Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa animen

Gogo
 Share

Rekommenderade inlägg

Och innan wide-screen-eran.

Den eran har väl hållit på sen 80-talet, om inte mycket tidigare än så? Och ta t ex K-ON!, som sändes i 4:3, såvitt jag vet, första gången på TV? Eller menar du att eran började när filmformatet blev oofficiellt officiellt? Exakt när då? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och innan wide-screen-eran.

Och ta t ex K-ON!, som sändes i 4:3, såvitt jag vet, första gången på TV?

K-ON! animerades i widescreen. Den kanal som fick sända först kör 4:3. Det var därför man väntade 3 veckor med att se avsnitten, precis som med Clannad. Annars fick man finna sig i att missa allt som hände i utkanten av bilden (vilket oftast inte rör sig om så värst mycket, men ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den eran har väl hållit på sen 80-talet, om inte mycket tidigare än så? Och ta t ex K-ON!, som sändes i 4:3, såvitt jag vet, första gången på TV? Eller menar du att eran började när filmformatet blev oofficiellt officiellt? Exakt när då? :o

Merparten av televiserad animé har producerats i bredbildsformat sedan 2004-2005 ungefär. (Och K-On tecknades som sagt i bredbild.) Går man tidigare än år 2000 (då digitala bredbildssändningar började i Japan) så får man rätt svårt att hitta bredbildsserier.

För lulz och win kollade jag upp hur det var med de tio mest spridda verken från varje år, om de började som bredbilds-TV-serier eller inte. Resultat nedan.

2009: 10/10 var bredbild

2008: 10/10

2007: 10/10

2006: 9/10 (inte Ouran)

2005: 7/10 (inte Blood+, Eureka Seven, Ah! My Goddess)

2004: 5/10 (inte Elfen Lied, Bleach, School Rumble, Mai-Hime, Monster)

2003: 4/10 (inte FMA, FMP:Fumoffu, Chrno Crusade, Kimi ga Nozomu Eien, Scrapped Princess, Wolf's Rain -- de som var var Last Exile, Shingetsutan Tsukihime, Gunslinger Girl, Gungrave)

2002: 3/10 (inte Naruto, Full Metal Panic, Chobits, Azumanga Daiou, Twelve Kingdoms, Onegai Teacher, Witch Hunter Robin -- men GitS:SAC, Hack Sign, Haibane Renmei)

2001: 4/10 (Hellsing, Fruits Basket, Hikaru no Go, X, Scryed, Shaman King -- men Noir, Vandread 2, Mahoromatic, Banner of the Stars 2)

2000: 1/10 (Love Hina, Inuyasha, Banner of the Stars, Hajime no Ippo, Hand Maid May, Boogiepop Phantom, Ayashi no Ceres, Boys Be, Gravitation -- men Vandread)

Knappast statistiskt säkerställt, men det ger nog en fingervisning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Sceleris changed the title to Gissa animen