Hoppa till innehåll
Anime.se

Otaku's Receptbok

Boda
 Share

Rekommenderade inlägg

TACOMACKA

Det här är något jag brukar göra när det blir rester kvar från tacokvällen innan. Och det brukar det nästan oftast bli. Men för den som vill bara prova på hela lyckan skriver jag ner allt.

500-600g Köttfärs

1 dl Vatten

1 Taco kryddpåse

1 Gul lök

1-2 Baguetter (allt beror på storleken och hur mycket du vill äta)

Salsa

Riven ost

Att göra:

Bryn köttfärsen. Tillsätt vatten och kryddpåsen. Koka så att köttfärsen blir rätt så torr. Gröp ur baguetterna och fyll dom med köttfärsen. Lägg ovanpå köttfärsen riven ost efter eget behov. Kör in det i en ugn på 200° tills det att osten smält.

Toppa med hackad lök och salsa. Njut.

Du kan givetvis ha ner den hackade löken innan du sätter in den i ugnen eller bryna den med köttfärsen om det nu skulle passa din smak bäst. Fyllning osv görs givetvis också efter egen smak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj oj detta var kul ^^ med så många intressanta recept samnt lite förnyade recept ser jag på gamla klassiker ^^

ska vi se en enkel smörgås som jag brukar göra till hungriga ölare på resturangen ^^ och den heter Croq monseu (kan vara fel stavat)

Croq monseu

2 skivor Form franska

3 skivor rökt

1 skivad tomat (6 skivor ungifär)

Dijon senap

ost (av en sort man tycker om)

Bre brödet med Dijonen (inge smör på makan) Lägg på skinkan så dom täcker båda bröden (bröden ska ligga breve varandra) lägg på den skivade Tomaten samnt på med osten klart in i ugnen tills osten har smällt och fått fin färg. ta ut och njut till en kall öl.

Om man känner att smörgåsen ser rätt klen ut så kan man alltid lägga på lite stekt bacon samnt lite rödlök innan du lägger över osten... då blir den riktigt fin ^^

Mitt andra recept är faktist en Sopa som du både antingen kan ha Fisk eller Korv i ^^ Kommer dock inte ihåg vad den heter >.>

Sopan

ca 4 personer

400 gram lax

400 gram valfri vitfisk (rekomenderar Pangaisius)

Eller 2 olika korvar en stark och en mildare.

2 Burk krossade tomater

1 packet rotfrukter (Finns i dom flesta affärer innehåller, 1 morot, 1 bit purjolök, 1 palsternaka och 1 rotsceleri <-------- Sceleris ^^)

2 gul lök

8 potatisar

3-4 dl vit vin (rekomenderar En Drostdy-hof Sauvignon blanc ca 69 kr)

Kryddor:

Paprika pulver

Chili pulver (sambal olek funkar lika bra, men det är starkt, var försiktiga)

3 klyftor vitlök

1 påse saffran dvs 12 gram tror jag dom ligger på

salt och peppar

Då börjar vi då:

Börja med att tärna alla rotfrukter och löken i lika sora bittar (dvs i lika stora bitar som en Tärning) ha en kastrull redo på plattan som du kan lägga ner allt i och låt frässa en stund så rotfrukterna börjar svettas lite.

När det är klart så häller du ner dom det vita vinet först vänta senare i 20 sec innan du tillsätter dom krossade tomaterna, rör om och tillsätt lika mycket vatten som du hade i krossade tomater alltså 2 burkar så alla grönskaer täcks ordentligt med vätska.

Tillsätt nu alla kryddor och som sakt var försiktigt med chilin ^^ rör om.

Låt det nu koka e 8 till 13 min.

Under den tiden kan man göra en Aioli och förbereda fisken eller korven

Så ta fram Fisken(korven) och skär dom i rätt jämn stora bittar. Glöm inte att ta bort skinnet bara om det sitter kvar ^^

Aioli:

5 slevar majonäs

4-5 klyftor Vitlök

Pressa vitlöken över majonäsen och blanda så har ni en enkel aioli man kan tillsätta lite chili också som gör att den får en mer markant smak tycker jag.

Nu har det gått 8 till 13 min smaka av sopan. den ska ha en rätt markant smak... om den är klen så låt den kocka i 5 min till och sen smaka av tills den har en bra markant smak. Om den skulle vara för stark så tillsäter man bara mera vatten tills den är mildare.

När man har den smak man vill ha så lägger du i fisk bittarna i sopan och låt sjuda i 5 min och sen ta bort den ifrån spisen och låt stå i 3 min till så att man vet att fiskarna är igenom kokta. Upp med 4 djuppa talrikar och servera med aiolin samnt med vit bröd.

man kan ha i lite räkor också samnt lite Blå musslor det blir väldigt gott också ^^

smaklig måltid

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 weeks later...

Cool tråd! Här kan mina lyckade experiment (ungefär 25% av dem ;)) delas med världen!

Experiment 1:

Hanajis stekta nudlar

För en person

Ingredienser:

1/2 dl vatten

Matolja

En "kvadrat" nudlar eller ett snabbnudelsoppapaket

En halv gul lök eller några centimeter purjolök

1 viktlöksklyfta

Valfri pepparfrukt såsom jalapeno, ta så mycket som du klarar :P

En halv paprika

1 liten burk champinjoner

Valfritt kött, t.ex. 1 lövbiff, 1 kycklingfilé. Kan också strykas eller ersättas med courn för vegetarianer

Salt, peppar, cayenne, whatever works for you!

Några matskedar chilisås, gärna äkta thailändsk

Soja

Allting annat du har i kylen (typ)!

Koka upp rikligt med vatten i en kastrull. (koka med fördel upp större delan av vattnet i en tekokare först för att spara tid.) Salta vattnet och lägg i nudlarna (bryt i dem om du vill ha dem korta).

Skär övriga ingredienser utan pepparfrukten och vitlöken i avlånga bitar.

Skär vitlöken väldigt fint. Skär pepparfrukten i tunna ringar.

Nudlarna bör vara kvara nu (eller för länge sen om du inte är så snabb med kniven). Häll av dem i en sil eller ett durkslag, skölj i kallt vatten. Häll på olja (snåla inte, du ska steka dem sen).

Värm upp en stekpanna så den blir riktigt varm. Häll i oljan och vänta en liten stund så den blir varm. Lägg sedan i grönsaker och kött i ordning så att de blir klara samtidigt. Om du använder rått kött ska du ta i det först. Lövbiff blir snabbt klar så den kan du ta i tillsammans med grönsakerna. Vitlöken tar du i sist så den inte bränner.

Stek bara grönsakerna en liten stund, de behöver knappt stekyta.

Ta sedan av stekpannan från värmen och lägg i nudlarna.

Smaka av med soja, chilisås och kryddor.

Häll på vattnet (man behöver egentligen inte alls använda vatten, men det blir lättare att få kryddorna över allt så).

Sätt tillbaka stekjärnet på värmen och rör runt i nudlarna tills vattnet är borta.

Klart!

Jag är rädd att det ser lite jobbigt ut men det går på 10 minuter, är rätt nyttigt, är lätt gjort, är billigt och man kan ta allt man har hemma.

Den nya pyttipannan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meatballs a`la Meatrose med yoghurt och ris

Köttbullarna:

500 gram köttfärs

2 stora gula lökar

2-3 vitlöksklyftor

2 teskedar riven färsk ingefära

2 teskedar Garam Masala

10 svartpepparkorn

2-3 lagerblad

Cayennepeppar

Färsk chili

Gurkmeja

1 deciliter tomatpuré

Yoghurten:

Turkisk yoghurt

Gullök

Gurka

Spiskummin - malen

Börja med att bearbeta köttfärsen med lite salt och cayennepeppar. Rulla sedan till köttbullar. Finhacka gullöken och gör detsamma med vitlöksklyftorna. Plocka fram ett rivjärn och riv den färska ingefäran så att det fyller två teskedar. Finhacka även ett gäng färska chilifrukter. Det här är så olika eftersom folk gillar olika stark mat, men jag brukar använda 3 hela chilifrukter... men så klagar alla på att jag äter på tok för stark mat.

Okej, häll gullök, vitlök, ingefära, chili, pepparkorn, lagerblad och Garam Masala i en kastrull (typ 3liters) och placera sedan dina rullade köttbullar ovanpå allting. Strö över lite gurkmeja, och häll sedan på kallt vatten så att bullarna täcks med god marginal. Nu har du det tristaste framför dig. Sätt på plattan och låt det koka upp. Nu ska det stå och koka i 60-90 minuter vanligtvis, tills dess att det mesta av vattnet har kokat bort. Målet är att löken och alla de andra ingredienserna förutom själva köttbullarna (och lagerbladen och pepparkornen förstås) ska koka sönder och resultera i en sås som bullarna ligger i. Det tar sin lilla tid, men se till att röra om emellanåt så att inget bränns fast i botten på kastrullen.

Under tiden kan vi göra yoghurten som vi ska servera till. Det går dock blixtsnabbt, så räkna inte med att bli sysselsatt under den tiden det tar för huvudrätten att koka klart. Häll upp önskad mängd turkisk yoghurt i en skål. Finhacka gullök och och skär gurkan i små bitar. Gurkans mörkgröna skal ska avlägsnas, och gärna det hårdare fruktköttet med. Häll detta i yoghurten och smaka av med salt och spiskummin. Rör om ordentligt och ställ i kylen. Den här sortens yoghurt serveras till många måltider i Indien och Pakistan, just för att neutralisera de heta kryddorna när man äter.

Okej, när köttbullarna börjar bli klara så märks det tydligt då vattnet snart är borta, och de andra ingredienserna har kokat ner till en mörkt brun sås som köttbullarna nu puttrar i. Se till att det inte stormkokar. Smaka under kokprocessen av med salt, och när det nu börjar bli färdigt så är det dags att tillsätta tomatpurén. Låt det puttra under tiden som du kokar basmatiris. Servera köttbullarna med såsen tillsammans med nykokt basmatiris och den milda yoghurten. Gärna också med Paratas eller Naan. Dessa bröd kan vara kluriga att få tag på, men Naan-bröd har man börjat sälja i en del livsmedelsbutiker. Jag tror det är Santa Maria som gör dem.

Nåja, måltiden räcker till fyra personer, och gör man det rätt så har man något som jag personligen tycker smakar skitgott. Man kan behöva laga rätten ett par gånger innan man får kläm på hur man vill ha det, men det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter