Hikari no Hohenheim Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 ...och DÄR kom säsongens första snö I Nacka. Åtminstånde som jag är vaken för att se. Undrar om snön kommer att hålla sig till Julafton i år, eller om det kommer att bli som de senaste åren: slask på julafton och snöstorm efter nyår. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Endolphins Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 Jag har just fått en uppenbarelse. Jag pratade med en nära vän om det här med vinter, kallt, epic fail och dylikt och kom fram till att alla som inte tycker om vinter ska ha kudos, för dom klarar av att tänka positivt! Tänk om alla gick omkring och deppade över att det var mörkt och kallt på vintern. Då skulle alla svenskar i princip slösa bort halva sitt liv på att vara ilskna på någonting som inte går att ändra! Bra på er, vinterälskare! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 inte går att ändra! Klart det går! Öka utsläppen bara, jag kör på så mycket jag kan! On a more serious note (nej, jag tror inte på växthuseffekten), på vikingarnas tid så odlade vi vindruvor här i Sverige. Bara att hoppas att vädret börjat gå mot dom tiderna igen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 nej, jag tror inte på växthuseffekten Ghahaha! Ahahahaha! XD ...Ahaha...ha! :'D Okej, det var förmodligen bara lite dåligt uttryckt, men det var väldigt kul. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 Ja, jag får väl erkänna att det ser lite dumt ut såhär i efterhand. Jag vet naturligtvis att växthuseffekten i sig finns, men jag tror inte på allt tjat om klimatförändringarna pga ökad växthuseffekt pga utsläpp etc. Sceleris, du ska få igen för det här en vacker dag! >:( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
suspan Skrivet november 11, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 Även om växthuseffekten drabbas av alla utsläpp så kommer det ta VÄLDIGT lång tid innan jorden drabbas till den grad att det börjar bli farligt.. tror jag iaf ~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erkefiende Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 Även om växthuseffekten drabbas av alla utsläpp så kommer det ta VÄLDIGT lång tid innan jorden drabbas till den grad att det börjar bli farligt.. tror jag iaf ~ Jepp, snart flyttar vi till Mars och vidare så. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spola Skrivet november 11, 2007 Anmäl Share Skrivet november 11, 2007 fast att det snöar nu är ju normalt, vemv et, det kanske blir som förr? :) inte för jag tror det, men man kan ju hoppas ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Endolphins Skrivet november 12, 2007 Anmäl Share Skrivet november 12, 2007 nej, jag tror inte på växthuseffekten Ghahaha! Ahahahaha! XD ...Ahaha...ha! :'D Okej, det var förmodligen bara lite dåligt uttryckt, men det var väldigt kul. Jag vet inte jag, jag tyckte det var mer typ... läskigt. Och jag vet inte om växthuseffekt är någonting man kan tro på eller inte. Faktum är att vi håller på att ha sönder saker (ni kan inte argumentera mot statistiken, vi håller på att förstöra en massa ekosystem runtomkring på jorden, typ riva ner skog och sånt) sen om det tar tid innan det blir farligt eller inte tycker jag har mindre med saken att göra. Man ska inte slå sönder saker, det är sånt hyfs man får lära sig av mamma. OT: På tal om läskigt. Julmust! Mmm. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet november 12, 2007 Anmäl Share Skrivet november 12, 2007 Äsch, saker(fysiska) som går i sönder kan man alltid ersätta eller reparera. Ok, vi kan kanske inte ersätta en utrotad art men vi kan plantera ny skog! Förövrigt så tycker jag det hela med växthuseffekten är lite för uttjatat nu, det känns som ingen bryr sig då den fortsätter i samma takt(eller fortare?). Det hade dock varit kul om man kunde komma på ett nytt sätt att transporteras på som vore naturvänligt och smidigt. Men egentligen är människan bara en parasit, det känns som vi kommer att förflytta oss ut i rymden och livnära oss på andra planeter som vi sen lyckas förstöra. -_- Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet november 12, 2007 Anmäl Share Skrivet november 12, 2007 nej, jag tror inte på växthuseffekten Ghahaha! Ahahahaha! XD ...Ahaha...ha! :'D Okej, det var förmodligen bara lite dåligt uttryckt, men det var väldigt kul. Jag vet inte jag, jag tyckte det var mer typ... läskigt. Och jag vet inte om växthuseffekt är någonting man kan tro på eller inte Du förstod helt klart inte poängen, Sceleris refererade till att jag skrev växthuseffekten istället för ökad växthuseffekt. Det vill säga, växthuseffekten är bevisad och självklar att den existerar. Klimatförändringar p.g.a. ökad växthuseffekt är däremot varken bevisade eller självklara utan finns bara i teorier. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 13, 2007 Anmäl Share Skrivet november 13, 2007 Klimatförändringar p.g.a. ökad växthuseffekt är däremot varken bevisade eller självklara utan finns bara i teorier. Mycket riktigt, det är teorier. Men teorier är inte fy skam! En vetenskaplig teori är en modell som bygger på observationer, experimentella resultat och resonemang, och används för att förklara upplevda fenomen samt för att förutsäga andra. En teori har utsatts för kritisk granskning av kvalificerade jämlikar, samt testats och bekräftats gälla av oberoende forskargrupper. "Kvantteori" (kvantmekanik), till exempel, är en teori, trots att det är den vetenskapliga historiens allra säkraste, mest bekräftade modell. Det blir bara något annat än en teori när eller om den blir motbevisad -- men man kan aldrig bevisa den. Kvantteorin, relativitetsteorin, evolutionsteorin och denna teori om en global klimatförändring är alla teorier. Att valsa runt och välja vilka man vill tro på är väldigt inkonsekvent, och då bör man ta sig en funderare över vilka belägg man har. Kanske man inte tror på klimatförändringen för att man inte vill tro? Jag är inte kvalificerad att ha egna uppfattningar om exempelvis IPCC:s rapporter, så jag går på den klimatvetenskapliga majoritetens linje. Sceleris, du ska få igen för det här en vacker dag! >:( Jag kommer nog förtjäna det. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet november 14, 2007 Anmäl Share Skrivet november 14, 2007 En del flingor har man sett under hela november månad, men nu ligger ett tjockt även utanför Hultsfred. Go go go! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Endolphins Skrivet november 14, 2007 Anmäl Share Skrivet november 14, 2007 Faktum är att det egentligen kallas hypoteser i vetenskapliga sammanhang. Teorier är egentligen hypoteser för vilka det finns tillräckligt med bevis för att man ska kunna tro på det. Edit: Tryckte på länken. Vi har samma mening med teori. Jag är bara så van att reflexivt rätta folk som slänger omkring ordet teori i vetenskapliga sammanhang. Det som JockeII ville ha sagt är att växthuseffektens effekter är hypoteser, och detta är rätt i många sammanhang. Men det är hypoteser med fog. Just vädersystem är väldigt svårt att förklara hur de funkar, eftersom de beter sig på ett ganska slumpmässigt vis och allt snack om vändande golfströmmar och vad som kommer hända när det blir varmare är bara hypoteser, vi har inget fog för dessa hypoteser bortsett från en del data som vi fått från inlandsisen på Antarktis. Det är fortfarande så att vi vet att det kommer bli varmare dock, så detta kan sägas vara en teori. Och det är det som är så charmigt med empiriska vetenskapsmetoder vs. andra (typ rationella och så). Rationella metoder (och de flesta andra) bygger på bevis för. Empirism bygger på brist av bevis mot. Värt att tänka på är att allting som människor har tagit för vetenskaplig sanning har blivit motbevisat, utom det man tror just nu. Det kan visa sig att Newtons lagar är helt uppåt väggarna fel imorgon (troligt? nej.) och då skulle alla fysiker vara tvungna att anpassa sig. Ingen över 25 skulle vilja tro på det (vem vill erkänna att de har ägnat sitt liv åt att forska kring någonting som bygger på en osanning?), men det skulle fortfarande vara så. Och ja, jag missförstod vad du skrev tidigare, JockeII. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
suspan Skrivet november 14, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet november 14, 2007 Ja, nu är det iaf uppåt 30cm snö här, wtf?~ Va typ snöstorm igår! Trafikolyckor som jag vet om: - Buss som kört ner i dike och lstod och blockerade hela vägen, ingen kom där ifrån~ - Buss i diket på annan plats, vet ej mer info. - Bil och buss höll på att krocka, bilen vek av och körde rakt in i en vägskylt, ingen skadades men skylten va helt förstörd och antagligen skador på bilen. - Klasskamrat blev nästan påkörd av en buss, vek av och körde in i ett räcke istället. - Seriekrock utanför min skola, inget allvarligt och ingen skadades Hände säkert MASSOR med mer trafikolyckor men det här va de jag hörde. PS. När strömmen hade gått igår så kopplade vi in en gammaldags telefon(Som tydligen inte går på el..) och ringde Vattenfall. Samtalet gick upp till norrland och dom hade tydligen ingen snö alls.. :sleep: DS. Allt ovanstående hände i Haninge och ut mot Dalarö~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg