Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)

Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

... vänta lite... "riktig chef"? Hade du en låtsaschef innan? Nu hänger jag inte riktigt med...

Har aldrig jobbat inom journalistyrket förut, det närmsta jag har kommit är skoltidningen och dokumentären om IPRED jag gjorde, där jag fick intervjua random politiker. Men då var jag ju "min egen chef", och hade en betydligt längre deadline. Jag fick reda på igår först vem jag ska intervjua, och om 12 timmar så ska jag vara där och intervjua den här personen jag inte vet ett skvatt om. Och varför jag är mer stressad är väl som sagt för att jag fått en chef nu man gärna vill tillfredsställa, speciellt med sitt första arbete för tidningen.

Hur gick det för dig?!

Intervjun gick sådär, hade gärna haft en mic istället för papper och penna känner jag :P

Gick väl rätt bra antar jag, med tanke på att jag lyckades intervjua rätt person när jag inte visste hur han såg ut, vart vi skulle träffas eller när. Nu sitter jag och ska försöka skriva artikeln... tror jag. Min chef är dum i huvudet och kunde inte bestämma sig hur han ville ha arbetet. Notis, intervju, intervju/krönika, repotage... Rätt svårt att skriva när man inte vet hur det ska vara :( Ska ringa honom nu tror jag, fastän han softar hemma i soffan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderar på att införskaffa en iPod Touch eller en iPhone.

Är det någon som vill predika om den ena eller andra? Jag är öppen för tips och förslag. :)

iPhone är den bästa telefonen som någonsin tillverkats.

Tjurskit säger jag. Och detta från en som jobbat med mobiltelefoner de senaste 5 åren. däribland som terminaltestare :P

Flashigt yttre och tung reklam är inte allt. Den faller på sin avsaknad av fundamentala funktioner.

Det säger även endel att de på många företag vägrar släppa in dem i sina nätverk pga de höga säkerhetsriskerna de medför.

Vidare är det fler försäkringsärenden på iphones än på samtliga andra tillverkare tillsammans. De är med andra ord ganska bräckliga :rolleyes:

Edit: nu svarade jag ju på en gammal post. Skyller på scellan som länkade i chatten :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjurskit säger jag. Och detta från en som jobbat med mobiltelefoner de senaste 5 åren. däribland som terminaltestare :P

Flashigt yttre och tung reklam är inte allt. Den faller på sin avsaknad av fundamentala funktioner.

Det säger även endel att de på många företag vägrar släppa in dem i sina nätverk pga de höga säkerhetsriskerna de medför.

Vidare är det fler försäkringsärenden på iphones än på samtliga andra tillverkare tillsammans. De är med andra ord ganska bräckliga :roll:

Edit: nu svarade jag ju på en gammal post. Skyller på scellan som länkade i chatten :P

Right back at ya säger jag som haft mobiltelefoner i min ägo i ett decennium :p

Vilka fundamentala funktioner pratar du om? Jag har inte märkt någon avsaknad där. Jag föll inte för det flashiga yttre och all reklam, snarare fick det mig att hata iPhonen mer.

För mig var det enkelt. Jag har vänner och kollegor som äger iPhone, och de gångerna jag testat telefonen märkte jag att den fokuserar på användarvänlighet och att man slipper irritera sig på småsaker. Sen när min förra mobil pajade och jag inte kunde hitta någon annan mobil som ens kom i närheten till det jag såg när jag testade iPhonen så var valet enkelt.

Den må ha glasskärm och därför vara lite extra bräcklig, men just att den sålt så himla mycket är ju också en anledning till att försäkringsärendena är höga för den.

(Jag trodde aldrig dagen skulle komma då jag försvarar en Apple-produkt) ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok. skulle kunna skriva löpmeter om dethär, men ska hålla det kort.

Modem?

Utbytbart minneskort?

Utbytbart batteri?

java?

flash?

Multitasking?

Browsning av filer?

Jag kan ha fel men jag har för mig att man inte kunde lägga till kontakter från sms heller? Känns som en ganska vesäntlig funktion i ett kommunikationsverktyg.

Copy paste är ju slutligen fixat nu, så då kanske de fixat det också?

Sedan är det som sagt säkerhetsriskerna med iphone.

Jag är inte helt insatt i det men tydligen är protokollet de använder så kass att iphones är totalförbjudna i flera företags system. Svenska spel och Affärsverken är bara två som jag känner till.

Tycker även det är lite märkligt att göra en telefon i den prisklassen och inte ha stöd för videosamtal eller en bättre kamera än 2Mp

Missförstå mig rätt. Jag säger inte att den är sämst. Det finns betydligt sämmre. men att säga att den är det bästa någonsin är att ta i lite väl ;)

Edit: Men sen får man inte heller glömma att jag som sagt jobbat som terminaltestare under flera år. Och då blir man extremt kritisk. Det ska väldigt mycket till för att man som testare ska tycka att någonting är genuint bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utbytbart minneskort?

Utbytbart batteri?

java?

flash?

Multitasking?

Browsning av filer?

Utbytbart minneskort? Jag har i alla telefoner med minneskort aldrig bytt ut det, förutom när jag behövde större utrymme då det medföljande var på typ 64 mb eller 512 eller något annat galet litet för den perioden.

Utbytbart batteri? Har aldrig köpt ett nytt batteri till en mobil. Mobilen hinner föråldras/gå sönder innan batteriet blivit såpass dåligt att man måste byta ut det.

Java behövs ju inte då man har allt man behöver i appstoren. Flash är förvisso lite tråkigt att den saknar, men samtidigt har jag aldrig precis känt att den satt käppar i hjulet för mitt surfande. Youtube finns det en standardapplikation för (som sedan os 3.0 även har inloggning, favoriter, prenumerationer m.m), och nu är det gjort så smart att den känner igen embeddade youtubeklipp på sidor och vid uppspelning spelar upp den via Youtube-programmet.

Multitasking saknar jag aningen, men samtidigt är den snabbheten man får i utbyte mer än tillräckligt (jag lider av min jobbmobil, en SE P1i där alla saker man gör sätter sig i bakgrunden och gör telefonen skitseg. Detta är saker som telefonbok, sms-programmet, kalendern etc. Antingen får man stänga av dem en efter en eller så startar man om mobilen).

Browsing av filer, återigen en funktionalitet som jag alltid haft men aldrig egentligen "behövt", förutom när jag ville lägga över musik till mobilen, vilket sköts mycket smidigare på iPhonen där man enkelt synkar sina valda spellistor på iTunes.

Jag kan ha fel men jag har för mig att man inte kunde lägga till kontakter från sms heller? Känns som en ganska vesäntlig funktion i ett kommunikationsverktyg.

Copy paste är ju slutligen fixat nu, så då kanske de fixat det också?

Det kom i och med os 3.0. Nu kan man enkelt få upp en lista av alla siffror som skrivits i ett sms och välja att ringa, smsa, lägga till som kontakt, etc.

Tycker även det är lite märkligt att göra en telefon i den prisklassen och inte ha stöd för videosamtal eller en bättre kamera än 2Mp

Faktiskt. Men samtidigt får man riktigt bra färgåtergivning med kameran och den funkar riktigt bra i mörker. Nu har de ju åtminstonde slängt in en 3,2MP med autofokus i 3GS, men 5 megapixlar borde de åtminstonde ha gett den.

Missförstå mig rätt. Jag säger inte att den är sämst. Det finns betydligt sämmre. men att säga att den är det bästa någonsin är att ta i lite väl ;)

Såklart jag förstår dig :D

Men jag är irriterad på mig själv för att jag för ett år sen hatade iPhone med en passion >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns så uttjatat att hålla på och diskutera om vilken mobiltelefon som är den bästa. Personligen har jag inte testat någon telefon som på det stora hela är bättre än iPhonen. Den gör det mesta jag behöver alldeles utmärkt. Jag kan surfa. Jag kan kolla min mail. Jag kan synka mina kontakter och min kalender enkelt med mina datorer. Den klarar SMS och MMS alldeles utmärkt. Bra att ringa med. Funktionsduglig MP3-spelare. Ett applikationsutbud som inte någon annan tillverkare kan matcha. Möjlighet att använda som modem till datorn. The list goes on. iPhonens största vinst är att den bygger på ett vettigt operativsystem, något som många andra tillverkare saknar. Det verkar väl som om Android nu har kommit ikapp och jag hoppas det kommer att komma nya, vettiga telefoner baserade på det. HTC Hero kanske är något att ha?

Visst. Det hade inte varit fel med en bättre kamera och alla andra supernördiga funktioner som t.ex. SE-telefonerna har. Jag älskade min gamla SE eftersom det gick att ställa in en hel del med den men samtidigt måste jag erkänna att iPhonen är så oerhört mycket bättre eftersom den ger mig det jag vill ha, på allra enklaste sätt. I mångt och mycket tror jag det handlar om vad man är för typ av person. Det är ungefär som PC vs Mac-kriget. Personligen så tänker jag inte sälla mig till något läger, trots att jag har tre Macar. I slutändan är såväl dator som telefon verktyg, och gör de det man vill att de skall göra så är det väl bra. Det är ungefär som att försöka övertyga någon annan att han/hon borde byta favoritfärg :)

Apropå ingenting så har jag nu även en PS3. Ni som har konto får gärna adda mig, mr_induce är mitt ID, precis som på Xbox Live.

Chip!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I mångt och mycket tror jag det handlar om vad man är för typ av person. Det är ungefär som PC vs Mac-kriget. Personligen så tänker jag inte sälla mig till något läger, trots att jag har tre Macar. I slutändan är såväl dator som telefon verktyg, och gör de det man vill att de skall göra så är det väl bra. Det är ungefär som att försöka övertyga någon annan att han/hon borde byta favoritfärg :-)

Faktiskt. I slutändan handlar det om just det :D

Apropå ingenting så har jag nu även en PS3. Ni som har konto får gärna adda mig, mr_induce är mitt ID, precis som på Xbox Live.

Chip!

Jag har haft dig på Live i typ två år, men vi har typ aldrig hittat på något! Jag ska fan ta och se till att vi kör ett race i Forza näst gång ;)

F.ö så är jag mäkta imponerad av Forza 3 demot >)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har haft dig på Live i typ två år, men vi har typ aldrig hittat på något! Jag ska fan ta och se till att vi kör ett race i Forza näst gång ;)

F.ö så är jag mäkta imponerad av Forza 3 demot >)

Lirar gärna lite Forza 3 med dig när det kommer ut, om det visar sig att du köper det det vill säga. Tills vidare kan du försöka slå min tid med Audi R8:an i demot :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lirar gärna lite Forza 3 med dig när det kommer ut, om det visar sig att du köper det det vill säga. Tills vidare kan du försöka slå min tid med Audi R8:an i demot :-)

Och vad är din tid? :o

Nu kanske det står där som en "friend's best times", men jag har inte kollat :p

Hursomhelst så har jag självklart bokat ett ex, av limited edition också! Man måste ju sälja en liten del av sin själ xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lirar gärna lite Forza 3 med dig när det kommer ut, om det visar sig att du köper det det vill säga. Tills vidare kan du försöka slå min tid med Audi R8:an i demot :)

Och vad är din tid? :O

Nu kanske det står där som en "friend's best times", men jag har inte kollat :P

Hursomhelst så har jag självklart bokat ett ex, av limited edition också! Man måste ju sälja en liten del av sin själ xD

1.04.xxx något tror jag. Minns inte helt och fullt. Du får gå in på leaderboards och sedan trycka X tills du kommer till friends eller nåt i den stilen. När du är inne i leaderboards-läget kan du starta ett race och därigenom få köra hur många varv som helst om du inte listat ut detta. Du kör då utan motståndare, hur kul som helst. Testa även att slå på Drift-läget med D-paden. Också väldigt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1.04.xxx något tror jag. Minns inte helt och fullt. Du får gå in på leaderboards och sedan trycka X tills du kommer till friends eller nåt i den stilen. När du är inne i leaderboards-läget kan du starta ett race och därigenom få köra hur många varv som helst om du inte listat ut detta. Du kör då utan motståndare, hur kul som helst. Testa även att slå på Drift-läget med D-paden. Också väldigt kul!

Jo, jag kollade det lite tidigare idag. Försökte, men jag lyckades bara nå 1.07:469 eller något sånt. Hur fan kan du skala av tre sekunder till? D:

Fan, jag måste öva mer >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelade Monopol idag med kompisarna för första gången på ja jag vet inte hur många år. Roligt var det i alla fall fast jag blev även påmind hur otur jag har i spel, för när till och med motspelarna tycker det så är det illa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställer mig frågan hur fasen musiker tänker när de döper en OST låt till namn som "Nisse dör" och liknande.

Det var lite kul när HarlockHero lyssnade på soundtracket till Shadow of the Colossus och trodde att låttiteln Wander's Death spoilade om slutet. Men, ni vet, det är ju ett spel... och i spel så kan man ju dö när man spelar... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställer mig frågan hur fasen musiker tänker när de döper en OST låt till namn som "Nisse dör" och liknande.

Det var lite kul när HarlockHero lyssnade på soundtracket till Shadow of the Colossus och trodde att låttiteln Wander's Death spoilade om slutet. Men, ni vet, det är ju ett spel... och i spel så kan man ju dö när man spelar... :D

Vart har Harlock Hero tagit vägen förresten? Inte sett honom på forumet på ett tag nu :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt ett riktigt bra album detdär.

Vissa låtar fick mig att rysa. (tror ni kan gissa vilka, med tanke på min smak XD )

Vilka låtar var det då? :O

kill a God började väldigt lovande men blev sen lite monotom.

Jin kasama som jag länkade ovan var "intressant"

Rotkäppchen. var också väldigt speciell. :3

Shojo Dreams kanske är mer up your alley ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har denhär låten någonting med berserk animen att göra?

http://open.spotify.com/track/12IuoUxXBgKtec3Q5sFEew

Ja, nu skrev du ju inte vad det var för något som döljer sig bakom den adressen, så jag har ingen aning om det är relaterat, men däremot började jag av någon anledning att tänka på den här gamla godingen. (Speglad här, 65 MB.) Inte så spoilig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter