vafan, inte ens en gissning? Jaja, här är svaren för den som bryr sig Svar Övre: て + ぶ + くろ = てぶくろ 手 + ブ + 黒 = 手袋 te + bu + kuro = tebukuro hand + (pruttljud) + svart = handske Undre: いけ + ふくろ = いけぶくろ 池 + 袋 = 池袋 ike + fukuro = ikebukuro damm/liten sjö + påse = (distrikt i Tokyo) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juli 17, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 17, 2009 De få som kan tillräcklig japanska är nog inte tillräckligt lekfulla. :| (Men nu när jag ser dina svar så ser jag att jag faktiskt satte ihop orden rätt tidigare, wow! Jag visste bara inte vad de sammansatta orden betydde...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet juli 17, 2009 Anmäl Share Skrivet juli 17, 2009 Handen är skitsvart. Kass badplats. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
phreak Skrivet augusti 25, 2009 Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2009 Första... venne (efter att ha kollat svaren: aha, bu, ok?) Andra, en dålig 池袋 (ikebukuro - pölpåse) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg