Blå Skrivet januari 31, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2008 Megumi "Nodame" Noda i sin mysiga lägenhet. Snabbfakta Genre: Komedi, Musik, Romantik, Vardagsförhållanden Sändes: 12/01-07 till 29/06-07 Avsnitt: 23 Produktion: J.C. Staff Musik produktion: Fuji Pacific Music Publishing, Sony Music Entertainment OP: Allegro Cantabile av SUEMITSU & THE SUEMITH ED: #1. Konna ni Chikaku de... av CRYSTAL KAY (1-12) #2. Sagittarius av SUEMITSU & THE SUEMITH (13-22) #3. Allegro Cantabile av SUEMITSU & THE SUEMITH (23) Nodame Cantabile är byggd på den populära josie mangan skriven av Tomoko Ninomiya. Just nu är mangan uppe i 19 volymer sedan november 2007. "CHIAKI-SENPAI!" Shinichi Chiaki en 22 årig student och ett riktigt geni när det kommer till musik. Kan både spela piano (som han även studerar på skolan) och fiol sedan han var liten. På skolan som han går kommer han inte alls överrens med sin lärare som hånar Chiaki mer eller mindre som vill bli dirigent och beslutar sig för att hoppa av kursen. Han söker tröst hos sin ex-flickvän Saiko som inte är på humör för Chiakis gnäll och kvällen blir inte så som Chiaki hade tänkt sig. Efter en sen natt med massor att dricka hittar Nodame honom utanför sin lägenhet och tar med honom in. När Chiaki vaknar till undrar han vad det är för skön musik han hör. Till sin förskräckelse blir första anblicken ett rum fullt med sopor och en tjej som sitter och spelar på ett piano. Vistelsen blir inte långvarig utan Chiaki störtar ut ur rummet. Så här startar historian i Nodame Cantabile och om den underliga duon Megumi "Nodame" Noda och Shinichi Chiaki. Jag kan lova att jag själv föll pladask för inledningen och den sköna humor som ingår. KLASSISK MUSIK Innan jag hade sett på Nomade Cantabile hade inte jag något större intresse för den klassiska musiken. Visst, jag kan inte påstå heller att den är så jätte mycket större idag efter att ha sett på den, men intresset för den ökade något. Piano ljuden är väl det som fångade mitt intresse mest, vilket instrument det är! Ett roligt litet instick är dock prutt-låten som Nodame håller på att lära sig. Några av de låtar som som spelas under serien tänkte jag även skriva några korta ord om. Sonata i D Major, K.448 (Mozart). Nodame och Chiaki pianoduett.[*:1xo942vr]Ett snabbt och skönt pianoljud som får riktig fart emellanåt.Historisk fakta Låten skrevs i syfte för ett framträdande med kollegan Josephine von Aurnhammer. Det här är den ända låten som är skriven av Mozart i syfte för två pianos enbart. Låten har även använts i forsknings syfte för att bevisa att klassisk musik har en bra mycket bättre respons på hjärnan och får den att bli mer aktiv än annan musik. Symphony No. 7 in A major (Op. 92) (Beethoven). Chiakis första låt som dirigent.[*:1xo942vr]Blåsinstrument och fioler i en riktigt skön melodi som verkligen flyter känns det som.Historisk fakta Låten påbörjades under en tids rehablitering på ett spa i staden Teplice 1811. Låten blev inte klar förrens året efter och dedikerades till greven Moritz von Fries. Första framträdanten för låten blev under en konsert, 1813, för skadade soldater från slaget i Hanau. Rhapsody in Blue, pianica version (George Gershwin).S-Orkesters skolfestival låt.[*:1xo942vr]Den här låten är den som verkligen sticker ut ur Nodame Cantabile. Mest eftersom instrumentet pianica används. En riktigt bra låt som får en att må bra när man ser den framträdas. Att den är jazz-influerad hjälper också till att märka den mer.Historisk fakta Låten gjordes i samband med en konsert som skulle exprimentera med gammal klassisk musik och den moderna. Premiären för låten var den 12 februari 1924 i Aeolian Hall, New York. Låten gjorde också Gershwin erkänd som en seriös komositör. Piano Concerto No. 2 (Rachmaninoff). Chiaki och Stresemann framträdande tillsammans.[*:1xo942vr]Inleder sakta men säkert med ett piano ljud som blir förstärkt med dånande fioler efter en stund. Jag kan inte göra annat än att hålla med många att den här är en riktig kanon låt.Historisk fakta Låten är skriven för piano i C minor med ackompanjemang från en orkester. Låten skrevs mellan hösten 1900 och våren 1901. Det finns givetvis mer låtar i serien som är bra, men dessa fyra är de som imponera på mig mest och lyckades fånga mitt intresse. Den klassiska musiken är verkligen intressant och många låtar har en riktig intressant historia bakom sig hur de kom till och varför. Inte riktigt som dagens pop musik direkt. Humor? Gabyo!! Om musiken är den största delen i den här serien så är humorn den andra. Skämten är blandat mellan Nodames olika ljud, Chiakis dåliga tålamod, Mines konstiga förslag och en hel drös andra karatörer. Det är även en den visuell humor som används, främst till Nodames olika påfynd. Samtidigt som det är en hel del humor så finns det även de allvarliga stunderna och allt kombineras på ett riktigt bra sätt. Den främsta serie serie som jag komma på liknar Nodame Cantabile är Honey and Clover som också är animerad av J.C Staff. Likheterna i karakärs design och de sköna färgerna hjäper verkligen till för att få fram den charm som Nodame Cantabile har att bjuda på. Gör dig bekant med några karaktärer. Shinichi Chiaki Tomokazu Seki; Fruits Basket, Full Metal Panic!, Gungrave Instrument: Piano och fiol Som jag skrev tidigare är han en 22 åring som studerar piano men vill bli dirigent allt sedan han såg sin idol Sebastiano Viera som liten. Problemet är dock att han inte kan ta sig till Europa där Viera finns för att han är rädd att flyga och åka båt efter en olycka som liten. Chiaki är väldigt framåt av sig och säger för det mesta vad han tycker och tänker. Efter att ha hört Nodame spela har han även bestämt sig för att något måste göras med denna tjej. Megumi "Nodame" Noda Ayako Kawasumi; Fate/stay night, Genshiken, Initial D Instrument: Piano Är på sitt tredje år på skolan som piano student. Kläcker ofta ur sig annorlunda utrck. En riktigt slarvig tjej men som ser ljust på livet i sig. Blir kär i Chiaki nästan omgående. Ryuutarou Mine Shinji Kawada; Gunparade Orchestra, Naruto, School Rumble Instrument: Fiol Tycker till en början att rock är det enda som gäller, men ändrar sedan uppftattningen och vill köra sten hårt på den klassiska musiken. Mine är en framåt gående person och säger även han vad han tycker om saker och ting. Har en riktigt vild fantasi som verkligen går övergränsen ibland. Masumi Okuyama Yoshinori Fujita; Ouran High School Host Club, Trinity Blood, W~Wish Instrument: Trummor Han är homosexuell och är kär i Chiaki. Bråkar endel med Nodame som han anser tar upp för mycket utrymme i Chiakis närvaro. Men detta gäller inte bara Nodame utan alla som kommer för nära Chiaki. Den här serien håller jag riktigt högt och har sett om på den nu några gånger. Musik och humor i ett riktigt bra framträdande som inte slutar förrens ridån gått ner och sista versen är spelad. Kan också passa på att skriva för den som redan sett den här serien eller kanske bara vill ha lite mer Nodame att kolla in Jdramat som finns. Den är minst lika bra som animen och slår den även på fingrarna på vissa ställen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet januari 31, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2008 Trevligt skrivet Blå! Serien är grymt bra, och de som inte har sett den än bör se till att göra det. Det är den enda serie som har lyckats röra mig till tårar bara genom det musikaliska, men det är inte så konstigt med tanke på vad som framförs. Det här är ingen random filmmusik. Det här är tidlösa, episka mästerverk, komponerade av några av de förhållandevis få musikaliska genierna som mänskligheten har producerat under årens lopp. Med tanke på min bakgrund var det inte det minsta konstigt att serien fick mig att smälta redan efter ett par avsnitt. Seki Tomokazu gör en gigantisk insats som Chiaki. Visserligen är rollen inte särskilt svår att spela, men killen låter alltid äkta och på riktigt. En riktigt övertygande prestation med andra ord. Kawasumi Ayako imponerade också, så bägge huvudrolls-röstisarna ska ha en eloge enligt mig. Jag är fortfarande skeptisk till hur den här serien ska kunna fungera bra som Live Action, men jag ska inte ropa bu innan dess att jag har givit J-dramat en chans naturligtvis. Hur som helst, se serien för guds skull. För mig är den definitivt med på top 10-listan för animetitlar från 2007. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Endolphins Skrivet januari 31, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2008 Meatrose summerar ganska adekvat vad jag kände när jag såg serien. Bör tilläggas att jag såg första avsnittet i natt klockan halv två och kunde inte slita mig förrän kring klockan elva på morgonen när eftertexterna till sista avsnittet började rulla (med undantag för en kanna te och några mackor vid sex-tiden). Så bra var det faktiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
induce Skrivet januari 31, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2008 Jag skall definitivt se på denna då jag älskade Honey & Clovers kombination av slice of life och komedi. Musik är dessutom det som driver känslor i anime tycker jag och det kan bli intressant att se en serie där musiken är helt och hållet i centrum. Att Seki Tomokazu och Kawasumi Ayako gör rösterna till huvudpersonerna hjälper verkligen då dessa är bland mina favoriter. Det är synd att man är så förbaskat dåligt bevandrad vad gäller klassisk musik. Antar att man hade gillat serien än mer om man varit lite insatt i området och kände igen styckena, men någon gång skall väl vara den första. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet januari 31, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2008 Det är synd att man är så förbaskat dåligt bevandrad vad gäller klassisk musik. Antar att man hade gillat serien än mer om man varit lite insatt i området och kände igen styckena, men någon gång skall väl vara den första. Det funkar nog jättebra ändå skulle jag tro. Visst, att ha lärt känna styckena i förhand gjorde en del för min del, men så länge du uppskattar klassisk musik så behöver du inte bekymra dig. Du får nog närapå maximal utdelning på den fronten ändå. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
induce Skrivet februari 3, 2008 Anmäl Share Skrivet februari 3, 2008 Jag vet att detta hör hemma i YouTube-tråden egentligen men samtidigt är det så starkt relaterat till denna anime så jag postar den här. Lyssna och njut! Kyle är för övrigt en riktigt grym pianist, vet inte hur många av hans videor jag kollar på på YouTube. Lyssna även på hans piano improv av Canon. När skulle man lära sig spela piano nu igen? >_< Edit: En till. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet maj 10, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 10, 2008 Nodame Cantabile: Paris Chapter Anime Sequel Announced :O Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blå Skrivet maj 10, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet maj 10, 2008 Riktigt skoj att se, hoppas på att de kan göra andra säsongen lika bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet maj 11, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 11, 2008 Kanske onödigt att påpeka, men Nodame själv har ju utseendemässigt blivit väldigt förskönad jämfört med mangan, att döma av ovanstående screenshots. ;) Nån gång ska jag väl se animen, men tar nog mangan först. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bareus Skrivet maj 11, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 11, 2008 Har sett några avsnitt (5) hittills och kan bara säga; skön humor med skön musik. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blå Skrivet maj 11, 2008 Författare Anmäl Share Skrivet maj 11, 2008 Kanske onödigt att påpeka, men Nodame själv har ju utseendemässigt blivit väldigt förskönad jämfört med mangan, att döma av ovanstående screenshots. ;) Nån gång ska jag väl se animen, men tar nog mangan först. Ja det tycker jag att du ska göra. Måste nog vara lite skoj att få höra den musik också som de spelar i serien. :) Det är just där som jag är lite kluven till att börja läsa den då jag verkligen gillar musikpartierna i animen. Men mangan lär nog vara underhållande på sitt sätt. En fråga då också. Hur mycket tid får själva musiken i mangan? Är det mer på karaktärsutvecklingarna man har lagt där kanske? Svårt att kanske få ett svar och jämföra med animen då du inte sett den men lite roligt att veta tycker jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg