Meatrose Skrivet februari 11, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Jaha gott folk! Då januari drog sin för året sista suck avslutades även nomineringsfasen av A3 2008. I och med skapandet av denna tråd inleds fasen för omröstning och diskussion. Då arbetet med omröstningssidan drog ut lite på tiden har vi valt att låta denna andra fas sträcka sig till och med söndagen den 8:e mars. Nu kan ni däremot välja bland över 150 animeer, 2300 karaktärer, 800 röstskådespelare och 60 studior! Man får självfallet rösta precis när man vill. Vitsen med att denna fas pågår under en hel månad är inte bara att man ska få gott om betänketid, man ska också ha tid på sig att titta på nominerade titlar som man ej än har sett. Om man nu vill komplettera sitt tittande vill säga. Man kommer kunna ändra/komplettera sin "valsedel" så länge "vallokalen" är öppen. Tänk bara som sagt på att omröstningen stängs natten mellan den 8:e och den 9:e mars. Information om hur ni går tillväga finns tillgänglig efter att ni har loggat in, med ert anime.se-konto, på omröstningssidan. Något som kan vara värt att nämna är att den lista som dyker upp för kategorierna Bästa Manliga Karaktär och Bästa Kvinnliga Karaktär laddas från samma del av databasen. Med andra ord kommer både manliga och kvinnliga alternativ finnas tillgängliga i båda kategorierna. Då ni kan ändra er valsedel fram tills dess att vallokalen stänger behöver ni inte oroa er för att råka klicka fel, men vi ansåg att det var lika bra att informera om detta här i tråden. Hur fungerar det då med omröstningspoäng i A3 2008? Jodå, det kommer fungera precis som förra året. Varje anime.se-användare har tre röster att disponera inom varje kategori. Rangordna helt enkelt de tre titlar eller namn som enligt dig har presterat bäst inom det aktuella området. #1 sätts som A och tilldelas därmed 3 poäng #2 sätts som B och tilldelas därmed 2 poäng #3 sätts som C och tilldelas därmed 1 poäng En annan sak som gäller även i år är följande; man deltar i precis den utsträckning man känner för. Har man exempelvis bara sett en anime med minnesvärt ljudspår behöver man inte rösta på fler. Har man inte sett någon anime med minnesvärt ljudspår över huvud taget kan man hoppa över kategorin helt. Nedan följer en presentation av kategorierna samt lite kort information om vad de fokuserar på. Bästa Komik Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst komik. Animens definierande genre behöver således inte vara "komedi". Bästa Action Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst action, inte "de tre bästa titlarna som bland annat innehöll action". Bästa Drama/Romantik Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama och/eller romantik. Bästa Handling Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig bäst. Bästa Manliga Karaktär Rösta på de tre manliga karaktärer du gillade bäst. Bästa Kvinnliga Karaktär Rösta på de tre kvinnliga karaktärer du gillade bäst. Bästa Röstskådespelare Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst. Bästa OP/ED Rösta på de tre titlar som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis basera din röst på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng. Bästa Visuella Prestation Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt. Bästa Produktion & Regi Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi. Bästa Studio Rösta på de tre studios som enligt dig har producerat bäst material under året. Bästa Ljudspår Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik. Observera att musik som används i OP/ED inte räknas hit. Bästa Karaktärsdesign Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design. Bästa Nykomling Rösta på de tre bästa titlarna som har dragit igång under 2008 men som ej avslutades under aktuellt år. Bästa Anime Rösta på de tre bästa titlarna från 2008! (Bonuskategori) Sämsta Anime Rösta på de tre 2008-titlar som i dina ögon var sämst. Rangordna precis som vanligt. Den titel som i dina ögon främst har utmärkt sig inom aktuellt område sätts som #1 och tilldelas 3 poäng, precis som i övriga kategorier. En lång lista över samtliga nominerade titlar döljer sig under en så kallad "hide-tag" nedan. Klicka på den gröna texten för att visa listan. Observera att titlarna är på japanska. Om ni är mer vana med alternativa titlar kan ni använda er av exempelvis Anime News Network eller MyAnimeList för översättning. LISTA ÖVER SAMTLIGA NOMINERADE TITLAR .hack//G.U. TrilogyAkane-Iro ni Somaru SakaAllison to LilliaAmatsukiAppleseed Saga Ex MachinaAria the OriginationAyakashiBamboo BladeBatman: Gotham KnightBihada IchizokuBiohazard: DegenerationBlassreiterBounen no Xamdou (nykomling)Casshern Sins (nykomling)Chaos;HeadChi's Sweet HomeChocolate UndergroundClannadClannad After Story (nykomling)Code Geass Hangyaku no Lelouch R2Crystal BlazeD.C.II S.S.: Da Capo II Second SeasonD.Gray-manDetroit Metal CityDragonaut: The ResonanceDruaga no Tou: the Aegis of Urukef - a tale of melodies.Evangelion Shin Gekijouban: JoEve no Jikan (nykomling)Eyeshield 21FreedomGa-Rei: ZeroGake no ue no PonyoGekijouban AquarionGekijouban Kara no Kyoukai: Fukan FuukeiGekijouban Kara no Kyoukai: Garan no DouGekijouban Kara no Kyoukai: Satsujin Kousatsu (Zen)Gekijouban Kara no Kyoukai: Tsuukaku ZanryuuGenius PartyGoku Sayonara Zetsubou Sensei (nykomling)Golgo 13 (nykomling)Gunslinger Girl: Il TeatrinoGyakkyou Burai Kaiji: Ultimate SurvivorH2O: Footprints in the SandHakaba KitarouHakushaku to YouseiHatenkou YuugiHayate no Gotoku!Hidamari Sketch x 365Himitsu: The RevelationHyakkoInaka IshaInitial D Extra Stage 2: Tabidachi no GreenItazura na KissJigoku Shoujo Mitsuganae (nykomling)Junjou RomanticaJunjou Romantica 2Jyushin Enbu: Hero TalesKaibaKaitou Tenshi Twin AngelKamen no Maid GuyKannagiKanokonKappa no Coo to NatsuyasumiKekkaishiKemeko Deluxe!Kidou Senshi Gundam 00Kidou Senshi Gundam 00 2nd Season (nykomling)Kimi ga Aruji de Shitsuji ga Ore de: They Are My Noble MastersKimi ga Nozomu Eien: Next SeasonKimiKiss Pure RougeKite LiberatorKoharu BiyoriKoihime MusouKoukaku Kidoutai 2.0KurenaiKuro Shitsuji (nykomling)KurozukaKyou no Go no NiKyouran Kazoku NikkiLucky Star OVAMacademi Wasshoi!Macross FMahou Tsukai ni Taisetsu na Koto: Natsu no SoraMajin Tantei Nougami NeuroMajor 4th SeasonMasuda Kousuke Gekijou Gag Manga Biyori 3Michiko to Hatchin (nykomling)Minami-ke OkawariMission-EMnemosyne: Mnemosyne no Musume-tachiMoegaku 5MokkeMonochrome FactorMouryou no HakoMugen no JuuninNabari no OuNaisho no TsubomiNatsume YuujinchouNeo Angelique AbyssNijuu-Mensou no MusumeNodame Cantabile: Paris-HenNogizaka Haruka no HimitsuOne Outs (nykomling)Ookami to KoushinryouPenguin Musume HeartPersona: trinity soulQuiz Magic Academy: The Original AnimationRD Sennou ChousashitsuRental MagicaRosario to VampireSaiunkoku Monogatari 2nd SeriesSchool Days: Magical Heart Kokoro-chanSchool Days: Valentine DaysSchool Rumble San GakkiSeiyou Kottou Yougashiten: AntiqueSekireiShakugan no Shana IIShigofumiShikabane Hime: AkaShin Kyuuseishu Densetsu Hokuto no Ken Toki-denShinreigari: Ghost HoundShion no OuShugo Chara!Skip Beat! (nykomling)Slayers RevolutionSoukou Kihei Votoms: Pailsen FilesSoul Eater (nykomling)Special AStrait JacketStranger -Mukou Hadan-Strike WitchesSuteki Tantei LabyrinthTaiho Shichau zo: Full ThrottleTales of the Abyss (nykomling)Telepathy Shoujo RanTengen Toppa Gurren Lagann Parallel WorksTennis no Ouji-sama: Zenkoku Taikai hen - Final (nykomling)Tennis no Ouji-sama: Zenkoku Taikai hen - SemifinalTentai Senshi Sunred (nykomling)Tetsuwan Birdy DecodeThe Idolmaster: Live for You!To Aru Majutsu no Index (nykomling)To Love-RuToradora! (nykomling)Toshokan SensouTrue TearsTsubasa Tokyo RevelationsTytania (nykomling)Ultraviolet: Code 044Vampire KnightVexille - 2077 Nihon SakokuWagaya no Oinari-samaWangan MidnightWellber no Monogatari: Sisters of Wellber Dai ni MakuWorld Destruction: Sekai Bokumetsu no RokuninxxxHOLiC: KeiYakushiji Ryoko no Kaiki JikenboYawaraka Sangokushi Tsukisase!! Ryofuko-chanYotsunohaYozakura QuartetZero no Tsukaima: Princess no RondoZettai Karen Children (nykomling)Zoku Sayonara Zetsubou Sensei Det finns inte mycket mer att tillägga. Omröstningsfasen är härmed inledd och vi hoppas att ni får ut så mycket som möjligt av de nominerade titlar ni eventuellt väljer att komplettera ert tittande med. Följ bara länken nedan för att komma till vallokalen! Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Det går alldeles utmärkt att fråga här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig eller Sceleris via PM, MSN och IRC (#anime.se @ Rizon). Mycket nöje! Ta mig till vallokalen! Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2008 är hjärtligt välkomna. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 11, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Äntligen kan jag glo igenom lite 2008-animé. :D Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet februari 11, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Mycket bra röstsystem må jag säga. Jag hade inte så många att välja mellan, men jag har lagt röster där jag kunnat. Eventuellt kanske jag hinner se lite flera innan stängningen. Må bästa animé vinna! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hampe Skrivet februari 11, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Klart. Nu hoppas jag bara på att mina favoriter vinner! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet februari 11, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Bra jobbat med omröstnings sidan. Hoppas att andra röstar ungefär som mig. :D Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet februari 11, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet februari 11, 2009 Kul att ni gillar omröstningssidan! Credz för den går oavkortat till Sceleris då han fick stå för allt jobb med den. Jag är totalt handikappad på det planet. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erikku Skrivet februari 14, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2009 Riktigt bra jobbat med vallokalen! Synd att en annan bara har sett ett fåtal serier från 2008. Men man får väll deltaga i den mån man kan. :) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet februari 14, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2009 såja instämmer bra gjort, och nu har man röstat. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mikos_swe Skrivet februari 15, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 15, 2009 NICE med röstnings-sidan! Förstod att det inte var meatrose som gjort den direkt när jag såg den. ;) Jag har inte sett så många serier som fanns med på listan men jag röstade på dom som passade av dom jag har sett. Har inte så bra koll på studios och sånt förutom kyoto animations så jag röstade bara på dom. B) Ska nöta fler serier i år så jag kan välja bland fler nästa gång. Jag kanske ser fler innan röstningen avslutas så jag kanske ändrar på någon kategori. Har redan sett dom som brorsan tipsade om från 2008 så om någon har tips på fler serier så vore det nice. True tears ska jag tydligen se men tipsa gärna om något som Lucky Star eller Clannad om ni har sett nåt som påminner om dom. Jag ser redan säsong 2 av Clannad så ingen behöver tipsa om den. ;) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet februari 19, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 19, 2009 Sådär nu har man röstat, känner mig ganska nöjd med mina val faktiskt och jag måste verkligen säga att ni har gjort ett kanon jobb med sidan! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet februari 20, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 20, 2009 Ska försöka se lite fler serier i år, 2009, så att man har lite större urval under nästa års röstomgång. :P Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet februari 27, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet februari 27, 2009 Jag börjar få slut på titlar från 2008 nu. För tillfället tittar jag på Mahou Tsukai ni Taisetsu na Koto ~Natsu no Sora~ och visuellt är den lite... "intressant". Saken är den att bakgrunderna/miljöerna är helt statiska i de flesta klipp och de är fotograferade. De har naturligtvis behandlats för att se animerade ut men faktum är att detaljrikedomen gör att man direkt ser att det rör sig om fotografier. I många scener har de dessutom misslyckats med att få det att se animerat ut och det leder till att det ofta verkligen ser ut som om de animerat in karaktärer i statiska fotografier. Karaktärerna är dessutom väldigt ickedetaljerade och ser ut som om de hade animerats för att synas "långt bort i bild", trots att de är i fokus. Vid close-ups ser de dock ut som de ska, oftast. Hur som haver, karaktärsanimationerna är i mina ögon under all kritik och när detta förs in i statiska miljöer som väldigt tydligt är fotograferade medför det att det skär sig rejält. Jag har visserligen bara sett två avsnitt än så länge, men jag har svårt att tro att jag kommer sluta störa mig på den visuella biten. Bildexempel Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet februari 27, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 27, 2009 Mitt stora problem är att jag inte kommer hinna se en massa titlar som jag hade velat ge en ordentlig chans inför omröstningen. Ska försöka hinna avsluta Kaiba, men det vete fan om det hinns. Annat som inte kommer hinnas med är ef- a tale of Melodies, Clannad AS, Toradora... säkert ett antal fler som jag inte minns på rak arm. Och sedan blir det ju inte bättre av att det är 3-4 kandidater som jag skulle vilja ge toppbetyg på ljudspår och op/ed kategorierna :) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet februari 27, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet februari 27, 2009 1) Mitt stora problem är att jag inte kommer hinna se en massa titlar som jag hade velat ge en ordentlig chans inför omröstningen. 2) Ska försöka hinna avsluta Kaiba, men det vete fan om det hinns. Annat som inte kommer hinnas med är ef- a tale of Melodies, Clannad AS, Toradora... säkert ett antal fler som jag inte minns på rak arm. 1) Nu kan det ju vara så att du redan är medveten om detta, men på grund av att denna fas inleddes senare än planerat flyttade jag fram sista omröstningsdagen en bit. Du har till och med söndagen den 8:e mars på dig. 2) Där har du ju, enligt mig vill säga, de två bästa nykomlingarna 2008. Men, hade jag befunnit mig i din sits hade jag också prioriterat serier som gått klart under året (som Kaiba i det här fallet) eftersom de inte är begränsade till endast en kategori. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet mars 4, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet mars 4, 2009 Jag tänkte bara påminna om att omröstningen avslutas klockan 00:00 natten mellan söndag och måndag. Själv har jag hunnit med att titta på allt jag hade tänkt ge en chans inför omröstningen, så det enda som återstår är väl att ta itu med röstfördelningen. Det enda jag egentligen har kvar är att skapa mig en uppfattning om Gundam 00 Season II. Eftersom jag hittills bara har givit mig på två serier som enligt reglerna får vara med och tävla om titeln (Clannad ~After Story~ och Toradora!) vore det allt bra konstigt om den inte kunde roffa åt sig åtminstone en poäng. ^^ Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet mars 8, 2009 Författare Anmäl Share Skrivet mars 8, 2009 Jag tänkte bara påminna om att vallokalen bommar igen om knappt 40 minuter. Vill man ta chansen att dela ut några poäng till något man gillade under 2008 får man med andra ord passa på nu. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg