Hoppa till innehåll
Anime.se

Clannad: After Story

Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

och jag hoppas verkligen att de får till sista avsnittet om en vecka.

Dags för ett par avsnitt Clannad nästa vecka då. Jag pausade på avsnitt 16 i och med att det började hettas till, och det har vart svårt att hålla sig borta från spoilers (till exempel avsnitt 18), men det har gått nätt och jämt.

Jag förväntar mig ett par riktigt härliga avsnitt. ^^

(Hur nu "härliga" ska definieras återstår för mig att se.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Meatrose
Jaha så du menar alltså att hela after story är med i spelet?

Jag tog mig faktiskt i kragen och spelade igenom Clannad men jag har bara spelat igenom Kyous rutt än så länge för det var den jag var mäst sugen på att se slutet på, och den slutar ju bra mkt tidigare. Jag visste inte att Nagisas slut sträckte sig en så lång tid efter.

Var kanske en miss från min sida men jag tog för givet att alla rutterna sträckte sig innom samma tidsramar vilket skulle betyda att After Story är påhittat för animen.

Men då ser jag givetvis fram emot ett acceptabelt slut nästa vecka :D

Svar

Japp. Det "Clannad" vi fick se i första säsongen var en animeadaption av spelets första, introducerande hälft. Efter att du har spelat klart en rutt belönas du med en "light orb", som animen har tagit sig tid att förklara (se exempelvis upplösningen på Yukines arc i avnitt 8 av AS), och när du har samlat på dig samtliga orbs låses After Storyn upp. Det är där Clannads poäng och budskap döljer sig, och det bygger vidare på spelets huvudscenario, det där spelaren/Tomoya riktar in sig på Nagisa.

Det kan vara värt att tillägga att de tre rutter som fyller de första 8 avsnitten av KyoAnis "Clannad ~After Story~" (Misaes rutt, Sunohara-syskonens rutt och Yukines rutt) inte är en del av After Storyn.

Jag ska inte spoila något om After Storyn, men man skulle kunna säga att den berättas i etapper. Det som de flesta VN-spelarna benämner som spelets "True End" blir först upplåst efter att man har spelat igenom After Storyn i sin helhet. Det är i princip där vi befinner oss nu efter 21 avsnitt. Jag kan inte säga mer än så utan att förstöra upplevelsen för dig, men förhoppningsvis kommer mitt luddiga snack framstå som något sånär logiskt efter att du har sett det sista avsnittet nästa vecka. ^^;

Jag kan tillägga att jag, med tanke på hur bägge säsongerna utgör en adaption av en och samma story, inte kommer bedöma dem som två olika produktioner. Jag kommer se på hela projektet som "KyoAnis Clannad" och sätta ett samlat betyg på projektet som helhet. Om handlingen vore en lyxmåltid skulle första säsongen och de 8 första avsnitten av AS vara motsvarigheten till att köpa och tillreda ingredienserna. Själva förtärandet av huvudrätten kommer efter det. Att bara se den första säsongen vore som att lägga ner Kanon efter avsnitt 11, eller att helt enkelt strunta i Airs tredje segment - det som heter "~Air~" och som levererar i princip allt drama och alla känslor.

21
Men... NEEEEJ! *snyft* Måste vara det jobbigaste anime-avsnittet jag någonsin sett. Varför gör de såhär mot mig? Hoppas de kan förklara sig i sista avsnittet (23 kommer vara ett bonusavsnitt har jag fattat det som).

Japp

Avsnitt 23 av första hälften av Clannad var ju också "bonusmaterial" och det blir något liknande den här gången. Om jag inte har missförstått den information som släppts angående avsnitt 23 kommer det utspela sig ett år innan Tomoya träffade Nagisa för första gången. Hur det blir med avsnitt 24 vet jag faktiskt inte. Jag vet dock att ett flertal "VN-veteraner" jag har snackat med ser det som en rimlig möjlighet att avsnitt 24 kommer motsvara första hälftens avsnitt 24, men med fokus på Kyou istället för Tomoyo.

Problemet, som jag ser det, är att hela Kyous rutt (till skillnad från alla andra) fokuserar uteslutande på romantiskt drama vilket innebar att de knappt kunde implementera något av den rutten i handlingen eftersom det skulle bråka med huvudrutten - Nagisa. En god portion av Tomoyos rutt kunde vävas in i animens kontinuerliga timeline, och därför kunde de i och med avsnitt 24 glida över i en "alternativ värld" och fullborda den rutten. Det jag försöker säga är att jag personligen är skeptisk till att de skulle kunna göra Kyou-rutten rättvisa genom ett enda fristående avsnitt med tanke på att de i princip skulle behöva börja från början. Jag skulle dessutom inte vilja se dem berätta den storyn på ett halvdant sätt eftersom Kyous rutt är den av "School Life"-rutterna jag tyckte absolut bäst om. Min favoritrutt är Nagisas, utan något som helst motstånd, men det beror också i princip uteslutande på just After Storyn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meatrose
Jaha så du menar alltså att hela after story är med i spelet?

Jag tog mig faktiskt i kragen och spelade igenom Clannad men jag har bara spelat igenom Kyous rutt än så länge för det var den jag var mäst sugen på att se slutet på, och den slutar ju bra mkt tidigare. Jag visste inte att Nagisas slut sträckte sig en så lång tid efter.

Var kanske en miss från min sida men jag tog för givet att alla rutterna sträckte sig innom samma tidsramar vilket skulle betyda att After Story är påhittat för animen.

Men då ser jag givetvis fram emot ett acceptabelt slut nästa vecka :D

Svar

Japp. Det "Clannad" vi fick se i första säsongen var en animeadaption av spelets första, introducerande hälft. Efter att du har spelat klart en rutt belönas du med en "light orb", som animen har tagit sig tid att förklara (se exempelvis upplösningen på Yukines arc i avnitt 8 av AS), och när du har samlat på dig samtliga orbs låses After Storyn upp. Det är där Clannads poäng och budskap döljer sig, och det bygger vidare på spelets huvudscenario, det där spelaren/Tomoya riktar in sig på Nagisa.

Det kan vara värt att tillägga att de tre rutter som fyller de första 8 avsnitten av KyoAnis "Clannad ~After Story~" (Misaes rutt, Sunohara-syskonens rutt och Yukines rutt) inte är en del av After Storyn.

Jag ska inte spoila något om After Storyn, men man skulle kunna säga att den berättas i etapper. Det som de flesta VN-spelarna benämner som spelets "True End" blir först upplåst efter att man har spelat igenom After Storyn i sin helhet. Det är i princip där vi befinner oss nu efter 21 avsnitt. Jag kan inte säga mer än så utan att förstöra upplevelsen för dig, men förhoppningsvis kommer mitt luddiga snack framstå som något sånär logiskt efter att du har sett det sista avsnittet nästa vecka. ^^;

Jag kan tillägga att jag, med tanke på hur bägge säsongerna utgör en adaption av en och samma story, inte kommer bedöma dem som två olika produktioner. Jag kommer se på hela projektet som "KyoAnis Clannad" och sätta ett samlat betyg på projektet som helhet. Om handlingen vore en lyxmåltid skulle första säsongen och de 8 första avsnitten av AS vara motsvarigheten till att köpa och tillreda ingredienserna. Själva huvudrätten kommer efter det. Att bara se den första säsongen vore som att lägga ner Kanon efter avsnitt 11, eller att helt enkelt strunta i Airs tredje segment - det som heter "~Air~" och som levererar i princip allt drama och alla känslor.

21
Men... NEEEEJ! *snyft* Måste vara det jobbigaste anime-avsnittet jag någonsin sett. Varför gör de såhär mot mig? Hoppas de kan förklara sig i sista avsnittet (23 kommer vara ett bonusavsnitt har jag fattat det som).

Japp

Avsnitt 23 av första hälften av Clannad var ju också "bonusmaterial" och det blir något liknande den här gången. Om jag inte har missförstått den information som släppts angående avsnitt 23 kommer det utspela sig ett år innan Tomoya träffade Nagisa för första gången. Hur det blir med avsnitt 24 vet jag faktiskt inte. Jag vet dock att ett flertal "VN-veteraner" jag har snackat med ser det som en rimlig möjlighet att avsnitt 24 kommer motsvara första hälftens avsnitt 24, men med fokus på Kyou istället för Tomoyo.

Problemet, som jag ser det, är att hela Kyous rutt (till skillnad från alla andra) fokuserar uteslutande på romantiskt drama vilket innebar att de knappt kunde implementera något av den rutten i handlingen eftersom det skulle bråka med huvudrutten - Nagisa. En god portion av Tomoyos rutt kunde vävas in i animens kontinuerliga timeline, och därför kunde de i och med avsnitt 24 glida över i en "alternativ värld" och fullborda den rutten. Det jag försöker säga är att jag personligen är skeptisk till att de skulle kunna göra Kyou-rutten rättvisa genom ett enda fristående avsnitt med tanke på att de i princip skulle behöva börja från början. Jag skulle dessutom inte vilja se dem berätta den storyn på ett halvdant sätt eftersom Kyous rutt är den av "School Life"-rutterna jag tyckte absolut bäst om. Min favoritrutt är Nagisas, utan något som helst motstånd, men det beror också i princip uteslutande på just After Storyn.

Så jag måste spela igenom alla rutterna innan jag låser upp After Story i spelet som är spelets true end? eller låste jag upp spelets true end efter att jag blivit klar med after story? Kanske e lite trött just nu för jag blev inte riktigt klok på det.

Hur som hälst så är det väl bara till att börja på nästa playthrough så att säga, hade väl iofs inte tänkt spela igenom alla kanske egentligen men får väl ta och göra det nu. Vore ju väldigt synd att bara spela igenom halva spelet.

Och så en lite dum fråga såhär på slutet. After story även i spelet är alltså bara inriktat på Nagisa det finns ingen after story för Kyous rutt t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jag måste spela igenom alla rutterna innan jag låser upp After Story i spelet som är spelets true end? eller låste jag upp spelets true end efter att jag blivit klar med after story? Kanske e lite trött just nu för jag blev inte riktigt klok på det.

Hur som hälst så är det väl bara till att börja på nästa playthrough så att säga, hade väl iofs inte tänkt spela igenom alla kanske egentligen men får väl ta och göra det nu. Vore ju väldigt synd att bara spela igenom halva spelet.

Och så en lite dum fråga såhär på slutet. After story även i spelet är alltså bara inriktat på Nagisa det finns ingen after story för Kyous rutt t.ex?

Svar

Först måste du samla alla ljus från spelets första del, sen kommer Afterstoryn att dyka upp på huvudmenyn som ett val.

Väl där så finns det tre olika slut, ett som inte alls animen har tagit upp (som jag förstår det, har inte sett animen) och man skulle kunna kalla det för ett mini scenario som handlar om Nagisas föräldrar. Ett som animen animen har visat under dom senaste avsnitten med Ushio etc och ett som låses upp efter att man har klarat dom två andra. Bara att starta om Afterstoryn från början igen och spola tills det dyker upp ett nytt val.

Och tyvärr Kyou har ingen Afterstory, dock så finns det ett annat spel som heter Tomoyo After som utspelar sig efter hennes scenario och är enligt mig i klass med den här vägen av Afterstoryn som animen har visat än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AS 22

Avsnitt 22 avklarat och jag fattar inte mycket. Någon som kan förklara vad slutet egentligen var? Hur lyckades historien bara ändra sig så Nagisa överlevde och allt blev lyckligt i slutet? Allt som hänt tidigare då, har det aldrig hänt eller fick Tomoya någon sorts andra chans då allt löste sig? Jag har iofs inget emot lyckliga slut men detta kändes väldigt fel bara. =/

Kanske känns bättre om jag fattar sammanhanget bara så någon som hängde med kan ju upplysa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AS 22
Avsnitt 22 avklarat och jag fattar inte mycket. Någon som kan förklara vad slutet egentligen var? Hur lyckades historien bara ändra sig så Nagisa överlevde och allt blev lyckligt i slutet? Allt som hänt tidigare då, har det aldrig hänt eller fick Tomoya någon sorts andra chans då allt löste sig? Jag har iofs inget emot lyckliga slut men detta kändes väldigt fel bara. =/

Kanske känns bättre om jag fattar sammanhanget bara så någon som hängde med kan ju upplysa mig...

Gissar bara, men...

Jag vart väldigt fundersam också, men i ett avsnitt (kommer ej ihåg) så säger Kotomi att hon studerar med hennes föräldrar om en annan parallell värld och i den världen kan det finnas exakt likadana personer som vi. I den parallella världen så finns Tomoya och Ushio (eller Nagisa) fast det är den lilla flickan (Ushio eller Nagisa) och roboten (Tomoya).

Jag gissar typ på när flickan dör i den parallella världen så ger hon sina krafter på något sätt till vår värld. Det är därför vi ser henne i slutet sova i skogen fasst sen ser vi henne som Ushio. Aja.. jag gissar på att det är något sånt allrafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AS 22

Svar med stora spoilers

Det är egentligen två olika slut, det ena slutar i drömvärlden efter det att Ushio har dött och man får reda på att flickan i drömvärlden egentligen är Ushio.

- Ushio dör Tomoya kommer in i drömvärlden.

- Man får reda på att flickan är Ushio etc.

- "Sayonara papa".

- Svart skärm.

- Titelmenyn.

Det andra kommer från ett val man gör långt tidigare i spelet och då dör aldrig Nagisa från första början men spelet tar slut direkt efter att Ushio föds, man får se lite fina scener när Ushio leker och Tomoya och Nagisa tittar på etc och sen scenen med Fuuko på slutet som får syn på Ushio under trädet.

Kyoani gjorde så att dom slog ihop dessa tydligen vilket är rent vanvett i mina ögon men jag misstänkte från första början att det skulle bli så dock. Går inte gärna att göra på något annat sätt dock, slutar animen med bara det lyckliga slutet skulle innebära att Afterstoryn skulle inte vara något speciell alls och avsluta den med det sorgliga skulle antagligen döda tittarna...

Finns en term i japanskan som erogame otakusarna brukar använda vid slut som på ett billigt sätt ändrar riktnning, vilket jag tycker passar mycket bra här "ご都合主義".

Det var just pga detta som jag inte tyckte dom skulle göra en Clannad anime från första början, det funkar inte i det formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AS 22

Svar med stora spoilers

Det är egentligen två olika slut, det ena slutar i drömvärlden efter det att Ushio har dött och man får reda på att flickan i drömvärlden egentligen är Ushio.

- Ushio dör Tomoya kommer in i drömvärlden.

- Man får reda på att flickan är Ushio etc.

- "Sayonara papa".

- Svart skärm.

- Titelmenyn.

Det andra kommer från ett val man gör långt tidigare i spelet och då dör aldrig Nagisa från första början men spelet tar slut direkt efter att Ushio föds, man får se lite fina scener när Ushio leker och Tomoya och Nagisa tittar på etc och sen scenen med Fuuko på slutet som får syn på Ushio under trädet.

Kyoani gjorde så att dom slog ihop dessa tydligen vilket är rent vanvett i mina ögon men jag misstänkte från första början att det skulle bli så dock. Går inte gärna att göra på något annat sätt dock, slutar animen med bara det lyckliga slutet skulle innebära att Afterstoryn skulle inte vara något speciell alls och avsluta den med det sorgliga skulle antagligen döda tittarna...

Finns en term i japanskan som erogame otakusarna brukar använda vid slut som på ett billigt sätt ändrar riktnning, vilket jag tycker passar mycket bra här "ご都合主義".

Det var just pga detta som jag inte tyckte dom skulle göra en Clannad anime från första början, det funkar inte i det formatet.

ok

Ok nu hänger jag med. Jag hade faktiskt föredragit det sorgliga slutet som ett slut eftersom det var den vägen animen tog de hade ju kunnat släppa det lyckliga slutet som en OVA ist i efterhand.

Jag är väldigt nöjd med serien i sig men nu tycker jag slutet är ännu sämre än när jag itne fattade hur det hängde ihop. =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AS 22
Fint avslut på serien måste jag säga. Och efter att ha läst Orrins post om avsluten i spelet så måste jag säga att jag är hel nöjd. Jag hade tyckt som sagt att de lyckliga slutet enbart hade varit för kort säkert och visst kanske att jag hade kunnat klarat av enbart det sorgliga slutet, men jag hade dött lite inombords. Jag har inte spelat spelet vilket jag nog måste se som ett plus här då jag vet känslan av att vara besviken på en serie som inte följer originalverket eller kanske inte gör den rättvisa. Ett avsnitt kvar nu så jag väntar med att skriva mina tankar kring serien.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga att det nu står klart att det inte blir något DVD-unikt 24:e avsnitt som förra säsongen. Det sista avsnittet visas i TV precis som vanligt nästa vecka och allt (preview och titel) pekar på att det kommer vara någon sorts summary/highlights-episod. Med andra ord... något som säkert liknar Airs 13:e avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 4 weeks later...
Tänkte bara säga att det nu står klart att det inte blir något DVD-unikt 24:e avsnitt som förra säsongen. Det sista avsnittet visas i TV precis som vanligt nästa vecka och allt (preview och titel) pekar på att det kommer vara någon sorts summary/highlights-episod. Med andra ord... något som säkert liknar Airs 13:e avsnitt.

Du har både rätt och fel. avsnitt 24 är inte DVD-unikt, men däremot kommer det ett extraavsnitt unikt för DVD:n. Avsnittets namn är "Another World: Kyou Arc"!!!

Jag har alltid ansett Kyous slut på school life-delen som bäst är riktigt glad. När jag spelade igenom Clannad var hennes slut klart överlägsen de andras, och att nu se detta animerat blir en riktig lycka <3

Källan

Och tack Sceleris för nyheten <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 weeks later...

Tankar om vissa avsnitt i serien, läs endast om ni har sett klart serien

Det kanske var vid avsnitt 12 eller något sånt där jag la märke till texten till öppningslåten, så här stod det på översättningen som jag såg "You were the one. You were the one" och just då visades Nagisa och tanken slog mig att det kan antyda på att hon dör i serien. Nej, nej så kan det inte vara, hon kan ju inte dö bara sådär försökte jag tänka och försöka schasa bort den där onda tanken men det kändes ändå inte bra. I slutet av avsnitt 16 så visade det sig dock att min aning inte var helt fel och Nagisa somnar rofylld efter att ha fött Ushio och vaknar aldrig igen. Då får jag känna på smaken av ångest dels för att Nagisa dör men även för att jag inte kan fälla en tår för henne trots att jag gillade henne, avslutet var fint men ändå kunde jag inte gråta eller ens bli grumlig i ögonen. Alvarligt talat så blev jag rätt frustrerad över det och började fundera om jag var så kallhjärtad, känslan påminde om en liknande känsla jag kände i en annan serie, jag blev nere men ingenting kom.

Vid avsnitt 17 började jag fatta att Nagisa hade gått bort och jag blev nästan arg på Tomoya hur han levde men hade ändå förståelse för honom. Fast när han talade kallt till sin egna dotter ville jag bara dra ut han ur skärmen och ge han ett par rejäla örfilar och säga till honom att han skulle ta sig samman.

Avsnitt 18 kan ses som en vändpunkt och enligt mig det absolut bästa avsnittet i hela serien, allt i avsnittet kändes bara så rätt och mer än en gång rann en tår på kinden och det gjorde mig glad då jag förstod att jag inte är ett känslokallt monster. Jag tror inte det är någon idé att summera avsnittet då det inte skulle bli rättvist behandlat så jag skriver bara att det inte hade gått att göra det bättre.

Nu trodde jag att allt skulle bli bra igen, tills avsnitt 21 kom. Att se på det avsnittet gjorde så fruktansvärt ont och kände hur förtvivlan byggdes upp, ingen kunde göra något, varken jag, Tomoya eller någon annan. När Ushio sa för sista gången att hon ville åka på en resa med sin pappa fick jag upp hoppet och tänkte "ja när hon kommer till ängen med blommor kommer allt bli bra!". Det såg ut att gå bra men när Ushio börjar halta så börjar hoppet dö och man ser verkligen hur hon kämpar med de tunga stegen, riktigt tunga steg. När hon sedan ramlade och började yra så tänkte jag bara "nej det här får inte hända!" och när hennes handen sedan tappade all kraft och hängde livlös så ville jag bara skrika ut min sorg. I det ögonblicket ville jag bara få slut på allt lidande, både för mig och Tomoya och jag visste inte alls hur det skulle sluta.

Jag satt på avsnitt 22 utan att ha några förväntningar, allt kändes bara hopplöst och att det inte skulle gå att fixa men sen kom vändpunkten i avsnittet och Tomoya vaknar upp vid Nagisas sida och just då kände jag mig lite lurad att jag hade gått igenom allt det där svåra och sen att det bara löser sig så där. Fast den känslan gick relativt fort bort då jag var så glad att allt ordnade sig, för egentligen föredrar jag lyckliga slut framför sorgliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tre tillfällen var det väldigt gråtmilt för min del. (omgspoilerz, såklart.)

Spoiler

Först i slutet av avsnitt sexton. Jag fällde egentligen inga tårar för Nagisa -- jag fällde dem i medkänsla med Tomoya, det är han som får leva med sorgen. Det var väl genomfört, den där upptrappningen mot hopplösheten som hade skett i några avsnitt, och hans ångest vid hennes dödsbädd. Jag kände med honom.

Det är inte andra tillfället, men nämnvärt rörande ändå. Man introduceras till Ushio som verkar som en ganska munter och stark unge när det kommer till kritan. Men när Ushio på deras resa springer på toa för att gråta och sen får förklara att hon bara får gråta när hon är ensam eller i sin pappas famn... då faller polletten ner. Då ser man vilken saknad som pappans frånvaro och kyla faktiskt orsakat den lilla flickan. Stackars liten... icon_sad.gif

Andra tillfället är givetvis försoningsscenen. Det var verkligen rörande att se honom ta uti med sina demoner, att tvingas tänka på det minne som han flytt från i fem år. Att minnas "den enda, den enda som [han] älskat". Empatiska tårar.

Det tredje tillfället är faktiskt inte avsnitt 21. Nej, det är efter det att Tomoya äntligen försonats med faktumet att han är pappa -- när Sanae äntligen får gråta över sin dotter. Även hon har bitit ihop i fem år, och inte fått behandla sin sorg, inte fått ta uti med det. "Det sägs att den största sorgen är att överleva sina barn"... Empatiska tårar.

Nej, man behöver inte vara moé-fan för att uppskatta serien, men man måste nog (som en ANN-recensent skrev) "ha en tolerans för moé".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss färdigt AS häromdagen, men var det bara jag som blev lite småirriterad på slutet?

Exempelvis vad som händer med Ushiyo i slutet... - STOR FET AIRSPOILER! Har du inte sett Air, läs inte!

Visst, jag vet att Air, Kanon och Clannad är väldigt lika i både uppbyggnad och utspel, men att Ushio skulle gå igenom samma problem som vad-hon-nu-heter i Air (nämligen att få problem med att gå) och sedan dör på NÄSTAN samma sätt var i mitt tycke nästan lite... irriterande.

Och sedan det ultimata slutet som jag bara ogillade...

Att dra tillbaka tiden är för mig helt tabu! I slutet när Ushio egentligen dör så drar hon i lite strängar via Tomoyas fantasivärld och spolar tillbaka bandet lite ungefär sex år. Tomoya måste återleva fem år av sin tid igen och komma överrens med far sin och göra allt det vi sett honom göra från avsnitt 17 och framåt. Visst, jag hade inte haft några problem med detta... om det nu inte hade varit så att Tomoya hade fått i ordning sitt liv, blivit fullt normal och dessutom samt accepterat Nagisas död. Jag menar, trots att Nagisa var död i slutet på serien så var ändå Tomoya och Ushio lyckliga! Faktum är att Tomoya dessutom hade kunnat få ihop det med Kyou nu när de ändå träffades varje dag via dagiset =D

Men icke, istället spolar man tillbaka tiden och låter Nagisa leva, och att ta tillbaka döda karaktärer är för mig hemskt och tabubelagt... brrr! Nej...

Mitt förslag på hur serien skulle slutat!

Fram tills att Ushio blir sjuk är serien helt okej! Hade jag fått bestämma när man skrev manuset hade Ushio varit lika stark och full med energi som hon var fram tills sjukdomen knackade på. Tomoya, hon och resten av Nagisas familj hade haft förbannat kul på sportfestivalen och i slutet hade något kliché med Nagisa dykt upp innan alltsammans fått sitt lyckliga slut!

Då hade jag varit nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 1 month later...
Kyous avsnitt (arc/del) var lövly.

Kyou Chapter

Men gud vad jag ville att Ryou skulle vinna hem detta ändå.

Mitt paket med sista volymen av DVD- samlingen anlände vid Arlanda imorse med Fedex. Samtidigt är jag påväg till en certifiering i Helsingborg och är hemma på söndag kväll :(

Få se om jag lyckas hålla mig utan att ladda ner avsnittet där nere >.<

Fan spoilertaggen döljer ju inte texten om man citerar

Varför vill du att Ryou skulle vinna? Hon är en självisk och elak bitch, vilket man får se mer än tillräckligt av under både Kyou- och Ryou-delarna i spelet.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför vill du att Ryou skulle vinna? Hon är en självisk och elak bitch, vilket man får se mer än tillräckligt av under både Kyou- och Ryou-delarna i spelet.

:P

Men men..

Jag har inte spelat spelet! Så i animen gillar jag åtminstone Ryou något mer. :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:p

Men men..

Jag har inte spelat spelet! Så i animen gillar jag åtminstone Ryou något mer. :D

Spela spelet imo! Så himla härligt, och jag tror att du kommer gilla både Tomoyo- och Kyou-arcen :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett avsnittet! Kunde inte hålla mig till på söndag då jag kommer hem och DVD:n väntar på mig i postlådan.

Riktigt bra gjort! Att de lyckades få ihop allt till ett avsnitt utan att förstöra något av berättelsen är rent mästerligt. Dock är jag lite besviken på näst sista scenen, förklarar nedan:

Spoilarz

För att förklara det lite ytterligare. Regn-scenen var otroligt bra gjord. Jag vågar säga att den är överlägsen spelets version. Samma sak gäller scenen när Kyou och Tomoya "övningskysser" i parken.

Men! Stort Men! Scenen där Kyou kommer in i klassrummet med håret klippt för att likna Ryou, är riktigt dåligt gjort. För att förklara det med spoiler för spelets scen

I spelet är det ungefär såhär scenen fortlöper:

Tomoya letar efter Ryou efter att skolan är tom med solnedgången i horisonten. Plötsligt ser han någon stå ute på skolgården som ser ut som Ryou. Han skyndar sig ut, och mycket väl får man se Ryou (fast utan hår-accessoaren). Tomoya börjar förklara ungefär på samma sätt som i OVA:n om hans riktiga känslor.

Här kommer skillnaden; Ryou kastar sig över Tomoya och trycker hans läppar mot hennes egna. Tomoya har fortfarande inte fattat och tror att Ryou desperat försöker vinna honom tillbaks. Efter att ha tryckt ifrån sig från henne skriker han "Den jag älskar är Kyou, din syster!" varvid hon säger kort "Tomoya" på exakt det sättet Kyou säger hans namn. Då sätter musiken igång, och då börjar Kyou förklara varför hon står där med håret klippt. Denna scen ger en mycket större "impact" och man blir i spelet lika förvirrad och frustrerad som Tomoya blir i det ögonblicket, och det hade jag verkligen velat se i animen.

Dock är slutscenen lika söt och fin som i spelet, vilket gör att jag ändå är totalt nöjd av att äntligen få se Kyou bli lycklig, och eftersom det är sista Clannad-avsnittet totalt, så kommer jag tro på att detta är det sanna slutet. Nagisa kan dra dit pepparn växer ;)

Lite jämförande bilder mellan animen och spelet:

Regnscenen

TgqsvqOTQ.jpg

wOLEJsToT.jpg

JqbxIAjdT.jpg

wjfvjRLal.jpg

DhSgcQdRg.jpg

Slutscenen

ERtoOBlPg.jpg

uEVrZcaZL.jpg

vbQothHbB.jpg

Och sen en bild på Kyou när hon är som sötast <3

(Dock är långt hår > kort, men där har håret vuxit ut lite i alla fall) :p

VftPsfZwt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller inte med dig flaskis...

Spoiler?

HENNES HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!! ;_;

Såklart

Men hon kommer ju låta det växa ut igen! I spelet förklarar hon det lite mer (mest för att man i ett visst tillfälle får frågan om man gillar tjejer med långt eller kort hår, och om man inte svarar långt så kommer man inte till det "riktiga" Kyou-slutet. Så hon säger mot slutet när hon kramar om Tomoyas arm att "Jag ska låta det växa ut igen. Du sa ju själv att du gillar tjejer med långt hår."

Men jag tycker att hennes halvlånga hår (där mot slutet) när det har blivit lite längre än Ryous, är riktigt sött <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller inte med dig flaskis...

Spoiler?

HENNES HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!! ;_;

Såklart

Men hon kommer ju låta det växa ut igen! I spelet förklarar hon det lite mer (mest för att man i ett visst tillfälle får frågan om man gillar tjejer med långt eller kort hår, och om man inte svarar långt så kommer man inte till det "riktiga" Kyou-slutet. Så hon säger mot slutet när hon kramar om Tomoyas arm att "Jag ska låta det växa ut igen. Du sa ju själv att du gillar tjejer med långt hår."

Men jag tycker att hennes halvlånga hår (där mot slutet) när det har blivit lite längre än Ryous, är riktigt sött <3

Replik

Skall lägga det på minnet när jag kör hennes "väg"! Själv tycker jag att hennes långa hår bidrog lite till hennes attityd och... tja, att hon var utseendemässigt snyggare xD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Replik
Skall lägga det på minnet när jag kör hennes "väg"! Själv tycker jag att hennes långa hår bidrog lite till hennes attityd och... tja, att hon var utseendemässigt snyggare xD

Jag säger absolut inte att det är fel på hennes långa hår.

10% av anledningen till att Kyou är #1 på min "framtida animebrudar att gifta sig med när jag blir 2D"-lista är att hon har långt hår (varav i de övriga 90% är hennes personlighet 60% och hennes utseende i övrigt 30%)

Och av de 30 procenten är 5% för att hon ser jäkligt snygg ut i det halvlånga håret i slutet av OVA:n

xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter