Klibbnisse Skrivet augusti 2, 2008 Anmäl Share Skrivet augusti 2, 2008 Vad är bättre än att kombinera orden "Komedi", "Skola" och "små gulliga personer som ser yngre ut än vad de egentligen är"? Jag kan inte tänka mig något bättre om man bortser från en frusen DeLorean! Manabi Straight! är en skolkomedi med i princip allt fokus på skolans elevråd! Hysteriskt kul och sjukt bra om man frågar mig, en riktigt kul serie som länge förtjänat en plats i forumet här, men som aldrig fått en... Kort om handlingen I en inte fullt så avlägsen framtid har antalet barnafödslar avtagit i sådana hiskeliga mängder att många skolor blir tvungna att klappa igen, Seioh Private High School är inget undantag då man planerar att slå sig samman med en annan skola i området. Inte nog med att det inte finns någon marknad för skolor längre har det dessutom blivit som så att många ungdomar väljer att inte gå på high school utan tar ett jobb med en gång, och de elever som går i skolan hasar sig mest genom skoltiden utan att göra någonting speciellt roligt under tiden. Amamiya Manami är en energisk tjej som nyss kommit till Seioh, med målet att bli elevrådsordförande, något hon dessutom blir efter att ha sjungit skolans temasång under något möte. Med denna ganska omdömeslösa tjej vid rodret lyckas elevrådet dras upp från att ha bestått av endast en sekreterare till att bli ganska komplett, och planen att underhålla eleverna tas i bruk på allvar när det börjar bli dags för skolans festival, något som dock verkar få motstånd från den skola som Seioh planeras att slås ihop med... Snabbinfo Typ: TV-anime Sändning: 7 januari, 2007 - 25 mars, 2007 Genrer: Komedi, Skolliv, Vardagsliv Avsnitt: 12+1 Karaktärer Samtliga karaktärer i denna underbara serie lider utav den ökända sjukdomen "se yngre ut än vad man egentligen är", vilket resulterar till att samtliga karaktärer är mycket kortare än vad de borde vara, har stora huvuden, stora ögon... och ser allmänt gulliga ut! Amamiya "Manabi" Manami Röstskådespelare: Horie Yui Hon måste ta en spruta... and I love it! Allas vår älskade huvudperson som nyss börjat på Seioh Private High School! Har överdrivet mycket energi lagrad och äger dessutom någon form av motordriven hover-kickbike som hon tyvärr inte åker runt med alltför ofta. Utöver detta så vrålar hon uttrycket "Massugu go!" konstant, vilket även smittar av sig på resten av elevrådets medlemmar under seriens gång. Innehar rollen som ordförande i elevrådet. Inamori Mika Röstskådespelare: Nonaka Ai Den enda personen som är med i elevrådet från start, även den första som träffar Manabi när hon hoppar ner till henne från en bro. Förmodligen den mest lågmälda av de alla även om hon ibland försöker verka väldigt högljudd. Hon tycker själv att hon brukar bli kvarlämnad och att hennes kompisar brukar försvinna från henne, stackarn. Innehar rollen som sekreterare i elevrådet. Uehara Mutsuki Röstskådespelare: Inoue Marina Sportigare än henne blir man nog inte, om jag minns helt rätt så är hon sedan länge kompis med Mika. Bortsett från att verka vara med i alla möjliga sportklubbar är hon dessutom den näst mest energiska personen av de alla, efter Manabi förstås. Hon är skriven som assistent i elevrådet. Etoh Mei Röstskådespelare: Hirano Aya Känner Mutsuki sedan tidigare. Innan Mei kom till Seioh hade hon i sin tidigare skola varit klassordförande utan att ens ställt upp i något val, då klasskamraterna anmält henne. Vilket resulterade till att alla slängde över allt ansvar på henne och hon blev traumatiserad för evigt... eller ja, åtminstone tills Manabi kom och återställde henne. Hon är en väldigt ordningsam och bestämd person, samt en riktigt haj när det kommer till datoranimering, är hon möjligtvis en nörd i hemlighet? Efter många om och med något hon med i elevrådet under titeln kassör. Odori Momoha Röstskådespelare: Fujita Saki Momoha är inte med i elevrådet alls, hon bara har en förmåga att vara med i gänget ändå. Hennes roll på skolan är att skriva nyheter på skoltidningens hemsida, ta kort och göra nyhetsreportage som sänds på skolans intranät. Lustigt nog är hennes familj ultrarik och äger massvis av allting, vilket gör att hon har en del makt (som hon i och för sig knappt använder någon gång om jag minns helt rätt...) till sitt förfogande. Är aningen tystlåten och ganska barnslig i sina handlingar. Ljud och musik Yeh! Manabi Straight har mumsiga musikstycken, inte minst OP:t som är svinbra i min mening. Låten i sig är super med Megumi Hayashibara vid mikrofonen, slutlåten är inte riktigt lika bra (dels för att jag tycker att Ufotable kunde gjort dockorna lite snyggare) men går helt an. Bakgrundsmusiken och instickslåtarna är helt klart godkända, det är dock inte alltför mycket musik i serien, både på gott och ont. Lite kommentarer En sak jag dock irriterade mig på är hur mycket av serien som utspelas i dåligt upplysta inomhusmiljöer, alla ni som sett den har nog också märkt att det aldrig är lika ljust inomhus som det är de få gånger de faktiskt är ute! Jag måste säga att Ufotable är en aningen underskattad studio och Manabi Straight har, i min mening, inte fått den uppmärksamhet den förtjänar! Manabi Straight är en riktigt bra serie, sjukt kul dessutom! Några sekunder senare kommer Mei och räddar skiten ur dem, ahhw yeaaahhh! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
soleher Skrivet augusti 3, 2008 Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2008 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg