Hoppa till innehåll
Anime.se

Gruppresa Japan 2009-2010?

Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Men vad de saknar i engelskförmåga tar de igen i hjälpsamhet: "Om man vill hitta någonstans behöver man bara stå och se vilsen ut, så kommer det strax någon farbror med karta."
Haha. Låter ju kalas ^^

Eller så säger man nåt på halvfailande japanska och får ett svar som man inte fattar ett dyft av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag vart själv nyligen "blåst" på en japanresa. Tanken var att jag skulle åkt över för att bo hos en bekant. Men det visade sig inte alls fungera som jag hade hoppats på så planen sprack och istället har man endel pengar till övers.

Skulle intresset finnas så är jag mera på något längre som Sceleris är inne på. Men självklart är detta något som ligger långt fram i tiden och saker och ting kan hända. Men intresset hos mig kommer nog annars finnas, om jag inte själv åker tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej

Jag var i Japan 2 månader i höstas men några kompisar. Ingen av oss prata någon japanska. Bor man på vadrarhem eller liknande som har mycket internationella gäster så är de duktiga på engelska. De kan även hjälpa en om man letar efter något speciellt turistmål.

Det finns även gott om små polisstationer (Koban) som nästan fungerar som turistinformation. De har kartor och oftast viss engelska kunskap.

Sedan är men min personliga åsikt att en vecka i Tokyo är för lite. Ska man se mycket av Tokyo och uppleva utelivet så får man stressa sig igenom allt. Jag rekomenderar 2 veckor iaf för att slippa stressa omkring.

Blir ni blir fyra som reser till Tokyo och bokar tid har de ett rum för fyra personer på Oakhotel (http://www.oakhotel.co.jp/svenska/) i Ueno för ca: 90kr natten.

Kom på en trevlig sida vi använde när vi leta boende: http://www.hostelworld.com/

Jag hoppas ni kommer få en mycket trevlig resa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HAL9000: Tack för tipsen. Användbart. :)

Och vad sa dom ?

Typ att ja, det ska väl gå. Och att de kan hjälpa till med skräddarsydda resor, men det kan vara "svårt att boka de jättebilliga boende i Japan, för att en del inte vill ta emot bokningar från resebyråer eller även om de gjorde det brukar det bli dyrare via oss på grund av bokningsavgifter hit och dit."

Machiko tipsade även om att de kanske kan ordna biljetter till Tokyo Anime Fair (bildexempel). Hade väl varit kul, om man nu skulle åka på vårkanten... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

haha, min morsas bror äger en hel ö utanför japan:) så när jag åker dit kommer jag nog inte slösa pengar på boende iaf. och inte mat heller. men när jag åker är ju en annan fråga...

Snabb fråga... hur mycket pröjsade han för en ö egentligen? Dessutom, hur ser förbindelserna ut till fastlandet från ön? Bor det någon mer där? Vad finns det för byggnader på ön, hur stor är ön, och avslutningsvis får du ställa dig själv en helt egen fråga som du sedan svarar på i slutet av talongen?

Tack för din tid och vi kontaktar dig när intervjuperioden är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns intresse. Har jag en vettig anställning, så blir det tyvärr vid semestern (eller i slutet av det, dvs, mellan juni-sept)

Jag vet per faktum att de tär billigare (allting är relativt) att bo på gästhus.

Beror på en rad faktorer: hur länge man tänker stanna, hur centralt man vill bo och vilka bekvämligheter man vill ha.

I vissa fall även vilken tid på året.

Man kan i vissa hem också få grupprabatt (passar "oss" kanske?)

Sen vet jag inte som turist om man faktiskt krävde att man hade visum också eller om det var bara att åka. För mig för svenska medborgare att det bara var att åka. Men man fick max stanna i 3 månader.

Om man A) inte tänker äta ute hela tiden B) inte vill äta i centrala delar av X stad (Tokyo tex) kan man komma ner i matpriserna en aning.

Uteliv är inte så farligt om man inte vill vara för hajp.

Kostnader för många av oss, troligast härifrån, är inköp av saker.

Törs att påpekas att det kan vara bra att vara medvetna om tex att ni inte kan köpa för mycket med er (TULL) och skickar ni paket hem får ni tänka på momsen...

Sen kommer vi till självaste flygresan. Desto tidigare man bokar, brukar det vara desto billigare.

Även där brukar det ibland gå å fixa grupprabatter.

Åker man INTE gemensamt så kan man nog få tag i billigare biljetter, t/r med bara flygresa. Sist jag checkade kan priserna liggar med en glapp på som bäst (t/r) på sg 6-7k till över 13k (bara flygresan). Som vanligast runt 9k.

Faktan/information kommer från bla japanska ambassaden, en rad turistsajter på nätet och skolor jag haft kontakt med.

Att inte kunna språket är inte så blodig, speciellt inte om vi är i grupp.

Tror att med vårt intresse så har nog många av oss snappat en och annan japanskt ord och tro mig, en turist/rese handbok om språket är inte att underskatta.

Kroppsgesster går hem bra (så länge man också är införstådd i vissa sociala regler...)

För att spara för alla fattiga:

Per månad blir det minst 1100kr. Om man räknar på en period på 12 månader från och med dagens datum.

Bor man hemma eller medboende och kanske har möjlighet att spara mer, toppen.

För övrigt fattiga är helt enkelt att slita arslet av sig, ta lån, råna en bank, ha besparingar eller sälja lever som gäller. :D

Frågan är dock, måste det vara just Tokyo?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen vet jag inte som turist om man faktiskt krävde att man hade visum också eller om det var bara att åka. För mig för svenska medborgare att det bara var att åka. Men man fick max stanna i 3 månader.

Som turist får man vara i Japan 3 månader om man fyller i lite papper på flyget, typ att man inte är terrorist. Under den tiden får man inte jobba (varför vill man det på semsester?). Skulle man ny bryta mot reglerna så blir portad i 5år.

Men som sagt 3 månader är helt ok att stanna i landet, utan att söka visum innan man åker :)

Edit: Kom även på att ni måste ha returbiljett redan när ni flyger in i landet för ni ska skriva vilken tid ni flyger, vilket plan och vart ifrån ni flyger hem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snabb fråga... hur mycket pröjsade han för en ö egentligen? Dessutom, hur ser förbindelserna ut till fastlandet från ön? Bor det någon mer där? Vad finns det för byggnader på ön, hur stor är ön, och avslutningsvis får du ställa dig själv en helt egen fråga som du sedan svarar på i slutet av talongen?

Tack för din tid och vi kontaktar dig när intervjuperioden är över.

Ganska jävla mycket tror jag, det är jättefint där iaf! har sett bilder och filmer därifrån som min morsas andra brorsa har tagit :) lyxigt och fint. Man åker med en båt över^^ och det borde väl inte ta så länge tror jag. Men om du siktar på en exakt tid hur länge det tar så har jag ingen aning. Men det kan väl inte ta så länge om man ska åka en liten båt över bara :P Det finns väl typ ett gästhus, det riktiga huset, ett "festhus" om man säger så med bar osv. Där bor bara min morsas brorsa och hans japanska fru och hans två japanska barn :) ingen annan. Ön är ganska stor, men inte överdrivet:D tillräckligt iaf.

Öh? En egen fråga? Vill jag åka dit? Svar: Jo! :D Det var simpelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjoho :O

Jag hänger gärna på om ni håller på att planera en japan resa. Har länge länge velat åka dit men inte blivit nått men nu så hade jag och två andra polare planerat en japan resa nästa år men om "ni" nu ändå ska åka så är de ju lika bra att hänga med er, ju mer folk dessto roligare blir de ju har ja hört från nånstanns ;) vore dessutom nice om man kunde stanna 2 veckor eller längre som ni pratade om tidigare :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den resa jag planerat in sträcker sig över ungefär 2 år (plugg), och jag planerade att bosätta mig i Kyototrakterna, om vi råkar vara i Japan samtidigt är det ju inte orimligt att sätta sig på tåget någon söndag och hälsa på, för min del villsäga =)

Mellow: Haha, detta är ju ganska skönt ändå... nu när man inte sett dig så spelas den här upp så snart jag hamnar i tråden och läser din kommentar:

http://dagobah.biz/flash/HappyHardcoreOsaka.swf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter