Boda Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Som det låter mina kära Otakus jag vill att vi ska göra en tråd där man ska skriva ner lite recept som man vill dela med sig, så jag tänka på att börja med en lät pasta. Jag kallar den pasta för En Bongo Pasta har inte det riktiga namnet på den så ja den heter Bongo Pasta ^^ Detta recept tar ungifär 15 min att göra. Ingridenser för 4 port: Färsk penne pasta 500 gram tärnat kött av Nöt gärna Oxefile (120 gram per person) 5 skivade förska championer 1 Skivad rödlök 2 vitlöks klyftor pressade Nyppa färsk hackad timjan Salt och svartpeppar Olive olja och smör till stekning Sås: 5 dl grädde 1½ matsked Dijonsenap Då börjar vi med såsen ta fram en bunke och häll i alla grädde och Dijonen och smaka av med salt och peppar, tycker man det att smaken är för klen så kan man alltid ha mer dijonsenap. När man är klar med det så ställer man undan den så lägne. Koka sen penne pastan så den är klar silla bort vattnet och ställ undan. Heta upp en stek panna med rätt högga kanter, i med lite smör och olja samnt vitlöken och det strimlade köttet. Stek så att köttet ar fåt lite färg och försök att steka köttet inte är helt igenom stekt för då är det lätt att det blir segt. Häll i den skivade löken och de skivade champinjonern salta och peppra samt ha i den färska timjan och frässa ihop nån minut. När det är klart så håller du i Dijon såsen och den förkokta pastan låt puttra en liten stund smaka av. innan servering brukar jag alltid riva lite permesan ost på som en extra touch. Detta serveras som sakt penne pasta men det funker utmärkt med andra pastor också sj ahr jag testat med Ost fylld tortelini och det var verkligen gått det med, går attrekomenderasmed andra ord ^^ Smaklig måltid. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Låter riktigt gott! Skall lätt pröva laga detta någon gång. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Skön tråd Boda! Recept får man aldrig för mycket av. Ska testa din pasta faktiskt, för det lät både gott och krångel-fritt. =) Jag ska ta och slänga upp ett pastarecept jag med. Måste troligtvis stå i köket och laga den för att komma ihåg vad jag har i dock, för det finns risk att jag glömmer ingredienser om jag försöker skriva ett recept på den nu. Ska plita ner ett recept nästa gång jag lagar den. Edit: Haha! Det bara måste finnas någon intressant anledning till att du valde namnet "Bongo". Eller döpte du den helt random? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Mycket passande av anime.se's egna mästerkock att göra denna tråden. ;) Får ta och testa den maträtter jag med, har börjat laga mer och mer mat på sistone så. Kanske tar och delar med mig av något trevligt recept jag med framöver. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 KRABELURER 1 dl socker 2 ägg 1 1/2 dl mjölk 4 1/2 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver kanel, kardemumma eller vaniljsocker Anvisningar: Rör ihop alla ingredienserna. Lägg små klickar i stormkökets stekpanna, funkar så vitt jag vet i stekpanna också. Grädda mkt goda :D f.ö. Bra initiativ! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Urax Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Ett lätt mellanmål eller tillbehör vid middan. Special ris (har egentligen inget namn på det). 1 port 2 dl ris 3 dl vatten ½tsk salt 1 dl riven ost 1 ägg Gör så här: Skölj riset lägg det i en kastrull med vatten och ha i saltet. Koka upp och låt sjuda tills vattnet är borta. Häll på den rivna osten rör om så att det blir som en stor klump av ost och ris i kastrullen kläck ägget och häll det på klumpen. Rör om tills allt är en salig blandning ät sedan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zaphod Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Perfekt tråd! Även fast jag har för mig att det redan fanns en för nåt år sedan, kanske är borttagen i alla fall. Men recept.. Ris ala Zaph Många portioner, veckoranson brukar jag göra Majs, paprika, ärtblandningen, valfri mängd Qournbitar, rätt många Röda linser, i alla fall 3 dl Ris, massa ris Curry, väldigt mycket Grillkrydda, lagomt Soja, så det räcker Att göra: 1. Marinera qournbitarna i soja och vatten ett tag. 2. Stek qournbitarna med grillkryddan i en stekpanna tills de blir gyllenbruna. 3. Ta en stor wokpanna och stek det okokta riset med rätt mycket olja och curryn. 4. Lägg i qournbitarna och resten av sakerna. 5. Fyll upp med vatten så att det blir dubbelt så mycket vatten som ris och linser. 6. Lägg på ett lock, koka i drygt 20 minuter, man märker när det är färdigt. 7. Servera med kalla solrosskott och lite bambuskott. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Förresten Boda när du ändå gjort en matlagningstråd, kan du förklara varför man ska skölja riset innan man kokar det? Står ju bak på påsen till t. ex. jasminris att man först ska skölja riset i kallt vatten för att sedan tillsätta nytt kallt vatten efter måtten. Har alltid undrat det varje gång jag gjort någon rätt som involverar ris. :/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 ^ För att få bort överflöd med stärkelse som gör att det ser ut som det har klibbat fast i kastrullen kanske? Jag är ingen mästerkock så kan ha fel. B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Snabbnudlar: 2-3 påsar snabbnudlar 1-1,2l vatten 2-3 påsar snabbnudel krydda Spis El Häll upp vattnet i en kastul, försäkra dig om att kastrullen rymmer ditt tänkta antal nudelpaket. Sätt vattnet på kokning och gå iväg och gör något annat, ett avsnitt utav en 10min anime är perfekt (Cromartie High). Gå tillbaka till spisen och lägg i nudlarna, det hjälper om du redan öppnat alla förpackningarna innan så att du kan lägga i alla samtidigt och alla får samma koktid. Sätt tiden på 3min, ifall du inte han se klart avsnittet så gör du det här. Gå tillbaka till spisen när det börjar tjuta eller någon ev. familjemedlem/rumskompis ropar om att det tjuter. Men, ställ inte av nudlarna från kokplattan, utan låt den stå kvar medan du häller i ditt tänkta antal nudelkryddpaket, personligen kör jag med 2-2.5 beroende på hur mycket vatten den blev. Häll upp nudlarna i en djup talrik och så mycket nudelvatten du kan bära utan att spilla, häll sedan upp nudelvatten i ett glas för att det kommer hinna avdunsta innan du ätit upp allt om du inte speedar. Nu kan du avnjuta dina nudlar framför avsnittet från den där nya serien du följer som precis kommit ut ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet oktober 29, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Förresten Boda när du ändå gjort en matlagningstråd, kan du förklara varför man ska skölja riset innan man kokar det? Står ju bak på påsen till t. ex. jasminris att man först ska skölja riset i kallt vatten för att sedan tillsätta nytt kallt vatten efter måtten. Har alltid undrat det varje gång jag gjort någon rätt som involverar ris. :/ Bra fråga :) Det finns faktist några anledningar, dels så är ris rätt så smutsigt/Damigt som man märker när man sköljer riset så är färgen på vattnet mer gult och med vissa ris sorter märker man att om du inte har sköljd ordentligt så ser man lite missfärgningar i riset alltså mer gult än vit, samnt så har det faktist som Timotei säger med stärkelsen att göra att destu mer du sköljer desto mindre risk är det att det kan klumpa sig men det är gäller bara vissa ris sorter också. Just nu tycker jag faktist att Jasmin och uncle bens bag in box ris är riktigt bra. anledingen är att det redan är sköljt och tvättnat samnt att det ligger i påsar, 2 portioner per påse smidigt tycker jag ^^ Trevligt att folk skriver recept ^^ har lite funderingar bara på Zaphods recept det lätt intressant faktist ^^ Vad är det för ris man ska ha är det Basmati ris eller liknande eller går det an med vanligt ris ? jag frågar eftersom du sterker riset i en wok panna och tänker mer på en risotto... eller det kanske är fel ? Dread dina Krabelurer vad ska ugnen stå på när man gräddar dom ? Jag kommer nog skriva nåt recept antingen senare ikväll eller imorn kväll. Kom gärna med frågar och funderingar och önskemål på mat och menyer så kan nån säkert komma med ett förslag eller 2 ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Bra fråga :) Det finns faktist några anledningar, dels så är ris rätt så smutsigt/Damigt som man märker när man sköljer riset så är färgen på vattnet mer gult och med vissa ris sorter märker man att om du inte har sköljd ordentligt så ser man lite missfärgningar i riset alltså mer gult än vit, samnt så har det faktist som Timotei säger med stärkelsen att göra att destu mer du sköljer desto mindre risk är det att det kan klumpa sig men det är gäller bara vissa ris sorter också. Det är snarare så att alla rissorter mår bra av sköljning. Sen hur många gånger man sköljer det beror på rissorten. Ajuste, angående ris. Testa slänga i en hyffsat stor klick smör innan du kokar upp det. Man måste dock blanda om det ett par-tre gånger innan allt vatten är uppsuget av riset, annars blir det inte så lyckat. Men om man lyckas blir det riktigt mumsigt B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Okej, det kommer lite folk hem till mig om en stund, så jag tänkte laga en pasta samt skriva ner ingredienser och proportioner. Den kommer upp här senare ikväll med andra ord. Gillar verkligen tråden, än en gång; bra initiativ. En sak som jag tänkte på, skulle inte alla som skriver recept kunna använda sig av exempelvis: [size=18][b]Receptets namn[/b][/size] Jag tror att det går mycket lättare att hitta recepten om man i framtiden när tråden har blivit 20 sidor lång sitter och letar efter något. En grym grej vore ju även en "innehållsförteckning" i översta posten där man ser något i stil med: Sida 1: *Boda's Bongo Pasta *Dread's Krabelurer *Zaphod's Ris à la Zaph *Freyja's Snabbnudlar Sida 2: o s v ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Det går att fixa Meatrose. Jag kan ta på mig ansvaret att editera Bodas första inlägg i tråden med allas recept när tråden blir över tre sidor lång :) Jag kör med mitt tips som jag faktiskt lagade till middag ikväll! Snabbpizza Rostbröd, helst Roast 'n Toast Ketchup och/eller tacosås Skivad skinka Ost eller färdigriven ost, beror på hur ambitiös du är ;) Oreganokrydda Rosta brödskivorna. Hur välrostat det ska vara är upp till dig. Se till att brödet kallnat innan du påbörjar tillagningen. Skär upp skinkan så du får fyrkantiga bitar. Ta fram en tallrik av modellen större (fat funkar också så länge det får plats i mikron). Ju större desto fler brödkivor får du plats med! Spruta på riktigt med ketchup på så du får ett tjockt lager utspritt på brödskivorna. Om du även ska ha tacosås på så kan du minska på ketchupen och ersätta med tacosås. Släng på lite skinkbitar på brödskivorna, krydda på med oregano, och släng sist på rikligt med ost. Ställ fatet i mikro och värm! Min tumregel är 2:30 minuter om det är fyra skivor. Servera och njut! Om man vill göra pizzan lite mer exklusiv så kan man hacka lite lök som man slänger på efter skinkan, eller som jag gjorde ikväll. Lägger på lite inlagd Jalapeño, vilket blev riktigt lyckat! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Din pizza är en klassiker som jag alltid åt förr fast då var det bara varma mackor. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Gött flaskis! Och by the way... om man kör med jalapeños och tacosås på som du gjorde idag så behöver man i princip bara klicka på lite gräddfil så har man en "Snabbpizza Azteka Edition". :D Gräddig pasta med tonfisk och färska champinjoner 500 gram pasta - jag brukar köra Barilla Farfalle 60 gram smör 1 matsked olivolja 2 gula lökar - jag använde en, men den var ta mig fan gigantisk 2 vitlöksklyftor 140 gram färska champinjoner 3 deciliter grädde 400 gram tonfisk i olja - använde 2 burkar Abbas tonfisk i solrosolja 1 citron Lite färsk persilja 20 minuter av din dyrbara tid Koka pastan med salt i vattnet, ingen olja, tills dess att den är al dente. När den väl är klar så är det bara att hälla av i durkslag och sedan hälla tillbaka den i kastrullen samt sätta på locket för att hålla värmen. Hur som haver, under tiden som pastan kokar så gör vi såsen: Släng i smöret och olivoljan i en stekpanna. Inget litet bjäffs, stor panna ska det vara och gärna höga kanter eftersom det är sås vi gör. Under tiden som smöret smälter så hackar du löken för att sedan tillsätta den tillsammans med vitlöken som pressas i. Löken ska fräsas på svag värme tills dess att den är mjuk. Skiva champinjonerna under tiden, men glöm inte bort att röra om i pannan för lökens skull. Tillsätt de skivade champinjonerna och fräs i ett par minuter eller så. Sedan slår du i grädden och låter det koka upp. Du får vrida ner värmen efter det så att såsen får stå och puttra tills den börjat tjockna. Det enda du behöver göra sedan är att hiva ner tonfisken i såsen. Häll bort oljan som den ligger i och finfördela den så att det inte ligger stora klumpar av tonfisk i såsen. Pressa ungefär en matsked citron, hacka någon matsked av den färska persiljan och tillsätt. Nu har du haft i lite svala saker i såsen, så vrid upp värmen på plattan (inte max dock) och hetta upp den. Glöm inte att röra under tiden. Smaka av med salt och svartpeppar. Häll såsen i kastrullen med den nykokta pastan och rör om ordentligt. Servera direkt, och om du nu bjuder någon på mat så kan du ju garnera med en liten kvist av persiljan och en citronskiva. Ett tips är att skära citronskivan i två delar sånär som på skalet på ena sidan. Det blir som två "ben" varpå du kan "ställa den" ovanpå pastan och luta persiljan mot den. Lite fjolligt kanske, men beroende på vem du bjuder på middag så kan det ju vara lite kul om det även ser lite fint ut. =P Ett juste vitt vin passar skitbra till detta och personligen gillar jag lite torrare varianter, men det är väl en smaksak antar jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Gött flaskis! Och by the way... om man kör med jalapeños och tacosås på som du gjorde idag så behöver man i princip bara klicka på lite gräddfil så har man en "Snabbpizza Azteka Edition". :D Det var exakt det jag försökte göra. Problemet var att jag inte hittade någon gräddfil hemma ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
induce Skrivet oktober 29, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Viltkyckling a la induce 1-2 kycklingfiléer (smaksak) 2 dl créme fraiche ½ dl outspädd vinbärssaft 1 dl vatten 1 st hönsbuljongtärning 1 msk kinesisk soja Optional Timjan Krossade enbär Vinbär Instruktioner! Bryn kycklingen/kycklingbitarna. Jag gör själv alltid med bitar. Blanda créme fraiche, saft, vatten, soja och eventuellt enbär och timjan i en kastrull. Låt blandningen bli någorlunda varm så att créme fraichen löser sig med sojan och vattnet. Häll därefter i kycklingbitarna i kastrullen och koka under lock i 10 minuter. Ät med kokt potatis eller ris, och garnera eventuellt med vinbär och timjan (eller annan favoritört som kan tänkas passa). Done! Personlig favorit ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 flaskis pizza är ju en riktig klassiker. ^^ Kan dock göras på lite olika sätt. Brukar själv göra den i ugnen, och använda hönökaka istället för långfranska (sådant bröd som man rostar). Sen makrill eller tonfisk är godast, med pizzakrydda, hackad lök, ketchup, ost och eventuellt lite andra kryddor t. ex. peppar, lökpulver, vitlökssalt. Om man orkar så kan man naturligtvis göra pizzadegen själv med, men då är det inte så snabbt längre. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Viltkyckling a la induce Det verkar sjukt gôtt, ska prövas :) . Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zaphod Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Trevligt att folk skriver recept ^^ har lite funderingar bara på Zaphods recept det lätt intressant faktist ^^ Vad är det för ris man ska ha är det Basmati ris eller liknande eller går det an med vanligt ris ? jag frågar eftersom du sterker riset i en wok panna och tänker mer på en risotto... eller det kanske är fel ? Det är en form av en risotto tror jag. Fick receptet av en person som sa att det var en risotto. Men jag använder vanligt basmatiris, bara det inte kladdar så är det bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zaphod Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Potatissoppa på Zaphods vis 6 stycken stora potatisar 2 purjolökar, fast inte det gröna, men det halvgröna går bra Lagomt med vitlök 1 liter grönsaksbuljong en burk med kokosmjölk salt och peppar 1. Skala potatisen och skör den i bitar. 2. Skär purjolöken. 3. Lägg i poatisen och purjolöken i en kastrull och stek dom tillsammans med vitlöken. 4. Häll på buljongen och koka tills potatisen är helt mjuk, kanske tio minuter. 5. Häll på kokosmjölken och blanda om. 6. Nu kommer det roliga, ta något, ballongvisp, mixer, köksreda, drinkblandare, elvisp, pojkvän eller vad som helst som kan göra soppan till en mos så att det blir en mjuk och god soppa. 7. Smaka av med salt och peppar. 8. Servera med riven kokos på toppen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erkefiende Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Erkefiendes Nudelsallad med grönsaker 1 person 50 g äggnudlar 1 tsk sesamolja ½ tsk mild curry ½ cm ingefära 1tsk risvinäger 100 g morot 75 g sockerärter 2 msk färsk koriander Salt & Peppar Tillagning Koka nudlarna efter anvisningarna på förpackningen. Vänd dem medan de är varma i sesamolja, curry, färskriven ingefära och risvinäger. Skölj, skala och skär morötter och sockerärter i lagom små bitar. Blanda ner grönsakerna i nudlarna och smaka av med salt och peppar och lägg rätten i en låda som du kan ta med till lunch. Strö över hackad koriander strax innan du äter. För mer om våra recept läs mer om vår hemsida på sida 23. ___ Skämt åsido var det rätt gott en sen kväll och räckte bra till ett fint avsnitt av en kvällsanime. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
induce Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Viltkyckling a la induce Det verkar sjukt gôtt, ska prövas :) . Lycka till! ;) För övrigt mycket bra initiativ detta. Jag har hamnat i en loop där jag hela tiden går igenom samma maträtter. Mycket tråkigt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet oktober 30, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2007 Jag har hamnat i en loop där jag hela tiden går igenom samma maträtter. Mycket tråkigt. Ja du är inte den enda kan jag lova :) . Club Sandwich Vitt Bröd (Jag föredrar Roast and Toast) Kyckling filé Allroundkrydda Färdigtärnad bacon Sallad och tomat Rhode Island dressing Skär kyckling filén i tunna skivor och stek den sedan i Allround krydda tills den blir "lagom". Stek sedan bacon tills den blir knaprig. Ta sedan Brödskivan/skivorna och rosta eller stek dom i lite olja. Sedan så lägger man på en skiva kyckling och lite bacon, servera sedan med Sallad, tomat och Rhode Island dressing. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg