Hoppa till innehåll
Anime.se

The Irresponsible Captain Tylor

Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

xHCEbyzFG.png

Titel: Musekinin Kanchō Tairā

Gerne: Komedi, Sci-Fic, Äventyr

Avsnitt: 26 och en OVA på 10

Den oansvariga kaptenen Tylor är en rymdkomedi som fler borde se, men det tycker jag å andra sidan om massor av annat också. Men varför tycker jag då att folk borde se den här serien? Först och främst är den underhållande sedan så har den verkligen en härlig ton och man känner igen vissa situationer från andra rymdserier som när dom placeras med kaptenen Tylor och situationens utgång blir en HELT annan än vad man tänkt sig. Serien kanske inte riktigt sticker ut så mycket på någon front och är knappast banbrytande, men det finns kanske inte så många här som har ser på serier från 70-,80- och 90-talet, så att ge tips på en sådan serie är nog inte helt fel skulle jag tro.

Serien är baserad på lätt romanerna Uchū Ichi Musekinin Otoko som med min dåliga översättning bli Den mest oansvarige personen i rymden.

-Och varför vill du gå med i armen nu igen?

-För att jag vill ha ett lätt liv.

-Och ditt namn nu igen är?

MxzvMdFpD.png

-Justy Ueki Tylor, 20 år.

Ingen tar så lite ansvar som Tylor gör och hittar oftast den snabbaste vägen ut ur ett problem. Serien börjar med att Tylor är trött på att försöka hitta ett jobb med massor av ansvar och bestämmer sig efter att ha sett en reklam film att gå med i armen. För inget kan väl vara lättare än att jobba där?

Av en ren slump så blir sedan Tylor kaptenen över rymdfartyget Soyokaze. Fartyget är känt i armen för att vara en slags avlastnings station för människor som inte arem vill ha allt för mycket att göra med. Här träffar Tylor för andra gången på löjtnanten Yamamoto som knappt kan förstå hur en sådan oansvarig man som Tylor kunnat blivit kapten före honom.

Besättningen:

Justy Ueki Tylor

Röstskådespelare: Tsujitani Kōji

twxbrmYBL.png

20 år gammal och tar livet i sig inte på för stort allvar. Blir kapten över rymdfartyget Soyokaze. Tar som sagt var så lite ansvar som möjligt och hittar allt som oftatst den enklaste och snabbaste lösningen till ett problem.

Yuriko Star

Röstskådespelare: Amano Yuri

eZkEnBsjq.png

Bestämmer sig för att ändra på Soyokaze rykte och besättning och bordar därför fartyget. Hon och Yamamoto är de två som ända försöker att styra upp det slappa fartyget. En bestämmd person som inte viker sig för någon eller något.

Makoto Yamamoto

Röstskådespelare: Hayami Shō

QtCCpyHcQ.png

Om nu Tylor är den person som oftast vill ha minst ansvar så är Yamamoto den som vill ha mest. Men stackarn har ingen tur alls. Redan vid första mötet med Tylor slutar det bara med problem och Yamamoto får borda det utstötta fartyget. Vill helst av allt bli kapten och tar varje tillfälle i akt att agera som en.

Dessa tre är de med mest makt ombord på fartyget Soyokaze och de är även dessa tre som jag bara orkar presentera här. Det finns en hel del andra minnes värda karaktärer att lägga på minnet. Men om ni nu väljer att se den här serien så kommer ni upptäcka dom snabbt.

Bra humor i min mening med massor av härliga karaktärer att göra sig bekant med. Serien finns att köpa hos de flesta välsorterade internet leverantörer med anime sortiment skulle jag tro. Så om du nu trodde att du var oansvarig så har du inte sett kaptenen Tylor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jodå, visst har man sett denna serie. Helt klart en underbar rymdkomedi som blandar humor och allvar på bästa sätt. Tylor faller i katergorin av en av de skönaste huvudkaraktärerna i en anime någonsin.

En fråga dock: är OAVn lika bra som huvudserien? Jag har hört att den ska vara som orginalet minus de alvarliga delarna, ungefär som Full Metal Panics Fumoffu. Stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En fråga dock: är OAVn lika bra som huvudserien? Jag har hört att den ska vara som orginalet minus de alvarliga delarna, ungefär som Full Metal Panics Fumoffu. Stämmer detta?

Det tycker jag inte, snarare tvärtom. OVA-serien (avsnitt 3-10) har mycket mindre humor. (De första två avsnitten är som en förlängning av TV-serien.)

Lika bra som huvudserien? Beror på hur man ser det. Visst, TV-serien var ganska småkul att se, men samtidigt väldigt typiskt tidigt 90-talskomedi. Jag tyckte faktiskt att OVA-serien var mer anmärkningsvärd. Avsnitten är intressant berättade -- de är i omkastad ordning och till synes orelaterade, men sen går det ihop rätt snyggt i slutet. Nackdelen är väl att det slutar ganska... oavslutat. (Planerna på en avslutande OVA rann visst ut i sanden.)

Det är dock många som anser att OVA-serien delvis avvecklar TV-seriens karaktärsuppbyggnad (avsnitt 1-2, samma regissör som TV-serien) och är ohyggligt långsam (avsnitt 3-10, annan regissör), så det kan vara värt att hålla i bakhuvudet så jag inte råkar ge några falska förhoppningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter