Anonym2 Skrivet oktober 13, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 13, 2010 Ja, jag är inte så fåfäng att jag måste censurera dem som påpekar mina fel, men när man lägger ned tid och energi på att skriva så känns det trist att enda responsen gäller en grammatisk rättning.Tja, det är viktigt att kunna skilja på olika ordklasser. Dessutom kanske det inte är så många som har råd (eller tid) att ta flyget till Japan, se på tv i en halvtimme och sedan flyga hem igen, så det kanske inte blir så många andra kommentarer just på grund av den anledningen. Hur bär sig folk åt för att se på dessa tv-serier egentligen? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 13, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 13, 2010 Hur bär sig folk åt för att se på dessa tv-serier egentligen? Vi laddar oftast ner illegala digitala inspelningar som människor i Japan har gjort. (Oftast översatta av andra människor i andra länder.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 13, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 13, 2010 Yarr yarr, A pirates life for me~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet oktober 13, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 13, 2010 5-10 centimeter i natt enligt SMHI. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 Jag har en tendens att inte lita på väderrapporter för mycket... och snö i oktober är det inte rätt tidigt? o.< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Smaruc Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 fick en liten chock när jag skulle hämta tidningen idag, hade inte förväntat mig att det kommit snö redan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 5-10 centimeter i natt enligt SMHI. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
korre Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 @Sayas post: Ja, man kan ju hoppas att det verkligen blir en riktig vinter, utan massa slask och fanskap. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 Blir det mycket snö blir det mycket slask när allt väl smälter sen...oftast. Så slasket är nog rätt svårt att komma undan Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 Jag hoppas på en vitare jul än förra året! Var underbart att köra bil (eller för den delen ens befinna sig) i småtäta bostadsområden. All snö har skottats upp på trädgårdarna bredvid vägen, över staket, upp på bilar. Kort sagt var snövallarna en bra bit högre än en själv, så när man gick på vägarna var det bara stora vita väggar varthän man kollade. Ungefär som att befinna sig en ett Pac Man-spel, eller en vanlig labyrint... underbart! Kommer dock skaffa mig en riktigt varm jacka om det skulle bli så... <.< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet oktober 14, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 14, 2010 Man märkte tydligt hur svårt det hade varit att ta sig fram när snön smälte igen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet oktober 20, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 20, 2010 Vinter. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 20, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 20, 2010 Vinter. Bara jag som med en gång tänkte "mood swings"? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet oktober 20, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 20, 2010 Idag berättade jag för Yukiko som går i min klass (ja, det går en japan i min japanskaklass; för lärarutbildningssyfte) att här i västvärlden läser de flesta manga-fans oftast både Shonen-manga och Shojo-manga, oavsett kön, och det förvånade henne ordentligt. Jag förklarade att många av mina favoritserier är Shojo och att min systers favoritmanga är en Shonen, och hon kunde knappt tro sina öron. Det blev en kulturchock för oss båda. 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anonym2 Skrivet oktober 21, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 21, 2010 Jag förklarade att många av mina favoritserier är Shojo och att min systers favoritmanga är en Shonen, och hon kunde knappt tro sina öron. Det blev en kulturchock för oss båda.Tyvärr, så verkar det ofta vara i Japan: folk fattar inte att man kan uppskatta en serie även om den skulle råka vara riktad till personer av ett annat kön eller tillhörande en annan åldersgrupp. Eller åtminstone vågar folk inte öppet erkänna att man kan uppskatta sådana serier. Jag har själv märkt av samma sak. Själv tycker jag att det är underligt att folk kan välja bort en bra serie bara för att ett förlag råkat skriva dit "blom- och drömserier" eller "princesserier" eller något liknande på framsidan... Jag roar mig lite av att titta på listan över saker som jag nyligen har beställt. Där står det att jag beställt något som heter "×××HOLiC 18 KC DX", vilket är väldigt intressant i det här avseendet: om man envisas med att strikt följa kön- och åldersklassificeringen, skulle ingen som läser denna volym ha kunnat läsa någon av de tidigare volymerna (eller vice versa) eftersom serien plötsligt byter åldersgrupp mellan volym 17 och 18 (eller möjligtvis mitt i volym 18). Det kanske är därför som Furuhon ichiba anger att yaoi har storleken "herrserie" så att män ska tro att boken är riktad till män och först upptäcka sitt misstag efteråt. Nåja, boken handlar ju i alla fall om män, även om män kanske inte skulle råka tillhöra den från förlagets sida avsedda läsekretsen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 22, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 22, 2010 Igår nådde snön nästan Göteborg, eller åtminstone några mil norrut! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anonym2 Skrivet oktober 22, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 22, 2010 Igår nådde snön nästan Göteborg, eller åtminstone några mil norrut!I natt nådde den Stockholm, fast nu håller den som bäst på att smälta undan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet oktober 25, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2010 Snöplog vs. brevlådor. (Taget i totalt mörker, försök det med en LED-blixt...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 25, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2010 [bild] Snöplog vs. brevlådor. (Taget i totalt mörker, försök det med en LED-blixt...) Måste kännas surt för den personen som brevlådan tillhör, när just hans (eller hennes) brevlåda är snyggt avhuggen medan alla andra är intakta. Hit-and-run i sitt esse! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Voffe Skrivet oktober 27, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 27, 2010 Någon tog ifrån mig tronen på låten "Rockstar" av Nickelback. http://www.audio-surf.com/song.php#327352 Nåja, jag höll den i ~40 veckor vilket är mycket besynnerligt med tanke på dess (forna?) populäritet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 Såg precis Scot Pilgrim vs The World. Som en live action FLCL fast mera nördigt. Se den. För bövelen, se den! \ò_ó/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gravskopan Skrivet november 2, 2010 Anmäl Share Skrivet november 2, 2010 Håller med Volbla. (Men inte du Sceleris, du hade gett en sån här film 1/5). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 2, 2010 Anmäl Share Skrivet november 2, 2010 Men inte du Sceleris, du hade gett en sån här film 1/5 Haha, då måste jag ju se den bara därför. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Voffe Skrivet november 7, 2010 Anmäl Share Skrivet november 7, 2010 Gick ner och bokade mitt World of Warcraft: Cataclysm Collector's Edition idag. /o/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet november 24, 2010 Anmäl Share Skrivet november 24, 2010 Kommit massor med snö, och så var två fönster i salen öppen, kallt är det enda jag behöver säga. Inte lika illa som att sätta sig i en kall bil, men ändå ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg