Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)

Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Kolla på ögonen. De ser ganska olik ut både animen och mangan. Inte fula, men obekanta och lite för stora.

Jag ser fortfarande inga nämnvärda skillnader. :P

(Den som kan säga var alla bilder kommer ifrån får min eviga respekt!)

Men där har vi ju det! Kolla på inre halvan av Akaris ögonlock. På illustrationen från postern så "lutar den inåt och nedåt", medans de från serierna antingen är helrunda eller lutar "inåt och uppåt".

Alices ögon är också lite för "mandelformade".

Aikas ögon är det däremot inget fel på, men pannan är lite för stor än man är vad vid.

MEN, stort men. Aria ser riktigt bra ut :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zsAuIiiEf.png

Inget öga är det andra likt i någon av serierna, så jag tycker inte att det finns något konkret ideal att vara olikt. oamh.gif Vissa har runda pupiller, vissa avlånga. Vissa har vinklade övre ögonlock, vissa helrunda. Vissa har en skarp vinkel i ytterkanten, andra inte. På vissa går övre och undre ögonlock ihop, inte på andra.

Jag tycker att illustrationen (vänstra) ser ut som ett mellanting mellan Origination-ögat i högra längst ner och något av de rundare ögonen. Det är bara precis som ytterligare en (minimal) variation på animédesignen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men tänk såhär då. Den svarta linjen som skiljer ögonlocket med ögat är grovt uppdelat i tre delar i alla bilder där. Om du då kollar på mittendelen så lutar den till höger i majoriteten av bilderna från serien, och även på de bilderna då linjen är helt utan kanter så är ögat mer "snällt lutande" än den på postern. Tänk typ skillnaden mellan Kagamis och Tsukasas ögon i Lucky Star där Kagami har mer "arga" ögon än Tsukasa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zsAuIiiEf.png

Inte för att vara dryg nu, men jag tycker dendär bilden bara gjorde det ännu tydligare.

Den vänstra raden har alla ögonbrynet vinklat innåt. den högra har alla det vinklat utåt.

Detta i sig gör ju en jätteskillnad eftersom det är en av de viktigaste detaljerna man visar en kännsla med.

Medan det vänstra ögat är argt/bestämt/förföriskt/vuxet så är det högra oskyldigt/barnsligt/moé/sorgset/uppgivet/lyckligt

(vilket av domdär beror på resten av ansiktet.)

Notera >:) vs :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men tänk såhär då. Den svarta linjen som skiljer ögonlocket med ögat är grovt uppdelat i tre delar i alla bilder där. Om du då kollar på mittendelen så lutar den till höger i majoriteten av bilderna från serien, och även på de bilderna då linjen är helt utan kanter så är ögat mer "snällt lutande" än den på postern. Tänk typ skillnaden mellan Kagamis och Tsukasas ögon i Lucky Star där Kagami har mer "arga" ögon än Tsukasa.

Men Kagami och Tsukasas ögon är i olika "stilar" (om än i Lucky Star-stilen), medan här är det bara en pytteliten variation på samma stil. Du liksom antydde att det var en annorlunda karaktärsdesign, och det kan jag helt enkelt inte hålla med om. Jag måste liksom göra hela den här bildanalysen för att nå fram att skillnaden är "en tredjedel av övre ögonlocket lutar 20 grader åt fel håll" -- men seriens karaktärsdesign är inte ens tillräckligt konsekvent för att det faktiskt ska betyda att den skiljer sig.

Däremot finns det några gånger i serien där hon är väldigt konstigt tecknad, typ för brett mellan ögonen, skelögd eller så. DET börjar vara anmärkningsvärt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men Kagami och Tsukasas ögon är i olika "stilar" (om än i Lucky Star-stilen), medan här är det bara en pytteliten variation på samma stil. Du liksom antydde att det var en annorlunda karaktärsdesign, och det kan jag helt enkelt inte hålla med om. Jag måste liksom göra hela den här bildanalysen för att nå fram att skillnaden är "en tredjedel av övre ögonlocket lutar 20 grader åt fel håll" -- men seriens karaktärsdesign är inte ens tillräckligt konsekvent för att det faktiskt ska betyda att den skiljer sig.

Däremot finns det några gånger i serien där hon är väldigt konstigt tecknad, typ för brett mellan ögonen, skelögd eller så. DET börjar vara anmärkningsvärt. :P

Nu satt jag på jobbet och kunde inte kolla på bilden så noggrant. Och min utförliga förklaring nu var för att just poängtera skillnaden som Ashaz också nu poängterade. En sådan drastisk ändring i ögats form jämfört med originalet är anmärkningsvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu satt jag på jobbet och kunde inte kolla på bilden så noggrant. Och min utförliga förklaring nu var för att just poängtera skillnaden som Ashaz också nu poängterade. En sådan drastisk ändring i ögats form jämfört med originalet är anmärkningsvärt.

Nej, det här hade varit drastiskt.

Spoiler
QJteyDDVv.jpg

Illustrationens vinkeländring på 20-grader är en mindre formändring än vad serien har uppvisat i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det här hade varit drastiskt.
QJteyDDVv.jpg

Illustrationens vinkeländring på 20-grader är en mindre formändring än vad serien har uppvisat i övrigt.

Nej. Formändringen i alla ögon från serien är ändå inom "ramen" för Akaris ögonform. Den där ändringen på snarare 40 grader i postern ger ett öga som ser mer vuxet/förföriskt/bestämt än vad Akaris ögon normalt är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men nej. Formändringen i alla ögon från serien är ändå inom "ramen" för Akaris ögonform. Den där ändringen på snarare 40 grader i postern ger ett öga som ser mer vuxet/förföriskt/bestämt än vad Akaris ögon normalt är.

Nä, jag kan bara inte hålla med. Jag må vara visuellt handikappad, och det är klart att olika människor kan få olika intryck av bilden i helhet, och jag kan gå med på att ögat isolerat blir något slags rorschachtest, men i mina öron låter det bara som inbillning att en maximal vinkeländring på 30 grader (jag kollade) skulle ge ett sådant förändrat intryck. En större intrycksgivare är hur mycket av iris som syns, men inte ens Akari har sina ögon naivt uppspärrade hela tiden.

LoPdgrYns.jpg

Ovanstående bild visar inte arga ögon, glada ögon, förvånade ögon, trötta ögon, förföriska ögon eller något annat. Ögonrelaterade känsloindikatorer som skarpt vinklade ögonbryn, halvdold eller helvisad iris etc. är helt enkelt inte där för att ge henne något speciellt för henne ovanligt intryck, och än mindre en karaktärsdesign olik den vanliga.

Meneh, ja, we'll have to agree to disagree kanske? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick för mig att "öppna" alla mina verktyg på den Schweiziska armékniv jag nyss funnit här hemma... nu har jag två skärsår på min vänsterhand.

hur i helv"#¤ lyckas man :D försig jag ska väl inte säga nåt, jag har 5 ärr på mitt vänstra pekfinger >.>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter