flaskis Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Kanon 2006 julkalendernSerieinfoNamn: Kanon - andra tv-serien från 2006Genre: Drama, romans, övernaturligtLängd: 24 avsnittStudio: Kyoto AnimationSkapare: Key/VisualartsDB:s tråd med Introduktion för förstagångstittareI och med att många på forumet planerar att kolla på Kanon som julkalender i år, tänkte jag ta initiativet och skapa en tråd där vi kan påminna varandra och uppdatera oss lite.Julkalendern sätter såklart igång den första december, och vi kollar på ett avsnitt per dag. För skojs skull kan vi alla försöka kolla på avsnittet runt samma tid, säg prick 20:00 varje kväll, och alla är välkomna att diskutera i denna tråd!Ni är även mer än välkomna att köra lite live-diskussion på vår vanliga IRC kanal #anime.se/forum på servern se.quakenet.org. om ni inte har IRC klient kan ni hämta en här. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Perfekt flaskis! Jag är ju en av de som planerat att se den på det sättet, och en tråd för ändamålet är perfekt. Man får väl tänka på vad man skriver här, eftersom vi förhoppningsvis får med oss lite "förstagångstittare" också. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Haibane Renmei säger jag ju. >:( Men det passar inte med antalet avsnitt, jaja. Jag kommer gladeligen att delta i detta initiativ, Kanon är verkligen något särskilt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Klockan 20 den 1:a december smäller det alltså. Bröder och systrar, förenen eder, och synkronisera era klockor. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
dengo Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 kanske dum fråga men...varför just Kanon som Julkalender? (?) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag tycker att en bättre fråga är; varför inte? Snöiga miljöer + Key + KyoAni + 24 episoder = en kick-ass adventskalender. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
dengo Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag tycker att en bättre fråga är; varför inte? Snöiga miljöer + Key + KyoAni + 24 episoder = en kick-ass adventskalender. Skeptiskt Å andra sidan är inte den lite som tändsticksflickan eller vad sagan nu heter Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
koromo Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 En bra ide Flaskis, klockan 20:00 December 1 :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag tycker att en bättre fråga är; varför inte? Snöiga miljöer + Key + KyoAni + 24 episoder = en kick-ass adventskalender. Skeptiskt Å andra sidan är inte den lite som tändsticksflickan eller vad sagan nu heter Eftersom du uppenbarligen inte har sett Kanon så har du ju världens chans att uppleva den i episodform "som om den faktiskt gick på TV" i och med detta... inklusive forum-diskussioner och allt som hör till. Ge den en chans för all del, men jag kan ju direkt säga att den inte har något med julen att göra. Jag tror att anledningen till att många av oss tyckte att det var en bra idé att se den på detta sättet är att serien enligt de flesta som ser den är jäkligt bra, samt att den utspelar sig i vintrigt snöiga miljöer och är mysigt berättad. Att den sedan är grymt vackert animerad och spänner över 24 episoder gör ju bara saken bättre. Om du har sett någon annan av Kyoto Animation's Key-adaptioner, med andra ord om du har sett Air eller om du nu följer Clannad, så vet du ju vilken stil på produktionen det rör sig om. Som sagt, det är kul om vi får med oss folk som inte har sett den förut. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erikku Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag vet att Kanon 2006 skall vara en "remake" av original serien men jag undrar ändå, för oss som inte sett originalet, förstör vi den om vi ser Ka06 före? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag vet att Kanon 2006 skall vara en "remake" av original serien men jag undrar ändå, för oss som inte sett originalet, förstör vi den om vi ser Ka06 före? Jag har faktiskt inte stött på någon som har sett båda serierna och som inte tycker att Kyoto Animation's Kanon är vansinnigt mycket bättre än Toei Animation's "original". Jag tycker snarare att man riskerar att förta lite av upplevelsen att se denna version genom att se Toei-versionen innan. Finns säkert de som inte håller med mig dock. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Kommer bli riktigt nice det här. Ser verkligen fram emot "våran" julkalender. :3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DSPanther Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Perfekt tillfälle för mig att se serien för första gången! Gillade stilen i AIR så jag har förhopningar på denna. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erikku Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag har faktiskt inte stött på någon som har sett båda serierna och som inte tycker att Kyoto Animation's Kanon är vansinnigt mycket bättre än Toei Animation's "original". Jag tycker snarare att man riskerar att förta lite av upplevelsen att se denna version genom att se Toei-versionen innan. Finns säkert de som inte håller med mig dock. =) Härligt har varit sugen på att se denna serie sedan jag började följa Clannad, så jag kommer definitivt att följa denna kalender. ^^ Funderar på om man kanske skulle se denna parallellt med originalet. Det tråkiga blir bara att man kommer att få se slutet så långt före den 24 december (om de nu inte skiljer sig åt). :( *Erikku funderar om det kommer komma en kalender i butik att köpa ^^* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet november 17, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 kanske dum fråga men...varför just Kanon som Julkalender? (?) Det hela började med att Soleher nämde att han skulle kolla på Kanon på det sättet, jag hakade på, liksom fler andra, och nu tänkte vi göra det till en lite mer officiell event för anime.se =) Erikku, se inte den första serien. Toeis adaption av Kanon var kortare, animationen klart sämre, och många av karaktärerna fick för lite tid för utveckling pga seriens korta längd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Själv orkade jag inte ens se mer än 4 avsnitt av den gamla serien. Och jag har en policy att alltid se klart serier som jag har påbörjat. Den likar väl den nya, minus 11 avsnitt, minus den mästerliga animationen, minus Yuuichis fina personlighet, plus 20% mer (koncentrerad och missbrukad) Uguu~. För övrigt verkar detta vara en bra idé. Kanon är inte min favorit, men som julkalender kan jag tänka mig att den passar sig utmärkt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blå Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Vi som inte kan kolla klockan 20 varje dag då? :( Då hittar jag på en egen tid! Typ runt 05 blir perfekt (för mig). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
dengo Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 kanske dum fråga men...varför just Kanon som Julkalender? (?) Det hela började med att Soleher nämde att han skulle kolla på Kanon på det sättet, jag hakade på, liksom fler andra, och nu tänkte vi göra det till en lite mer officiell event för anime.se =) Erikku, se inte den första serien. Toeis adaption av Kanon var kortare, animationen klart sämre, och många av karaktärerna fick för lite tid för utveckling pga seriens korta längd. Soka. Ok då ska jag ge Kanon en chans då. (måste bara hålla mig till att INTe börja se den innan 1:a dec) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag hakar nog på under Mais scenario allafall, Kanon är väl inte riktigt min favorit men den delen gillade jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag hakar nog på under Mais scenario allafall, Kanon är väl inte riktigt min favorit men den delen gillade jag. Hehe, jag misstänkte att Mai var den karaktär du gillade bäst. Hon är min favorit också... med Makoto hack i häl. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erikku Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Tappade all min "aptit" på att se Kanon 2002 nu... får hemska återblickar av Triangle Heart som jag såg endast för att jag hade tänkt börja följa Nanoha. :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Meh 20.00, jag börjar ju nästan aldrig titta på anime tidigare än typ 00.00. >_- Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag drar nog Welcome to the NHK! istället. :| -_- Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
dengo Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 Jag drar nog Welcome to the NHK! istället. :| :sleep: Så länge du inte säger Ping Pong Club...*rysa* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aoz Skrivet november 17, 2007 Anmäl Share Skrivet november 17, 2007 kl 20:00 Dec 1 blir det :D Inte första gången jag ser den men jag är grymt sugen på att se om den igen. Blev sugen för någon vecka sen men har lyckats hålla mig från att börja se om den ännu, blev dock tvungen på att se en hel del AMV's för att stilla "suget" XD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg