Gogo Skrivet april 10, 2008 Anmäl Share Skrivet april 10, 2008 Robot Carnival är en animé från 1987. Relativt okänd inom dagens animékretsar, dock hyllad och älskad av de som var med i svängen då animé inte var lika "mainstream" som det är idag. Vad är det som är så speciellt med denna animé? Redan på pappret ter den sig litet annorlunda mot allt annat som finns ute på marknaden. Regissörer som Katsuhiro Otomo (Akira, Metropolis, Steamboy), Koji Morimoto (Magnetic Rose, Noiseman Sound Insect) och Takashi Nakamura (Fantastic Children, A Tree of Palme och animations direktör för Akira). Musik komponerad av Joe Hisaishi, Isaku Fujia och Masahisa Takeichi. Vad är Robot Carnival för något då? Jo, det är en animélångfilm med temat robotar. Varje regissör stod för ett segment var, totalt nio stycken. Endast två av dessa nio segment innehåller tal; Presence av Yasuomi Umetsu och A Tale of Two Robots -- Chapter 3: Foreigner Invasion av Hiroyuki Kitakubo. Det som speciellt utmärker Robot Carnival är dess mycket höga kvalitet på den handgjorda animationen, något som knappt är möjligt i dagens animeindustri. Då, på 80-talet, hade man råd med traditionell cellanimation, men nu är det CG och datormålade animationer som gäller, vilket i mitt tycke är oerhört trist, eftersom den äldre sortens animering kändes mer levande och personligt. Här har ni ett exempel på den ypperliga animationen, från segment tre "Presence". Musiken är ett kapitel för sig. Typisk 80-tals musik säger vissa, men jag älskar den. Som alla vet är Joe Hisaishi ett geni på att skapa musik, men de två andra kompositörerna, som för mig är okända, gör också ett mycket bra jobb. Tillexempel låten "ORA" av Isaku Fujita till segmentet Cloud av konstnären Mao Lando. Musiken sätts i fokus ty enbart två av de nio segmenten innehåller tal. I Robot Carnival gavs regissörerna i princip fria händer, de fick göra vad de ville, bara de hade någon sorts koppling till robotar. Det är nog detta som fattas i dagens animé, allt nytt görs endast för att kunna sälja merchandise, nästan. Massproducerad animé för ensamma "otakus" sprutar ut ur studierna, den ena animén lik den andra. Dock finns det som tur är undantag, som tillexempel Studio 4°C, som faktiskt har en andlig uppföljare till Robot Carnival på gång, Genius Party. Min favorit av de nio segmenten är segment sju, A Tale of Two Robots -- Chapter 3: Foreigner Invasion av Hiroyuki Kitakubo. Det speciella med denna är att en engelsman gör rösten till den excentriske uppfinnaren John Jack Volkerson III , vilket ger det hela en speciell karaktär. Om jag inte minns fel så var Robot Carnival den första animén med en utländsk röstskådespelare. Han som gjorde rösten heter James R. Bowers. Slutsats: Robot Carnival är en högst egen animé, och vi lär förmodligen aldrig att få uppleva något liknande igen, om det inte händer något som ändrar hela den moderna animéindustrin. 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erikku Skrivet april 10, 2008 Anmäl Share Skrivet april 10, 2008 Har aldrig tidigare hört talas om Robot Carnival, men den verkar helt klart sevärd. Lite synd dock att den inte verkar finnas på dvd. Får väll blir att inskaffa den på *Host* annat vis. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet april 10, 2008 Anmäl Share Skrivet april 10, 2008 Har bara sett en utav "filmerna", robot-frankenstein. Måste säga att det knäppte allt jag sett tidigare på näsan när det kom till animationer. Ska se allihopa någon dag då de är som du säger väldigt säregna. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet september 23, 2012 Författare Anmäl Share Skrivet september 23, 2012 Bump. :3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 23, 2012 Anmäl Share Skrivet september 23, 2012 Bump. :3 Då passar jag på att rösta upp förstainlägget. :3 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet september 24, 2012 Författare Anmäl Share Skrivet september 24, 2012 :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Voffe Skrivet september 24, 2012 Anmäl Share Skrivet september 24, 2012 Det som speciellt utmärker Robot Carnival är dess mycket höga kvalitet på den handgjorda animationen, något som knappt är möjligt i dagens animeindustri. Den här känns ju som något jag borde titta på. +1 från mig med! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet september 27, 2012 Anmäl Share Skrivet september 27, 2012 Min favorit av de nio segmenten är segment sju, A Tale of Two Robots -- Chapter 3: Foreigner Invasion av Hiroyuki Kitakubo. Det speciella med denna är att en engelsman gör rösten till den excentriske uppfinnaren John Jack Volkerson III , vilket ger det hela en speciell karaktär. Om jag inte minns fel så var Robot Carnival den första animén med en utländsk röstskådespelare. Doktor Kinisky i Ashita no Joe 2 spelades av en tvättäkta gaijin flera år tidigare. 2 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet september 27, 2012 Författare Anmäl Share Skrivet september 27, 2012 Doktor Kinisky i Ashita no Joe 2 spelades av en tvättäkta gaijin flera år tidigare. Tack för rättningen Iggy! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg