fantasticfreddie Skrivet juli 25, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 25, 2004 Jag har gjort diverse försök att lära mig japanska på egen hand, men det blir liksom aldrig av ordentligt. Nu har jag iaf anmält mig till en kvällskurs till hösten, men jag tänkte att man är väl smart om man förbereder sig något, så ... Hur ska jag plugga in tecknen på bästa sätt? Finns det någon rekommenderad teknik? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet juli 25, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 25, 2004 Jag har gjort diverse försök att lära mig japanska på egen hand, men det blir liksom aldrig av ordentligt. Nu har jag iaf anmält mig till en kvällskurs till hösten, men jag tänkte att man är väl smart om man förbereder sig något, så ... Hur ska jag plugga in tecknen på bästa sätt? Finns det någon rekommenderad teknik? Inte så himla svårt faktiskt... Jag körde hiragana först. Jag lärde in dem som de står: a, i, u, e, o あ い う え お ka, ki, ku, ke, ko か き く け こ osv... Jag lär mig katakana nu på samma sätt. Kanji sen blir knepigare dock, vet inte var jag ska börja... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
stefan Skrivet juli 26, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 26, 2004 Plugga på morgonen samt på kvällen precis innan du somnar.. bästa sättet att lära sej! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet juli 26, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 26, 2004 Kanji sen blir knepigare dock, vet inte var jag ska börja... Här kan du börja.. Kanji1000 (PDF-dokument) Listar 1000 av dom mest vanliga kanji's man kan stöta på, har tänkt börja med den själv, men håller just nu på med hiragana och katakana. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet juli 31, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 31, 2004 Jocke: Arigato. ^^ ...men det finns väl ca 1000 vanliga tecken till? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet juli 31, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 31, 2004 Senshidude: Finns det inte typ 10000 vanliga tecken till ;) Bra till en början iaf.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet juli 31, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 31, 2004 Senshidude: Finns det inte typ 10000 vanliga tecken till ;) Bra till en början iaf.. Nja, då kan man inte kalla dem vanliga. Det är väl någonting på 1900 kanji som man verkligen bör lära sig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ebba Skrivet augusti 9, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 9, 2004 i japan lär man sej 2000 kanji i skolan, det är vad man bör kunna för att förstå en normal dagstidning over there.... sen finns det dryga 50 000 kanji, dock så används ju inte alla längre... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet augusti 9, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 9, 2004 i japan lär man sej 2000 kanji i skolan, det är vad man bör kunna för att förstå en normal dagstidning over there....sen finns det dryga 50 000 kanji, dock så används ju inte alla längre... Jädrarijedamej vad många! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet augusti 10, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 10, 2004 är det inte så att ett tecken = ett ord ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet augusti 10, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 10, 2004 är det inte så att ett tecken = ett ord ? Inte nödvändigtvis. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet augusti 10, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 10, 2004 ok, då var det nån som ljög för mig som sa det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet oktober 11, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 11, 2004 Det finns 1945 vanliga kanjis, s k Jouyou-kanjis som man bör lära sig om man skall kunna klara sig bra i Japan, d v s kunna läsa tidningar, böcker och förstå det som skrivs i brev bl a. En bra ordning att lära sig dem finns på http://www.davidhallgren.se/nihon/jouyoukanji.asp Gå gärna med i den communityn oxå, enligt mig den bästa om man vill lära sig japanska. Om man inte har fast uppkoppling och kan sitta vid den sidan hela tiden (Och tro mig, du orkar inte spara den som tillgänglig offline:P) finns det en betaversion av David Hallgrens kanjibooklet på http://www.davidhallgren.se/nihon/KanjiBooklet.pdf Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet oktober 11, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 11, 2004 ok, då var det nån som ljög för mig som sa det. Kinesiskan är ett morfemspråk så varje tecken bär en betydelse, men kanji som används i japanska kräver ofta en ändelse skriven med hiragana för att bilda riktiga ord. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet oktober 14, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2004 För nivå 1 i JLPT (Japanese Language Profiency Test) krävs dock att man kan 114 kanjis utöver de 1945 vanliga. De finns med en översättning på http://www.kanjiclinic.com/extra114.htm Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Naliam Skrivet november 25, 2004 Anmäl Share Skrivet november 25, 2004 Domo arigato Shike! den där sidan var jätte bra ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet december 1, 2004 Anmäl Share Skrivet december 1, 2004 Är det nån som vet vad de här är för katakana (hur uttalas dom?): ヱ ヰ ヵ ヶ ヱ゛ ヰ゛ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 1, 2004 Anmäl Share Skrivet december 1, 2004 ヱ Gamla katakana för we. Finns inte längre förutom i Ebisu öl. ヰ Det där är wi. Finns heller inte längre. ヵ Ett litet ka. Uttalas ka eller ga. Är en mellanstavelse i vissa räknare, som när man räknar månader. ヶ Ett lite ke. Uttalas ka, ga eller ko. Mellanstavelser i vissa räknare, som när man räknar månader 1ヶ月 1ヵ月 uttalas alltså likadand: ikkagetsu. ヱ゛ ヰ゛ Har svårt att tro att de finns, eftersom ヱ är ett we. Man kan inte sätta två toningsprickar på något i wa-kolumnen. Om de nu gjort det i alla fall så är det kanske för att åstadkomma ett enkel-v, alltså "ve". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg