TheFluff Skrivet september 15, 2008 Anmäl Share Skrivet september 15, 2008 (notera: detta är en skamlös piratkopia av ADTRW-tråden om niconico) Vad är Nicovideo? Nicovideo.jp eller NicoNico Douga (eller oftast bara niconico) är den japanska motsvarigheten till YouTube, fast mycket bättre. Videon har högre kvalitet, det finns mycket häftigare grejer än på Youtube, det är mer anonymt än Youtube och, antagligen bäst av allt: När man postar en kommentar hamnar den direkt på videon! Ofta leder detta till bisarr ASCII-konst och liknande, som på bilden (ja, denna svenska musikvideo har setts en halv miljon gånger på niconico). Populära videoklipp blir ofta helt täckta av kommentarer på intressanta ställen, så därför kan man stänga av dem med knappen "comment" brevid volymkontrollen i spelaren. Varför bör jag ägna timmar åt att snurra runt på niconico när jag inte kan ett ord japanska? Därför att det finns otroliga mängder vansinnigt roliga videoklipp som inte går att hitta någon annan stans (de blir inte direkt sämre av kommentarerna, även om man inte fattar vad det står). Tror ni mig inte? Några exempel kanske. Det finns allt från Basshunter-remixar med dansande tjejer från spelet IDOLM@STER, en oändlig mängd animationer, remixer och andra variationer av Caramelldansen, cosplayare eller folk med hästmasker som spelar anime- spel- eller touhou-musik eller annat (ibland hela cosplayande orkestrar), otroligt professionellt gjorda animerade eller handritade "AMV:er" eller vad man nu ska kalla det, en ytterligare oändlig mängd animemusik fast gjord i Mario Sequencer, all världens Vocaloid-musik (Hatsune Miku med familj), till fåniga Michael Jackson-parodier, Toyama Koichi-tal, folk som spelar två spel med en kontroll eller folk i kostymer och höga hattar som målar på väggar och så vidare och så vidare i all oändlighet. OK det låter ju coolt, men man måste visst registrera sig för att kolla? Hur gör jag? Gå till www.nicovideo.jp och klicka på "registrera mig"-knappen (stor röd knapp uppe till höger, till vänster om flaggorna; sajten går att få på spanska eller tyska om man trivs bättre med det än japanskan). Fyll sedan i formuläret, skriv in captchan och tryck på knappen UNDER captchan för att komma vidare. Om du inte kan se vad det står i captchan så ger knappen till höger ett nytt ord. Efter detta får du ett aktiveringsmail, klicka på länken i det så är du igång! Efter det kan du logga in med email (inte nick) och lösenord. Hjälp jag är jättevilsen! Hav förtröstan, här är två bilder stulna från ADTRW: Navigation 1 Navigation 2 Är du fortfarande förvirrad, se tråden i ADTRW jag länkade överst, den är en guldgruva (fast 30 sidor lång så lite jobbig att navigera). Sätt igång och posta länkar så jag får mer saker att kolla på! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Avathar Skrivet september 15, 2008 Anmäl Share Skrivet september 15, 2008 Sticky! :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet september 15, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet september 15, 2008 Lucky Star + Michael Jackson = ??????? (tack flaskis för länken) Edit: ett av de mer populära niconico-memena är NicoNico Douga-medleyt (組曲『ニコニコ動画』), ett rent osannolikt potpurri av en oherrans massa musik, från remixar av IDOLM@STER-låtar, Touhou IOSYS-flashgrejer, Hare Hare Yukai och bossteman från Megaman till allmänna internetfenomen som Levan Polka och Tsurupettan, och random anime-musik som Uninstall (från Bokurano), nowhere (Madlax), you (Higurashi), och öppningstemat till ett av Super Robot Wars-spelen. Det finns två varianter, den ovan nämnda vanliga medleyt som är lite drygt 10 minuter långt och en annan variant kallad "niconico-stjärnfallet" (ニコニコ動画流星群) som är något längre (lite drygt 14 minuter) och har lite andra låtar. Dessa båda har gjorts i trettioelvatusen olika varianter med olika animeringar och inspelningar/insjungningar/invocaloidiseringar. Här är originalversionerna, bara musik utan sång och animering: Korta medleyt Långa medleyt (stjärnfallet) Sen finns det som sagt en rent absurd mängd varianter. Några av de bättre för det korta medleyt är: Super Mario-variant (inte gjord i Mario Sequencer utan med en banredigerare och faktiskt spelad; tydligen tog det sex månader att göra) Variant sjungen av ett drygt dussintal Niconico-internetkändisar, med video där musiken kommer från Solopiano-variant Flöjtvariant Långa medleyt: Vocaloid-version Fullständigt otrolig version med cosplayande symfoniorkester (även lite andra grejer med) Vansinnigt hysterisk "AMV"-variant med ALLT inklippt Väldigt proffsigt gjord Idolmaster-variant Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet september 15, 2008 Anmäl Share Skrivet september 15, 2008 Satte mig och knåpade ihop en lista på vad NicoNico Douga medlyt (組曲『ニコニコ動画』) innehöll för låtar, har säkert lyckats missat någon eller gjort något fel så rätta mig gärna ifall ni hittar något. Formatet är: Nummer - Låtnamn - Artist - Låtnamn med alfabetet (ursprungskälla) 1 - エージェント夜を往く - LindaAl-CUE - Agent yoru o iku (Idolmaster) 2 - ハレ晴れユカイ - 平野綾、茅原実里、後藤邑子 - Hare hare yukai (Suzumiya Haruhi no Yuuutsu) 3 - 患部で止まってすぐ溶ける - IOSYS - Kanbu de tomatte sugu tokeru 4 - Help me, ERINNNN! - ビートまりお 5 - Nowhere - FictionJunction YUUKA (MADLAX) 6 - クリティウスの牙 - 光宗信吉 - Critius(?) no kiba (Yu-gi-oh) 7 - GONG - JAM Project (Super Robot Wars Alpha 3) 8 - 森のキノコにご用心 - 下村陽子 - Mori no kinoko ni goyoujin (Super Mario RPG) 9 - Butter-Fly - 和田光司 (Digimon Adventure) 10 - 真赤な誓い - 福山芳樹 - Makka na chikai(Busou Renkin) 11 - エアーマンが倒せない - せら - AirMan ga taosenai 12 - 勇気VS意地 - 佐橋俊彦 - Yuki VS Iji (Prince of Tennis Musical) 13 - アンインストール - 石川智晶 - Uninstall(Bokurano) 14 - 鳥の詩 - Lia - Tori no Uta(AIR) 15 - You - Dai (Higurashi no naku koro ni) 16 - 魔理沙は大変なものを盗んでいきました - IOSYS - Marisa ha taihen na mono wo nusunde ikimashita 17 - 思い出は億千万 - 蒼い牙 - Omoide ha okusenman (Megaman 2 Dr Wilys bana) 18 - God knows - 平野綾 - God Knows(Suzumiya Haruhi no Yuuutsu) 19 - もってけ!セーラーふく - 平野綾、加藤英美里、福原香織、遠 藤綾 - Motteke! sailor fuku(Lucky star) 20 - ガチャガチャへるつ・ふぃぎゅ@ラジオ - MOSAIC.WAV - Gacha gacha Hz, Figu@ radio(Figu@ate Carnival) 21 - 創聖のアクエリオン - AKINO - Sousei no Aquarion(Sousei no Aquarion) 22 - ふたりのもじぴったん - 神前暁 - Futari no Mojipittan 23 - つるぺったん - Silver Forest - Tsurupettan 24 - Here we go! - 近藤浩治 (Super Mario World) 25 - True my heart - 佐倉紗織 (Nursery Rhyme) 26 - Rodeo Machine - HALFBY 27 - 序曲 - すぎやまこういち - Jokyoku(Dragon Quest) 28 - Final Fantasy - 植松伸夫 (Final Fantasy) 29 - ガチャガチャきゅ~と・ふぃぎゅ@メイト - MOSAIC.WAV - Gacha gacha cu~te, Figu@mate(Figu@mate) 30 - あいつこそがテニスの王子様 - 佐橋俊彦 - Aitsu koso ga tenis no oujisama(Prince of Tennis Musical) 31 - レッツゴー!陰陽師 - 矢部野彦麿 - Let's go! Onmyoji 32 - さくら - 山田耕筰 feat. Fooさん - Sakura Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet september 16, 2008 Anmäl Share Skrivet september 16, 2008 Hatsune Miku - Last Night, Good Night: http://www.nicovideo.jp/watch/1218216586 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet september 16, 2008 Anmäl Share Skrivet september 16, 2008 Tar och länkar ett par videos också som kanske kan vara underhållande. Erogame ga owaranai Parodier/covers på gamla animelåtar etc från spelhuset äge Samlingsvideo med höstens nya animer Sen två stycken Idolmaster videos som jag gillar också. Denkare/Yousei Teikoku (låt 3 och 6 är guld...) Masami Okuis Total Eclipse Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet september 17, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet september 17, 2008 Erogame ga owaranai Den där var ju asbra :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet september 17, 2008 Anmäl Share Skrivet september 17, 2008 Oh, här kommer det nog postas lite i framtiden... dock en liten enkel grej... hör inte denna hemma i lekparken? Syftar helt på YouTube-tråden som råkar vara där... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet september 17, 2008 Anmäl Share Skrivet september 17, 2008 Oh, här kommer det nog postas lite i framtiden... dock en liten enkel grej... hör inte denna hemma i lekparken? Syftar helt på YouTube-tråden som råkar vara där... This is serious bussiness! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet september 17, 2008 Anmäl Share Skrivet september 17, 2008 Oh, här kommer det nog postas lite i framtiden... dock en liten enkel grej... hör inte denna hemma i lekparken? Syftar helt på YouTube-tråden som råkar vara där... This is serious bussiness! Jähhh... rajt... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CyberSphere Skrivet september 18, 2008 Anmäl Share Skrivet september 18, 2008 Väldigt trevlig hemsida måste jag säga, men vad menar egentligen japaner som spammar "wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww" efter sina inlägg? Har alltid funderat på det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet september 18, 2008 Anmäl Share Skrivet september 18, 2008 Väldigt trevlig hemsida måste jag säga, men vad menar egentligen japaner som spammar "wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww" efter sina inlägg? Har alltid funderat på det. "wwww -> Japanese equivalent of "lol" from "warau" (to laugh)" Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet september 18, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet september 18, 2008 Ju fler w, desto mer lol. w = lol, www = lololol, etc. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet september 26, 2008 Anmäl Share Skrivet september 26, 2008 http://www.nicovideo.jp/watch/sm3912151 What? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nuudoru Skrivet september 26, 2008 Anmäl Share Skrivet september 26, 2008 Jag gick in på nicovideo och sökte på sueden i katakana, eller hur det nu stavades. Jag hittade asmånga skumma svenska grejer och det flög kana över hela filmerna. Fast det var en sak jag förstod iallafall. wwwwwwwwwwwwwww Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet september 26, 2008 Anmäl Share Skrivet september 26, 2008 Jag gick in på nicovideo och sökte på sueden i katakana, eller hur det nu stavades. Jag hittade asmånga skumma svenska grejer och det flög kana över hela filmerna. Fast det var en sak jag förstod iallafall. wwwwwwwwwwwwwww Haha, i gotta try that :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet oktober 5, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 5, 2008 GaoGaiGar of the Rebellion? Lelouch of the Gar? Jag vet inte vad men det är JÄVLIGT BRA! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gravskopan Skrivet oktober 5, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 5, 2008 GaoGaiGar of the Rebellion? Lelouch of the Gar? Jag vet inte vad men det är JÄVLIGT BRA! hahah, den var faktiskt väldigt bra! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet oktober 5, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 5, 2008 http://www.nicovideo.jp/mylist/8116278 Nån snubbe som tagit ljudsekvenser från Geass R2 och kör sketchade stillbilder till. Roligt ritat då och då :) Varför går dom långa kommentarerna mycket snabbare än dom korta? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 8, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2008 Det är sånt här som får en att vilja spela Little Big Planet: http://www.nicovideo.jp/watch/sm4848131 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet oktober 17, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 17, 2008 Neko x SKILL http://www.nicovideo.jp/watch/sm4653904 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet oktober 17, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 17, 2008 Neko x SKILLhttp://www.nicovideo.jp/watch/sm4653904 Ah, den där är så jävla skön, speciellt katten som själv tar på sig ett par solglasögon B) Men vad heter låten? Gillar den starkt Edit: Glömde totalt bort alla sköna klipp som finns i den där videon D: Edit2: Neko x GONG http://www.nicovideo.jp/watch/sm4506095 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet oktober 17, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 17, 2008 Men vad heter låten? Gillar den starkt Skill av JAM Project. Om jag minns rätt så är det också en Super Robot Wars låt precis som Gong. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet oktober 31, 2008 Anmäl Share Skrivet oktober 31, 2008 http://www.nicovideo.jp/watch/sm5102900 What? om jag fattar rätt 'intro' till ett Higurashi spel till PSP där alla är chibis? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet december 26, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet december 26, 2008 http://www.nicovideo.jp/watch/sm5602903 bästa musikvideo 2008? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg