Hoppa till innehåll
Anime.se

Säsongens första...

suspan
 Share

Rekommenderade inlägg

Alltså. Hur många kan verkligen säga att de är gladare på vintern än de är på sommaren?

Jag tror folk kan låtsas, men jag tappa min tillit till alla som säger att de är ledsnare på sommaren än de är på vintern. Vinter är mörkt, det är kallt, det är blött, man måste ha massor av kläder på sig, det kommer massvis med tentor, man får högre uppvärmningskostnader, det är dåligt för växthuseffekten (alla åker bil och alla ska värma sina hus), man kan inte bada i sjöar och hav, alla växter dör, det är större risk för trafikolyckor och halkolyckor plus att massvis med folk får problem med nere-ig-het för att de inte får nåt solljus.

Detta kan inte vägas upp av att man får chansen att spänna fast valfritt antal brädbitar på fötterna och utnyttja det frusna vattnets låga friktion för att glida ned för en kulle.

Det skulle vara bättre med sommar året om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Håller helt med Endolphins. Dock finns det några få fördelar med vintern. På grund av den fruktansvärda kylan vill har man ofta ingen anledning att gå ut, vilket ger en mer tid att tillbringa med sina spel. Lägg sedan till ledigheten som heter Jullov, och du har helt plötsligt tid att tillbringa 90% (då de resterande 10% är matpauser) av din dag framför TV:n med kontrollen i handen ^^

Men detta är trots allt bara ett ljussken i mörkret. För övrigt är vintern mycket riktigt depp, kyla och brist på solljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm...

vad man anser om sommar och vinter har väl mest med att göra vart man bor nånstans.

själv är jag mer aktiv och är ute bra mkt mer ute på vintern. fyller dagarna med att köra skoter med polarna, åka bräda, köra bil på isen etc. för jävla mysigt och dra utt på fjällen och grilla och rejsa med skotern med grabbarna :P mörktret är väl ett problem ibland men därför har man xtralysen :P

tycker att sommaren är mest ett störande. det är skitvarmt eller regnar det. åska som sabbar spelandet (åskar bra mkt där jag bor) regn och djävulskap.

en av dom få fördelarna jag ser är väl att grejerna har en tendens att rosta minde : /

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska spendera min första vinter i typ 30 graders värme och sol och jag vet faktiskt inte om det är bättre :S

Vad vore julen utan att få tända ljus och pyssla i hemmets mysiga vrå? Jag kommer i alla fall att sakna det!

Dessutom har man en bättre anledning att vara inne när det är mörkt och se anime :)

Vintern är mysig! Vad vore sommaren om man inte hade vintern?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har spenderat alltför många jular i den sortens värme och det är såååååå tråkigt.

Jag minns första julen jag spenderade där det snöade...jag trodde all snö var strandsand!!! jag plockade fram min bodyboard och sprang ut till att möta en hög med kyla till min besvikelse.

Sol och värme i november-december: nej tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt innan tål jag knappt värme.. jag avlider!

Visst, allt det där med växthuseffekten är lite småtråkigt men va ska man göra? Kan ju inte sluta värma husen, åka bil o så bara för att man gillar sommaren mer än vintern? xD Även om du inte syftade på det så tycker jag personligen inte att det är en anledning till att tycka om sommaren mer än vintern, men det är min åsikt.

Vintern > Sommaren i mitt tycke.. självklart kan båda vara roliga men jag älskar kylan.. exempel:

Tänk dig att du varit ute och tagit en promenad, du är nerkyld från topp till tå. Finns det då något bättre än att komma hem, ta sig en varm kopp choklad, linda in sig i ett täcke(filt om man så vill) och glo på anime? KÄRLEK!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker nog att de båda väger upp varandra. På sommaren kan man bada, grilla och festa ute, sitta på uteservering och spela fotboll.

På vintern kan man åka skidor, stanna inne utan att känna skuld, driva omkring i mörker (det är något speciellt med att gå hem själv endast upplyst av gatlyktor) och klaga tillsamans med andra på hur kallt det är.

Det är ju perioderna emellan som är de som man vill slippa. Antingen ska det vara strålande solsken och värme eller svinkallt och mycket snö. Avskaffa slasket!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker nog att de båda väger upp varandra. På sommaren kan man bada, grilla och festa ute, sitta på uteservering och spela fotboll.

På vintern kan man åka skidor, stanna inne utan att känna skuld, driva omkring i mörker (det är något speciellt med att gå hem själv endast upplyst av gatlyktor) och klaga tillsamans med andra på hur kallt det är.

Det är ju perioderna emellan som är de som man vill slippa. Antingen ska det vara strålande solsken och värme eller svinkallt och mycket snö. Avskaffa slasket!

Tsk! Överskattat!

Otaku varning:

Sommar

Sola med parasoll för laptopen (givetvis med extra batterier) se på anime

Bada, leka, torka och sola sig, med laptoen och se på anime

Uteservering, med anime

Fotboll= WRONG

Gå på yoga, springa eller annan fysisk aktivitet-->duscha--->bjuda hem kompisar, äta-->se på anime

:D

Vinter: byt ut ovan med vinteraktiviter=same

:D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt problem kan sammanfattas i ett ord: Göteborg.

Det är där jag bor. Förra vintern så hade vi ingen snö som låg kvar längre än typ tre dagar. Det är alltså slask från slutet av september till början av maj vilket ger mig ungefär fyra månader då jag faktiskt kan sägas tillhöra Sveriges levande befolkning.

Resten av året överlever man/klagar över hur mycket allting suger.

Och jag tycker bättre om sommarlov än jullov. Jag stöter inte på några moraliska problem när jag sätter mig och tittar på anime några dagar i streck under sommarlovet. Under jullovet spenderar jag nästan all tid med att plugga till omtentor, så det lovet räknas knappt.

Jag håller helt och fullt med om att det finns många roliga aktiviteter man kan ta sig för under det "vita" halvåret. Problemet är att det aldrig blir vitt här.

Det där med ide låter som en bättre och bättre idé ju äldre jag blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bedrövelse och förtvivlan. Så känner jag inför snö, slask och salt.

Förstår inte hur man inte kan tycka om snö! det är härligt med snö. Landskapet blir otroligt vackert! En promenad i ett vinterland klår iallafall en promenad på sommaren, det är allt jag kan säga!

Kyla kan man iaf bekämpa med kläder, vad ska du göra när det blir för varmt? Förrutom att bada!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bedrövelse och förtvivlan. Så känner jag inför snö, slask och salt.

Förstår inte hur man inte kan tycka om snö!

Prova att gräva fram en bil ur en halvmeter snö, skrapa rutorna, skotta uppfarten och sedan köra någon mil på vägar fulla av salt som sakta äter upp din bil. Allt detta ska göras strax efter klockan fem på morgonen självfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyla kan man iaf bekämpa med kläder, vad ska du göra när det blir för varmt? Förrutom att bada!
'

Ja... och? Behövs det fler sätt?

Ta av sig kläderna? :S

Skulle vara det, då...

Idag har det regnat. Inte regnat sådär trevligt som det ibland gör på sommaren, utan ett kallt, grått och väldigt elakt regn. Typiskt vinter/sen höst.

Jag kommer fortfarande ihåg lukten av regnet som föll när det fortfarande var sommar. Det doftade liv, lite damm och blött grus. Och det var tillräckligt varmt för att man skulle kunna gå i regnet utan att bli kall.

Och när solen sedan kom fram...

Ja, det var tider det. Någonting att berätta om för barnbarnen... "När jag var ung, då sken minsann solen. Och det var varmt ibland"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Du har inte alltid tillgång till bad, visst man badar väldigt mycket under sommaren men jag tänkte mer när du inte ska bada utan det bara blir väldigt varmt.. finns inte så mycket att göra då förrutom att lida.

2. Visst, du kan ta av dig kläderna om du vill.. men vad har du på dig? T-shirt och shorts? Blir inte mycket skillnad, fortfarande varmt. Visserligen har vi inte så extremt olidliga sommrar här, men det kan vara för varmt här också ibland om du frågar mig.

Prova att gräva fram en bil ur en halvmeter snö, skrapa rutorna, skotta uppfarten och sedan köra någon mil på vägar fulla av salt som sakta äter upp din bil. Allt detta ska göras strax efter klockan fem på morgonen självfallet.

Visst, på så sätt är det jävligt jobbigt kanske.. men i det stora hela tycker jag personligen att vinter är skönare än sommaren. Sen beror det kanske lite på vart man bor men jag har inte sett ett fall där man tagit bort en halvmeter snö, och vaknat dagen därpå med ytterligare en halvmeter snö. Vore extremt :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan nu är slasket här. På väg till jobbet så fick man slita sej fram i en skur av snöblandat regn.

Men jag ser ändå fram mot vintern har precis bokat in en resa till ramundberget i januari ett av sveriges snösäkraste berg är redan 42 cm där. Börjar planera resväg vilka lagg man ska tjacka osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det börjar sakta men säkert snöa här nere i Lund, blev lite snö blandat med hård piskande vind och regn innan idag. Hoppas på snö nästa vecka så man kan komma in i " mysstämningen ".

Fan nu är slasket här. På väg till jobbet så fick man slita sej fram i en skur av snöblandat regn.

Men jag ser ändå fram mot vintern har precis bokat in en resa till ramundberget i januari ett av sveriges snösäkraste berg är redan 42 cm där. Börjar planera resväg vilka lagg man ska tjacka osv.

Lagg? Tjacka? Vad händer med Sverige? Alla dessa slangar och trams, usch!

Lagg = Latency

Tjack(a) = Knark(a)

Det låter inte bra ifall du ska knarka latency, tror du kommer bli sjukt trög då. :|

-_-

Sista meningen var så jävla lam, jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, efter att ha blivit tagen av språkpolisen resignerar jag och talar klarspråk.

vilka lagg man ska tjacka
"Vilka skidor man ska köpa" om någon inte förstod. Trodde att lagg och tjacka var vedertagna slanguttryck som användes i hela landet men så var det tydligen inte ;) .
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Landet består inte bara av Rosengård och Hässelby(tack och lov).

Nej, jag är varken rasist eller har fördomar men nu tycker jag att slang-ord har blivit fött från invandrare. Jag säger inte att det är en dålig sak, bara att jag inte förstår hälften av allt dessa ungdomar kommer på idag.

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slang i sig föddes ju dock inte från invandrare utan från gårdsfararna (kommer inte ihåg det riktiga namnet på dom) som åkte mellan gårdar och slipade folks knivar och gjorde lite andra småjobb som kunde behövas. Men många av dom orden har sedan acceperats i svenskan. Sen har ju dock invandrarna klyddat ner det svenska språket med ord som aldrig kommer accepteras.

Sen är det väl Hammarkullen och Rinkeby man tänker på först, Tobbe-tan? ;)

Tycker inte ens det ska behöva nämnas men jag är naturligtvis inte rasist heller...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter