Johanz Skrivet mars 31, 2009 Anmäl Share Skrivet mars 31, 2009 Hey! Jag har inte skrivit på det här forumet på ett jäkla tag, men tja, hur ska jag börja.. Tja jag gillar manga himla mycket, och jag gillar att teckna, och här är en historia om hur jag fick bidra till att skapa en svensk mangainspirerad serie som heter Tanks. Tanks handlar om en grupp soldater som lever i en förstörd värld i en nära framtid, en mystisk ras har förstört det mesta utav den avancerande teknik som finns kvar på jorden, och människans främsta vapen mot detta nya hot är så kallade mini-tanks, vilket våra hjältar kör runt med. Men våra hjältar är ute på ett uppdrag att hitta ett nytt sätt att rena vatten åt sin by, som nu lider av brist på färskt och rent vatten. Och så tar sagan sin början. Mycket action och dramatik utlovas, en del humor och vackra bilder. Och de som kan sin manga väl lär hitta lite fina cameos! Nåväl, till historian! Allt började med att jag snackade väldigt mycket med Jesper Nordqvist (www.ragathol.com) och så, vi snackar väldigt ofta och vi tecknar båda en hel del, efter lanseringen av hans egna seriebok Tanks 1 så började han med produktionen på uppföljaren (ni som läst 1:an behöver inte vänta mer, den är klar nu! Men mer om dett senare!) behövde han hjälp på Tanks 2 och frågade om jag ville hjälpa till. Och självklart sade jag ja, ett sådant här tillfälle är gyllene. Att faktiskt få arbeta på en äkta serie och bidra med sitt strå i seriekulturstacken! Och det var faktiskt väldigt roligt att arbeta på den, Ragathols fina linjer och teckningar var alltid roliga att arbeta med! I huvudsak så var mina arbetsuppgifter att lägga ut grundfärger för toner och så, det blev en himla många sidor, och jag hjälpte även till att designa ett gevär till serien. Väldigt skoj, och vips. En dag. Så var serien klar! Att vara med och hjälpa på serien har inte varit så svårt för mig, men Jesper har slitit som ett djur, varje dag, varje vecka, i tre år för att ge två serieböcker för en billig peng. Jag ber er alla att stödja vi som skapar serier i liten upplaga. Vi har ingen chans mot Rocky och liknande serier, men det betyder inte att kvalitén är dålig, bara det att det är svårt att hitta en bred publik, så köp gärna serien! Det tog ungefär tre år totalt att skapa tre böcker, och det är ren och skär kärlek rakt igenom, att leverera en fin produkt till folk som gillar serier, och gärna vill se svenska serier få ett fotfäste. Vill ni se mer svenska serier, eller kanske arbeta i branschen själva, dra ert strå till stacken och köp ett exemplar! Priset är inte högt så även om du kanske inte gillade boken emot all förmodan, så kan du vara glad över att du bidragit med pengar till ett gott skäl och att folk som Jesper kan fortsätta leva och göra det många drömmer om. Att skapa serier. Så ni som är intresserade ser här nedan att jag bifogat omslag på Tanks 1 och 2, samt 2 exempelsidor ur Tanks 2 så ni kan få en känsla för stilen och detaljrikedomen! Köp gärna, och Tanks kan finnas på fler ställen än Adlibris och SFbok, men de finns garanterat där! Här är lite länkar: TANKS1: http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=65684 [Omslag] TANKS2: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172992859 [Omslag] [Exempel Sida nr.1] [Exempel Sida nr.2] Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet mars 31, 2009 Anmäl Share Skrivet mars 31, 2009 Just fan, jag skulle ju köpa dem. Hade velat köpa böckerna och få dem signerade av Ragathol på UppCon i januari, men det blev ju inte så han sålde något då. :| Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Johanz Skrivet april 1, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2009 Hehe, det finns nog fler tillfällen att få dem signerade, han är såpass snäll så. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 1, 2009 Anmäl Share Skrivet april 1, 2009 Men jag är i princip aldrig i den änden av landet, och jag kommer inte ta med seriealbum nästa gång jag åker. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Johanz Skrivet april 1, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet april 1, 2009 Äh, på Uppcon eller andra event kanske han dyker upp på, man vet aldrig (eller jo, om man frågar karln :3) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 1, 2009 Anmäl Share Skrivet april 1, 2009 Nej, de enda evenemang jag är på är UppCon, och även det är väldigt tveksamt. Och, som sagt, när/om jag åker är inte seriealbum i bagaget. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nobu Skrivet april 24, 2009 Anmäl Share Skrivet april 24, 2009 Jag har köpt volym 1 ungefär då den kom ut och gillade den :3 Skall köpa volym 2 då jag får tillfälle ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Johanz Skrivet april 29, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet april 29, 2009 Skoj! Hoppas du gillar vol 2, den är mycket bättre än vol 1 i min mening, händer mer saker, mer drama och mer action! Och så är den finare. :3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg