docster Skrivet juli 14, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 14, 2004 Kåre (Reporter/Inslagsproducent) på musikbyrån som sänds på svt har skrivit en artikel om japansk musik: "Var försiktig när du öppnar skåpet med grejer från Japan!" Ganska basic, men ändå trevlig läsning, bra länkar också. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vanilla Skrivet juli 15, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 15, 2004 Artikeln och inslaget i Musikbyrån är båda två värdelösa. Fullt med felaktig information. Artikeln tar förvisso upp lite om det. Men inslaget saknade helt någon info om Visual Kei. Dessutom så är artikeln där om möjligt mer osammanhängande än inslaget i tv. Jag rekommenderar istället boken Kawaii av Marita Lindquist som släpptes nu i veckan. Den behandlar iof bara töntiga pojkband, men den ger ändå en mycket bra bild om hur den kommersiella musikindustrin i Japan fungerar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet juli 15, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet juli 15, 2004 Artikeln och inslaget i Musikbyrån är båda två värdelösa. Fullt med felaktig information. Felaktig information? Vad syftar du på? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vanilla Skrivet juli 18, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 18, 2004 Artikeln och inslaget i Musikbyrån är båda två värdelösa. Fullt med felaktig information. Felaktig information? Vad syftar du på? Jag tänker mest på det mycket korta inslaget i tv om Morning Musume där de bland annat sade att ingen av originalmedlemmarna finns kvar. Artikeln innehåller lite fler fel som jag inte orkar skriva ner just nu. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
x_Mana_Sama_x Skrivet augusti 20, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2004 Nästan allt som stod om VK var bullshit... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet augusti 20, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2004 Tyckte inte jag. Det stämmer rätt så precis på Visual kei... Fastt han var ju objektiv. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anji Kishu Skrivet augusti 20, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2004 Nästan allt som stod om VK var bullshit... Enligt? Har du någon bra källa så är du mer än välkommen att länka. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vanilla Skrivet augusti 21, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 21, 2004 Det enda felaktiga vad jag kan se är väl hans påstående om att VK-band har hämtat inspiration från Marilyn Manson. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oktay-sama Skrivet september 13, 2004 Anmäl Share Skrivet september 13, 2004 Jo det var konstigt Dom borde ha skrivit mer om X Japan Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HarCees Skrivet oktober 13, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 13, 2004 Jo det var konstigtdem borde ha skrivit mer om X Japan .........och Glay :| Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herr.Kaio Skrivet oktober 18, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 18, 2004 Men det var bra att han nämde dir en grey. B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet november 15, 2004 Anmäl Share Skrivet november 15, 2004 Öh. Gackt som solo-artist är ju knappast visual kei. Annars var den väl rätt bra, fast jag tror VK stilen har funnits innan Manson (jag har noll koll på honom) Kawaii tyckte jag var helt vidrig läsning, jag hoppas verkligen att inte hela den japanska musikindustrin är så rutten. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Miyuki Skrivet november 16, 2004 Anmäl Share Skrivet november 16, 2004 BoA är för övrigt koreansk, och Ayumi Hamasaki gör inte schlager! Jäkla losers. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet november 16, 2004 Anmäl Share Skrivet november 16, 2004 Ayu gör väl lite allt möjligt, särskilt när hon blivit remixad 34665847 gånger... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Karma Skrivet december 9, 2004 Anmäl Share Skrivet december 9, 2004 Aaarararaaaarghh!! Bokstavligen hatar när folk gör 10 minuters research om något och sedan slänger ur sig en artikel som sedan blir mer eller mindre missvisande för alla som läser den och inte vet något om ämnet. (refererar till sista stycket 'visual kei') Dessutom så säger Kyo (Dir en grey) i en intervju att dem varken tycker om Marilyn Manson eller att ens bli jämförda med honom. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet januari 8, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 8, 2005 igår (fredag) sände musikjuornalen i P3 ett program om japansk musik. Jag tror att man kan lyssna på det här http://www.sr.se/p3/musikjournalen/sound.asp (jag kunde dock inte få det att fungera, men, men...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kindred Skrivet januari 20, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 20, 2005 Det tvistas rätt mycket om vart VK'n kommer ifrån, vissa sägert Kiss andra säger Manson och den tredje säger att det är taget från gammal japansk kultur, men det är nog en blandning av allt, det med fluffiga frisyrer kan ju tänkas komma ifrån mangan, medans lite nyare band tittat in andra VK band och gjort sin egen stil med hjälp av de andra, för man kan knappast säga att band som Vinett liknar Marilyn Manson, inte heller Kra, Milphinne, Antique Café, men band som Vidoll, +D'espairsRay+ även Diru kan ha fått influenser ifrån Marilyn Manson och jag har för mig att en av medlemmarna i Diru sagt att han gillar Manson även fast han inte förstod vad han sjöng? och att det viktigaste med musik var att man blev medryckt, vilket jag kan hålla med om, och Glay kan man nästan inte räkna med till VK =P det är mer smör pop/rock. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RockmanZero Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 och Glay kan man nästan inte räkna med till VK =P det är mer smör pop/rock. Men VK är inget sound, det är en stil. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kindred Skrivet februari 11, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2005 Men herregud, om Glay har en visuell stil heter jag Banan kalle, isf så skulle alla band som inte var "normalt" klädda vara VK? VK är en blandning mellan sound och stil... det är som att säga bara för att sven ingvars har nitar och svarta kläder samt långt hår så är dom hårdrock? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Onizuka Skrivet mars 12, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 12, 2005 Det var ingen bra artikel. Tyvärr Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg