Largo Skrivet oktober 23, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 23, 2007 Hej! Nu när vinterns kyla börjar krypa sig närmare så gör behovet att rusta upp min kotatsu likaså. Jag har en kotatsu från japan som består utav ett bord, bordstopp och element. Bilder: Först och främst skulle jag vilja reda ut lite begrepp. Kotatsu - Är det "rätt" att kalla mitt inkompletta bord för en kotatsu, eller är det ett komplett kit med bord, futon och värmare som ordet avser? Futon - Man lägger en filt under bordet och en filt över bordet (med toppen över). Kallas båda dessa för futon, eller finns det särskilda namn för de båda delarna? Zaisu - En "stol" bestående av en sits och ett ryggstöd som man kan sitta i på golvet. Finns det andra namn för den här typen av stolar? exempel på amazon Vad jag behöver är alltså följande - En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag. - Filtar/Futon både under och över. - En Zaisu/stol som extra stöd för ryggen. Är tacksam för all hjälp och tips om var dessa kan finnas at inhandla. Dela gärna med er av era tankar och egna erfarenheter :) /Kalla fötter Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
soleher Skrivet oktober 24, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 24, 2007 Beh, såg fel... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet oktober 24, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 24, 2007 - En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag. Hur stark ström rör det sig om? Clas Ohlson har en del, men jag vet att när min pojkvän köpte något elgitartillbehör från USA, behövde vi specialbeställa en omvandlare från utlandet eftersom det rörde sig om rätt mycket el som skulle omvandlas till ett, eh, ovanligt output. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet oktober 24, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 24, 2007 - En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag. Hur stark ström rör det sig om? Clas Ohlson har en del, men jag vet att när min pojkvän köpte något elgitartillbehör från USA, behövde vi specialbeställa en omvandlare från utlandet eftersom det rörde sig om rätt mycket el som skulle omvandlas till ett, eh, ovanligt output. I japan kör de på 100 volt. USA har likadana uttag men lite högre spänning. De flesta apparater fungerar dock ändå om de inte är extra känsliga, och ett värmelement hör knappast till den kategorin :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet oktober 24, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 24, 2007 Ah, men då bör du kunna hitta något på Clas Ohlson/Elgiganten osv finns flera olika omvandlare där man kan ställa in strömstyrkan själv. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet oktober 25, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2007 Ah, men då bör du kunna hitta något på Clas Ohlson/Elgiganten osv finns flera olika omvandlare där man kan ställa in strömstyrkan själv. Jag har inte hittat någon sådan i någon svensk butik. Det finns bara reseadaptrar där man kan använda svenska apparater utomlands, inte tvärtom. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet oktober 25, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2007 Men vänta, har du inte en lös eladapter med "klump" på? Det var en sån jag trodde du behövde, förlåt om jag missförstod Clas Ohlson kallar dem transformator, jag har sett varianter där man kan byta ut änden som ska in i apparaten också. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet oktober 26, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 26, 2007 Elementet har en japansk kontakt och jag har inte någon annan utrustning till den. transformator Tack för det ordet :), Denna borde funka: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21570752 , men element brukar vara energislukare så jag undrar om 100W räcker. Får kolla närmare på det ikväll. Kontakten på min apparat är ojordan, men den borde väl fortfarande passa i ett jordat uttag? Tänkte bara så de inte har någon dum låsanordning. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet oktober 28, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Hoppsan, råkade visst glömma bort min tråd i ett par dagar :) 500W drar rackaren. Hittat en på transformator på elfa, men den kostar 2400kr. Att hitta en transformator till ett bra pris verkar hopplöst. En idé vore att köpa ett svenskt element och byta ut, men det känns inte så säkert med tanke på brandrisken. Får väl frysa om fötterna i vinter :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet oktober 28, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 28, 2007 Får väl frysa om fötterna i vinter :( Sätt på dig stickade sockor! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet oktober 29, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 29, 2007 Det finns kanske hopp ändå :) Elgiganten Elgiganten2 Storleken på elementet som sitter monterat är 29x29x10, så måtten är nästan desamma. Får kika när jag har vägarna förbi onoff nästa gång. Jag återkommer när det finns något nytt att rapportera :) Vart tog snacket om brandsäkerhet vägen? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg